Ralio finalas – su įtampos prieskoniu

Savaitgalį vyks paskutinysis Lietuvos automobilių ralio čempionato (LARČ) etapas. Šiemet jis žada būti kaip niekada įtemptas, nes čempiono taurę gauti pretenduoja net trys sportininkai.

Paskutinio etapo rebusas

Ilgą laiką prievolė organizuoti baigiamąjį Lietuvos ralio čempionato etapą buvo laikomas savotišku prakeiksmu. Jei visas lenktynių sezonas susiklostydavo taip, kad startas finale negalėdavo turnyrinėje lentelėje iš esmės nieko pakeisti, nemaža dalis ekipažų atsisakydavo formalumų arba važiuodavo į trasą tik tam, kad gautų minimalius taškus, leidžiančius užkopti ant podiumo. Taip sportininkai sutaupydavo krūvas pinigų ir technikos resursų, tačiau akivaizdžiai sumažindavo varžybų patrauklumą žiūrovams.

Ieškodami būdų, kaip išsaugoti greičiausių lenktynininkų susidomėjimą iki pat paskutinio greičio ruožo (GR) kilometro finišo linijos, LASF strategai nutarė gerokai pasunkinti baigiamuosius ralio matematikos uždavinius. Dabar papildomi taškai skiriami ne tik už rezultatus, pasiektus atskirose varžybų sekcijose ar už laimėtą vadinamąjį "Power Stage" GR (dažniausiai organizatorius parenka sudėtingiausią ar paskutinį ralio GR), bet galiausiai visą čempionatą vainikuojančių lenktynių metu surinktus taškus padauginti ne iš 1,2 koeficiento, kaip kad buvo praėjusiais metais, o iš 1,5. Kitaip tariant maksimaliai palankiai susiklosčius aplinkybėms galima pelnyti kone dvigubai daugiau taškų nei ankstesniuose raliuose.

Visa tai lėmė, kad šiųmečiame "Rally Classic" taškų dėlionė nerūpi bene vieninteliams LARČ 4 įskaitos lyderiams. Jonas Pipiras su Aisvydu Paliukėnu turi daugiau nei dvigubai daugiau taškų nei antroje vietoje esantys Drew Hollandas su Aleksandru Dainiu, todėl rokiruotės įmanomos tik grumiantis dėl antros ir trečios vietos. Beveik visuose kituose čempionato frontuose vyks žūtbūtinės mikrodvikovos. Tarkim, LARČ5 (čia varžosi viena ašimi varomi automobiliai, parengti pagal L9 techninius reikalavimus ir turintys iki 3 500 l darbinio tūrio variklius) lyderius Janį Vorobjovą ir Justą Tamašauską skiria viso labo 0,2 taško.

Kas taps karaliumi?

Vienareikšmiškai visi atidžiausiai studijuoja padėtį pagrindinėje 4WD įskaitoje ir modeliuoja pačius netikėčiausius scenarijus.

Trys čempionato lyderiai Giedrius Notkus, Benediktas Vanagas ir Vaidotas Žala būtent Druskininkuose vėlų spalio 6-osios vakarą išsiaiškins, kuris taps naujuoju Lietuvos ralio karaliumi. Įdomu tai, kad jokių konkrečių planų dėl šiųmečio ralio sezono neturėjęs V.Žala tik vasaros pradžioje atsisėdo prie "Škoda Fabia R5" vairo ir pradėjo lenkti varžovus beveik nepadoriu skirtumu. Jis didžiule persvara laimėjo ir "Viada Rally Žemaitija", ir "Samsonas Rally Rokiškis", o neseniai finišavusiame "Rally Elektrėnai" nusileido tik vienam Europos čempionato lyderiui Nikolajui Griazinui, surinkdamas daugiau taškų nei bet kuris kitas mūsų šalies ralio meistras.

LARČ reglamente tebėra nuostata, numatanti vieno etapo (to, kuriame ekipažas atsivežė mažiausiai taškų) rezultatų minusavimą. Kadangi V.Žala nestartavo pačiose pirmosiose 2018-ųjų lenktynėse, iš turimų 123 taškų atmetus paskutinėse varžybose iškovotus 39 taškus, jis smukteli į trečią vietą. Beveik tokia pat skausminga ši taisyklė ir G.Notkui, prarasiančiam mažiausiai 29 taškus. B.Vanagas "Samsonas Rally Rokiškis" apkūlęs savo techniką pirmąją varžybų dieną ir vėliau startavęs pagal "Rally 2" taisyklę čia užsidirbo tik 8 taškus, todėl patiria santykinai nedidelius nuostolius.

Merkys Saukevičius

Įtampa juntama

Nesileidžiant į dar smulkesnes detales, kol kas galima skaičiuoti, kad net jei V.Žala "Rally Classic" pratęs pergalių seriją, svajones apie čempiono karūną gali tekti atidėti kitiems metams. G.Notkui pakanka finišuoti antram ir galutinėje turnyro lentelėje jis vienu tašku aplenktų V.Žalą. B.Vanagas šių metų ralio čempionu taptų tik tokiu atveju, jei lenktynėse susirinktų visus įmanomus taškus.

Finalo organizatoriai visą laiką pagarbiai žiūrėjo į visureigių lenktynes, pirmieji pradėjo įsileisti juos į savas trasas, o šiais metais sutiko, kad drauge įvyktų ir įskaitinis "Rally Raid" čempionato etapas.

"Be abejonės, tokia sistema kuria papildomą įtampą ir verčia maksimaliai susikaupti, nes net ir vieno taško ištaškymas gali kainuoti čempiono vardą. Turint galvoje "Rally Classic" trasų specifiką – po pirmojo rato minkštame grunte atkapstomus akmenis ar medžių šaknis, net tokia smulkmena kaip prakirstas ratas ar tamsoje (šiais metais du greičio ruožai vyks naktį) netiksliai įvertinta posūkių kombinacija gali viską komplikuoti. Faktas, kad važiuoti reikės itin tiksliai", – teigia G.Notkus. V.Žala patikino, kad visuomet stengiasi maksimaliai atsiriboti nuo bet kokių spekuliacijų prieš lenktynes, kas būtų jeigu būtų. "Žinau tik tai, kad reikės koncentruoti dėmesį į kiekvieną greičio ruožą, judėti savo ritmu ir pasistengti atsiriboti nuo aplinkos. Paprastai kuo daugiau modeliuoji ir skaičiuoji įmanomus variantus, tuo radikaliau viskas apsiverčia aukštyn kojomis realybėje. Faktas, kad motyvacijos tvarkingai padirbėti ir neprisidaryti "reikalų" šiose lenktynėse turės visi lyderiai. Juo labiau kad Giedrius kartą jau yra likęs per plauką nuo čempiono titulo", – atviravo V.Žala. Kalbinti šiųmečio ralio lyderiai taip pat pripažino, kad desperatiškos pastangos nepadaryti klaidų kartais kaip tik jas ir išprovokuoja.

Džiaugiasi galimybe

Greta jau akiai įprastos technikos Druskininkuose, Lazdijuose ir Varėnos rajone parengtose ralio trasose bus galima išvysti ir ralio formatui neįprastą techniką. Kartu su Lietuvos ralio meistrais startuos ir "Rally raid" varžybose dalyvaujantys visureigininkai. Merkys Saukevičius, vienas iš didžiausių nutrūktgalvių visoje 4x4 bendruomenėje, pasakodamas apie bekelės lenktynių specifiką, pabrėžia, kad būtent Druskininkuose visureigius vairuojantys sportininkai jaučiasi komfortiškiausiai.

"Finalo organizatoriai visą laiką pagarbiai žiūrėjo į visureigių lenktynes, pirmieji pradėjo įsileisti juos į savas trasas, o šiais metais sutiko, kad drauge įvyktų ir įskaitinis "Rally Raid" čempionato etapas. T.y. viskas įgauna kur kas rimtesnį statusą nei smagus savaitgalio nuotykis, nes būtent Druskininkuose – priešpaskutinėse oficialiose šio sezono lenktynėse – gali paaiškėti kai kurie 2018-ųjų čempionai", – teigia M.Saukevičius.

Svarbi dar viena detalė: Dzūkijoje vingiuojančios klasikinio ralio trasos kur kas artimesnės užkietėjusių visureigininkų sieloms nei kituose regionuose rengiamose varžybose, nes čia veiksmas daugiausia vyksta techniškai sudėtingoje, iš dramatiškai besiskiriančių charakteristikų – nuo asfalto iki vandens brastų – sudėliotoje kelių mozaikoje. Smėlinguose miškuose jau po pirmojo sportinių automobilių pasirodymo dažnai formuojasi gana gilios provėžos, optimali trajektorija būna inkrustuota iškapstytomis pušų šaknimis. Būtent tokios sąlygos, o ne lėkimas iki dugno numynus akceleratorių, yra visureigių stichija.

Žada nesikuklinti

"Kita vertus, visose kitose "Rally Raid" varžybose sportininkai važiuoja nežinoma trasa, kelio knygose viso labo turėdami simbolines schemas, kokiais takais privalu brautis link laiko kontrolės punktų. Klasikiniame ralyje tokio orientavimosi sporto elementų iš esmės nėra – visi ekipažai važiuoja tiksliai žinodami, kas už kurio posūkio jų laukia. T.y. čia gerokai saugiau, todėl ir bekelės lenktynių asai galės lėkti kur kas greičiau, o galiausiai kurti įspūdingesnį reginį žiūrovams. Be abejonės, greta "Mitsubishi EVO" ar juo labiau R5 bolidų, "Sport" klasės visureigiai gali pasirodyti truputį begemotai – bent pusantro karto sunkesni ir turintys pusantro karto mažiau galios. Vis dėlto gero meistro rankose net toks gremėzdas skraido per visus tramplinus, slysta šonu ir atlieka visus panašius triukus, dėl kurių žmonės veržiasi žiūrėti ralio. Visureigio konstrukcija atlaiko kur kas didesnius krūvius, todėl sunkesnėmis sąlygomis mūsų vyrai važiuoja agresyviau ir netgi greičiau", – vardijo vienas "Rally Raid" lyderių.

Šiais metais Lietuvos ralio čempionato finaliniame etape "Rally classic" visureigiai startuos paskutinieji, po visų sportinio kanalo dalyvių. Trasose neišvysime tik "Extreme" ir "Tourism" klasės besivaržančių lenktynininkų, nes jų automobiliuose nėra montuojami saugos lankai, privalomi visiems Lietuvos ralio čempionato dalyviams.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių