Dovanos skolon liks lentynose


2008-12-11
Gintautas Degutis
Dovanos skolon liks lentynose

Šiemet kalėdinis šurmulys prasideda kiek vėliau nei pernai, o prekybininkai ir išperkamosios nuomos atstovai, ko gera, tenkinsis mažesniu pelnu

Laikai, kai prieš Kalėdas iš prekybos centrų būdavo iššluojami su nuolaida siūlomi kompiuteriai, televizoriai ir kita buitinė technika, regis, baigėsi. Prekybininkai viliasi, kad šiemet pirkėjai dar ryšis rinktis dovanas skolon, tačiau išperkamosios nuomos bendrovės kalėdinės karštinės nebesitiki. Neliko ir reklamų, kuriose gyventojai dar taip neseniai vilioti įsigyti prekių be pradinio įnašo ar su itin mažomis palūkanomis. Nenuostabu – apklausos liudija, kad lietuviai šiemet itin brangių pirkinių neplanuoja.

Per šventes netaupom?

Išperkamosios nuomos bendrovės šiemet nesitiki tokio pirkėjų antplūdžio, kokio sulaukdavo ankstesniais metais. Tačiau taip pat nelaukiama, kad tragiškai kris apyvarta. Esą šventės – ne tas metas, kai žmonės labai taupo.

"Įprasta, kad prieš šventes – lapkričio pabaigoje ir gruodžio pirmoje pusėje – prekyboje būna šioks toks štilis, nes pirkėjai laukia nuolaidų ir specialių pasiūlymų. Taigi šventinio pirkimo karštinės dar nejuntame. Tačiau šiais metais mūsų prekybos apimtis veikiausiai nepasieks praėjusių metų lygio dėl suprantamų priežasčių – pablogėjusios šalies ekonominės padėties", – sakė bendrovės "Snoro lizingas" Komercijos departamento direktorius Audrius Norvaiša.

"Snoro lizingas", pajutęs, kad artėja sunkūs laikai, pradėjo orientuotis ne į trumpalaikes pardavimo skatinimo akcijas, o į veiklos efektyvumo didinimą. Todėl nebematome ir tiek daug šių bendrovių reklamų. Lėšos, kurios buvo skirtos reklamai, dabar investuojamos į ilgalaikius projektus, pavyzdžiui, klientų lojalumui skatinti.

Kalėdinė karuselė prasideda vėliau

"Esame visiškai priklausomi nuo savo verslo partnerių. Jei sekasi prekybininkams, tai sekasi ir mums. Jei pas juos perka mažiau, tai ir mūsų apyvarta mažėja. Jei jie mažiau lėšų skiria reklamai, mes irgi tai pajuntame", – apie išperkamosios nuomos bendrovių ir prekybos tinklų ryšius pasakojo "Ūkio banko lizingo" generalinis direktorius Mindaugas Valančius.

Kol neprastėja prekybininkų rezultatai, nesiskundžia ir išperkamosios nuomos verslas. "Ūkio banko lizingui" šie metai bus ne ką mažiau pelningi nei praėjusieji. Anot M.Valančiaus, gyventojai šiemet pirko net daugiau nei pernai, prekyba vyko tolygiai visus metus. Tačiau prieš šias šventes tokio pagyvėjimo, koks būdavo prieš dvejus trejus metus, bendrovė nesitiki. Pavyzdžiui, užpernai gruodį "Ūkio banko lizingo" pardavimas šoktelėjo daugiau nei du kartus. Tiesa, jau pernai tokio rezultato nesulaukta. Pardavimas, palyginti su kitais metų mėnesiais, ūgtelėjo tik apie 60 proc. M.Valančiaus nuomone, kalėdinės karštinės išperkamosios nuomos rinkoje šiemet nebus – pardavimas veikiausiai liks toks pat kaip ir pernai.

"Pernai ar užpernai pagrindiniai mūsų partneriai jau nuo lapkričio vidurio klientams siūlė įvairiausias kalėdines akcijas. Manau, kad jų netrūks ir šiemet, bet jos dar tik prasideda. Visa kalėdinė karuselė šiemet įsisuka kiek vėliau. Esama ekonominė padėtis įpareigojo mūsų partnerius ir mus atsargiau elgtis su reklamos kampanijomis, kurios reikalauja papildomų lėšų. Vienaip ar kitaip mes nepražūsime, sunkiau tiems, kurie užsiima automobilių išperkamąja nuoma, nes mašinų pardavimas stoja", – kalbėjo M.Valančius.

Šie metai – ne itin sėkmingi

Tai patvirtino ir Lietuvos lizingo asociacijos valdybos pirmininkas bei "DnB Nord lizingo" direktorius Povilas Milašauskas. Sumažėjusį automobilių populiarumą lėmė sunki padėtis rinkoje, nedarbo baimė ir padidėjęs gyventojų noras taupyti.

"Užsiimame tik automobilių išperkamąja nuoma, tad kalėdinio pagyvėjimo niekada nejuntame. Bet jei kalbėtume bendrai apie automobilių pardavimą, tai pažiūrėkite, kaip šiemet atrodo ši rinka. Gamintojai atleidžia tūkstančius darbuotojų, automobiliai stovi atstovų sandėliuose, kainos mažėja, o pardavimas neauga. Taigi mažiau žmonių naudojasi ir išperkamosios nuomos bendrovių paslaugomis", – aiškino P.Milašauskas.

Tačiau jis kategoriškai paneigė, kad dėl sunkmečio kai kurios išperkamosios nuomos bendrovės gali nutraukti veiklą. "Išperkamosios nuomos bendrovės dažniausiai priklauso bankams. O šiems išperkamoji nuoma – tik dar viena paslauga, kaip paskolos. Bankai jų neatsisako. Koks bus poreikis, tiek klientų ir aptarnaus", – sakė Lietuvos lizingo asociacijos valdybos pirmininkas.

"Iš tiesų metai buvo ne tokie pelningi, bet ne mažiau įdomūs" – konkurentui pritarė bendrovės "SEB lizingas" generalinis direktorius Vilius Juzikis.

Paslaugos pabrango

Šiemet išperkamosios nuomos bendrovės taip pat pajuto pinigų brangimo tendencijas. Tačiau jų paslaugos nebrango tiek, kiek bankų dalijamos paskolos. Pavyzdžiui, naują lengvąjį automobilį šių metų sausį "SEB lizingas" siūlė finansuoti už fiksuotas 5,8 proc. palūkanas, gruodžio pradžioje – už 6,9 proc.

Tačiau kiek vidutiniškai pabrango išperkamosios nuomos bendrovių paslaugos, šio verslo atstovai pasakyti nesiryžo. Esą palūkanų dydį lemia ir kiti veiksniai: prekės kaina, finansavimo laikotarpis, pradinis įnašas, prekės rūšis ir kt. Sakykim, "Snoro lizingas" ir "Ūkio banko lizingas" 3 tūkst. litų kainuojančią buitinę techniką metams finansuoti sutinka už 6–7 proc. metinių palūkanų. Metų pradžioje palūkanos buvo maždaug 1–2 proc. mažesnės.

Darbymetis dar tik artėja

Kalėdinę karštinę labiausiai jaučia prekybininkai. Jie tikina, kad akcijų ir nuolaidų šiemet netrūks. Tačiau atsakyti, ar gyventojai taupo, ir ar šiemet pardavimas gali būti mažesnis nei pernai, prekybos tinklų atstovai nenori – esą dar anksti.

"Kalėdinio periodo dauguma pirkėjų laukia kaip nuolaidų meto. Pačio didžiausio pirkėjų antplūdžio tikimės prieš pat šventes – likus maždaug dviem savaitėms iki Kalėdų. Pavyzdžiui, praėjusiais metais prieš šventes "Topo centro" pardavimas šoktelėjo 50 proc., palyginti su 2007 m. lapkričiu ir gruodžiu. Manau, kad šiemet pardavimas nebus mažesnis. Atlikome apklausą ir sužinojome, kad pirkėjai dovanoms išleisti ketina vidutiniškai apie 400 litų", – teigė "Topo centro" generalinis direktorius Česlovas Steigvila.

Nors dėl sunkėjančios pasaulio ekonomikos padėties Latvijoje buvo uždarytos beveik dvi dešimtys "Topo centro" parduotuvių, tinklą valdančios įmonių grupės "AG group" komunikacijos projektų vadovė Asta Keibienė tikino, kad bendrovė reklamai netaupo. Prieš šventes esą tam išleidžiama tiek pat kiek pernai ar užpernai.


Populiariausios prekės

Prieš Kalėdas išperkamąja nuoma daugiausia įsigyjama smulkios buitinės, kompiuterinės, vaizdo bei garso technikos. Taip pat nešiojamųjų kompiuterių.

Pernai populiariausi buvo skystųjų kristalų televizoriai, užpernai – kompiuterinė technika.