- Klaipeda.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Kokie automobiliai stabdo geriausiai?
-
Kokie automobiliai stabdo geriausiai?
-
Kokie automobiliai stabdo geriausiai?
-
Kokie automobiliai stabdo geriausiai?
-
Kokie automobiliai stabdo geriausiai?
-
Kokie automobiliai stabdo geriausiai?
-
Kokie automobiliai stabdo geriausiai?
-
Kokie automobiliai stabdo geriausiai?
-
Kokie automobiliai stabdo geriausiai?
-
Kokie automobiliai stabdo geriausiai?
-
Kokie automobiliai stabdo geriausiai?
-
Kokie automobiliai stabdo geriausiai?
-
Kokie automobiliai stabdo geriausiai?
-
Kokie automobiliai stabdo geriausiai?
-
Kokie automobiliai stabdo geriausiai?
Kad ir kaip paradoksaliai tai skambėtų – būtent geri stabdžiai leidžia automobiliu važiuoti greitai. Pakanka vienintelį kartą priartėjus prie posūkio ar kokios nors kliūties suvokti, kad negali atsikratyti greičio pertekliaus ir kitą kartą baimė netilpti kelyje nevalingai pati nuspaus stabdžių pedalą kur kas anksčiau nei tai būtų galima padaryti. Jungtinė Lietuvos žurnalistų autoklubo narių ir Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių inžinerijos katedros mokslininkų komanda patikrino, kiek efektyvios šių metų konkurse „Lietuvos metų automobilis 2019“ dalyvaujančių mašinų stabdymo sistemos.
Reakcijos laikas kinta
Koks ilgas bus automobilio stabdymo kelias priklauso ne tik nuo stabdžių diskų dydžio bei medžiagų, iš kurių pagamintos stabdžių trinkelės, sudėties, automobilio aerodinamikos, padangų, kelio dangos, bet ir vairuotojo elgsenos. Šiame bandyme daug kintamųjų buvo suvienodinti: visi automobiliai buvo apauti naujomis žieminėmis „Continental“ padangomis, o visus vairavo vienas žmogus – „Lietuvos metų automobilio 2019“ rinkimų komisijos narys Renaldas Gabartas.
Reakcija yra ypač svarbi eismo saugumui. Visuomet prireikia šiek tiek laiko, kol kliūtį pamatęs žmogus supranta, jog jos neapvažiuos, ji pati nepasitrauks į šalį ir reikia trūks plyš sustoti. Tai vadinama reakcijos laiku, kuris skiriasi priklausomai nuo žmogaus amžiaus, savijautos ir to, ką jis vairuodamas veikia.
Jei, pavyzdžiui, naršo internete, kalba telefonu ar valgo sumuštinį, jo reakcija neišvengiamai bus ne standartinė 1 sekundė, bet kur kas lėtesnė. Tai reiškia, kad kol bus paspaustas stabdžių pedalas ir jie pradės veikti, automobilis nuriedės gerokai toliau. Tas pats atsitiks, jei netaisyklinga sėdėsena prie vairo prireikus neleis maksimalia jėga smūgiuoti į stabdžių pedalą tarsi mušant 11 metrų baudinį Čempionų lygos finale.
Todėl atliekant stabdžių sistemų efektyvumo tyrimą, reakcijos laikas nebuvo matuojamas – visas dėmesys sutelktas įsibėgėjimui iki maždaug 90-95 km/val. greičio (siekiant tikslumo apie visų automobilių judėjimo greitį spręsta pagal GPS prietaisų parodymus), lygios asfalto atkarpos parinkimui ir stabdymui maksimalia jėga. Tai buvo kartojama 4-5 kartus su kiekvienu automobiliu nedidelio eismo intensyvumo kelio ruože tarp Grūto ir Viečiūnų gyvenviečių.
Matuojamas ne stabdymo kelias, o lėtėjimo pagreitis
Kas yra kas, VGTU Automobilių inžinerijos katedros docentas dr. Vidas Žuraulis sprendė fiksuodamas pagreitį matuojančio prietaiso „XL-Meter Pro“ parodymus. Skirtingai nuo bandymų „Nemuno žiede“, šiuo aparatu buvo matuojamas stabdymo kelio ilgis, stabdymo trukmė ir lėtėjimo pagreitis. Be to, prie automobilio stiklo tvirtinamas įrenginys fiksavo tikslų greitį, kuriuo buvo judama prieš pradedant stabdyti.
Komentuodamas eksperimento rezultatus VGTU atstovas akcentavo, kad jie iš esmės atitiko turėtus lūkesčius.
„Sausas asfaltas ir maždaug 7 laipsnių šiluma šįkart leido pademonstruoti kiek geresnius rodiklius nei pernai (2017-ųjų lapkritį analogiškas testas vyko ant drėgno asfalto ir esant 5 laipsniais žemesnei oro temperatūrai), tačiau fizikos dėsniai dėl to nepasikeitė: masyvesnį automobilį sustabdyti reikia kur kas daugiau pastangų. Todėl rinkimuose dalyvaujančių „B“ segmento hečbekų ar kompaktinės klasės miesto visureigių stabdymo kelias buvo toks pat geras, kaip ir milžiniškus 21-22 colių diametro ratus mūvinčių, todėl didesnį kontaktinį plotą su kelio danga turinčių automobilių“, – pastebėjo dr. V. Žuraulis.
Beje, kaip tik todėl inžinieriai labai tiksliai nurodo, kokias padangas kiekvienas konkretus automobilis turėtų mūvėti, nes bet kokios improvizacijos – tiek mažesnės ir siauresnės, tiek didesnės ir platesnės padangos – gali suklaidinti stabdžių sistemos darbą kontroliuojančią elektroniką, o drauge – komplikuoti galimybes laiku sustoti.
Geriausias – pigiausias
Šįkart „stabdžių egzaminą“ geriausiai išlaikiusiu buvo pripažintas mažiausią bazinę kainą turintis rinkimų dalyvis – „Dacia Duster“. Judant maždaug 95 km/val. greičiu jo stabdymo kelias siekė „standartinius“ 37-38 metrus, tačiau lėtėjimo pagreitis buvo pats didžiausias – 10,32 m/s2 (metrai per sekundę kvadratu). Būtent šį rodiklį mokslininkai laiko svarbiausiu vertinimo kriterijumi, leidžiančiu palyginti skirtingų techninių charakteristikų automobilius.
Antrą geriausią rezultatą – 10,25 m/s2 pademonstravo „BMW X5“, o trečią – 10,22 m/s2 „Suzuki Swift Sport“. Sunkiausia sustoti buvo masyvias baterijas besivežiojantiems elektromobiliams „Nissan e-NV200“ bei „Jaguar I-Pace“. Jų rezultatai atitinkamai buvo 8,11 m/s2 ir 8,59 m/s2, o stabdymo kelio ilgis – 43,28 m ir 41,07 m. Iš bandymuose dalyvavusių automobilių 40 metrų erdvės visiškam sustojimui nepakako 8 modeliams.
Testuojamus automobilius vairavęs Lietuvos žurnalistų autoklubo narys R. Gabartas taip pat atkreipė dėmesį, kad kelios mašinos ekstremalaus stabdymo metu neišlaikė tiesios judėjimo trajektorijos, t. y. kairės ir dešinės pusės ratai stabdė šiek tiek skirtinga jėga. Tikėtina, kad ilgesnės eksploatacijos metu toks disbalansas dėl nevienodai besidėvinčių trinkelių išryškėtų dar labiau. Šiuos dalykus rekomenduojama pasitikrinti bent kartą per metus, nelaukiant privalomosios techninės apžiūros termino pabaigos.
Automobilis |
Lėtėjimo pagreitis, m/s2 |
„Audi A6“ |
8,86 |
„Audi A7“ |
9,95 |
„Audi Q8“ |
9,62 |
„BMW X2“ |
9,06 |
„BMW X4“ |
9,42 |
„BMW X5“ |
10,25 |
„Citroen Berlingo“ |
9,20 |
„Dacia Duster“ |
10,32 |
„Ford Focus“ |
9,43 |
„Honda Civic“ |
8,99 |
„Honda CR-V“ |
9,17 |
„Jaguar I-Pace“ |
8,59 |
„Kia Ceed SW“ |
8,93 |
„Kia Optima“ |
9,51 |
„Kia Sportage“ |
9,55 |
„Mazda6“ |
9,53 |
„Mercedes-Benz A-Class“ |
9,21 |
„Mercedes-Benz C-Class“ |
9,58 |
„Nissan e-NV200“ |
8,11 |
„Nissan LEAF“ |
9,05 |
„Peugeot 508“ |
8,80 |
„Peugeot Rifter“ |
9,05 |
„Seat Arona“ |
9,06 |
„SsangYong Rexton“ |
8,88 |
„Subaru XV“ |
9,45 |
„Suzuki Ignis“ |
8,73 |
„Suzuki Swift Sport“ |
10,22 |
„Volkswagen Touareg“ |
9,68 |
„Volkswagen T-Roc“ |
8,95 |
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Planuojate pirkti naudotą automobilį iš užsienio? Atskleidė, kuriose šalyse klastoja ridą10
Dabar pats tinkamiausias metas atsinaujinti ne tik savo drabužius, bet ir transporto priemonę. Ne visi turi galimybę nuvykti į saloną ir nusipirkti patį naujausią automobilį, tuomet tenka rinktis jau važinėtą. Iš kur geriausia rinktis važin...
-
Vasarą – su žieminėmis padangomis: kur čia slypi pavojai?2
Automobilių servisai jau rikiuoja eiles vairuotojų, besiruošiančių keisti automobilių padangas. Meistrai sako, kad pavasarinis keitimas mažiau aktyvus, nei lapkričio mėnesį. Yra vairuotojų, kurie ir vasarą važinėja su žieminėmis padangomi...
-
Seimas svarstys iniciatyvą įpareigoti visus paspirtukų vairuotojus dėvėti šalmus2
Parlamentarai imasi svarstyti iniciatyvą, kuria būtų nustatyta visiems paspirtukų vairuotojams dėvėti šalmus, nepaisant jų amžiaus. ...
-
Pasipiktino dėl automobilių taršos patikrinimų: ar nepermokėjo už aparatus?25
Aplinkosaugininkų planuojami automobilių taršos patikrinimai šiurpą kelia ne vienam vairuotojui. Socialiniuose tinkluose dėl to kilo pasipiktinimo bangos. Kokią teisę aplinkosaugininkai turi tikrinti taršą? O jie turi įstatym...
-
Aplinkosaugininkai pradeda tikrinti automobilių taršą: vairuotojai kai kurių bėdų gali net neįtarti57
Aplinkosaugininkai parodomojoje akcijoje pademonstravo, kaip stabdys automobilius ir tikrins jų taršą. Oficialiai tikrinti automobilius aplinkosaugininkai pradės pavasario viduryje. Kaip viskas vyks ir ką apie tai mano gyventojai, pasakota LNK repor...
-
Perspėja: minti dviratį paskui autobusą – labai pavojinga9
Norėdami išvengti vėjo pasipriešinimo, dviratininkai kartais važiuoja iš paskos didesnių gabaritų transporto priemonėms ar autobusams, tačiau net nenutuokia, kaip arti nelaimės jie atsiduria. Tokie veiksmai kelia pavojų ne tik dvi...
-
Už variklio plovimą – bauda28
Prieš parduodant automobilį pardavėjai neretai stengiasi iššvarinti ne tik mašinos išorę bei vidų, bet ir nuplauti variklį. Tačiau tai daryti autoplovyklose draudžiama, apie tai reikėtų pranešti plovyklos oper...
-
Automobilių vairuotojai turėtų suklusti: techninę apžiūrą gali naikinti iškart4
Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai pademonstravo, kaip atrodys vairuotojų stabdymas ir jų turto – automobilių, tikrinimas dėl taršos. Nuo sausio tikrinti taršius automobilius aplinkosaugininkai gali tiesiog kelyje. Jie turi teis...
-
Pervežimai 2023-iaisiais: daugiau keleivių ir krovinių
Lietuvos transporto ir logistikos sektorius 2023 m. išlaikė stabilų augimą ir generavo 18,8 mlrd. eurų pajamų. Pernai 7 proc. išaugo keleivių vežimas visų rūšių transportu. ...
-
Dėl taršos panaikinus automobilio techninę apžiūrą, ji dar galios dvi paras14
Aplinkosaugininkams be kitų institucijų pareigūnams panaikinus automobilio techninę apžiūrą dėl viršytos išmetamųjų dujų normos, ji nuo šiol galios dar dvi paras. ...