„Baltos kandys“ ne naikina, o kuria


2005-12-23
INDRĖ MILKEVIČIŪTĖ
„Baltos kandys“ ne naikina, o kuria

„Baltos kandys“ ne naikina, o kuria

Visoje Rytų ir Vidurio Europoje nuo 1990 metų išryškėjo nauja neslūgstanti tendencija: jauni menininkai atsisako individualizmo ir, susijungę į grupes, noriai imasi kolektyvinės kūrybos.

Klaipėdos dailės parodų rūmuose eksponuojama vilniečių tekstilininkių grupės „Baltos kandys“ paroda liudija, kad mene aukštumų pasiekia ne tik pavieniai asmenys. Šešetuko sėkmė – tarpusavio supratimas, kito bendraautoriaus minčių ir idėjų gerbimas. „Kristale susijungia skirtingi komponentai, sudarydami harmoniją, unikumą, lygiai taip pat ir mes papildome viena kitos kūrybą“, - teigė kūrybinės grupės „Baltos kandys“ narė Laura Pavilonytė.

Septynerių metų bendradarbiavimas spėjo suformuoti vyraujančias grupės kūrybines tendencijas: tradicinės tekstilės atspindžių veltiniuose nėra daug, judama modernumo link. Įspūdį stengiamasi išgauti spalvų žaismu, subtiliu kontrastų derinimu. Autorės tapybiškai pereina nuo šviesiai gelsvų ir žalsvų prie dramatiškai kuriamų raudonų, juodų ir elektrinių tonų. Paveikslų tematika labai įvairi, randama ir mitologinių apraiškų. Veltinio paveikslas „Ažuolas“, anot L.Pavilonytės, atspindi lietuvių mentalitetą, jungia su senosiomis lietuvių tradicijomis; „Rūt-y-ta“ - pabrėžia ritmiką lietuvių liaudies dainose.

„Baltoms kandims“ už trejų metų kūrybinį bendradarbiavimą įteikta J.Basanavičaus debiuto premija.

Kūrybinis šešetas neapsiriboja vien veltiniu, tradicines išraiškos priemones kaitalioja su kūrybinėmis akcijomis, videomenu, fotografijomis ir instaliacijomis. Meninių projektų geografija plati: Edinburgas, Glazgas, Maskva, Šanchajus, Diuseldorfas, Paryžius.

Parodos lankytojus labiausiai stebino tekstilės „Mandala“, eksponuojama ant parodos grindų. Tai – vienas reikšmingiausių ir kol kas pats didžiausias „Baltų kandžių“ darbo su veltiniu rezultatas, sukurtas specialiai Diuseldorfo parodai. Performanso metu grupės narės ant grindų dėliojo „gyvą“ paveikslą iš rankomis veltų gėlių ir vaisių tol, kol dirbtiniai augalai užklojo jas pačias.

Drąsiausias „Baltų kandžių“ sprendimas - „Veltinio spiros“. „Rudo veltinio gumulėlis, tiesiogine prasme imituoja tikrą š...“, - neslėpė Laura. Taip siekiama kovoti su vartojimo kultūra. Drąsus, sarkastiškas kūrybinis sprendimas – kova su vartotojo silpnavališkumu atsispirti per prievartą brukamo produkto įsigijimui. Idėjos autorių nuomone, parduotuvės tam tikra prasme prievartauja žmogų.

Kodėl „Baltos kandys“? „Baltos kandys“ - rankomis veliamas, formuojamas ir dažomas veltinis – menininkes vilioja ne mažiau nei tikrąsias kandis, tačiau kaip „baltoji“ jų atmaina jos ne naikina, o kuria šią medžiagą.