Cigarečių gamintojai skeptiškai vertina valdžios kovą su rūkaliais
Trečios pagal dydį pasaulio cigarečių gamintojos Japan Tobacco Inc. dukterinė bendrovė JT International (JTI), turinti savo ambasadą ir Lietuvoje, keičia atstovavimą Baltijos šalyse. Baltijos šalims rengiantis narystei ES, kompanija priėmė sprendimą išskirti Baltijos šalis į atskirą regioną. Anksčiau Baltijos šalys buvo viename geografiniame padalinyje su Adrijos pakrantės valstybėmis ir Izraeliu.
Pristatydamas šiuos pokyčius naujai paskirtas Baltijos regiono vadovas Džekas Kofengas (Jacques Coffeng) pateikė ir šviežiausius Lietuvos tabako rinkos tyrimus bei išdėstė požiūrį į mūsiškę tabako politiką.
Monstrui - 100 metų
Japan Tobacco Inc. (JTI) kompanija kildinama iš dar 1898-aisiais Japonijos finansų ministerijos įsteigto Tabako monopolio biuro. Šimtametę istoriją turinti bendrovė privatizuota buvo tik 1985-aisiais ir šiuo metu valdo maždaug tris ketvirčiu Japonijos tabako rinkos.
Vieną svarbiausių sprendimų JTI strategai priėmė 1999-aisiais, kai buvo nupirktas taip pat nuo XIX amžiaus pabaigos gyvavusios vienos seniausių Šiaurės Amerikos kompanijos RJ Reynolds verslas. Ši kompanija visame pasaulyje žinoma kaip itin populiarių prekių ženklų Camel ir Winston kūrėja. Po šių vestuvių gerokai sustiprėjusi Japan Tobacco Inc. tapo trečiąja pagal dydį pasaulio cigarečių gamintoja. Trys jos siūlomi produktai - Camel, Winston ir garsiausios japoniškos cigaretės Mild Seven - yra tarp penkių pačių populiariausių šios rūšies prekių ženklų pasaulyje (penketuke dar yra Marlboro ir L&M). Be to, japonai gamina bene populiariausias pasaulyje mėtines cigaretes Salem.
JTI visų metinių pardavimų vertė pernai siekė 31,4 mlrd. dolerių. 43 tabako gamyklose visame pasaulyje ši kompanija pagamino 453,6 mlrd. vienetų 90 pavadinimų cigarečių. Ši produkcija buvo eksportuojama į 120 pasaulio šalių.
Tabako versle, kuris sudaro apie 69 proc. visų šios kompanijos pardavimų, JTI įdarbino maždaug 31 tūkst. žmonių. Tačiau šis monstras taip pat pakankamai sėkmingai darbuojasi farmacijos, maisto produktų, nekilnojamojo turto, žemės ūkio bei mašinų gamybos sektoriuose.
Politikos bumerangas
Dž.Kofengas, samprotaudamas apie padėtį Lietuvos tabako rinkoje pastebėjo, jog čia dėl itin griežtų rinkodaros suvaržymų ir nuolat augančių akcizų pastaraisiais metais gana sparčiai mažėja legalios cigarečių prekybos apimtys. Iš viso per metus mūsų šalyje parduodama maždaug 4,6 mlrd. cigarečių, tačiau visi tabako gaminių importuotojai ir gamintojai sutaria, kad iki 20 proc. šio kiekio sudaro kontrabandinės cigaretės. Tuo tarpu legali tabako gaminių rinka nuolat mažėja po keletą procentų.
Spėjama, kad šiuo metu didžiausias nelegalių rūkalų srautas dėl egzistuojančio kainų skirtumo plūsta iš Baltarusijos ir Kaliningrado srities. Tačiau netolimoje ateityje nelegalios rinkos maitintoja pretenduoja tapti ir Latvija.
Lietuvoje sistemingai didinami akcizai tabako gaminiams, todėl vien 2003-iaisiais cigaretės brangs bent tris kartus. Pavyzdžiui, metų pradžioje pakelis Monte Carlo kainavo 2,49 Lt, dabar šios cigaretės parduodamos po 2,65 Lt, o metų pabaigoje turėtų kainuoti apie 2,75 Lt. Tuo tarpu latviai derybose su ES susitarė dėl žymiai ilgesnio pereinamojo laikotarpio, kurio metu galės nedidinti akcizų ir nebranginti tabako. Žinoma, kainų žirklės čia nebus tokios didelės kaip su Rusija ar Baltarusija, tačiau tam tikrų problemų greičiausiai sudarys, - samprotavo Dž.Kofengas.
Trečios didžiausios pasaulyje tabako kompanijos atstovas pastebėjo, kad dėl nesugebėjimo susikalbėti ir rasti bendrą akcizų politikos vardiklį šiuo metu ypač daug rūpesčių turi Didžioji Britanija. Ši šalis - kontrabandininkų taikinys Nr. 1.
Rūkalių skonis kinta
Komentuodamas kitas tabako rinkos vystymosi tendencijas ir permainas Dž.Kofengas pastebėjo, kad pastaruoju metu itin sparčiai populiarėja vadinamosios ultra lengvos cigaretės. Jei tradicinių tabako lazdelių rinkos dalis, 2000-aisiais siekusi beveik 32 proc., šiemet smuko iki 23 proc., tai mažą dervų ir nikotino kiekį turinčių cigarečių dalis šoktelėjo nuo maždaug 19 proc. iki 36 proc. Tiesiog lengvų cigarečių pozicijos liko stabilios - maždaug 33 proc.
Specialistai atkreipia dėmesį, jog nuolat mažėja cigarečių be filtro paklausa ir šiek tiek populiarėja vadinamieji mėtų skonio rūkalai. Taip pat nemažai rūkalių renkasi ilgesnes ir ne taip greitai smilkstančias cigaretes.
JTI atstovas teigė, kad kompanija atidžiai seka šiuos dalykus ir stengiasi prisitaikyti prie rinkos poreikių.
Mes daug investuojame gerindami cigarečių kokybę, tobuliname filtrus. Be to, didelės sumos išleidžiamos darbuotojų mokymui ir glaudesnių ryšių su prekybos tinklais užmezgimui, - pasakojo apie Vokietijoje veikiančias JTI gamyklas Dž.Kofengas. - Deja, kai kurių naujovių negalima pateikti Lietuvos rinkai, nes čia rinkodaros veiksmų laisvė yra labai smarkiai suvaržyta. Tarkim, pristatant kai kurias cigaretes, būtinai reikėtų atkreipti vartotojų dėmesį į filtrų konstrukciją, tačiau Lietuvoje bet kokia informacija yra draudžiama.
Tabako kompanijos atstovas teigė, jog nors tokie ribojimai grindžiami rūpesčiu užkirsti kelią rūkalių populiacijos didėjimui ir noru apsaugoti nuo šio žalingo įpročio nepilnamečius, realiai šie tikslai nepasiekiami.
Nepilnamečių rūkalių veiksmų laisvės būtų apribotos, jei šie neturėtų galimybių tabako gaminių nusipirkti. Kol kas taip nėra, todėl beatodairiškas reklamos draudimas daugiau įtakos turi gamintojų konkurencijai, o ne vartojimui. Tokiomis aplinkybėmis vietiniai gamintojai visuomet yra šiek tiek privilegijuoti, - samprotavo Dž.Kofengas.
Jis teigė gerbiąs ir palaikąs Lietuvos valdžios sprendimus, tačiau, esant galimybei, stengsis atkreipti Vyriausybės narių dėmesį į kai kuriuos neracionalius sprendimus.
Klausiamas, kaip keisis tabako gamintojų ir pardavėjų gyvenimas įstojus į ES, Dž.Kofengas prognozavo, jog didelių permainų nebus, nes Lietuvoje kai kuriais atvejais suvaržymų daugiau nei Europoje.
Visgi šiems dalykams mes rengiamės ir kaip tik dėl to kompanija priėmė sprendimą išskirti Baltijos šalis į atskirą regioną. Anksčiau Baltijos šalys buvo viename geografiniame padalinyje su Adrijos pakrantės valstybėmis ir Izraeliu.
Dabar JT International atstovavimas Baltijos šalims bus tiesioginis, o visų šiam regionui skirtų produktų gamyba perkelta į Europos Sąjungą, - aiškino JTI atstovas.
Naujausi komentarai