„Pioneering Spirit“ naudojimas atveria šimtų senų platformų, rymančių virš ištuštėjusių radimviečių, demontavimo ir pakartotinio panaudojimo perspektyvas.
Platformų kapinės
Kai seniau nei prieš pusę amžiaus naftininkai žengė jūron ir naftos radimvietėse ėmė statyti dirbtines „salas“, nedaugelis susimąstė, ką su jomis reikės veikti, kai naftos atsargos išseks, gręžiniai bus užbetonuoti, o platformos liks stūksoti, kaip rūdijantys buvusios sėkmės paminklai.
Platformos trukdė laivybai ir žvejybai, o, svarbiausia, kėlė ekologų protestus. 1995 metais „Greenpeace“ privertė „Shell“ atsisakyti planų paskandinti Šiaurės jūros Brent radimvietės platformą. 1998 metai ekologų reikalavimu buvo pasirašyta Šiaurės rytų Atlanto jūros aplinkos saugojimo OSPAR konvencija: nuo tada visas platformas, kurių masė mažesnė nei 10 tūkstančių tonų, buvo privalu demontuoti ir išvežti į sausumą.
Dabar yra keletas šimtų nereikalingų platformų – tiek konstrukcijų jau tapo arba artimiausiu metu taps nerentabilios. Dėl naftos kainų kritimo jų eksploatuoti nebeapsimoka, tačiau iki šiol egzistavusios demontavimo sistemos buvo pernelyg brangios. Taip pat ir seniau nei prieš pusšimtį metų sukurta platformų statymo technologija neužtikrino būtino radimviečių įsisavinimo lankstumo. Visa tai skatino inžinierius ieškoti naujo susikaupusių problemų sprendimo būdo.
Kaip jos statomos
Seklumose statydami pirmąsias platformas, naftininkai paprasčiausiai ant dugno pylė gruntą, taip sukurdami dirbtines salas. Paskui atėjo sijinių pagrindų metas. Technologija buvo sėkminga – seniausias pasaulyje naftos platformų kompleksas, „Naftingieji akmenys“ Kaspijos jūroje, pastatytas 1949 metais, stovi lig šiol ir netgi pateko į Gineso rekordų knygą kaip seniausia pasaulyje platforma. Naudojant šią technologiją, buvo galima statyti ne tik naujas gręžimo ir naftos gavybos platformas, bet ir sujungti jas transportavimo estakadomis – Meksikos ir Persijos įlankose „naftingieji akmenys“ išaugo į tikrus miestus.
Geologinė žvalgyba aptikdavo vis naujas, vis giliau esančias radimvietes. Platformos vis brango, o jų gamybos technologija vis vystėsi. Sausumoje iš įvairaus skersmens metalinių vamzdžių buvo surenkamos milžiniškos konstrukcijos, kurios paguldytos būdavo kraunamos į baržas ir gabenamos ir pastatymo vietą, kur ir stovėdavo. Pagrindas prie jūros dugno buvo „prikalamas“ sijomis, o po to ant jo buvo statomas antstatas – su gręžimo įranga, siurbliais, generatoriais – ir gyvenamosiomis patalpomis personalui.
Sijinės platformos tapo labiausiai paplitusiu jūrinių pagrindų tipu, naudojamu iki 90–120 metrų gylio, nors yra įrenginių, stovinčių ir dvigubai giliau. Dažnai šalia vienos platformos būdavo statoma antra, trečia. Pavyzdžiui, Morin naftos lauke Šiaurės jūroje, šio amžiaus pradžioje baigus jo eksploatavimą, stovėjo 14 platformų.
Kaip jas išardyti
Sijinių platformų statymas – sudėtinga užduotis, bet jų išmontavimas irgi toli gražu nėra paprastas. Dabar tam naudojami plaukiojantys kranai ir krovininės baržos – iš pradžių išardomas antstatas, paskui jis supjaustomas dalimis, ir jau tada prasideda platformos pagrindo ardymo ir pakėlimo darbai. Šis darbas pavojingas, ilgas, tad, labai brangus.
Be to, inžinieriams visada būdavo gaila prarandamo platformos antstato, kurį teoriškai būtų galima perkelti ant kito pagrindo ir naudoti naujoje vietoje. Tačiau plaukiojančių kranų keliamoji galia neleido apie tai nė galvoti – konstrukcijų masė gali siekti ir 40 tūkstančių tonų, kai tuo tarpu galingiausi kranai gali pakelti vos 14 tūkstančių tonų. Be to, kranai objektą gali tik pakelti ir perkelti, tačiau ne transportuoti bent kiek toliau.
Būtent todėl, naftos ir dujų infrastruktūros statyme jūros šelfe besispecializuojančios Olandijos kompanijos „Allseas“ specialistai 2010 metais Pietų Korėjos bendrovėje „Daewoo“ užsakė laivą, kuriuo būtų galima vienu ypu visas šias problemas išspręsti.
Devyndarbis gigantas
„Pioneering Spirit“ laivas buvo sumanytas dar devintajame dešimtmetyje, pirmiausia, kaip laivas statyboms. Norėta suderinti pagrindinės platformos elementų ir sekcijų pervežimo ir jų pastatymo ant pagrindo funkcijas. Iš pradžių laivas turi įrengti pagrindą, o paskui ant jo pastatyti parengtą ir surinktą antstatą su visomis mašinomis ir mechanizmais, parengtą apgyvendinimui ir darbui – ir jokių superkranų. Dar viena būtina funkcija – laivas privalėjo tiesti ar demontuoti vamzdynus, tai yra, užtikrinti visapusišką radimvietės aptarnavimą.
Susidomėjimą tokio universalo kūrimu stimuliavo platformų demontavimo platformų rinkos augimas. Visi skaičiavimai rodė, kad laivas turės būti gigantiškas. Pasirinkta puskatamaranio koncepcija, – kad iš priekio du laivo korpusai apimtų platformą kaip, kaip gigantiškas viniatraukis. Taip platformos viršų statyti ar demontuoti būtų galima galingais domkratais ir vandens balasto sistemomis – kaip, pavyzdžiui, daroma povandeniniuose laivuose.
Užsakymas pateiktas 2010 metais. Pastatyto laivo ilgis – 477 metrai (neskaičiuojant išsikišusios įrangos – 382 metrai), plotis 124 metrai ir vandentalpa >400 000 tonų. Pagal šį rodiklį „Pioneering Spirit“ tapo didžiausiu laivu pasaulyje.
„Pioneering Spirit“ galima statyti arba demontuoti iki 48 000 tonų sveriančius platformų antstatus ir pakelti ar nuleisti iki 25 000 t sveriančias pagrindo fermas. Pagrindiniame laivo denyje galima gabenti 27 000 t vamzdžių – mat laivu galima ir kloti vamzdžius. „Pioneering Spirit“ įgula – 570 žmonių, o kainavo šis laivas ~ 2,6 mlrd. JAV dolerių.
Karjeros pradžia
Pirmasis bandomasis laivo reisas įvyko 2014 metų lapkritį. Statybos užbaigimas ir bandymai truko dar du metus, ir tik 2016 metų rugpjūčio 22 dieną „Pioneering Spirit“ priplaukė prie neveikiančios YME Repsol Norge platformos Šiaurės jūroje. Viršutinis antstatas stovėjo ant trijų plieninių, 4 metrų skersmens kojų. Dinamine stabilizacijos sistema aprūpinto laivo korpusai apžergė pagrindo vamzdžius, prakišo po jais tvirtas sijas su domkratais ir paprasčiausiai nukėlė platformą nuo pagrindo.
Procesas, galintis tęstis savaites ir mėnesius, netruko nė paros. Paskui platformos antstatu nešinas laivas pasuko link Norvegijos krantų – čia užsakovė kompanija „Veolia“ statinį išardys į metalo laužą ir vertingas atsargines dalis.
Pirmajam pramoniniam bandymui ši naftos platforma pasirinkta ne atsitiktinai. YME taip ir neišgavo nė barelio naftos, nes netrukus po jos pastatymo pagrinde buvo aptikti defektai, – ekologiniu požiūriu platforma buvo „švari. Be to, platformos antstatas buvo paklausus – visa techninė įranga nauja.
Rudenį „Pioneering Spirit“ Roterdame bus sumontuota dar kita įranga. 2017 metų vasarą jis turės daug darbo – planuojama demontuoti keturias kompanijos „Shell“ platformas Brent telkinyje. Demontavimas prasidės nuo 23 500 t sveriančios platformos „Delta“. Kita laivo užduotis – platformų antstatų montavimas Johan Sverdrup radimvietėje, kontraktas jau sudarytas.
Vien Šiaurės jūroje per artimiausius 30–40 metų reikės uždaryti ir išmontuoti ~470 jūrinių platformų, tad „Pioneering Spirit“ be darbo nestovės. Tačiau jo misija neapsiribos vien „skudurininko“ funkcijomis.
Naftininkų ekonomija
Kai amžių sandūroje atsirado nebeveikiančių platformų demontavimo prievolė, inžinieriai ėmė sukti galvas, kaip palengvinti jų statymą, surinkimą ir ardymą. Tačiau lengvai statomos ir ardomos platformos, turint tokią techniką, kaip „Pioneering Spirit“, gali būti paprasčiausiai pergabenamos į kitą vietą dar neišnaudojus jų veikimo resurso.
Konstantin Ranks, geologas, žurnalistas
Naudojant šią technologiją, bus galima įsisavinti santykinai nedidelius naftos telkinius, kuriuose nuolatinę platformą statyti neapsimoka. Tokiais atvejais geriausiai tiktų laikina konstrukcija. Be to, „Pioneering Spirit“, jei reikia, galima nuimti platformų antstatus ir nugabenti į sausumą atnaujinimui – sumontuoti galingesnę gręžimo įrangą, papildomus mechanizmus, valymo sistemas, pagerinti įgulos gyvenimo sąlygas – ir po to nugabenti atgal ir tęsti darbą. Kai kurios gręžimo platformos domina energetikus kaip povandeninių ar vėjo turbinų pagrindai – sausumoje galima pritaikyti įrangą naujoms užduotims ir taip suteikti platformai naują gyvenimą.
Giganto atsiradimą galima pavadinti kiekybės perėjimu į kokybę – naftininkai gauna naujas darbo efektyvumo didinimo priemones, vykdydami ekologinius reikalavimu ir tuo pačiu mažindami kaštus. Pigios naftos epochoje pats reikalingiausias gali pasirodyti esantis brangus instrumentas.
Naujausi komentarai