Klaipėdiečio reisas – tarp ledų Baltijoje


2011-04-04
Vidmantas Matutis
Klaipėdiečio reisas – tarp ledų Baltijoje

Nors įžengėme į antrąjį pavasario mėnesį, Suomių įlankoje, kuri yra Baltijos jūros dalis, laivai tebevargsta leduose. Į ledų gniaužtus buvo pakliuvęs ir klaipėdietis, jūrų kapitonas Juozas Liepuonius.

Konsultavo kinus

„Leduose, kurių storis siekia 50–70 centimetrų, esame įstrigę kartu su 150 kitų laivų, kurie plaukia į Turku, Helsinkio, Hamina Sankt Peterburgo, Primorsko, Vyborgo, Ust Lugos ir Visocko uostus“, – žinią specialiai „Jūrai“ iš 30500 tonų dedveito laivo „Jan S“ pranešė J.Liepuonius.

Šiame laive jam teko neįprasta misija – būti 23 jūrininkų kinų įgulos kapitonu globėju. Darbas su kinų įgula – ypatingos specifikos. Didžioji dauguma kinų nekalba angliškai. Kinijos jūrininkai turi savus papročius ir tradicijas. Pas juos dar veikia partinė organizacija, yra ir kitokiomis pareigomis pridengtas partijos atstovas.

55 laivus turinti kompanija lietuvį pasamdė kaip didelę patirtį turintį kapitoną. Anot J.Liepuonio, laivyno vadovas sakė, kad jis esąs problemų kapitonas – vykstantis padėti ar patarti kitiems kapitonams ten, kur ypač sunku.

Į Suomių įlanką pakliuvę kinai neturėjo jokios patirties, kaip plaukti leduose. Ir žiema šiemet ypatinga. Rusijos uostų locmanų nuomone, šių metų pavasarį situacija Suomių įlankoje esanti sudėtingesnė nei Arktiniuose vandenyse.

Ją vietinių locmanų teigimu, apsunkina ne tik ypač atšiauri žiema, bet ir regione dirbančių ledlaužių įgulų kvalifikacijos stoka. Tikrų specialistų ledlaužiuose beveik nelikę – kas jau galėjo išėjo į pensiją, o kiti pasirinko pelningesnius darbus.

Dreifas – tarp ledų

Plaukimas iš Sankt Peterburgo uosto, prisiminė J.Liepuonius, nebuvo lengvesnis nei atplaukimas į jį.

„Kurį laikė plaukėme vedami legendinio ledlaužio „Ermak“. Greitai jis mus turėjo palikti. Gavo pranešimą, kad dreifuojantys ledai link seklumos neša du didelius tanklaivius. Mums tokia situacija suprantama. Kovo pradžioje patys pajutome ledų dreifo jėgą“, – rašė J.Liepuonius.

Plaukiant į Sankt Peterburgą, esant stipriam vėjui, didelis ledo laukas dreifavo link Goglando salos.

J.Liepuonius prisiminė, kad pastangos, dirbant varikliams visa jėga, neleido išsivaduoti iš ledų dreifo.

„Teko panaudoti nerekomenduojamą, bet tokioje beviltiškoje situacijoje vienintelę išeitį – mesti inkarą ir bandyti išsilaikyti, kol ledlaužis atvyks į pagalbą. Numatę galimą situaciją, ledlaužį buvome užsakę jau prieš tris paras. Jis neskubėjo, o į pagalbos prašymus girdėjome tik vieną atsakymą – suprantame, užjaučiame, bet padėti niekuo negalime“, – prisiminė J.Liepuonius.

Naudojantis inkarais priekyje ir laivagalyje, laivui pavyko pakeisti dreifo kryptį leduose ir išvengti užplaukimo ant seklumos.

„Gerai, kad kinų įgula, tikriausiai nesuprasdama kritinės situacijos, į kurią buvo patekęs laivas, elgėsi palyginti ramiai, nors ir lėtai, bet vykdė visus mano nurodymus. Tai ir padėjo išvengti didelės bėdos“, – akcentavo J.Liepuonius.

Savitvarda padėjo ne kartą

Panašioje sunkioje kritinėje situacijoje Juozas Liepuonius prisiminė atsidūręs 1993 metais prie Šiaurės Airijos krantų, kai dirbo plaukiojančioje bazėje „S.Girėnas“.

Tuomet pučiant uraganiniam – 59 metrų per sekundę vėjui, bazinis laivas dėl silpno variklio nepajėgė atsispirti prieš vėją ir bangos nešė jį prie uolėtos pakrantės. Iškilo pavojus bazėje buvusių 150 jūrininkų gyvybėms.

„Savitvarda ir aukšta to metų jūrininkų kvalifikacija padėjo nugalėti stichiją“, – į senus laikus mintimis grįžo jūrų kapitonas.

Situacija Suomių įlankoje šį pavasarį daugeliui laivų buvo ne mažiau sudėtinga. Ją sunkino ir tai, kad ledlaužiams pravėrus „kelią“ tarp ledų, dėl gausybės laivų siauroje juostoje sunku buvo prasilenkti. Įvyko bent keletas laivų susidūrimų ar nedidelių techninių avarijų.

„Visos galiojančios plaukiojimo leduose taisyklės, rekomendacijos nueina niekais, kai judant į priekį laivų vilkstine, paskui ledlaužį ar kitą laivą tenka sekti 50–100 atstumu. Tokiu atveju sustabdyti 30 tūkst. tonų dedveito laivą per trumpą atstumą yra ypač sudėtinga. Tik didelė atsakomybė, savitvarda, patirtis padėjo leduose išvengti nelaimių“, – taip plaukiojimą Suomių įlankoje įvertino patyręs jūrų kapitonas.

Laivyba: praplaukus laivui, kanalą iš karto užtraukia ledai.