- Kristina Savickaitė, LRT televizijos laida „Keliai. Mašinos. Žmonės“, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kelyje Vilnius–Kaunas atidaryta dar viena elektromobilių greitojo įkrovimo stotelė. Ar tikrai jų jau reikia? Kuo vairuotojus turėtų sužavėti šie vis dar neįprasti automobiliai? Atsakymų į šiuos klausimus ieškojo LRT Televizijos laida „Keliai. Mašinos. Žmonės“.
Elektromobilis. Daugeliui vairuotojų tai vis dar skamba paslaptingai. Ir nenuostabu. Prie benzino, dyzelino ar dujų kvapo įpratę vairuotojai į šiuos naujokus žvelgia kol kas įtariai. Kas jis, tas elektrinis stebuklas, besiveržiantis į įprastų automobilių gretas? Ar skirtumas – tik kitokia energijos rūšis?
„Važiuojant dabartiniais elektromobiliais skirtumo, palyginti su benzininiais ar dyzeliniais, nėra. Gal pagrindinis skirtumas tas, kad trauka yra visada, kai tik paspaudžiamas akceleratorius. Kitas skirtumas – elektromobilis nuvažiuoja ribotą atstumą. Viskas“, – sako Lietuvos elektromobilių asociacijos vadovas Laurynas Jokužis.
Kitaip tariant, kiek pasikrausi, tiek ir nuvažiuosi. Klausimas – kur pasikrauti? Vienas iš variantų – namuose, pavyzdžiui, savo garaže. Pakrovimas truktų apie 10–12 valandų. Kita išeitis – elektromobilių įkrovimo stotelės. Jų elektromobilių mėgėjai jau gali rasti didžiuosiuose miestuose. Priklausomai nuo mašinos modelio, visiškai įkrauti automobilį prireiks nuo 2 iki 5 valandų.
„Buvau Vilniuje ir mačiau, kad turime didelę problemą dėl įkrovimo, teko laukti. Trys elektromobiliai buvo eilėje. Taigi jau matome, kad infrastruktūros trūksta. Pastačius stoteles, jos tikrai nestovės vienišos ir užmirštos“, – tvirtina L. Jokužis.
Ar tikrai elektromobiliai pamažu įvažiuos į lietuvių garažus? Ar pasiteisins planai rengti daugiau greitojo įkrovimo stotelių ne tik miestuose, bet ir valstybinės reikšmės keliuose?
„Lietuvoje mažai elektromobilių, nes nėra infrastruktūros, nėra kur jų įkrauti. O kodėl nėra infrastruktūros ir įkrovimo stotelių? Dėl to, kad nėra elektromobilių. Užburtas ratas. Aš galvoju, kad vieną kartą reikia kažkurią problemą spręsti – ir labai smagu, kad tai vyksta šiuo metu. Išsprendus vieną, matyt, spręsis ir antra“, – teigia susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius.
Dvi elektromobilių įkrovimo stotelės šiuo metu jau veikia ir valstybiniuose keliuose. Į vienos jų – kelyje Vilnius–Kaunas–Klaipėda, netoli Elektrėnų – iškilmingą atidarymą susirinkę iniciatoriai, jų nauda neabejoja. Žinovai tikina, kad naujų elektromobilių savininkai šiose greitojo įkrovimo stotelėse vidutiniškai sugaištų apie 20 minučių. Tiek, kiek ir įprastoje degalinėje, kol įsipila degalų ir išgeria puodelį kavos.
„Valstybiniuose keliuose planuojame jų įrengti apie 20. Dabar dėliojame ant žemėlapio, jei galima taip pasakyti. Daugiausiai jų planuojame kelyje Vilnius–Kaunas–Klaipėda ir „Via Baltica“. Nestatysime jų viena šalia kitos, bus išdėstytos 45–50 km atstumu“, – planus atskleidžia Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas Skirmantas Skrinskas.
Paklaustas, kada bus galima elektromobiliu nuvažiuoti nuo Vilniaus iki Palangos, S. Skrinskas sako: „Žinau, kad yra elektromobilių, kuriais galima 400 km nuvažiuoti. Bet kalbant apie tuos, kurie [po įkrovimo] važiuoja 100 ar 150 km, prašyčiau duoti dvejus metus“.
Įkrovimas stotelėse vairuotojams bent jau kol kas nieko nekainuoja. Kitas klausimas – kokį atstumą nuvažiuos visiškai įkrauta transporto priemonė?
„Pats populiariausias šiuo metu pasaulyje yra „Nissan Leaf“, kuriuo ir pats važinėju. Jis paprastai nuvažiuoja apie 120 km, nors gamintojai sako, kad daugiau. Čia tas pats, kas su benzinu: sako, kad 5 l „valgys“, o „valgo“ 6 l. Kiti automobiliai, pvz., „Tesla Model S“, nuvažiuoja iki 400 km ar daugiau, bet jų kaina yra pakankamai didelė“, – pasakoja L. Jokužis.
Be abejo, liaudiškai tariant, „į baką pildami“ elektrą sutaupysime, bet kiek reikėtų pakloti už patį elektromobilį? Aiškėja, kad elektromobiliai už to paties modelio įprastais degalais varomus brolius yra brangesni vidutiniškai 30 procentų.
„Jie visame pasaulyje turi ateitį. Tokios kompanijos, kai BMW, „Volkswagen“, „Audi“, ima gaminti elektromobilius. Gal prieš 4–5 metus, kai elektromobilius gamino mažosios kompanijos, jie buvo neaiškūs, dažniausiai maži, nekokybiški, tai dar buvo klausimas [ar jie taps paklausūs]. Dabar visi greičiausiai persės į elektromobilius“, – prognozuoja Lietuvos elektromobilių asociacijos vadovas L. Jokužis.
Be to, kad tai neteršianti aplinkos ir miestui puikiai tinkanti transporto priemonė, jos savininkai, tikėtina, bus apdovanoti ir lengvatomis.
„Manau, kad didžiųjų miestų, kurių centruose tiek ryte, tiek vakare yra didžiulės automobilių spūstys, savivaldybės turėtų teikti elektromobiliams prioritetą, lengvatas: nemokamas stovėjimo vietas, taip pat [nemokamą] įvažiavimą, jeigu ateityje centrai bus apmokestinami. Na, o valstybė galėtų skirti pinigų dotacijoms, įsigyjant elektromobilius“, – siūlo Seimo narys Artūras Skardžius.
Kokiomis privilegijomis elektromobilių vairuotojai džiaugiasi jau dabar? Didžiuosiuose miestuose elektra varomus automobilius galima statyti nemokamai. Žalia šviesa uždegta ir kelionei viešojo transporto juosta su elektromobilio ženklu.
„Keliai. Mašinos. Žmonės“ – pirmadieniais, 22.30 val., per LRT Televiziją. Laidos įrašus galite peržiūrėti LRT Mediatekoje.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Skelbiamas Respublikinės Vilniaus universitetinės ligoninės direktoriaus konkursas
Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) paskelbė konkursą Respublikinės Vilniaus universitetinės ligoninės (RVUL) direktoriaus pareigoms užimti. ...
-
Aplinkos ministerija po gaisro automobilių laužyne: nėra siūlymų reguliuoti pavojingų veiklų vietas1
Po automobilių laužyne Vilniuje kilusio gaisro, kurio žala gamtai siekia beveik 6 mln. eurų ir kurio pasekmes dėl itin toksiškų dūmų juto gyventojai, suskubta pranešti, kad automobilių ardymas bei metalo laužo tvarkymas neturi vykti mie...
-
Gaisras Viršuliškių daugiabutyje: ką paaukojo nukentėjusiems?1
Sausio 2 d. Vilniuje, Viršuliškėse, sprogus daugiabučiui, Lietuvos Raudonasis Kryžius (LRK), reaguodamas į situaciją, kad žmonės neteko namų, daiktų, o viena šeima – vaiko, suskubo pakviesti visuomenę prisidėti prie paramo...
-
Vilniaus oro uoste uždaromas automobilių sustojimo kelias prie išvykimo terminalo
Nuo pirmadienio uždaromas Vilniaus oro uoste esantis automobilių užvažiavimo prie išvykimo terminalo kelias, transporto priemonės bus nukreipiamos į kitas trumpalaikiam sustojimui ar parkavimui skirtas vietas. ...
-
Netrukus gimdysianti A. Zuokė: nesitikėjome, kad pavyks taip greitai24
Augusta Zuokė – smuikininkė, NIKO ansamblio koncertmeisterė ir Artūro Zuoko žmona – jau greitai taps mama. Šeima netrukus susilauks pirmojo bendro kūdikio – namus papildys mergytė. ...
-
Su G. Kirkilu atsisveikina buvę kolegos ir politiniai oponentai: jis buvo valstybės žmogus24
Vilniuje atsisveikinti su mirusiu buvusiu Ministru pirmininku Gediminu Kirkilu renkasi kolegos ir politiniai oponentai. ...
-
Gera žinia vietos bendruomenei: „YIT Lietuva“ pradeda ilgai lauktą Kazbėjų tilto remontą1
Į Kultūros paveldą įrašytas Vilniaus pakraštyje esantis Kazbėjų tiltas, kurio rekonstrukcijos ilgai laukė vietos bendruomenė bei sostinės vairuotojai, pagaliau bus sutvarkytas. Jo kapitalinio remonto darbų imasi tvarios miestų ir infra...
-
Ruošimasis ekstremalioms situacijoms: kalta ne tik pasenusi įranga2
Kovo pabaigoje dalis vilniečių turėjo gauti įspėjamuosius pranešimus apie Panerių gatvėje kilusį didžiulį gaisrą automobilių laužyne. Tačiau socialiniuose tinkluose kilo sostinės gyventojų pasipiktinimas: dalis negirdėjo sirenų ir nesu...
-
Pokyčių gatvėje Fabijoniškėse – žalioji bendruomenės diena1
Balandžio 25 dieną, nuo 17 val. Vilniaus miesto savivaldybė kviečia Salomėjos Nėries ir aplinkinių gatvių gyventojus ir kitus vilniečius į bendruomenės šventę. ...
-
Vilniuje atsisveikinama su buvusiu Lietuvos premjeru G. Kirkilu46
Antradienį nuo vidurdienio sostinėje galima atsisveikinti su savaitgalį mirusiu buvusiu premjeru Gediminu Kirkilu. ...