Automobilių baterijos – iššūkis atliekų tvarkytojams

  • Teksto dydis:

Dažnai elektrinės transporto priemonės sulaukia liaupsių dėl jų tvarumo, tačiau aplinkosaugos problemos nelieka nuošalyje, ypač kai kalbama apie gamtos išteklių naudojimą baterijų gamybai. Ir nors pasaulinė elektrinių transporto priemonių rinka dar yra ganėtinai nauja, ličio jono baterijų perdirbimo klausimas tampa vis svarbesnis.

Artėja terminas

Ankstyvųjų modelių elektromobilių baterijas netrukus reikės keisti, o ir patys elektromobiliai, kaip, pavyzdžiui, 2010 m. "Nissan Leaf" išeina į pensiją ir transporto priemonės keičiamos į naujesnius modelius. Tai reiškia, kad ankstesnių modelių ličio jonų baterijas jau reikia perdirbti. Paprastai baterijos turi būti keičiamos po 7–10 metų naudojimo mažesnėms elektrinėms transporto priemonėms ir po maždaug trejų ar ketverių metų didesnėms elektra varomoms transporto priemonėms, kaip autobusams ir furgonams.

"Nors elektra varomų automobilių akumuliatoriai nebetinka naudoti, jie vis dar turi apie 70 proc. pajėgumo, kai išeina į pensiją. Dėl to ieškoma vis naujų būdų, kaip elektromobilio akumuliatorius pakartotinai naudoti ir perdirbti, nes tai mažintų papildomų išteklių gavybos poreikį ir padėtų išvengti didelio atliekų kiekio bei saugotų gamtą", – sako Aplinkos apsaugos instituto vadovas Alfredas Skinulis.

Kaip panaudoti?

Elektromobiliams nebetinkamos ličio jonų baterijos panaudojamos įvairioms reikmėms, pavyzdžiui, elektros energijos saugojimui iš saulės kolektorių ir vėjo turbinų arba energijos kaupimui iš įprastų tinklo jungčių, kai kainos yra mažos.

Yra sukurta technologijų, kurios gali paversti baterijas į namų elektros energijos kaupimo įrenginius, elektrines dviračių baterijas ir kitas naudingas priemones.

Yra sukurta technologijų, kurios gali paversti baterijas į namų elektros energijos kaupimo įrenginius, elektrines dviračių baterijas ir kitas naudingas priemones.

Elektromobilio "Nissan Leaf" baterijos netrukus padės apšviesti Japonijos pakrantės miestelio Namie, nukentėjusio 2011 m. dėl netoliese esančios Fukušimos Daiichi atominės elektrinės sprogimo, gatves.

"Tai tik keletas pavyzdžių, kaip, pamažu kaistant elektrinių transporto priemonių rinkai, ieškoma geriausių baterijų perdirbimo ir pakartotinio naudojimo praktikos. Ar pasitvirtins prognozės (jas skelbia naujienų agentūra "Bloomberg"), kad iki 2025 m. apie tris ketvirtadalius į rinką išleistų elektromobilių baterijų turėtų būti pakartotinai panaudotos ir perdirbtos į žaliavas, parodys tik ateitis", – sako A.Skinulis.

Šiuo metu pasaulyje yra perdirbama tik apie 5 proc. ličio jonų baterijų, montuojamų į įvairią elektroniką ir kitą įrangą (skaitmeninius fotoaparatus, išmaniuosius telefonus, nuotolinio valdymo žaislus ir kt.). Toliau populiarėjant elektrinėms transporto priemonėms, kaupsis ir ličio jono baterijų, montuojamų į šiuos automobilius, atliekos.

Įspūdingas kiekis

Apskaičiuota, kad iki 2030 m. pasaulyje gali susidaryti 11 mln. tonų panaudotų ličio jonų baterijų.

"Bloomberg New Energy Finance" prognozuoja, kad iki 2040 m. keliuose bus 559 mln. elektra varomų transporto priemonių, arba apie trečdalį visų automobilių. Augant transporto skaičiui, didės ir metalų bei kitų medžiagų (vario, aliuminio, grafito, nikelio, kobalto, ličio, mangano) paklausa – ji išaugs iki 7 mln. tonų 2030 m., o baterijų sudedamųjų dalių (elektrodų, elektrolitų) paklausa padidės nuo 0,7 mln. tonų 2018-iaisiais iki daugiau nei 10 mln. tonų 2030 m.

Ličio jono baterijoms gaminti naudojami kai kurie retieji metalai vežami itin dideliu atstumu, tai gali turėti poveikį aplinkai. Pavyzdžiui, naujų elektrinių transporto priemonių baterijoms gaminti reikalingas kobaltas kasamas Kongo Demokratinėje Respublikoje, šalyje, kurioje vyksta pilietinis karas. Taigi yra daug priežasčių, kodėl baterijų perdirbėjai nuolat kuria naujas technologijas, kaip išgauti medžiagas antriniam elektrinių automobilių akumuliatorių panaudojimui ir taip taupyti gamtos išteklius.



NAUJAUSI KOMENTARAI

...

... portretas
Chm: "Nors elektra varomų automobilių akumuliatoriai nebetinka naudoti, jie vis dar turi apie 70 proc. pajėgumo, kai išeina į pensiją" - reikia montuot dvi baterijas: pirma 'droži' tą 'pensininkę', jei nesurandi kur ją greitai pakraut, persijungi į jaunylę.

Anonimas

Anonimas portretas
Palaukia tegul elektromobilių šūdo galės džiaugtis avigalviai

Ekologijos PARODIJA

Ekologijos PARODIJA portretas
Bus ir daugiau problem tik mes viska nutylime ir stumiam jums ta TIPO ZALIA slamsta. Elektra 80 procentuku ant svieto is angliuku gaminama tai kaip cia zalia
VISI KOMENTARAI 3

Galerijos

Daugiau straipsnių