- Jūratė Skėrytė, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Aplinkos ministerijos norima išardyti Belmonto užtvanka Vilniuje yra kultūros vertybė, teigia paveldosaugininkai. Siekiant tam užkirsti kelią, pradėta procedūra įtraukti užtvanką į kultūros vertybių registrą.
„Pamačius, kad atsirado tam tikros grėsmės, žengėme tam tikrus žingsnius, kad kultūros paveldo statinys būtų pripažintas kultūros paveldo objektu, kad jam būtų suteikta teisinė apsauga. Vilniaus miesto nekilnojamojo kultūros vertinimo taryba išgirdo pirmoji, kad reikia imtis priemonių ir saugoti objekto unikalumą ir pradėjo jo įrašymą į kultūros vertybių registrą procedūrą“, – trečiadienį Seime pranešė Kultūros paveldo departamento Vilniaus skyriaus vadovas Vitas Karčiauskas.
Anot jo, beveik prieš 200 metų pastatytas Belmonto malūnas iki šiol neįtraukti į minėtą registrą, nes jie yra Pavilnių regioniniame parke, kur esantys objektai automatiškai turi būti saugomi.
Tačiau balandį Aplinkos ministerija pranešė siūlanti griauti avarinės būklės Belmonto (Pūčkorių) užtvanką.
Daugelį metų ji buvo be šeimininko, niekas nesirūpino ir šiuo metu yra avarinė būklė, kuri kelia didžiulę grėsmę visiems.
Anot jos, ši užtvanka neužtikrina Vilnios upės vientisumo, žuvų ir kitų vandens organizmų migracijos, todėl statinį siūloma išardyti, o Vilnios ruožą, kuriame yra griūvanti užtvanka, atkurti. Užtvankos išardymo ir upės ruožo atkūrimo darbus ketinta finansuoti ES lėšomis.
„Pradėtas procesas (užtvankos įrašymo į kultūros vertybių registrą – BNS) sustabdė užtvankos griovimo darbus, bet nesustabdė avarinės būklės likvidavimo, nesustabdė paieškų, kokie variantai būtų naudingiausi ir teisingiausi. Užtvanka turi išlikti, bet gamta negali būti labiau skriaudžiama“, – po trečiadienį Seime vykusio pasitarimo dėl Belmonto užtvankos žurnalistams sakė V.Karčiauskas.
Aplinkos viceministras Martynas Norbutas savo ruožtu tvirtino, jog užtvanką norima griauti, kad būtų atkurtas Vilnios upės vientisumas. Anot jo, tuo pačiu žadama išsaugoti virš užtvankos einantį medinį tiltą, nes jis yra pažintinio tako dalis. Taip pat planuota dalį vandens nukreipti ant malūno rato.
Aplinkos ministerijos ir visuomenininkų teigimu, užtvanka labiausiai trukdo migruoti lašišoms. Jų teigimu, žuvitakis padėties nelabai gelbsti.
„Tuo keliu žengia daugelis Europos Sąjungos šalių ir už jos ribų taip pat. Griaunamos užtvankos, pirmiausia, tos, kurios neatlieka savo tiesioginės funkcijos daugiau ir kurios neturi šeimininkų, kaip yra šiuo atveju. Daugelį metų ji buvo be šeimininko, niekas nesirūpino ir šiuo metu yra avarinė būklė, kuri kelia didžiulę grėsmę visiems“, – tvirtino M.Norbutas.
Asociacijos „Lašišos dienoraštis“ atstovas Kęstutis Klimavičius teigė, kad užtvankos ne tik trukdo žuvims migruoti, tačiau tai ir brakonieriavimo vieta.
„Naktimis ten siaučia chuliganai, Belmonte jie žudo lašišas, randame kruvinus krantus, žvynus. Mes manome, kad užtvankos neturi likti. Tiltas – taip, galima akmenis sudėti taip, kad ir vaizdas būtų gražus, ir lašiša turės žuvitakį pačioje upėje, natūraliai praeis per akmenis. Mūsų lašiša yra toliausiai pasaulyje migruojanti lašiša. Jai žuvitakiai yra sunkiai įveikiami, ji labai pavargusi. Be to, Vilnius yra vienintelė sostinė pasaulyje, kurioje neršia lašišos“, – tvirtino K.Klimavičius.
Naktimis ten siaučia chuliganai, Belmonte jie žudo lašišas, randame kruvinus krantus, žvynus. Mes manome, kad užtvankos neturi likti.
Pavilnių parko direktorė Jolanta Radžiūnienė stebėjosi argumentais, kad išardžius Belmonto užtvanką, būtų atkurta natūrali upės vaga.
„Jeigu Lietuvoje yra labiau nenatūrali upė, tai pasakykite man kitą. Jeigu yra labiausiai pakeista upės vaga, gilinta, keisti šlaitai, Vilnelė yra labiausiai dirbtina upė“, – sakė ji.
Valstybės saugomų teritorijų tarnybos direktoriaus pavaduota Rūta Baškytė atkreipė dėmesį, kad sprendimas griauti Belmonto užtvanką prieštarauja daugybei teisės aktų. Be to, neaiškūs būtų padariniai gamtai.
„Šiuo atveju mes Vilnios upėje Vilniaus mieste turime antropoekosistemą (ekologinę sistemą, kurios pagrindinis elementas yra žmogus – BNS), kuri formavosi faktiškai apie 200 metų. Ardyti vieną ekosistemą, nežinant, kokia ekosistema susikurs, yra labai rizikinga“, – teigė R.Baškytė.
Ji pabrėžė, kad pagal ES teisės reikalavimus, reikia padaryti poveikio aplinkai vertinimą.
Belmonto užtvankos griovimui nepritarė ir sostinės vyriausias architektas Mindaugas Pakalnis.
„Žvelgiant iš miesto pozicijų, tai regioninis parkas, ir pagrindinis to parko objektas yra šitas malūno su užtvanka kompleksas. Jį prarasti būtų labai gaila, nes būtų prarastas vienas iš tų elementų, dėl ko mes visi važiuojame į tą vietą, dėl ko einame tuo pažintiniu taku. Būtų sunaikinta unikali žmogaus sukurta aplinka. Reikėtų rasti teisingiausią sprendimą, kaip užtikrinti žuvims kelią, o žmonėms – galimybę pasivaikščioti“, – teigė jis.
Architektas tvirtino, kad savivaldybė jau buvo pasirengusi tvarkyti užtvanką, bet aplinkos ministro įsakymas dėl jos griovimo darbus sustabdė.
Aplinkos viceministras pabrėžė, kad dėl Belmonto užtvankos būtini greiti sprendimai, nes iki rudens privalu sudaryti sąlygas žuvims migruoti upe.
Pasitarime Seime dalyvavęs pramogų ir poilsio centro „Belmonto“ šeimininkas Anupras Mišeikis taip pat teigė, kad dauguma lankytojų atvyksta būtent dėl užtvankos ir malūno, bei siūlė savo lėšomis rekonstruoti užtvanką, padarant žuvitakį.
Praėjusią savaitę sudaryta tarpinstitucinę darbo grupė Belmonto užtvankos problemai spręsti.
Dabar Vilniaus teritorijoje esantis prancūziškasis (Belmonto) malūnas pastatytas 1838 metais, jis nebeveikia nuo XX amžiaus vidurio.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vilniaus savivaldybė pritarė naujojo darželio Perkūnkiemyje projektui3
Vilniaus miesto savivaldybė pritarė naujo, 290 vaikų talpinančio darželio Perkūnkiemio rajone projektui. Skelbiama, kad gavus statybų leidimus, darbus tikimasi pradėti kitų metų pradžioje. ...
-
Lietuvoje startuoja Graikijos „Aegean Airlines“ – dukart per savaitę skraidins į Atėnus1
Lietuvoje startuoja nacionalinė Graikijos oro vežėja „Aegean Airlines“ – du kartus per savaitę ji tiesiogiai skraidins iš Vilniaus į Atėnus. Tikimasi, kad keliautojai per Atėnus galės pasiekti daugiau pasaulio šalių jun...
-
Maitinimo sektoriaus atstovų protestas prie Vyriausybės: prašo grąžinti lengvatinį PVM tarifą11
Apie 100 protestuotojų – maitinimo sektoriaus atstovų – prie Vyriausybės rūmų Vilniuje penktadienį surengtame mitinge reikalauja grąžinti iki šių metų galiojusį lengvatinį 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą. ...
-
Seimas atmetė siūlymą panaikinti Lukiškių aikštės įstatymą4
Seimas ketvirtadienį nepritarė siūlymui atšaukti Lukiškių aikštės Vilniuje memorialinio statuso įstatymą. ...
-
„Skaidrinam“ Vilniaus rajone: tarybos nariai degalus pylėsi po kelis kartus per dieną1
„Skaidrinam“ iniciatyvai pasiekus Vilniaus rajoną, nustatyta, kad mažiausiai aštuoni tarybos nariai degalus „pylėsi“ po kelis kartus per dieną, o beveik maksimalią išmokų sumą per kadenciją gavęs liberalas Arūnas...
-
Vilniaus šienavimo sezonas: tarp patogumo miestiečiams ir tvarumo1
Sostinėje prasideda šienavimo sezonas. Kaip ir pernai, vietose, kur žmonės daugiausia leidžia laisvalaikį, sportuoja, taip pat daugiabučių kiemuose, bus palaikoma trumpa veja. Dažnai šienaujama bus ir gatvių skiriamosiose juostose. Tači...
-
Vilniuje kaimynų bendrystę stiprins per dešimt bendruomenių projektų1
Sostinė bendruomenių tradicijas kuriančioms ir puoselėjančioms iniciatyvoms šiemet skiria 50 tūkst. Eur. Parama paskirstyta dvylikai kaimynystės ryšius stiprinančių projektų – isi jie dedikuoti vilniečių įtraukimui į kultūrin...
-
Vilniaus Senamiestyje bus pradedamos naujo gyvenamųjų namų projekto statybos5
Įmonių grupė „Eika“ kartu su bendrove „Etapas Group“ bei jos partneriais užbaigė sostinės Seinų gatvėje esančio sklypo ir jame suplanuoto gyvenamųjų namų projekto „Senamiesčio sodai“ įsigijimo sandorį. ...
-
Vilniaus oro uoste atidaryti olimpiniai vartai
Iki 2024 metų Paryžiaus vasaros olimpinių žaidynių likus 100 dienų, Vilniaus oro uoste atidaryti simboliniai olimpiniai išvykimo vartai. ...
-
A. Avulis: vis dar galioja mano pasiūlymas, kad 2026 m. pabaigoje stadione žaistume futbolą20
Nacionalinį stadioną iš „BaltCap“ perimančios „Hanner“ vadovas Arvydas Avulis sako esąs pasirengęs vykdyti projektą, o jau 2026 m. pabaigoje galėtų būti sužaistos pirmosios futbolo rungtynės. Anot jo, šiuo metu ...