Dažnesnė techninė apžiūra – saugiau keliuose?

Daugiau kaip milijonui Lietuvoje registruotų automobilių į techninės apžiūros (TA) centrus tenka užsukti kas dvejus metus, o kai kuriems net ir dar rečiau, tačiau per patikrinimus keliuose daugiau kaip pusėje transporto priemonių randama didesnių trūkumų. Specialistai tvirtina, kad šią problemą galėtų išspręsti dažnesnis lankymasis TA centruose.

Patikrinimai kone kasmet

Latvijos parlamentas po pateikimo pritarė įstatymo pataisai, kuria reglamentuojama, kad techninė apžiūra naujiems automobiliams būtų atliekama kas dveji metai, o senesniems nei ketverių metų – kasmet.

Latvijos dienraščiui "Dienas Bizness" Latvijos valstybinio teismo ekspertizės centro ekspertas Oskaras Irbitis sakė, kad ketverių metų terminas, kai apžiūra atliekama kas dvejus metus, tinka kalbant apie naujus automobilius todėl, kad dauguma gamintojų suteikia penkerių metų garantiją, o visi automobilio techniniai reikalavimai privalo būti atliekami oficialiame gamintojo autoservise.

Vis dėlto ekspertas pastebėjo, kad naujam šalyje registruotam automobiliui techninę apžiūrą būtų galima atlikti ir po trejų metų (tokia tvarka dabar galioja ir naujiems automobiliams, registruojamiems Lietuvoje – red. past.), o po to, jeigu techninės apžiūros metu nenustatyta daugiau gedimų, – po dvejų. O.Irbitis tvirtino, kad ekonomikos situacija lemia, jog dauguma Latvijos vairuotojų neskiria pakankamai dėmesio gerai automobilio techninei būklei palaikyti, todėl kasmet vykdoma visuotinė automobilių techninės būklės kontrolė priverčia gyventojus labiau rūpintis savo automobiliu. Be to, net ir kalbant apie naujus automobilius, galiojant gamyklinei garantijai automobilio savininkas turi kas 12 mėnesių apsilankyti gamintojo atstovybėje, kad automobilis būtų patikrintas.

Atsirado ir nepritariančiųjų tokiems valdžios ketinimams. Daugiau kaip 10 tūkst. latvių pasirašė internetinę peticiją, kurioje reikalauja, kad Latvijoje būtų nustatyta tokia pati techninės apžiūros tvarka kaip ir kaimyninėse valstybėse.

Esminė riba

Skirtingos Europos šalys vadovaujasi skirtinga logika nustatydamos techninės apžiūros intervalus, nors Europos Komisija prieš penkmetį juos bandė suvienodinti, tačiau tuomet sulaukė nemenko šalių narių pasipriešinimo, ir TA reguliavimas liko šalių narių jurisdikcijai. Taigi nustatydamos TA periodiškumą daugelis šalių atsižvelgia į šalies automobilių parko amžių, gamtos sąlygas, kelių infrastruktūrą ir pačių automobilininkų mentalitetą.

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos "Transeksta" direktorius Gintautas Šlėderis dienraščiui tvirtino, kad klausimas, kokie TA intervalai efektyviausiai padėtų Lietuvos keliuose atsikratyti techniškai netvarkingų automobilių, keliamas gana dažnai, tačiau tinkamiausia formulė dar nerasta. "Transekstos" specialistai, apibendrinę ilgametę TA stotyse fiksuojamų automobilių defektų statistiką, pastebi, kad, priklausomai nuo automobilio amžiaus, pavojingiausiais laikomų techninių trūkumų skaičius auga netolygiai. "Pirmoji gedimų banga fiksuojama maždaug po 3–4 metų nuo transporto priemonės eksploatacijos pradžios. Vėliau didžiausi techniniai trūkumai kartojasi kas dvejus metus, iki automobilis sulaukia dešimties metų. Tada automobilio agregatų būklė tampa tokia, kad svarbiausioms sistemoms – stabdžiams, vairo mechanizmui, ratams ir važiuoklei, varikliui ir transmisijai būtina nuolatinė priežiūra", – aiškino G.Šlėderis.

Ekpertai įsitikinę, kad TA sistema turėtų būti organizuota taip, kad automobilis TA stotyje apsilankytų tuomet, kai tam tikrų automobilio mechanizmų ar mazgų veikimas gali nutolti nuo tinkamos ribos. "Šiuo metu Lietuvoje galioja TA formulė 3+2+2, tačiau stebint automobilių amžiaus ir fiksuojamų trūkumų koreliaciją, optimalūs TA intervalai būtų 3+2+2+2+1. Tai reiškia, kad nuo dešimtųjų eksploatacijos metų automobilio techninė būklė turėtų būti tikrinama kasmet. Be to, kartu turėtų būti gerokai daugiau dėmesio skiriama automobilių patikrai keliuose", – rekomendavo G.Šlėderis.

Su TA ir trūkumais

Valstybinės kelių transporto inspekcijos ir Techninės apžiūros centrų kontrolieriai reguliariai Lietuvos keliuose tikrina techninę automobilių būklę, o tokių patikrinimų rezultatai turėtų kelti nerimą asmenims, besirūpinantiems šalies eismo saugumu – tarp patikrintų 100 transporto priemonių, turinčių galiojančią TA, vidutiniškai 60–65 pasirodo turinčios didesnių ar mažesnių trūkumų.

Kadangi panašios akcijos rengiamos jau keletą metų, jų metu užfiksuotus rezultatus lyginantys specialistai pastebi, kad keliuose važinėjančių techniškai netvarkingų, grėsmę kitiems eismo dalyviams keliančių automobilių skaičius iš esmės nekinta. "Taigi gatvėse ir keliuose iš tiesų kasdien važinėja daug automobilių, kurių savininkai arba nieko nenutuokia apie automobilio technines problemas, arba tiesiog tokie vairuotojai neskiria pakankamai dėmesio tam, kad į kelius išriedėtų su techniškai tvarkingu automobiliu", – tvirtina G.Šlėderis. Pasak jo, net prieš privalomus vizitus į TA centrus pasiruošti apžiūrai, pašalinti visus gedimus ir pirmu bandymu įveikti kontrolės barjerą sugeba tik kiek daugiau nei 51 proc. lengvųjų automobilių šeimininkų.

"Transekstos" specialistų manymu, būtent tokia transporto parko techninė būklė yra viena priežasčių, lemiančių didelį incidentų šalies keliuose skaičių ir avarijų padarinius. "Vakarų Europos šalių mokslininkai, išnagrinėję transporto parko techninės būklės įtaką per avarijas žūstančiųjų skaičiui, konstatavo, kad tik dėl techninių priežasčių vairuotojų ar jų keleivių mirtimi baigiasi maždaug 3–4 proc. incidentų keliuose. Ten vidutinis lengvojo automobilio amžius siekia vos septynerius metus. T. y. perpus mažesnis nei Lietuvoje, kur vidutinis lengvųjų automobilių amžius viršija keturiolika metų", – pastebi G. Šlėderis.

Vertina atsargiai

Parlamentaras, buvęs televizijos laidos "Reidas" vedėjas Gintaras Vaičekauskas, paklaustas, ar Lietuvoje reikėtų keisti TA atlikimo periodiškumą ir senesnių nei 10 metų automobilių savininkus įpareigoti TA centruose apsilankyti ne kas dvejus metus, o kasmet, teigė skeptiškai vertinantis tokį pasiūlymą, o dar kritiškiau žvelgė į kaimynų norą naujiems automobiliams TA patikras rengti kas dvejus metus.

"Pastebiu, kad Lietuvos automobilių parkas po truputį keičiasi – gatvėse vis daugiau naujų automobilių, ir tai ne tik įmonėms priklausančios transporto priemonės, tad nemanau, kad reikėtų galvoti, kad TA dažnumas padarytų kažkokius stebuklus šalies keliuose", – įsItikinęs parlamentaras. Jis teigė abejojantis, kad dešimties ar net penkerių metų automobiliai, kaip kad įvardija latviai, kelia didelę grėsmę eismo saugumui.

G.Vaičekauskas teigia, kad ne TA dažnumas verčia vairuotoją rūpintis savo automobilio technine būkle, tačiau paties vairuotojo požiūris. "Nepaisant to, kaip dažnai atliekamos automobilio techninės apžiūros, kiekvienas vairuotojas turi jausti atsakomybę už savo elgesį kelyje ir savo automobilio techninę būklę", – pastebėjo parlamentaras.

Paklaustas, ar jis neturi galvoje vien tik didmiesčių gyventojų, kurie, gaudami didesnes pajamas įsigyja ir naujesnius automobilius, o mažesniuose miesteliuose gyvenantieji turi mažiau lėšų labiau techniškam automobiliui įsigyti, G.Vaičekauskas prisiminė ir eismo įvykį, kuris buvo nufilmuotas laidos "Reidas" metu. "Nuvažiavome su pareigūnais į avarijos vietą, o joje pamatėme pusiau perlūžusį "Ford Escort". Plika akimi matėsi, kad automobilis buvo suvirintas iš kelių dalių, o TA jam buvo atlikta vos prieš keletą dienų", – prisminimas dalijosi Seimo narys. Tačiau net ir prisiminęs neeilinį eismo įvykį G.Vaičekauskas nepakeitė nuomonės dėl TA periodiškumo.


Griežtinama kontrolė kelyje

Susisiekimo ministerijos atstovų teigimu, galimybė senesnių nei dešimties metų automobilių techninę apžiūrą (TA) Lietuvoje atlikti kasmet kol kas nesvarstoma. Ministerijos atstovai pažymi, kad Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje dėl motorinių transporto priemonių ir jų priekabų TA numatytas periodiškumas yra 4+2. Tai reiškia, kad M1 ir N1 kategorijų transporto priemonių TA turi būti atliekama po ketverių metų nuo jų pirmojo užregistravimo, vėliau – kas dvejus metus.

"Atkreipiame dėmesį, kad M1 kategorija – transporto priemonė keleiviams vežti, turinti ne daugiau kaip aštuonias sėdimas vietas keleiviams ir vieną sėdimą vietą vairuotojui (lengvasis automobilis), kategorija N1 – transporto priemonė kroviniams vežti, kurios bendroji masė ne didesnė kaip 3,5 t (krovininis automobilis).

Kitų – M2, M3, N2, N3, O3 ir O4 – kategorijų transporto priemonių TA turi būti atliekama po vienų metų nuo pirmojo jų užregistravimo, o vėliau – kasmet. Siekiant, kad automobiliai būtų techniškai tvarkingi, mūsų šalyje kasmet stiprinama transporto priemonių kontrolė. 2014 m. nustatyti reikalavimai, kurie numato, kada netvarkingos transporto priemonės TA gali būti panaikinta. Pavyzdžiui, nuo 2014 m. liepos kelyje buvo panaikinta 3254 transporto priemonių TA. 2016 m. kelyje buvo panaikintas TA galiojimas 917 transporto priemonių", – teigiama ministerijos pateiktame atsakyme.


Šiame straipsnyje: Techninė apžiūraautomobiliai

NAUJAUSI KOMENTARAI

Anonimas

Anonimas portretas
Parazituojanti organizacija ir jos užsakytas straipsnis ...

pypenas

pypenas portretas
Dažnesnė tech.apžiūra-pilnesnė kišenė pinigų......?????? o saugumas antroje vietoje.........

Pasipiktines

Pasipiktines portretas
Gerbiamasis eidukone pasakykit kiek procentu autoivykiu ivyksta del netvarkingu automobiliu jai neklystu iki 2 pocentu visi kiti del greicio virsijimo vairavimo neblaiviam keliu eismo taisykliu nesilaikymo .Jai tamstele eidukoni norit PAPILDOMAI UZSIDIRBTI NORS IR DABAR VISI TECH APZIURU CENTRAI SEDI ANT RIEBIU LASINIU TAI IESKOKIT KITU BUDU, BET NEDRYSKIT PAPILDOMAI KISTI RANKAS I TAUTIECIU KISENE.Man sis pasiulymas tai kaip is sapno prabudusio ''tautiecio ''
VISI KOMENTARAI 37

Galerijos

Daugiau straipsnių