Vandens transportas
Jachtos ir kateriai – turtingųjų pramoga
Mariose, ypač savaitgalį, link Nidos viena po kitos plaukia grakščios jachtos, jas aplenkia greitaeigiai kateriai. Susidaro įspūdis, kad Lietuvoje klesti ne tik automobilių, bet ir vandens transporto priemonių prekyba. Apie jachtų, mažųjų laivų verslo realybę pasakoja Valstybinės vidaus vandenų laivybos inspekcijos inspektavimo ir dokumentų išdavimo skyriaus viršininkas Bronislovas Bernotas.
- Ar Lietuvoje žmonės yra pamėgę vandens transporto priemones: jachtas, pramoginius katerius, mažuosius laivelius, kas juos perka?
- Lietuvoje, deja, turtingų žmonių nedaug. Per pastaruosius dvejus metus laivelių, katerių savininkai dažniausiai prekiauja tarpusavyje.
- Kaip ta tarpusavio prekyba vyksta?
- Vienas žmogus turi “Progres” tipo katerį, jį keičia į “Amur”. Dažnai katerių varikliai pakeičiami. Įdedami didesnio galingumo naudoti užsienietiški. Jie sunaudoja mažiau degalų. Jeigu naujasis variklis pirktas legaliai, yra jo “kilmės” dokumentai, kateris perregistruojamas. Neretai keičiasi ir jo savininkas, bet jis irgi kitam parduoda savąjį katerį. Taip ratas ir sukasi.
- Ar be “savųjų” pirkėjų atsiranda naujų, neturėjusių jachtos, katerio?
- Yra. Per dvejus metus įsigyta ir įregistruota inspekcijoje pora nebe naujų jachtų iš Švedijos ar Norvegijos, keli kateriai.
- Kiek tos jachtos ir kateriai kainuoja?
- Vienos naudotos jachtos kaina nuo 20 iki 30 tūkstančių litų. Kateriukai - nuo 4 iki 5 tūkstančių litų.
- Jeigu jachtos “neįkandamos”, kokios plaukiojimo priemonės Lietuvoje populiariausios? Kas jas perka?
- Paklausiausios – guminės pripučiamos valtys. Jas žvejybai ir iškyloms į gamtą noriai perka vyresnio amžiaus žmonės.
- Ar jos populiarios dėl pri-einamos kainos, ar yra ir kitų priežasčių?
- Svarbiausia - kaina. Klaipėdoje guminė valtis kainuoja nuo 300 iki 500 litų. Sovetske ar Kaliningrade galima įsigyti perpus pigiau. Tačiau žmonės daro klaidą tokias valtis pirkdami turguje be įsigijimo dokumentų. Tada įregistruojant kyla daug problemų. Kita priežastis – guminei valčiai, skirtingai nuo jachtos ar katerio, valdyti nereikia teisių.
- Nejaugi per tuos metus nė vienas turtingas verslininkas neįsigijo prabangaus greitaeigio pramoginio katerio?
- Įsigijo. Tačiau dauguma solidžių pirkėjų savo turtą (prabangų katerį) mieliau saugo Viduržemio jūros jaukiame uostelyje.
- Ar Lietuvoje nėra kur saugiai švartuoti jachtų ir katerių?
- Yra daug problemų. Iki šiol neįregistruotas Smiltynės jachtklubas. Jis blogai saugomas. Prieš savaitę buvo “apšvarintos” šalia esančios dirbtuvės. Ne ką geresnė situacija ir AB ”Klaipėdos laivų remontas” įlankėlėje, kur laikomi ir prabangūs greitaeigiai kateriai. Ne kartą inspekcijos pareigūnai yra įspėję, kad reikia sutvarkyti aplinką ir geriau saugoti katerių ir jachtų savininkų turtą. Nėra laivų registravimo žurnalo. Gali bet kas pasiekti prišvartuotą katerį ir jį “apšvarinti”.
- Kiek prabangių katerių Vidaus vandenų laivybos inspekcijoje registruota?
- Šiuo metu apie 10. Jeigu bus geresnės saugojimo sąlygos, gal atsiras ir daugiau. Dabar situacija absurdiška. Iš savininkų pinigai imami, o jachtų ir katerių saugumo garantijų nėra.
- Ar vystomas mažųjų laivų paslaugų verslas?
- Apie 10 laivelių vežioja žmones į Smiltynę, kelia į Delfinariumą. Keli vežioja turistus po Kuršių marias Nidoje. Tie laivai – senos konstrukcijos, o naujų kol kas neatsiranda.
- Ar tie laivai tvarkingi, jų kapitonai laikosi nustatytų reikalavimų?
- Dabar pažeidimų mažėja. Dažniausiai gabenama per daug keleivių. Laivų kapitonai - ne visi baigę jūreivystės mokslus. Kai kurie nesupranta, kad, vežant per daug žmonių, bus pažeistas laivo stovumas ir jis, net nenuplaukęs nuo krantinės, gali apsiversti.
- Ar šiemet sulaikėte pažeidėjų?
- Buvo. Gegužės 17 dieną patikrinus grįžtantį iš Kuršių marių laivą ”Perloja” rasta pažeidimų. Neveikė laivo echolotas, nebuvo radijo stoties. Jame buvę 40 vaikų lakstė po denį, o tai pavojinga jų saugumui. Surašytas protokolas.
- Ko reikia, kad Lietuvoje būtų perkama daugiau pramoginių laivų, katerių, jachtų, o ne pripučiamų valčių?
- Reikia gerai įrengtų uostelių, jachtklubų ir palankesnių ekonominių sąlygų.
Naujausi komentarai