- Klaipeda.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
„Volvo Trucks“ kartu su Švedijos atliekų tvarkymo bendrove „Renova“ šiuo metu realiomis sąlygomis išbando ir tiria, kaip autonominės transporto priemonės galėtų prisidėti prie saugesnio ir veiksmingesnio atliekų tvarkymo bei padėtų sukurti geresnę darbo aplinką vairuotojams.
Išbandoma automatizuota valdymo sistema yra tokia pati, kaip ir sumontuota autonominiame „Volvo“ sunkvežimyje, nuo 2016 metų rudens naudojamame šiaurinėje Švedijos dalyje esančioje Kristinebergo kasykloje.
„Vairuojant sunkiasvorę komercinę transporto priemonę siaurose gatvėse miesto gyvenamojoje teritorijoje, kurioje gausu neapsaugotų eismo dalyvių, svarbiausia užtikrinti eismo saugumą net tuomet, kai transporto priemonės greitis neviršija įprasto ėjimo greičio. Realiomis sąlygomis mūsų bandomas šiukšliavežis stebi savo aplinką ir iškart sustoja, kelyje netikėtai atsiradus kliūčiai. Tuo pačiu autonominė sistema sukuria geresnes sąlygas vairuotojui atidžiai stebėti, kas vyksta greta sunkvežimio“, – sako „Volvo Trucks“ eismo ir gaminių saugos skyriaus direktorius Carlas Johanas Almqvistas.
Kai autonominis šiukšliavežis pirmą kartą naudojamas naujoje teritorijoje, jis vairuojamas įprastu būdu, o valdymo sistema nuolat stebi ir žymi maršrutą naudodama jutiklius ir GPS navigaciją. Kitą kartą, kai sunkvežimis įvažiuoja į tą pačią teritoriją, jis jau tiksliai žino, kokiu maršrutu važiuoti ir prie kurių šiukšliadėžių reikia sustoti.
Pirmojo sustojimo metu autonominio sunkvežimio vairuotojas išlipa iš kabinos, nueina iki sunkvežimio galo, paima konteinerį su ratukais ir ištuština jį tiksliai taip, kaip šiandien šis darbas atliekamas įprastu būdu. Kai užduotis atlikta, sunkvežimis, gavęs vairuotojo komandą, automatiškai atbuline eiga privažiuoja prie kitos šiukšliadėžės. Vairuotojas eina šalia važiuojančio sunkvežimio, todėl gerai mato, kas vyksta važiavimo kryptimi. Bet kodėl važiuoti reikia atbuline eiga, o ne į priekį?
„Važiuodamas sunkvežimiu atbuline eiga vairuotojas visada gali būti šalia presavimo įrenginio, o ne nuolat vaikščioti nuo galo prie kabinos kaskart sunkvežimiui pajudėjus. Kadangi vairuotojui nereikia įlipti ir išlipti iš kabinos kaskart sunkvežimiui sustojus, mažėja jo su darbu susijusių sužalojimų rizika, pavyzdžiui – tikimybė pasitempti kelio ar kitus sąnarius “, – sako „Renova“ strateginės plėtros vadovas Hansas Zachrissonas.
Važiavimas atbuline eiga, sunkvežimį valdant vairuotojui, yra pakankamai rizikingas manevras, nes vairuotojui gali būti sunku matyti, kas yra už transporto priemonės, netgi jeigu įrengta vaizdo kamera. Tam tikrose teritorijose saugumo sumetimais sunkiasvorėms komercinėms transporto priemonėms važiuoti atbuline eiga draudžiama, o kitose vietovėse yra reikalavimas, kad antras vairuotojas stovėtų už sunkvežimio ir užtikrintų, jog prieš transporto priemonei pradedant važiuoti atbuline eiga, kelias yra laisvas. Bandomas sprendimas yra skirtas šioms problemoms pašalinti. Kadangi jutikliai nuolat stebi visą aplink šiukšliavežį esančią aplinką, važiavimas yra vienodai saugus, nesvarbu, kuria kryptimi judėtų transporto priemonė. Net jeigu, pavyzdžiui, gatvę užstoja netvarkingai paliktas automobilis, šiukšliavežis gali sėkmingai ir visiškai autonomiškai apvažiuoti kliūtį, jeigu tokiam manevrui yra pakankamai vietos.
Kadangi autonominio valdymo sistemos reguliuoja pavarų perjungimą, vairavimą ir greitį, tai sumažina sunkvežimio degalų sąnaudas ir išmetamų teršalų kiekį.
Nors jau šiandien yra visos techninės galimybės, reikės atlikti dar daug mokslinių tyrimų, praktinių bandymų ir patobulinimų, kol autonominiai šiukšliavežiai taps realybe. Dabartinis projektas tęsis iki 2017 metų pabaigos, po to seks itin kruopštus funkcionalumo, saugumo ir to, kaip šios rūšies transporto priemonę supranta vairuotojai bei kiti eismo dalyviai ir vietiniai gyventojai, vertinimas. Įvairaus autonominio lygio transporto priemonės tikriausiai pirmiausia pasirodys ne miestų gatvėse, o griežtai apribotose teritorijose, pavyzdžiui, kasyklose ir krovinių terminaluose.
Faktai apie projektą ir transporto priemonę
– Bendras „Volvo Trucks“ ir „Renova“ projektas.
– Pagrindinis dėmesys skiriamas saugumui, našumui ir darbo aplinkai.
– Transporto priemonė – autonominis „Volvo FM“ šiukšliavežis.
– Įranga – GPS navigacija ir lazerinėmis sistemomis - lidarais paremta sistema teritorijai aplink transporto priemonę žymėti, padėčiai nustatyti ir skenuoti.
– Automatinis vairavimo, pavarų perjungimo ir greičio valdymas.
– Automatinis sustojimas, jeigu staiga kelyje atsiranda kliūtis.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams2
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...
-
Sostinės gatvėse testuojamas naujos kartos elektrinis autobusas3
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ bandymams perduotas „Fencer F1 Integral EV“ žemagrindis elektrinis autobusas. Naujas elektrinis autobusas gatvėmis važinėja balandžio 11–24 dienomis, 10-uoju maršrutu. ...
-
Orams sušilus – daugiau eismo įvykių1
Balandžio mėnesio pradžia vairuotojus įpareigojo keisti žiemines padangas į vasarines. Kas nutiks, jei nepasikeitę padangų pateksite į eismo įvykį, ir apie kitas sezonines vairuotojų problemas „Labas vakaras, Lietuva“ rubrikoje „A...
-
Retenybių medžiotojams – ypatingi ir brangūs taikiniai
Šį pavasarį aukcionuose kolekcininkams bus pasiūlyti keli ypatingi automobiliai, tarp jų – reti „Bugatti Type 57C“ ir „Lotus-Climax Type 12“. ...
-
„Land Cruiser 250“ – naujas karalius6
„Galiu teigti, kad gimė naujas kelio ir bekelės karalius“, – išbandęs naująjį visureigį „Toyota Land Cruiser 250“ sakė lenktynininkas Benediktas Vanagas. ...
-
Padirbės, kad eismas būtų saugesnis5
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ per šiuos metus yra suplanavusi eismo saugumą didinančius sprendimus įgyvendinti visuose šalyje užfiksuotuose vadinamųjų juodųjų dėmių kelių ruožuose ir sankryžose. ...
-
Paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso nugalėtojai2
Tarptautinėje Niujorko automobilių parodoje paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso („World Car of the Year“, WCOTY) nugalėtojai. ...
-
Techninės apžiūros barjeras: įtakos turi ir vairuotojo elgesys45
Lietuvos automobilių techninių apžiūrų statistika negailestinga. Pernai beveik pusė transporto priemonių pirmuoju bandymu neįveikė šio barjero ir negavo teisės dalyvauti eisme. Kas lemia tokius niūrius skaičius ir kaip juos pakeisti? ...