Reiškia odisėją
Žodis „sinodas“ netikinčiam žmogui skamba keistai ir greičiausiai yra nesuprantamas. Tiesa, ir tikintieji ne visada žino jo prasmę. „Žodis „sinodas“ yra kilęs iš dviejų graikiškų žodžių ir reiškia bendrą kelionę, odisėją“, – paaiškino D.Chmieliauskas, Sinodinio kelio Lietuvoje grupės narys.
Anot jo, Bažnyčios gyvenime tai nėra jokia naujiena. „Po II Vatikano susirinkimo, vykusio Vatikane 1962–1965 m., Katalikų bažnyčia tą sinodinį keliavimą, tarimąsi keliaujant ėmė intensyviai praktikuoti. Buvo įsteigta ir institucija – Vyskupų Sinodas. Kas keleri metai susirenka iš viso pasaulio vietinių bažnyčių atstovai ir kalbasi kokia nors popiežiaus pasiūlyta aktualia tema, aptarinėja, pateikia nuomones. Tokių sinodų jau yra vykę keliasdešimt“, – pasakojo pašnekovas.
Paprastai paskelbiama kokia nors Sinodo tema, pavyzdžiui, apie jaunimą, apie šeimas ir pan. Anot Kauno arkivyskupijos atstovo, paprastai, likus metams ar pusmečiui prieš vyskupams susirenkant į Sinodą, surenkamos tikinčiųjų nuomonės tais klausimais, apibendrinamos ir pagal tai paskui ruošiami tolesnės Bažnyčios veiklos dokumentai.
Popiežius Pranciškus norėjo šitą sinodinį keliavimo būdą labiau suaktyvinti, priartinti arčiau žmonių.
Gali tapti kasdienybe
„Bet popiežius Pranciškus norėjo šitą sinodinį keliavimo būdą labiau suaktyvinti, priartinti arčiau žmonių. Matydamas, kad tos apklausos vyksta vienur aktyviau, kitur gal formaliau, sugalvojo išjudinti visus Bažnyčios narius – ir aktyviuosius, ir mažai aktyvius, ir netgi nesančius Bažnyčioje, einančius šalia Bažnyčios, prašydamas jų visų nuomonės“, – taip dabar vykstantį Sinodą apibūdino D.Chmieliauskas.
Anot jo, popiežius pasiūlė ir konkretų būdą, kaip dalyvauti Sinode: susirinkti, ateiti į tam specialiai skirtus susitikimus ir pasisakyti, ką mes galvojame apie Bažnyčią šiandien, kokia Bažnyčia bus rytoj ir kitais pasiūlytais klausimais.
„Viena vertus, tai bus pagalba būsimam Vyskupų Sinodui. Ir šįkart kalbame apie patį keliavimo su Bažnyčia būdą – apie Sinodo sinodiškumą. Popiežius mato, kad mums visiems to sinodiškumo bažnytiniame gyvenime labai trūksta, todėl ir susirenkame apie tai kalbėti, svarstyti, kaip mes galime kartu eiti toliau gyvendami savo kasdienybėje: kaip keliaujame, kaip bendraujame keliaudami, kaip mus mato pasaulis, ką mes matome Bažnyčioje. Kita vertus, matau nuostabų popiežiaus ketinimą – kad žmonės kuo plačiau ir kuo giliau pajaustų tą sinodiškumo skonį – kad bendravimas, kalbėjimasis bendruomenėje, parapijoje ar kažkur kitur taptų mūsų kasdienybe, mums įprastu dalyku“, – įžvelgia Sinodinio kelio Lietuvoje grupės narys.
Pasak D.Chmieliausko, tai kartu yra ir II Vatikano susirinkimo nuostatų įgyvendinimas. „II Vatikano susirinkimas aiškiai pasakė, kad Bažnyčia nėra tik popiežius, vyskupai, kunigai ar hierarchija, Bažnyčia yra visa Dievo tauta. Gal tai buvome primiršę ir visą galią atidavę į hierarchų rankas, o patys nušalinti ar nusišalinę tyliai kamputyje tūnoti, melstis ir nepriimti sprendimų. Viešpats norėjo, kad Bažnyčioje mes visi prisiimtume savo atsakomybės dalį ir taip kartu keliautume“, – priminė pašnekovas.
D.Chmieliauskas primena – Bažnyčia nėra tik popiežius, vyskupai, kunigai ar hierarchija, Bažnyčia yra visa Dievo tauta. (Elijaus Kniežausko nuotr.)
II Vatikano susirinkimas apie tai kalbėjo prieš pusę šimtmečio, bet, D.Chmieliausko teigimu, mes Lietuvoje vėlavome tai įgyvendinti, nes buvome už geležinės uždangos. „Bet ir visame pasaulyje šiek tiek šlubuoja tų II Vatikano susirinkimo nuostatų įgyvendinimas. Ir kvietimas dalyvauti Sinode nėra kažkokia revoliucija. II Vatikano susirinkimas nustatė tokį kursą – keliauti kartu tariantis, kalbantis“, – dėstė diakonas.
Gyvai arba internetu
Jeigu jau popiežius nori išgirsti, ką kiekvienas mano apie Bažnyčią, tai ką žmogui daryti? Kur ir kaip jam pasisakyti?
D.Chmieliauskas priminė, kad nuo Jėzaus laikų apaštalams buvo duota atsakomybė tvarkytis Bažnyčioje, o dabar apaštalų įpėdiniai yra vyskupai, kurie tuo rūpinasi, ir išlikęs pasiskirstymas į vadinamąsias vietines Bažnyčias. „Sinodas irgi vyksta vyskupijose, kurios suskirstytos į parapijas. Tad konkreti vieta, konkreti bendruomenė, kur žmogus gali kažką pasakyti ar padaryti, yra parapija“, – kryptį dalyvauti Sinode nurodo Kauno arkivyskupijos atstovas.
Jis pripažįsta – tai aiškiau ir paprasčiau žmonėms, kurie lankosi tose parapijose, bet ir retai į bažnyčią užsukantieji raginami susirasti savo parapiją: „Gal net su keletu draugų ar bičiulių, atsiliepdami į tą popiežiaus kvietimą, savo indėlį atneštų – ateitų į susitikimą, išsakytų, ką galvoja, Sinodo siūlomomis temomis.“
Nors, anot D.Chmieliausko, parapijose kunigai paprašyti pakviesti žmones, parinkti diskusijų moderatorius, tačiau nėra jokių ribojimų, specialių nurodymų ar kvalifikacinių reikalavimų, kas Sinode gali dalyvauti, – kviečiamas kiekvienas. Ir susitikimus, pokalbius, diskusijas parapijose pašnekovas vadina veiksmingiausiu būdu pasisakyti ir būti išgirstam. „Nes tos žinios, kurios eis iki popiežiaus, eis iš parapijų į vyskupiją, o vyskupija perduos Vatikanui į bendrą aruodą. Kita vertus, labai svarbu, kad tai, ką mes aptariame, problemos, apie kurias diskutuojame, yra patiriamos čia, pas mus, vietos bendruomenėje, vietos bažnyčiose. Įvardiję jas, galime ir spręsti. Gal įgarsinimas bažnyčioje blogas ir mes negirdime, gal vaikams nėra ką daryti bažnyčioje, gal tualeto nėra ir kyla problemų, gal liturgija baisi ar kunigo pamokslas per ilgas? Svarbu apie tai kalbėtis, todėl ir raginame tai daryti savo aplinkoje, savo parapijoje, savo bendruomenėje“, – ragina Sinodinio kelio Lietuvoje grupės narys.
Žinoma, bus tokių žmonių, kurie nesusiras savo parapijos ar nenorės ten eiti ir kalbėti, bet, pasak D.Chmieliausko, kiekvieno balsas yra svarbus, nepaisant to, ar žmogus – aktyvus katalikas, ar ne, ar atitolęs nuo Bažnyčios. Tai akcentuoja ir popiežius.
„Bažnyčiai svarbu išgirsti, kaip žmonės ją mato šiandien. Tiems, kurie nori pasisakyti, yra sukurta interneto svetainė, kur žmogus gali parašyti savo atsiliepimą“, – dar vieną galimybę dalyvauti sinode pristato Kauno arkivyskupijos atstovas.
Anot jo, interneto anketa yra anoniminė, asmeninių duomenų pateikti nereikia. Pašnekovas čia įžvelgia ir pranašumų, ir trūkumų. „Pasisakydami šioje svetainėje žmonės gali jaustis visiškai laisvai ir būti atviri, bet yra ir rizikos, kad tai gali virsti kažkuo panašiu į anoniminius interneto komentarus su keiksmažodžiais, patyčiomis ir pan. Pavojus yra, bet, kaip sako popiežius, geriau eiti ir susižeisti, negu sėdėti saugiai užsidarius“, – optimistiškai nusiteikęs D.Chmieliauskas.
Bažnyčios Sinodas internete
Apie Bažnyčią Sinodinio kelio temomis galima pasisakyti https://sinodas.katalikai.lt/lt/anketa/
Naujausi komentarai