Po tragiškos „Toyota“ avarijos – dėmesys oro pagalvėms

Automobilio saugos oro pagalvės jau įprastas dalykas. Tad nė vienas mūsų, įsigydamas automobilį, net nekeliame klausimo, ar jos vis dar sumontuotos, ar jų nėra. Jei toks klausimas kiltų, rasti atsakymą būtų labai sunku.

Itin sudaužytų vengia

Oro pagalvės porą pastarųjų savaičių yra ne vieno automobilininkų sambūrio pokalbių tema. Prieš kelias savaites įvykęs eismo įvykis, kai per avariją naujame "Toyota CH-R" automobilyje neišsiskleidė oro pagalvės ir, tikėtina, dėl to žuvo juo važiavusi nepilnametė, sulaukė daug dėmesio, tačiau kol savo darbo neatliko nepriklausomi ekspertai, pasakyti, kodėl naujo automobilio saugos sistemos nesuveikė taip, kaip turėjo, ganėtinai sunku.

Gali būti, kad automobilis gavo smūgį į tą vietą, kur nebuvo daviklių, atsakingų už tai, kad išsiskleistų pagalvės, galbūt automobiliuose buvo sumontuotos brokuotos oro pagalvės ir t.t. Versijų ne viena. Tačiau šis atvejis verčia kelti klausimą, kaip apskritai įsitikinti, ar perkamas automobilis turi oro pagalves. Kalbame, žinoma, apie naudotą automobilį. Jų Lietuvoje vis dar parduodama dešimtimis kartų daugiau nei naujų.

Kol ES nėra bendros duomenų bazės, nustatyti, kokios būklės automobilį perkate, labai sunku. Net ir Lietuvoje veikiančios draudimo kompanijos neviešina, kiek draudžiamųjų įvykių administruoja per metus ir apskritai, kokie tie įvykiai buvo ir kiek nukentėjo automobiliai. Žinoma, įstatymų yra apibrėžta, kad tvarkomas tik tas automobilis, kurio remontas ekonomiškai tikslingas – suma neviršija 75 proc. jo vertės.

Didžiausią Baltijos šalyse automobilių turgų administruojančios bendrovės "Varanas" vadovas Valentinas Naujanis tvirtina, kad pasitaiko mažai atvejų, kai pardavėjai sukčiauja ir parduoda automobilį be oro pagalvių, tačiau neneigia, kad taip vis dar nutinka.

Ne taip seniai žmogus įsigijo automobilį už keliasdešimt tūkstančių eurų, o vėliau paaiškėjo, kad jis buvo patekęs į rimtą eismo įvykį ir nebuvo tinkamai suremontuotas.

"Ne taip seniai žmogus įsigijo automobilį už keliasdešimt tūkstančių eurų, o vėliau paaiškėjo, kad jis buvo patekęs į rimtą eismo įvykį ir nebuvo tinkamai suremontuotas. Naujajam automobilio savininkui teisme pavyko įrodyti, kad pardavėjas šį faktą nuslėpė. Tad ieškovas gavo kompensaciją", – pasakoja V.Naujanis.

Lietuvoje parduodamo naudoto automobilio kaina vidutiniškai siekia iki 5 tūkst. eurų. Pasak V.Naujanio, pardavėjai ieško automobilių, kuriuos reikėtų kuo mažiau remontuoti ir būtų galima greitai realizuoti.

"Jeigu jau į Lietuvą atkeliauja automobilis po avarijos, dažniausiai būna smulkūs defektai – sulankstytos kėbulo detalės, dužę stiklai, o automobiliai po rimtų eismo įvykių atkeliauja itin retai", – tvirtina pašnekovas. Pardavėjai remiasi paprasta matematika – itin sumaitoto automobilio remontas kainuos nemenkus pinigus, tad jį suremontavus, uždarbis gali būti tik minimalus.

Saugus tik metus

Automobiliai šiandien apie gedimus vairuotoją informuoja užsižiebusiomis indikatorių lemputėmis ar piktogramomis informaciniame kompiuteryje. Jeigu su oro pagalvėmis viskas gerai, automobilį užvedus, indikatoriai užgęsta, jeigu ne – ieškok problemos. Vis dėlto net ir tuo atveju, kai automobilio pagalvės nėra arba jai veikti netinkamos sąlygos, indikatorius gali apie tai nepranešti. Kodėl? Taip gali nutikti todėl, kad po eismo įvykio automobilis buvo suremontuotas sukčių, kurie užuot sumontavę naujas oro pagalves, vietoj iššovusių senųjų, elektros grandinėje sumontavo vadinamuosius slapukus – elektrinės varžos elementus, apgaunančius automobilio kompiuterį. Tikrindamas automobilyje sumontuotas saugos sistemas, kompiuteris tikrina elektros grandinę. Jeigu gauna signalą, kad neva viskas joje gerai, indikatorius informaciniame skydelyje tikrai neužsidegs.

Būtent į tokią situaciją pateko ir Kauno techninių apžiūro centro vadovas Gintaras Ciegis. Tik visai neseniai paaiškėjo, kad pašnekovo įsigytame automobilyje nėra šoninių keleivio oro pagalvių, vadinamųjų užuolaidų.

"Pirkdamas automobilį stengiausi patikrinti visas įmanomas sistemas. Transporto priemonė ne tik buvo patikrinta techninių apžiūrų centre, bet ir autorizuotame servise. Visi patikrinimai siuntė vieną žinią – su automobiliu viskas gerai, tačiau pavažinėjus metus, staiga užsidegė informacinė piktograma apie neveikiančias oro pagalves. Pradėjau su meistrais nuodugniau tikrinti automobilį – paaiškėjo, kad sugedęs vienas iš keleivio diržų pirotechninių įrenginių, kuris avarijos atveju turėtų įtempti diržus, kad suveiktų oro pagalvės", – pasakojo G.Ciegis.

Sugedęs saugos diržų mechanizmas pašnekovą privertė patikrinti ir pačią oro pagalvę – jos nebuvo, o nuardžius salono apdailos detales paaiškėjo, kad automobilis buvo patekęs į eismo įvykį, kurio metu išsiskleidė "užuolaidėlės". Vadinasi, arba prieš tai buvęs automobilio savininkas, arba automobilio pardavėjas nusprendė pataupyti ir apgauti pirkėją – suremontavo automobilį tik kosmetiškai, pakeitė automobilio išvaizdą, tačiau nepakeitė nei oro pagalvių, nei saugos diržų mechanizmų.

"Buvo sumontuotas elementas skirtas automobilio kompiuteriui apgauti, kuris, tikriausiai, nustojo veikti ir tuomet automobilio kompiuteris užfiksavo "klaidą", – pasakoja G.Ciegis.

Įranga ne amžina

Vienos pusės pirotechninis saugos diržų mechanizmas ir oro pagalvė kainuoja apie 250 eurų. Kadangi G.Ciegio automobiliui reikia tokių dviejų mechanizmų, detalių kaina pasiekia apie pusę tūkstančio eurų. Piniginę paplonina ir detalių montavimo darbai.

Paklaustas, ar techninių apžiūrų centrų specialistai gali pagelbėti automobilį įsigyjančiam žmogui nustatyti, ar jo transporto priemonėje yra oro pagalvės ir jos suveiks tinkamai, G.Ciegis tik skėstelėjo rankomis.

"Mano istorija tik įrodo, kad iš pirmo žvilgsnio tvarkingas automobilis gali toli gražu toks nebūti. Jeigu techninės apžiūros kontrolierius automobilio informaciniame monitoriuje pamatys įsižiebusią piktogramą apie neveikiančias oro pagalves, toks automobilis negaus teigiamo įvertinimo ir techninės apžiūros talono. Toks veikiantis indikatorius priskiriamas prie didelių trūkumų. Tad klientas su tokiu automobiliu turės į TA stotį grįžti dar kartą. Vis dėlto kaip jis išspręs nustatytą trūkumą – pakeis oro pagalvę ar tiesiog apgaus automobilio kompiuterį ir TA kontrolierių, nustatyti negalėsime. Kontrolieriai, tikrinantys automobilius, jų ardymu neužsiima", – tvirtina G.Ciegis.

Jis taip pat teigė, kad asmeninė patirtis tik patvirtina minėtą faktą. Šiuo atveju, pasak Kauno techninės apžiūros centro vadovo, belieka pasitikėti automobilio pardavėjo sąžiningumu.

Beje, net ir tuo atveju, kai automobilyje sumontuotos oro pagalvės yra, tačiau automobilis jau yra įkopęs į antrą dešimtmetį, dar nereiškia, kad eismo įvykio metu pagalvės būtinai išsiskleis. Automobilių technikos ekspertai tvirtina, kad kaip ir visi kiti automobilio agregatai, taip ir saugos oro pagalvės turi savo eksploatacijos terminą.



NAUJAUSI KOMENTARAI

kiek žinau

kiek žinau portretas
automobilio garantija t y jo amžius yra 30 metų. Vadinasi tiek laiko galima tikėtis bent minimalaus saugumo, jei automobilis neturėjo rimtu autoivykių ir buvo nuolat tvarkingai prižiūrimas

Kuzia

Kuzia portretas
Na šoninės pagalvės patikrinti lengva,patraukė į durų sandarintoja žemyn ir po stogo apdaila lengvai matosi yra pagalvės ar ne
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

Daugiau straipsnių