Pereiti į pagrindinį turinį

Ryšių rinka recesijai nepasiduoda

2009-04-27 09:00
Pokyčiai: pirmaisiais metų mėnesiais gerokai krito ryšių įrangos paklausa, tačiau paslaugų vartojimas išliko beveik nepakitęs.
Pokyčiai: pirmaisiais metų mėnesiais gerokai krito ryšių įrangos paklausa, tačiau paslaugų vartojimas išliko beveik nepakitęs. / Shutterstock nuotr.

Ekonomikos krizė jau spėjo paliesti ne vieną įmonę. Krito statybų įmonės, logistikos bendrovės, bankai. O telekomunikacijų bendrovės gyvena kitokiomis nuotaikomis: didelio vartojimo nuosmukio kol kas nėra, o kai kurios net sugeba didinti pelną.

Pateikė malonią staigmeną

Prieš savaitę pirmo šių metų ketvirčio finansinius duomenis paskelbusi "Teo" nustebino geresniais, negu prognozuota, rezultatais ir gerokai pagyvėjusia prekyba Vilniaus akcijų biržoje. Per pirmus tris mėnesius šįmet bendrovei pavyko uždirbti 57,5 mln. litų konsoliduotojo ikimokestinio pelno, kuris, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, išaugo beveik 8 proc.

"Praėjusiais metais ir pirmą 2009 m. ketvirtį mums pavyko kompleksiškai suvaldyti sąnaudas ir kartu išlaikyti bene aukščiausią pelningumą tarp didžiųjų Europos telekomunikacijų operatorių. Deja, gana smarkiai grynojo pelno rodiklį sumažino padidintas pelno mokestis Lietuvoje", – komentuodamas veiklos rezultatus teigė "Teo" generalinis direktorius Arūnas Šikšta.

Dėl padidėjusių mokesčių grynasis pelnas mažėjo apie 4 proc. ir siekė beveik 43,5 mln. litų. Tačiau net ir toks pelno rodiklis gerokai pranoko analitikų spėjimus – jie prognozavo, kad "Teo" uždirbs 37–38 mln. litų grynojo pelno.

Tiesa, apie pirmus nuosmukio ženklus šioje srityje galima spręsti iš nesmarkiai sumažėjusių bendrovės pajamų. Pastarąjį ketvirtį "Teo" pajamos sumažėjo porą milijonų – iki 205,2 mln. litų. Pasak A.Šikštos, natūralu, kad krentant vartojimui, ir telekomunikacijų paslaugų reikia mažiau. Vis dėlto bendrovė šiais metais tikisi išlaikyti aukštus pajamų ir pelno rodiklius, o išgyventi sunkmetį jai turėtų padėti didinamas šviesolaidinio interneto ir skaitmeninės televizijos vartotojų būrys.

Augino ir pelną, ir pajamas

Mobiliojo ryšio operatoriai pirmą ketvirtį gyveno skirtingomis nuotaikomis: vieniems vis dar pavyko didinti pelną, kiti jau skaičiavo smukusį vartojimą ir mažėjančius pelno rodiklius.

Vienintelės bendrovės "Tele2" pelnas prieš palūkanas, mokesčius, nusidėvėjimą ir amortizaciją (EBITDA), palyginti su 2008-ųjų pradžia, augo apie 10 proc. ir siekė 49,2 mln. litų. Bendrovei pavyko ir truputį padidinti savo pajamas – jos išaugo 1 proc. ir siekė apie 133,4 mln. litų.

Gerus bendrovės rezultatus "Tele2" generalinis direktorius Petras Masiulis aiškino konkurencinga kainodara ir metų pradžioje dešimtadaliu išaugusiu verslo klientų skaičiumi.

Pajamos krito ketvirtadaliu

Labiausiai kritusias pajamas per pirmą šių metų ketvirtį fiksavo "Omnitel". Telekomunikacijų bendrovės pajamos šių metų pradžioje siekė 182 mln. litų ir, palyginti su analogišku praėjusių metų laikotarpiu, mažėjo 27 proc.

"Skirtingai nei kiti mobiliojo ryšio operatoriai, "Omnitel" didelę pajamų dalį gauna ne tik iš paslaugų, bet ir iš įrangos, tokios kaip nešiojamieji kompiuteriai ar mobilieji telefonai, pardavimo. Jo kritimas dėl recesijos, nuo sausio 1 d. panaikintos mokesčių lengvatos, mokesčių sistemos pokyčių ryškiausiai atsispindi "Omnitel" pajamose", – sakė įmonės prezidentas Antanas Zabulis.

Nepaisant sumažėjusių pajamų, bendrovės atstovas tikino, kad "Omnitel" pavyko pasiekti planuotą EBITDA maržą (32,4 proc.), o finansiniai rezultatai per daug nesiskiria nuo konkurentų.

"Išanalizavę anksčiau nei mūsų paskelbtus kitų operatorių veiklos rezultatus, matome, kad ekonomikos recesija iš esmės vienodai palietė visą šalies mobiliojo ryšio rinką. Jei lyginsime operatorių pajamas, gautas per pastaruosius du ketvirčius, kurie atspindi recesijos įtaką, pamatysime, kad visų operatorių pajamos iš paslaugų, neįskaičiuojant įrangos, pardavimo pastarąjį ketvirtį mažėjo maždaug vienodai", – sakė A.Zabulis.

Tiesa, įvertinus "Omnitel" praėjusių metų ir šių metų pirmo ketvirčio pajamų ir EBITDA maržos pokytį, bendrovės EBITDA sumažėjo apytikriai nuo 97 mln. litų iki 59 mln. litų. Rodiklis krito apie 40 proc.

Beje, įdomu tai, kad penktadaliu, palyginti su analogišku praėjusių metų laikotarpiu, išaugo bendrovės balso paslaugų vartojimas.

Džiaugėsi naujais klientais

Per pirmą ketvirtį smuko ir bendrovės "Bitė Lietuva" pajamos bei pelnas. Tačiau įmonė džiaugėsi bene penktadaliu išaugusių naujų klientų skaičiumi, palyginti su pirmais trim praėjusių metų mėnesiais. Ne paslaptis, kad "Bitės" klientų gretos didžiąja dalimi gausėjo dėl nevienareikšmiškai vertinamą kainodarą pasirinkusios "Omnitel".

"Įvertindami ekonomikos kritimą matome du aspektus. Žvelgiant iš vartotojo pusės, dabar labiau negu bet kada svarbu suteikti klientams aukštą kokybę už gerą kainą, ir tai "Bitei" bus šiais metais svarbiausia. Vertinant iš verslo pusės, ekonomikos kritimą numatėme ir 2008-aisiais ir šių metų pradžioje įgyvendinome sąnaudų optimizavimo programą", – teigė "Bitės" grupės generalinis direktorius Fredas Hrenchukas.

Bendrovės pajamos per pirmą ketvirtį buvo 144,2 mln. litų – apie 17 proc. mažesnės negu 2008 m. pirmą ketvirtį. Per tą patį laikotarpį įmonės EBITDA siekė 36,5 mln. litų ir sumažėjo apie 13 proc., palyginti su praėjusių metų pirmu ketvirčiu.

"Bitės" grupei priklausančios bendrovės "Bite Latvija" pajamos per šių metų pirmą ketvirtį siekė 23,8 mln. litų ir, palyginti su 2008 m. tuo pačiu laikotarpiu, išaugo apie 50 proc.


Feliksas Dobrovolskis

Ryšių reguliavimo tarnybos Strategijos departamento direktorius

Nuo 2004-ųjų elektroninių ryšių sektoriaus augimas lenkė šalies bendrojo vidaus produkto augimą. Įdomu tai, kad paslaugų kainos net ir tuomet, kai Lietuvoje buvo fiksuojama didelė infliacija, mažėjo. Šiuo metu pajamos iš elektroninių ryšių paslaugų siekia apie 3 mlrd. litų. Standartinių paslaugų, tokių kaip judriojo ryšio telefonijos, vartojamas jau stabilizavęsis, ši sritis nebeauga. Perspektyviausios sritys – interneto paslaugos ir belaidis ryšys, jos turi didžiausią augimo potencialą.

Apskritai telekomunikacijų rinka yra atsparesnė per sunkmetį dėl kelių dalykų. Pavyzdžiui, tokios paslaugos kaip vaizdo konferencijos gali tapti alternatyva komandiruotėms ir jų vartojimas išaugtų. Kitas dalykas yra įprotis, kurio sunku atsisakyti, pavyzdžiui, įprotis bendrauti su draugais. Praėjusių metų paskutinio ketvirčio duomenys parodė, kad rinka paaugo. Prognozuotina, kad ir ateityje, jeigu ji nedidės, tai bent jau nemažės. Žinoma, jeigu ekonomikos recesija dar labiau įsisiūbuos, ji vis dėlto gali labiau paveikti vartotojų įpročius ir šį sektorių.


 

Telekomunikacijų sektoriaus 2009 m. I ketv. rezultatai

  Pajamos (mln. lt) Pokytis (proc.), palyginti su 2008 m. I ketv. Ikimokestinis pelnas (mln. lt) Pokytis (proc.), palyginti su 2008 m. I ketv.
"Teo" 205,2 –1 57,5 7,9
"Tele2" 133,4 1 49,2 9,9
"Bitė" 144,2 –17 36,5 –13
"Omnitel" 182 –27 59* –40*


*"Vilniaus dienos" skaičiavimu

Šaltinis: bendrovių duomenys

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų