- Laisvė Radzevičienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
R. Bružas: ir motociklai, ir istorija man yra tyrinėjimo objektas
-
R. Bružas: ir motociklai, ir istorija man yra tyrinėjimo objektas
-
R. Bružas: ir motociklai, ir istorija man yra tyrinėjimo objektas
-
R. Bružas: ir motociklai, ir istorija man yra tyrinėjimo objektas
-
R. Bružas: ir motociklai, ir istorija man yra tyrinėjimo objektas
„Lietuvos Nepriklausomybės istorija yra sėkmės istorija, - įsitikinęs dokumentinių filmų kūrėjas, žurnalistas, radijo ir televizijos laidų vedėjas Rimas Bružas.
Lietuva Europos žemėlapyje turėjo neatsirasti, o atsiradusi - išnyktų, tačiau teisę BŪTI lietuviai titaniškai išsikovojo“. Atkurtos Lietuvos 100 metų jubiliejų istorija nuo seno besidomintis LRT radijo laidos „Aktualijų studija“ vedėjas rengiasi paminėti paskaita „Istorijos perimetrai“. Su pasakojimais apie Nepriklausomą Lietuvą jis planuoja apvažiuoti ne tik tolimiausius šalies kampelius, bet ir pasiekti lietuvius užsienyje.
Rimai, ar per Lietuvą su savo pasakojimais važiuosite motociklu?
– Lietuvą motociklu esu apvažiavęs ne kartą – keletą metų rengiau istorinį ralį "Aplink Lietuvą". Maršrutą pavyko tiksliai atkurti pagal 1932 metų periodinius leidinius. Duoklę "protėviams" atidaviau - raliuose dalyvaudavo šimtai motociklininkų. Oda šiaušdavosi žiūrint į galinio vaizdo veidrodį - motociklai kelyje iki pat horizonto.
„Solo" važiavimų buvo dar daugiau, man jie artimesni, minioje negirdžiu savo minčių. Praėjusiais metais pradėjau filmuoti dokumentinių filmų ciklą "Istorijos perimetrai". Šio filmo tikslas buvo nuvažiuoti 1732 kilometrus motociklu ir papasakoti Lietuvos istoriją. Didžioji dalis kelio jau įveikta. Kai kurie etapai - žiemą. Savo malonumui, suprantama, motociklu žiemą nevažinėju, tačiau toks "Istorijos perimetrų" scenarijus ir ciklo idėja. Važiavimas nebuvo naujiena ar ypatingas iššūkis, tačiau motociklu pralėkti apsnigtais Aukštaitijos keliais, spaudžiant 8 laipsniams šalčio, buvo įdomi patirtis. Prisipažinsiu, kad būtų saugiau ir patogiau, važiavau motociklu su "lopšiu".
– Koks jūsų, motociklininko, stažas?
– Pradžia buvo 1989-aisiais, taigi, šalia motociklų praėjo jau didesnioji gyvenimo dalis. Buvo pauzių, ant motociklo visu rimtumu sėdau ir visiškai įklimpai 31-ojo gimtadienio proga sau pasidovanojęs motociklą. Šiandien motociklai mano gyvenime persipynę su darbu, nebesupaisysi, kur baigiasi viena ir prasideda kita. Nebeklausiu savęs. Žmona irgi neklausia, gal, kad tekėdama žinojo, kur "veliasi". Motociklas, greta tiesioginės paskirties, estetinės funkcijos ir filosofijos, man visada buvo dar ir tyrinėjimo objektas. Smalsumą žadina ne vien jo mechanizmas, šis objektas turi dar ir istorinę įkrovą. Nei vienas agregatas jo mechanizme neatsirado atsitiktinai, kiekviena funkcija turi savo istoriją, priežastis ir raidą. Dar įdomesnė motociklizmo istorija, nes ji vystėsi istorijos įvykių kontekste ir įtakose. Žvelgiant per motociklo "galinio vaizdo veidrodį" galima atrasti labai netikėtų sociologinių dėsningumų. Ne mažiau įdomu į motociklus žvelgti kaip į tam tikrą reiškinį, subkultūrą. Motociklizmas buvo ir yra labai margas ir todėl įdomus reiškinys, niekada – nuobodus, kaip ir istorija.
Istorija man įdomi kaip priežastinių ryšių galvosūkis, dėlionė, kurios detalės sukuria vientisą paveikslą. Greta faktų man svarbu rasti ir perteikti atmosferą, kuri padeda giliau suprasti istorinį epizodą, tam tikrų sprendimų foną, emocinius sprendimų kontekstus ir dilemas.
– Nors baigėte režisūros mokslus, tačiau jau daug metų domitės istorija. Nuo ko tai prasidėjo?
– Visada buvau "istorijos entuziastas". Istorinė literatūra man niekada nekvepėjo dulkėmis ar pelėsiu. Kažkada pats paleidau frazę, "kad istorija įdomesnė už romaną, nes joje viskas vyko iš tikrųjų" ir net neįtariau, kad šis aforizmas prigis. Istorija man įdomi kaip priežastinių ryšių galvosūkis, dėlionė, kurios detalės sukuria vientisą paveikslą. Greta faktų man svarbu rasti ir perteikti atmosferą, kuri padeda giliau suprasti istorinį epizodą, tam tikrų sprendimų foną, emocinius sprendimų kontekstus ir dilemas. Tai svarbu, nes istorijoje veikę asmenys buvo gyvi žmonės ir jų sprendimuose reikėtų ieškoti ne vien logikos ar racionalumo. Profesionaliu istoriku galima tapti tik vienu būdu - baigti istorijos studijas. Tačiau manęs neglumina "istoriko entuziasto" epitetas. Būti istoriku iš pašaukimo yra tam tikras privalumas. Pradžios ribą sunku nubrėžti. Neseniai turėjau progos padaryti 15 metų savo filmografijos reviziją, esu sukūręs 50 dokumentinių filmų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vilniaus savivaldybė pritarė naujojo darželio Perkūnkiemyje projektui3
Vilniaus miesto savivaldybė pritarė naujo, 290 vaikų talpinančio darželio Perkūnkiemio rajone projektui. Skelbiama, kad gavus statybų leidimus, darbus tikimasi pradėti kitų metų pradžioje. ...
-
Lietuvoje startuoja Graikijos „Aegean Airlines“ – dukart per savaitę skraidins į Atėnus1
Lietuvoje startuoja nacionalinė Graikijos oro vežėja „Aegean Airlines“ – du kartus per savaitę ji tiesiogiai skraidins iš Vilniaus į Atėnus. Tikimasi, kad keliautojai per Atėnus galės pasiekti daugiau pasaulio šalių jun...
-
Maitinimo sektoriaus atstovų protestas prie Vyriausybės: prašo grąžinti lengvatinį PVM tarifą9
Apie 100 protestuotojų – maitinimo sektoriaus atstovų – prie Vyriausybės rūmų Vilniuje penktadienį surengtame mitinge reikalauja grąžinti iki šių metų galiojusį lengvatinį 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą. ...
-
Seimas atmetė siūlymą panaikinti Lukiškių aikštės įstatymą4
Seimas ketvirtadienį nepritarė siūlymui atšaukti Lukiškių aikštės Vilniuje memorialinio statuso įstatymą. ...
-
„Skaidrinam“ Vilniaus rajone: tarybos nariai degalus pylėsi po kelis kartus per dieną1
„Skaidrinam“ iniciatyvai pasiekus Vilniaus rajoną, nustatyta, kad mažiausiai aštuoni tarybos nariai degalus „pylėsi“ po kelis kartus per dieną, o beveik maksimalią išmokų sumą per kadenciją gavęs liberalas Arūnas...
-
Vilniaus šienavimo sezonas: tarp patogumo miestiečiams ir tvarumo1
Sostinėje prasideda šienavimo sezonas. Kaip ir pernai, vietose, kur žmonės daugiausia leidžia laisvalaikį, sportuoja, taip pat daugiabučių kiemuose, bus palaikoma trumpa veja. Dažnai šienaujama bus ir gatvių skiriamosiose juostose. Tači...
-
Vilniuje kaimynų bendrystę stiprins per dešimt bendruomenių projektų1
Sostinė bendruomenių tradicijas kuriančioms ir puoselėjančioms iniciatyvoms šiemet skiria 50 tūkst. Eur. Parama paskirstyta dvylikai kaimynystės ryšius stiprinančių projektų – isi jie dedikuoti vilniečių įtraukimui į kultūrin...
-
Vilniaus Senamiestyje bus pradedamos naujo gyvenamųjų namų projekto statybos5
Įmonių grupė „Eika“ kartu su bendrove „Etapas Group“ bei jos partneriais užbaigė sostinės Seinų gatvėje esančio sklypo ir jame suplanuoto gyvenamųjų namų projekto „Senamiesčio sodai“ įsigijimo sandorį. ...
-
Vilniaus oro uoste atidaryti olimpiniai vartai
Iki 2024 metų Paryžiaus vasaros olimpinių žaidynių likus 100 dienų, Vilniaus oro uoste atidaryti simboliniai olimpiniai išvykimo vartai. ...
-
A. Avulis: vis dar galioja mano pasiūlymas, kad 2026 m. pabaigoje stadione žaistume futbolą20
Nacionalinį stadioną iš „BaltCap“ perimančios „Hanner“ vadovas Arvydas Avulis sako esąs pasirengęs vykdyti projektą, o jau 2026 m. pabaigoje galėtų būti sužaistos pirmosios futbolo rungtynės. Anot jo, šiuo metu ...