SOS sistema, kuri galbūt galėjo išgelbėti I. Strazdauskaitės gyvybę

Dienraščio „Kauno diena“ rašinys

Automobilis, iškart po eismo įvykio pats išsiunčiantis SOS signalą pagalbos tarnyboms su tiksliomis avarijos koordinatėmis ir net pagalbos reikalingų žmonių skaičiumi, – visa tai netolima ateitis, tačiau tik tiems vairuotojams, kurie įsigis naujus automobilius.

Padėtų išvengti tragedijų

Ievos Strazdauskaitės nužudymo byla, kuri prasidėjo kaip automobilio vagystė, galėjo turėti ir kitokią baigtį, jeigu automobilyje būtų buvusi sumontuota "eCall" sistema.

Apie šios sistemos, pranešančios apie į avariją patekusį automobilį, privalomą diegimą buvo prabilta 2011-aisiais. Tuomet Europos Komisija puoselėjo viltis, kad "eCall" sistema privalomai būtų diegiama visuose naujuose automobiliuose nuo konvejerio nuriedėjusiuose po 2015-ųjų spalio.

Kaip žinoma, I.Strazdauskaitės vairuota "Audi A7" buvo pagaminta 2016 m., taigi, jeigu būtų neužtrukę "eCall" sistemos testavimo darbai, tikėtina, kad apie inscenizuotą eismo įvykį, į kurį pateko I.Strazdauskaitės vairuojamas automobilis, pagalbos sistema informaciją iš karto būtų išsiuntusi į Bendrąjį pagalbos centrą.

"eCall" aktyvuojama automatiškai, kai tik automobilyje įrengti jutikliai nustato, kad įvyko automobilio susidūrimas. Sistema automatiškai surenka Europos bendrąjį pagalbos telefono numerį 112 ir perduoda pagalbos tarnyboms informaciją apie transporto priemonės buvimo vietą, kokia transporto priemonė pateko į avariją, kokiais degalais varomas automobilis, kada įvyko eismo įvykis ir kiek saugos diržų automobilyje buvo prisegta. Pagalbos mygtuką bet kada galėtų aktyvuoti ir pats vairuotojas.

Naudojant "eCall" sistemą pagalbos tarnybos informuojamos nedelsiant, net jei variruotojas ar keleivis yra be sąmonės, ar dėl kitų priežasčių negali patys paskambinti. Apskaičiuota, kad į naują automobilį įdiegti "eCall" sistemą kainuotų apie 100 eurų. Tam, kad būtų išvengta abejonių dėl privatumo, sistema "eCall" neleidžia sekti automobilių – ji yra neaktyvi ir nesiunčia jokių signalų, kol nekatyvuojama įvykus avarijai.

Išbandyta ir veikia

Lietuvoje veikiantis Bendrasis pagalbos centras (BPC) "eCall" sistemos bandymus atliko 2015-ųjų gruodį ir 2016-ųjų kovą. Bandymų metu buvo siekiama įsitikinti, ar mobiliojo ryšio tinklai priima "eCall" pagalbos iškvietos skambutį ir jį tinkamai nusiunčia į BPC, ar BPC gali priimti tokį skambutį ir iškoduoti jame esančią informaciją apie automobilio vietos koordinates, važiavimo kryptį, degalų tipą ir kt.

Bendradarbiaujant su VĮ "Regitra" buvo sukurtos ir Lietuvos transporto priemonių registro ir Europos transporto priemonių duomenų bazės EUCARIS sąsajos, taigi iš registro ir duomenų bazės pagal automobilio VIN numerį gaunama ir papildoma informacija apie automobilį – koks modelis, spalva ir pan. Testo metu vadinamieji "eCall" skambučiai buvo sėkmingai nusiųsti į BPC "eCall" modemą", kuriame informacija iškoduota ir pateikta BPC operatoriaus darbo vietos ekrane.

"eCall" sistemos kūrėjai viliasi, kad visoje Europoje bendrai veikianti sistema leis 40 proc. sutrumpinti reagavimo į nelaimę laiką miesto vietovėse ir 50 proc. – užmiesčio. Be to manoma, kad sistema bus naudinga kalbant ne tik apie eismo saugumą keliuose. Ji leis gerokai sumažinti po eismo įvykių susidarančias spūstis ir antrinių eismo įvykių skaičių, kurie kyla dėl neapsaugotų eismo įvykių vietų. Remiantis Intelektinių transporto sistemų asociacijos "ITS Lietuva" duomenimis, šalyse, kur "eCall" sistema jau yra įdiegta, nustatyta, kad naudojant "eCall" sistemą į eismo įvykio vietą yra atvykstama vidutiniškai per 11,7 min., be šios sistemos – per 21,2 min.

Problema – seni automobiliai

Vis dėlto kalbant apie Lietuvos automobilių parką, kurio didžiąją dalį sudaro 10–15 metų senumo automobiliai, net ir po 2018 m kovo, kai "eCall" bus pradėta diegti naujuose automobiliuose, tai itin mažai prisidės prie eismo saugumo situacijos pagerinimo, nes daugumoje automobilių tokios sistemos vis dar nebus.

Technikos mokslų daktaras ir buvęs lenktynininkas Stasys Brundza teigia, kad visuotinai pradėjus veikti "eCall" sistemai reikėtų svarstyti apie galimybę tokius įrenginius įdiegti į visus automobilius, žinoma, apsvarsčius ir kompensacinius mechanizmus vairuotojams.

"Transporto priemonės valdytojas, savo lėšomis įsidiegęs "eCall" įrenginį, ne tik užtikrintų, kad į nelaimės vietą greičiau atvyktų pagalba, bet jam taip pat galėtų būti suteikta lengvata transporto priemonės valdytojų civilinės atsakomybės privalomajam draudimui", – mintis dėstė buvęs parlamentaras. Pasak jo, tiesioginę naudą pajustų ir draudimo bendrovės, nes sumažėtų draudimo išmokų sumos.

"Kauno dienai" Vidaus reikalų ministerijos atsiųstame atsakyme į paklausimą dėl įpareigojimų visiems transporto priemonių savininkams įsirengti "eCall" sistemos techninius įrenginius, teigiama, kad "vadinamosios skubios pagalbos iškvietimo sistemos "eCall" įrangos įrengimo tuose automobiliuose, kuriuose tokia įranga nesumontuota, klausimas nebuvo svarstytas ir artimiausiu metu neplanuojama to daryti".



NAUJAUSI KOMENTARAI

Idomu

Idomu portretas
Tai kaip galejo isgelbet Strazdauskaites gyvybe, jeigu rysio ten nebuvo...

kam

kam portretas
bereikalingai kvakseti jei /saukstai po pietu/....

...

... portretas
Ar įsivaizduojat situaciją kad Seimo mašina naudotųsi Seimo nario vaiko sugyventinė?.. O čia - sūnus tėvo firmos super-automobilį perleido savo 'draugei', tai ar verta stebėtis kad verslininkai virkauja ESĄ daugiau MMA mokėti savo samdomiesiems negali? O kai tie 'vergai' aria už tris, kiti darbo negauna ir... imas automobilių (ar ko ten juose esančio) grobimu.
VISI KOMENTARAI 15

Galerijos

Daugiau straipsnių