Elektromobilių revoliucijos teks palaukti

Naftininkai gali nesukti sau galvos dėl vadinamosios elektromobilių revoliucijos – energetikos ekspertų teigimu, artimiausius du dešimtmečius elektromobilių paklausa nebus tokia ženkli, kaip dabar priimta manyti.

Neįmanoma aplenkti

"Facts Global Energy" (FGE) analitikai, atsižvelgę į pastarųjų metų tendencijas, prognozuoja, jog elektromobilių pasaulio keliuose iki 2040 m. padaugės iki 1,8 mlrd. Vadinasi, jie sudarys tik apie 10 proc. visų transporto priemonių, o hibridinius variklius turintys automobiliai – 20 proc. viso jų skaičiaus.

Automobilių gamyba pasaulyje pastarąjį dešimtmetį didėjo vidutiniškai 2 mln. kasmet. Net jei visą šį prieaugį sudarytų elektromobiliai, jų lyginamasis svoris nebus pakankamas esminiam naftos poreikio kritimui.

Būtinos subsidijos

FGE ekspertų parengtoje ataskaitoje pažymima, jog elektromobilių gamybos lyderio "Tesla" greitos pergalės prieš konkurentus bei naftos eros saulėlydžio pranašautojai remiasi gausybe prielaidų ir pernelyg paviršutiniškai vertina realybę.

Pavyzdžiui, elektromobilių įsigalėjimas be dosnios vyriausybių paramos yra sunkiai įmanomas. Mat elektromobilių kainos – gana didelės, lyginant su transporto priemonėmis, kurioms skirti įprasti degalai.

Paramą elektromobiliams aktyviai skiria naftos gausi Norvegija – dabar ši Skandinavijos šalis yra lyderė pasaulyje pagal elektromobilių vartojimo augimą bei vienam gyventojui tenkantį jų skaičių. Danijos valdžiai tokios politikos nuo praėjusių metų atsisakius, elektromobilių pardavimai šalyje krito net 80 proc.

Be to, elektromobilių gamybos bumui būtinas esminis akumuliatorių technologijų proveržis, tačiau kol kas šis progresas pernelyg lėtas, todėl taip pat lėtai mažėja jų savikaina.

Per daug kliūčių

Pagaliau visame pasaulyje juntamas susižavėjimas visureigiais. Išaugę jų pardavimai užtikrina solidžią benzino ir dyzelino paklausą, o atsižvelgiant į tai, kad naftos kainų šuolis artimiausiais metais yra menkai tikėtinas, galima spėti, jog daugiau degalų vartojantys visureigiai išliks populiarūs.

Dar vienas barjeras visuotiniam elektromobilių išpopuliarėjimui – savikainos mažėjimą stabdanti ribota gamyba. Pernai pasaulyje pagaminta mažiau nei 0,5 mln. elektromobilių, o automobilių su vidaus degimo varikliais gamybos pajėgumai šiuo metu viršija 70 mln. per metus.

Masiniam pasaulio gyventojų persėdimui į elektromobilius būtina puikiai išvystyta akumuliatorių įkrovimo stotelių infrastruktūra, kuriai pasiekti būtina ne tik valstybinė, bet ir gamintojų parama.

Lietuvoje populiarumas auga

Pernai Susisiekimo ministerija kartu su Lietuvos automobilių kelių direkcija parengė projektą, kuriame numatytas apie 3 mln. eurų ES finansavimas elektromobilių infrastruktūros plėtrai šalies magistraliniuose keliuose ir miestuose. Planuojama, kad šiais metais bus pradėta įrengti daugiau nei 150 elektromobilių įkrovimo stotelių šalies miestuose ir per 30 magistraliniuose keliuose. Per pastaruosius metus elektromobilių parkas išaugo beveik dvigubai – tikimasi, kad iki 2025 m. visi įregistruoti nauji elektromobiliai Lietuvoje sudarys apie 10 proc. per metus parduodamų naujų automobilių.


Šiame straipsnyje: elektromobiliai

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių