Klaipėdoje reikia dujų terminalo


2011-04-04
Vidmantas Matutis
Klaipėdoje reikia dujų terminalo

Rodos nekyla didelių klausimų kur Klaipėdos uoste saugiausia ir praktiškiausia vieta statyti suskystintų gamtinių dujų terminalą.

Geras pavyzdys - Barselonoje

Atsakymas jau seniau pateiktas – vieta prie Kiaulės nugaros. Ji toliau nuo miesto gyvenamųjų kvartalų. Nuo Kiaulės nugaros yra greičiausias ir logiškiausias įsijungimas į Lietuvos magistralinius dujų tinklus.

Neseniai grupė klaipėdiečių, taip pat ir „Klaipėdos naftos“ specialistų, lankėsi Barselonos „Enagas“ suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminale.

„Barselona yra vienas iš įdomiausių pavyzdžių, kaip visiškai šalia istoriškai vertingo miesto centro saugiai ir sėkmingai veikia sudėtingos infrastruktūros ir labai intensyvios laivybos uostas. Šiame uoste padaryti infrastruktūros ir aplinkosaugos sprendimai gali būti aktualūs ir Klaipėdai“, - teigė „Klaipėdos naftos“ generalinis direktorius Rokas Masiulis.

SGD terminalas Barselonoje buvo pastatytas dar 1969 metais. Per tą laiką nebuvo nė vieno incidento. Šalia jo vyksta konteinerių, chemijos produktų krova, veikia ro-ro krovinių terminalai.  Netoli yra įsikūręs ir kruizinių laivų terminalas į kurį per metus atvyksta apie 3 milijonus turistų.

Barselonos dujų terminalas kelis kartus modernizuotas ir vis plečiamas. Šiuo metu „Enagas“ terminalo pajėgumas yra 12 milijardų kūbinių metrų dujų per metus.

Ispanai akcentuoja, kad Barselonos gyventojai niekada nesipriešino dujų terminalo statybai ir plėtrai, nes suvokia, kad pigesnės dujos yra ekonominės gerovės pagrindas.

Paskirtas SGD terminalo vadovas

Tai, kad klaipėdiečiai domėjosi Barselonos dujų terminalu, anot R.Masiulio, nėra susiję su tuo, kad ispanai bus dujų terminalo Klaipėdoje galimais statytojais arba bent jau bus pasirinkta ispanų technologinė patirtis.

Nors patys ispanai tokias paslaugas siūlo. Apie tai užsiminė dujų terminalo Barselonoje valdytojos „Enagas“ Planavimo ir strategijos skyriaus vadovas Jesus Saldana.

Faktas yra tai, kad „Klaipėdos naftai“ pavesta įgyvendinti SGD projektą. Nuo šių metų sausio 19 d. yra paskirtas bendrovės „Klaipėdos nafta“ suskystintų gamtinių dujų terminalo direktorius. Juo tapo Rolandas Zukas, iki tol vadovavo bendrovės „Lietuvos energija“ antrinei įmonei „Energijos tiekimas“. Jo pareiga yra įgyvendinti SGD terminalo projekto parengimą ir statybą.

Pradžioje „Klaipėdos nafta“ yra numatoma kaip investuotoja į terminalą. Vėliau neatmetama galimybė, kad bus pritraukiami ir kiti investuotojai.

Terminalo finansavimo modelį turėtų pasiūlyti jo patarėjas, kuris bus žinomas maždaug už dviejų mėnesių.

Vyksta pasirengimas

Jau pradėtas SGD terminalo statybos Klaipėdoje tarptautinio patarėjo konkursas. Netrukus prasidės derybos su šešiomis į kitą tarptautinio patarėjų konkurso etapą patekusiomis bendrovėmis. Šio konkurso nugalėtojas turės parengti detalų terminalo projekto darbų planą bei padėti įgyvendinti projektą, kurį planuojama paskelbti maždaug po dviejų mėnesių.

Šiuo metu vyksta parengiamieji suskystintų dujų terminalo statybos prie Kiaulės nugaros darbai. Jų tikslas parengti poveikio aplinkai vertinimą, kitus reikalingus dokumentus, gauti statybos leidimą.

Klaipėdoje planuojamas statyti dujų terminalas galėtų būti plaukiojantis. 2012 metų trečiajį ketvirtį planuojama užsakyti pastatyti išdujinimo laivą - platformą. Joje vyktų ir suskystintų dujų saugojimas. Planuojama, kad įrenginys bus pastatytas 2013 metų pabaigoje arba 2014 metų pradžioje.

Pagrindinis Lietuvos dujų terminalo statytojų tikslas yra Lietuvos energetinį saugumą užtikrinančio objekto statybą įgyvendinti optimaliai greitai ir  mažiausiais įmanomais vystymo, statybos ir eksploatavimo kaštais. Todėl nesiorientuojama nei į Barselonos 12 milijardų kubinių metrų per metus, nei į kaimynystėje statomos Svonoustjės 9 milijardų kubinių metrų per metus terminalus.

Preliminariais skaičiavimais, maždaug 2 milijardų kubinių metrų dujų metinio pajėgumo terminalo statyba Klaipėdos uoste galėtų kainuoti apie 200-300 milijonų eurų. Jis turėtų pradėti veikti 2014 – ųjų metų pabaigoje.