Pereiti į pagrindinį turinį

Teatro virtuvėje – šuoliai į scenos meno gelmes

2016-02-28 11:30
Rugilė Pukštytė
Rugilė Pukštytė / Evaldo Šemioto nuotr.

Smalsumas, viena iš savybių, kuri lydi visas kartas, nesvarbu, kaip jos būtų moksliškai įvardijamos – X, Y ar Z. Nacionalinis Kauno dramos teatras kovo 7–13 d. vaikams ir jaunimui vyksiančiame festivalyje "Nerk į teatrą 2016" plačiai atvers duris smalsuoliams.

Festivalio metu bus pristatyta beveik 40 renginių – vyks ekskursijos po teatrą, diskusijos, kūrybinės laboratorijos, spektaklių peržiūros ir kiti įvairūs užsiėmimai, įtraukiant ir klausos, regos ir protinę negalią turinčius dalyvius. Apie artėjantį festivalį mintimis dalijasi viena iš organizatorių – Rugilė Pukštytė.

– Kaip gimsta festivalio "Nerk į teatrą" programa? Kaip atsirenkate temas, kaip sudaroma meninė dalis, kaip pasirenkami dirbtuvių vedėjai?

– Dažniausiai visos idėjos gimsta iš minčių kratinio. Turbūt žmogus iš prigimties yra utopistas. Kol nepagalvoji, kad reikėtų suorganizuoti teatrališką ekskursiją Mėnulyje arba visus žymiausius Lietuvos režisierius mėnesiui suburti į kūrybinę laboratoriją, tol neatsiduri realiame laike ir vietoje. O atranka yra panašaus principo kaip dovanos pirkimas – juk mes dažniausiai, pirkdami kitam žmogui dovaną, galvojame, ar mums tai tiktų. Egoistiška, bet tik iki tol, kol suvoki, kad nustebinti kitą žmogų ir jį pradžiuginti, yra tavo siekiamybė. Taip ir šiuo atveju – galvoji apie užsiėmimą, kuris būtų įdomus pirmiausia tau. Tik tuomet gali galvoti apie platesnį susidomėjusiųjų spektrą ir būdus, kaip juos pasiekti. Užsiėmimų kuratoriai – savo srities specialistai, o veiklos sričių pobūdis – laiko ir ankstesnių festivalio dalyvių patikrinti arba nauji ir dar netestuoti. Tema, kaip ir ankstesniais metais, – teatras ir jo įvairovė bei grožis.

– Pernai festivalio "Nerk į teatrą" metu per septynias dienas įvyko daugiau nei keturiasdešimt renginių. Ambicija nedingo ir trukmė bei kiekis nesikeis?

– Nelsonas Mandela yra pasakęs: "Užkopus į didžiulį kalną, atrandi dar daugiau kalnų, į kuriuos galėtum įkopti." "Nerk į teatrą 2015" parodė, kad į didžiulį kalną kopti verta. O ieškoti dar didesnių kalnų iš esmės yra neišvengiama. Nors mums valstybė suteikia galimybę Kovo 11-ąją nedirbti ir renginių tądien teisiškai negalime rengti, tačiau tai nereiškia, kad festivalio kokybė sumenksta. Iš tiesų sunku konkuruoti patiems su savimi, tačiau tai turbūt labiausiai ir atskleidžia, ar progresas vyksta.

– Kokių pagrindinių tikslų, kaip organizatoriai, šiemet siekiate? Kas svarbiausia?

– Kadangi festivalis yra tęstinis projektas, jo pamatinės idėjos nesikeičia – norisi supažindinti su teatro kaip institucijos, kultūros srities specifika. Tai beprotiškai įvairialypis menas, kuriame telpa daugybė elementų – nuo grimuotojos teptuko iki scenografo maketo, režisieriaus pastabų ar žiūrovo. Ir būtent žiūrovas yra tas elementas, į kurį mes atsigręžiame šiemet – nuo vaiko iki studijas prieš tris dešimtmečius baigusio žmogaus. Mums svarbu sukurti tokį renginių kalendorių, kuriame kiekvienas iš besidominčiųjų teatru rastų sau jame ką pasižymėti.

– Kurie praėjusių metų festivalio renginiai sulaukė ypatingo susidomėjimo?

– Turbūt lengviau būtų atsakyti, kas sulaukė mažiausiai susidomėjimo. Iš tiesų labiausiai turbūt nustebino ir pamalonino tai, kad dėl galimybės pažiūrėti Gintaro Varno spektaklio įrašą "Heda Gabler" mūsų vietinis telefonas skambėjo nepaliaujamai. Toks pat aktyvumas buvo ir dalyvavimo diskusijoje apie nuogumą teatre atžvilgiu. Sulaukę tokio susidomėjimo ir žiūrovų noro ne tik atsakyti į klausimus, bet ir juos užduoti, šiemet inicijuojame net kelias diskusijas ir susitikimus su kūrėjais. Galbūt esu naivi ir klystu galvodama, kad tokiam susidomėjimui neturėjo įtakos tai, kad šie renginiai buvo nemokami (šypsosi).

– Kokių naujovių festivalio lankytojai sulauks šiais metais?

– Naujovė bus kiekvienas spektaklis, kurį rodysime festivalio metu, išskyrus repertuare esančius ir į programą įtrauktus spektaklius "Astrida" ir "Miškinis". Džiugu pranešti, kad sulauksime ir svečių iš Latvijos – rodysime režisieriaus Valterio Silio spektaklį "Prarasta Antarktis". Pirmą kartą sulauksime ir "Labaiteatro" su spektakliu "Aplink pasaulį 2". Ne ką mažiau džiugu, kad festivalyje antrą kartą dalyvaus jaunajai Lietuvos režisierių kartai priklausančios kūrėjos Kamilė Gudmonaitė ir Eglė Kižaitė bei paslaptingoji komanda "Bad Rabbits". Kūrėjai pažįstami, tačiau spektakliai kiti ir tai neišvengiamai galima vadinti naujove. Festivalio programą papildėme vokalo, pantomimos, improvizacijos, pojūčių teatro ir teatro terapijos užsiėmimais. Svarbu paminėti, kad po kiekvieno spektaklio inicijuojame susitikimą su kūrėjais ir, bendradarbiaudami su kino centru "Romuva", organizuojame filmo "Smogikai" peržiūrą. Kad naujovių nebūtų per mažai – pakvietėme ir G.Varną bei Vidą Bareikį susitikti su žiūrovais. Svarbiausias akcentas – pirmą kartą teatro plotmėje organizuojamas interaktyvus žaidimas "Teatro genijus".

– Kokius spektaklius ir užsiėmimus rekomenduotumėte aplankyti paaugliams?

– Nelabai norėčiau užsiimti spekuliacijos manevrais, juolab kad kiekvienas paauglys turi skirtingą suvokimą apie supančią dabartį. Tačiau kiekvienam žmogui, kuris skaitys mūsų programoje esančių spektaklių aprašus, galiu pasakyti: jeigu tave sudomino, radai kažką aktualaus ar artimo, kokia yra priežastis to nepamatyti?

– Šį sezoną teatras vis labiau atsigręžia į neįgaliuosius. Šių metų programoje pristatomos ekskursijos ir užsėmimai su klausos, regos ir protinę negalią turinčiaisiais. Papasakokite plačiau, kokiais principais remiantis, vyks užsiėmimai ir kokiais būdais stengiamasi sumažinti prarają tarp teatro ir neįgaliųjų?

– Šių užsiėmimų esmė yra būtent tai, kad jie nėra dedikuojami tik turintiesiems negalią. Juose galės dalyvauti visi. Aš labai džiaugiuosi šiomis iniciatyvomis ir labai viliuosi, kad nesu vienintelė mananti, kad šis žingsnis yra vienas prasmingiausių mūsų kūrybiniame kelyje. Teatras – vienas atviriausių menų, kuriame žmogus žmogų gali jausti ir tiesiogine, ir perkeltine prasme. Pradedant nuo aktorių, susitinkančių scenoje kitais pavidalais, ir žiūrovų, sėdinčių salėje. Vykdyti šiuos užsiėmimus nėra lengva užduotis – tam vis dėlto reikia įgūdžių arba tiesiog altruizmo. Tačiau džiaugiuosi, kad yra atvirų menininkų ir žmonių šioms iniciatyvoms ir bent tokiu būdu mes galime prisidėti prie šios prarajos mažinimo.

– Pasvajokime. Jei jūs pati būtumėte vaikas, kokių nuorodų ieškotumėte teatre, norėdama jį geriau pažinti?

– O kas sakė, kad manyje vaiko nebėra? (Šypsosi) Aš nuoširdžiai tikiu, kad teatras – sfera, kuri altruistiškai suteikia galimybę žmogui pažinti patį save. Juk, jeigu žiūri spektaklį, dažniausiai negalvoji apie tai, kiek scenografas sugaišo laiko kurdamas eskizą, kokiose patalpose aktoriai ruošiasi prieš eidami į sceną. Tu lauki atradimo džiaugsmo, išgliaudytos minties arba suvokimo, kad ji neegzistuoja. Tu nuolat dalyvauji to ieškodamas. Ir dalyvauji daugybės bendraminčių, to paties atėjusių į žiūrovų salę, apsuptyje. Bet iš esmės esi tik vienas su savimi. Tokią galimybę suteikia ir šis festivalis – dalyvauji grupėje žmonių, norinčių susipažinti su teatro subtilybėmis, bet juk tokiu būdu padedi pats sau save pažinti ir atrasti tave dominančius dalykus, kurie gali tapti tavo gyvenimo varikliu.

– Teatras turi simbolinę paslaptingumo reikšmę. Negalvojate, kad, atvėrę teatro virtuvę, įminsite paslapties mįslę?

– Manau, kad kiekviena meno sritis turi paslapties. Nejaugi niekada nesusimąstėte, kokia emocinės būsenos buvo Edvardas Munchas, kai tapė paveikslą "Šauksmas"? Arba kaip Ludvigas van Beethovenas galėjo kurti būdamas visiškai kurčias? Teatrą irgi galime mistifikuoti arba žiūrėti kaip į profesiją – kiekvienam sava pozicija. Tačiau bet kuriuo atveju, jeigu paslaptis ir egzistuoja, ji slypi kur kas giliau nei aktoriaus grimo kambario plote (šypsosi). Kita vertus, jeigu mes jau kviečiame į savo virtuvę, tai tokiu atveju kiekvienas mūsų svečias yra laukiamas – jam įteiksime įrankius, patiekalus jis gamins kartu su virtuvės šefu, ragaudami jie aptars rezultatą ir galės nuspręsti, ar receptą pasilikti atminimui.

– Kaip manote, koks amžiaus vaiką jau tinka supažindinti su teatru? Ar tokio nėra?

– Vaiką galima vesti į teatrą dar tada, kai jie negali pasakyti, kad jiems "patiko, kaip ta teta vaidina", jei tik spektaklis gali patraukti to mažojo dėmesį. Ne kartą teko iš naujo nustebti, kai ant rankų nešiojamas vaikas daugiau žiūrėjo į sceną nei į mamą. Tačiau tenka pripažinti, kad tokie stebuklai dažniau įvyksta ne Lietuvoje.

– Pasakykite iš turimos patirties organizuojant renginius vaikams ir jaunimui, kokio teatro reikia vaikams.

– Perfrazuojant vieno režisieriaus teiginį, galiu pasakyti: "Aš nežinau, kokio teatro reikia. O jeigu tai žinosiu, tai stovėsiu greta tų kvailių, kurie mano žinantys viską." Žiūrovų yra įvairių, kaip ir spektaklių. Tendencijos keičiasi, kartu su žmonių poreikiais. Tačiau, mano manymu, nepaisant laikmečio ar spektaklį žiūrinčiojo amžiaus, kūrinyje turėtų egzistuoti kelių elementų visuma: kokybė, mintis, gyvybė, dabartis ir įvairovė.

 

Festivalis dalyvių lūpomis

Mintimis apie teatro atradimus dalijasi aktorius ir grupės "Neteisėtai padaryti" narys Šarūnas Gedvilas, Kauno "Saulės" gimnazijos dramos studijos vadovė ir aktorė Lili Laucevičienė bei jos buvę ir esami mokiniai, kurie lankėsi festivalio "Nerk į teatrą" renginiuose.

Šarūnas Gedvilas: "Festivalyje "Nerk į teatrą" kažkada buvau tik dalyvis, o šiais metais vesiu kūrybines pantomimos dirbtuves. Kai lankiausi festivalyje, įdomiausia buvo užkulisiai: butaforijos laboratorija, grimo kambarys, ten, kur gimsta spektaklio vizualumas. Artėjančiame festivalyje, pristatant neteisėtai pamirštą pantomimos meną, stengsiuosi per gana trumpą laiką paskleisti šio žanro virusą, kad kuo daugiau žmonių juo užsikrėstų. Mano dirbtuvėse amžius nėra svarbus, daug didesnę reikšmę turi susidomėjimas. Šis festivalis yra puikus laikas ir vieta amžiniems atradimams."

Lili Laucevičienė: "Praėjusiais metais festivalyje šalia kitų renginių vyko ekskursijos po teatro erdves. Moksleiviai susipažino su butaforijos gamyba, sužinojo, kaip aktoriai ruošiasi spektakliui, kaip atrodo užkulisiai, scenos įranga, grimo paslaptys, dalyvavo režisūrinėse dirbtuvėse. Spektaklių žiūrėjimas, jų analizavimas, susitikimas su profesionaliais menininkais ir pratybos lavina moksleivių vaizduotę, jų kūrybiškumą, praplečia akiratį. Įvairių teatro meno formų įtaką jaunimui gražiai apibendrina studentai – buvę mūsų dramos studijos dalyviai. Kai kurie iš jų ir baigę mokyklą dar vaidina mūsų mokykliniame teatre. Labai džiaugiuosi, kad yra tokios galimybės susipažinti su teatro meno įvairiomis formomis. Mokiniai kaskart parsineša iš ten naujų įspūdžių, pritaiko juos repeticijose. Nuoširdžiai dėkoju festivalio "Nerk į teatrą" organizatoriams. Sėkmės."

Tomas (2A kl.): "Man patiko butaforijos gamybos cechas. Buvo įdomu sužinoti, kaip daromas rekvizitas spektakliui. Labai įdomu pamatyti, kaip iš nieko atsiranda stebuklai. Tame ceche buvo ir dažomos dekoracijos. Viskas kvepėjo dažais. Papasakojo, kaip jos liftu nuleidžiamos į sceną. Vėliau viską matėme spektaklyje "Mechaninė širdis" ir jau žinojome, kaip juos pagamino."

Edvinas: "Butaforijos gamybos ceche man patiko tai, kiek įdomių idėjų įgyvendina menininkas, darydamas rekvizitą. Pvz., darant skrybėles – kokia svarbi spalva, forma, o dar jos turi atrodyti senos, nutrintos..."

Augustas (2C kl.): "Pamatėme sceną iš viršaus. Negalvojau, kad scenoje toks didelis aukštis, tiek daug šviestuvų. Sužinojau apie spektaklio apšvietimą. Režisūrinėse dirbtuvėse įdomu buvo paklausyti režisieriaus V.Bareikio. Įdomi asmenybė."

Gintarė (4B kl.): "Festivalis "Nerk į teatrą" – kasmetis atotrūkis nuo mokslų ir kasdienių darbų. Organizuojamuose renginiuose mums teko apsilankyti ne kartą, tačiau labiausiai apsidžiaugiau režisūrinėmis dirbtuvėmis su Vidu Bareikiu. Norėjosi susitikti su šiuo režisieriumi, nes buvau mačiusi jo ekspresyvius spektaklius ("Kovos klubas", "Kaligula"). Manau, kad žmogui, besidominčiam draminėmis formomis, yra pravartu išgirsti, kokių priemonių imasi jaunasis kūrėjas. Iš kur semiasi idėjų, kaip dirba su aktoriais ir ko siekia savo kūryba? Būtent ši paskaita padėjo atsakyti į šiuos klausimus ir geriau suprasti kūrybinio darbo procesą. Ne mažiau patiko dirbtuvių kulminacija – per akimirką sukurta kelių dalyvių improvizacija su režisūriniais elementais. Dar kartą įsitikinau, kad šie renginiai – geriausia pažintis su šiuolaikinio teatro veikla, užkulisiais ir kūrėjais. Juk teatras yra nuostabi terpė, leidžianti kaskart atrasti save iš naujo! Džiaugiuosi šio festivalio sklaida, kuri kasmet vis platesnė ir įdomesnė. Viliuosi, kad vis daugiau žmonių surizikuos drąsiai panirti į teatro vandenynus, suteikiančius galimybę kultūringai ir kūrybingai praleisti laiką!"

Kamilė (4A kl.): "Man teatras – realus iliuzijų pasaulis, kuriame gali įkūnyti bet kokį vaidmenį, augti kaip asmenybė ir įgyti nuostabiausių emocijų, kurių nepatirsi pilkoje kasdienybėje."

Miglė: "Teatras – galimybė pažinti save ir suprasti gyvenimo spalvas."

Lukas: "Teatras – dvasios turtų lobynas. Tai švaru, nesutepta... Teigiu ne tik kaip žiūrovas, bet ir aktorius mėgėjas."

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų