Pereiti į pagrindinį turinį

Kaune atgimsta mįslingasis „Makbetas“

2019-12-01 10:00

Kaune pirmą kartą statoma garsioji Giuseppe Verdi opera "Makbetas". Ne vieną šimtmetį žiūrovų vaizduotę jaudinanti pjesė atgis Kauno valstybinio muzikinio teatro scenoje. Nors spektaklis nuo klasikos nenutols, režisierius Gintautas Želvys žada intriguojantį ir staigmenų pažersiantį reginį.

Kaune atgimsta mįslingasis „Makbetas“
Kaune atgimsta mįslingasis „Makbetas“ / Kauno valstybinio muzikinio teatro nuotr.

Spalvingas portretas

Kerštingąją Ledi Makbet įkūnys dvi patyrusios teatro primadonos – Gitana Pečkytė ir Raminta Vaicekauskaitė. Solistės pripažino turinčios skirtingą požiūrį į įkūnijamą heroję, tad Ledi Makbet į sceną žengs vis kitokia.

Muzikinio teatro scena nuo kovo buvo rekonstruojama, tad žiūrovus pasitiks visiškai atsinaujinusi. Mistišką "Makbeto" tragedijos koloritą kuria iš Sankt Peterburgo atvykusi dailininkė Taisija Chiža. Šios jaunos kūrėjos darbai jau yra įvertinti ne viena premija, o ji pati nuolat dalyvauja teatro laboratorijose, eksperimentiniuose spektaklių pastatymuose.

Pagrindinę – Makbeto partiją atliks kauniečiams jau pažįstamas baltarusių baritonas Stanislavas Trifonovas ir operos solistas Dainius Stumbras. Savo įkūnijamą Ledi Makbet R.Vaicekauskaitė ir G.Pečkytė apibūdino kaip žiaurią, bet stiprią moterį. "Sakyčiau, kad ji – raganų ragana, – juokėsi R.Vaicekauskaitė. – Ledi Makbet visiškai valdo savo vyrą Makbetą, kursto jį žudyti. Ji labai pikta, turi daug neigiamos energijos, tad įkūnyti tokį personažą, be abejonės, gana sudėtinga."

Antrindama kolegei, G.Pečkytė pridūrė, kad Ledi Makbet vaizduoti kaip itin aršią bei žiaurią moterį įpareigoja ir operoje skambanti dramatiška muzika. Vis dėlto, pagrindinės spektaklio herojės portrete ji buvo linkusi matyti daugiau spalvų.

"Nors šios moters poelgius pateisinti sunku, stengiamės joje įžvelgti kuo daugiau šviesos. Juk visi mes turime tiek teigiamą, tiek neigiamą pusę. Ledi Makbet vyrą kursto žudyti ne šiaip sau, o vardan sosto ir Škotijos ateities, – pastebėjo G.Pečkytė. – Be to, jai tenka rūpintis ir pačiu Makbetu, palaikyti jį, kad būtų stiprus ir nesvyruotų lemtinguose žingsniuose. Tačiau pagrindinis operos herojus nėra stabilus – kalbasi su raganomis, jam vaidenasi. Todėl, kad ir kokia būtų stipri, Ledi Makbet galiausiai neištveria įtampos ir išprotėja."

Ledi Makbet – tikras piktumo įsikūnijimas, tad pasiruošimas tokiai rolei iš paties artisto taip pat reikalauja daug neigiamos energijos.

Atrasti neatrastą

Abi solistės per ilgą savo karjerą yra sukūrusios daugybę įsimintinų vaidmenų. Tačiau į Ledi Makbet jos įsikūnijo pirmą kartą. Tad užduotis perteikti žiauriąją Ledi sukėlė nemažai iššūkių.

"Šis vaidmuo energetiškai nepanašus į jokį ankstesnį, – pripažino R.Vaicekauskaitė. – Ledi Makbet – tikras piktumo įsikūnijimas, tad pasiruošimas tokiai rolei iš paties artisto taip pat reikalauja daug neigiamos energijos. Todėl po repeticijų atsigauti įmanoma tik grįžus namo ir apkabinus mielą šuniuką", – šyptelėjo ji.

G.Pečkytė pridūrė, kad repetuojant tenka savyje ieškoti iki šiol dar neatrastų spalvų. Tačiau, pasak jos, artisto darbe tai ir yra įdomiausia. "Ledi Makbet nėra pirmoji mano herojė, kuri išprotėja ir miršta. Tačiau prieš tai įkūnytos moterys buvo kur kas jautresnės ir trapesnės. Pavyzdžiui, Violeta Valeri iš "Traviatos" ar Romeo mylimoji Džuljeta, – pasakojo solistė. – Su Ledi Makbet galėčiau palyginti nebent Gaetano Donizetti operos heroję Liučiją di Lamermur. Ji, kaip ir Ledi Makbet, veiksmo gale išprotėja. Tačiau abi šios moterys, kaip ir operos, yra be galo skirtingos. Tad norisi naująjį vaidmenį atlikti taip, kad žiūrovai šių herojų tarpusavyje nelygintų", – tikslą nusakė pašnekovė.

Pasak G.Pečkytės, nemenkų iššūkių sukelia ir operos vokalinė medžiaga, reikalaujanti didelės fizinės ištvermės, emocinės išraiškos balse. "Ledi Makbet trapia jokiu būdu negalima pavadinti, tad ir mes, atlikėjos, scenoje turime tvirtai stovėti ant kojų. Repetuodamos siekiame atrasti sau priimtiną herojės variantą – tik taip žiūrovai galės ja patikėti", – sakė solistė.

Gaubiamas mįslių

Williamo Shakespear‘o drama "Makbetas" žmonių vaizduotę kaitina jau ne vieną amžių. Šio spektaklio pastatymai visame pasaulyje yra apgaubti mitais, mįslėmis ir keistais atsitikimais. Dėl šios priežasties kai kurie pasaulinio garso aktoriai netgi bijo teatre garsiai ištarti pjesės pavadinimą. Pašnekovės patvirtino jaučiančios sudėtingą kūrinio energetiką, tačiau į prietarus dėmesio nekreipia.

"Stengiamės tokių dalykų nesureikšminti. Kartais žmonės taip įtiki prietarais, kad kiekvieną įvykį pradeda sieti su pjesės pavadinimu. Repetuojant dažnai nutinka kokių nors netikėtumų, tačiau negalime visko suversti "Makbetui", – svarstė G.Pečkytė.

Vis dėlto, pati pjesė, anot solistės, išties yra labai provokuojanti. "Esama ir kitų operų, kurių personažai miršta, vyksta žudynės, keršijama, tačiau "Makbete" viso to kelis kartus daugiau. Ši pjesė pakankamai sunki, o dramatiška muzika įspūdį dar labiau sustiprina. Štai taip ir gimė slėpininga operos aura", – sakė G.Pečkytė.

Esama ir kitų operų, kurių personažai miršta, vyksta žudynės, keršijama, tačiau "Makbete" visa tai kelis kartus daugiau. Ši pjesė pakankamai sunki, o dramatiška muzika dar labiau sustiprina įspūdį.

R.Vaicekauskaitė svarstė, ar dar esama kitos tokios pjesės, kurioje žūtų tiek daug veikėjų, tad kūrinys, be abejonės, kelia daugybę atgarsių. "Tačiau svarbiausia mūsų užduotis – visą energiją ir jėgas skirti pasiruošimui ir repeticijoms. Norime, kad spektaklis pavyktų kuo geriau, juk tai pirmas kartas, kai opera statoma Kaune", – sakė artistė.

Iššūkių primadonoms atneša ne tik komplikuota Ledi Makbet asmenybė ir mįslingas dramas pasaulyje kelianti pjesė. Solistės neslėpė, kad operos vokalinė partija taip pat be galo sudėtinga.

R.Vaicekauskaitės teigimu, per savo karjerą ji nėra atlikusi sudėtingesnės partijos. "Ji skirta dramatiniam sopranui, kartais atliekama ir mecosoprano. O mes su Gitana esame lyriniai sopranai, tad tenka nemažai pavargti, stengiantis išdainuoti žemas ir stiprias apatinio registro natas", – atskleidė ji.

Artistės džiaugėsi režisieriaus G.Želvio suteikta laisve. Pasak jų, pildydamos režisieriaus sumanymą, solistės yra visiškai laisvos kurti Ledi Makbet tokią, kokią įsivaizduoja. "Spektaklio kūrimas yra komandinis darbas. Tad visi mes – solistai, režisierius ir muzikantai – stengiamės atiduoti geriausia, ką galime. Daug tariamės, diskutuojame ir palaikome vieni kitus. O kūrybinės virtuvės paslapčių atskleisti nesinori – kviečiame apsilankyti spektaklyje", – šypsojosi R.Vaicekauskaitė.

G.Pečkytės teigimu, abi Ledi Makbet bus pakankamai skirtingos. Solistės turi kiek kitokį žvilgsnį į herojės vidinį pasaulį, siekia skirtingais būdais atskleisti tragišką Ledi Makbet istoriją.

"Jaučiamės labai dėkingos režisieriui, kad jis mums leidžia būti skirtingoms. Manau, kad operos žiūrovų laukia nemažai staigmenų. Tiesa, spektaklis nuo klasikos nenutols, nebus didelių įmantrybių, kurios apverstų siužetą ar scenografiją, tikrai nekursime šou. Tačiau galime pažadėti įspūdingą ir iki smulkmenų apgalvotą reginį", – tikino ji.

Abi solistės per savo karjerą yra sukūrusios vaidmenų ne tik operose, bet ir operetėse bei miuzikluose. Pasak pašnekovių, artistas gali tobulėti tik nuolat besikeisdamas ir priimdamas iššūkius. "Esu dėkinga likimui, kad jis man leido neužstrigti viename amplua. Žemai lenkiuosi operai, tačiau nenusigręžiu nuo operetės bei miuziklo žanrų. Iš tiesų, operetė turi ne ką mažiau iššūkių – kai kurios pagrindinių vaidmenų partijos niekuo nenusileidžia operoms, – pastebėjo G.Pečkytė. – Visada smagu nauju vaidmeniu kažką naujo atrasti ir savyje. Būtent tai labiausiai motyvuoja ir stumia į priekį. Įkūnydama be galo sudėtingą asmenybę – Ledi Makbet, taip pat savyje atradau visiškai naujų spalvų. Su nekantrumu laukiame premjerų, kada žiūrovams galėsime pristatyti išjaustą ir išieškotą Ledi."

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų