„Faktas-Forma“: formos meno festivalis Klaipėdoje

  • Teksto dydis:

Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro (KKKC) Parodų rūmuose šį penktadienį 17 val. bus atidarytas Lietuvos dailininkų sąjungos Klaipėdos skyriaus organizuojamas tarptautinis formos meno festivalis „Faktas-Forma“.

Festivalį sudaro keturios parodos: KKKC Parodų rūmuose pristatomos jungtinė paroda „FORMAtas“, personalinė Rimanto Milkinto paroda „Milkinto pratimai“ ir lenkų skulptoriaus Mariuszo Burdeko paroda „Transkriptai“, taip pat jungtinė medalio meno ir mažosios skulptūrinės formos paroda „X Medalis“, ketvirtadienį atidaryta Klaipėdos galerijoje. Festivalio tikslas – pristatyti daugiaprasmius skulptūrinės formos kūrinių sprendimus – mažosios plastikos, medalio, objekto meno, instaliacijų ir kitų formų kūrinius, siejant juos su erdve, aplinka ir žmogumi.

Formato tema

Jungtinės mažosios skulptūrinės formos parodos „FORMAtas“ tema – formatas. Parodoje kiekvienam menininkui skirta po vienodą ekspozicinį plotą. Šis plotas erdvėje formaliai apibrėžia kūrinio ribas, tarpusavio santykį su greta esančiais kūriniais ir iškelia naujus klausimus – kas kūrėjui yra formatas?

Daugumos autorių darbai ekspozicijoje telpa į nustatytą fizinę erdvę. Tačiau, kaip ir kiekviena taisyklė, ši paroda turi kelias išimtis – Airido Skublicko instaliacija „Barikados“ parodoje peržengia ribas ir eksponuojama kaip reali barikada tarp dviejų parodų. Kitu atveju Neringos Poškutės-Jukumienės fizinis kūrinys parodoje neeksponuojamas, žiūrovams pristatomas tik kūrinio raktas – QR kodas, ir erdvinis objektas gali būti apžiūrėtas tik išmaniuoju įrenginiu virtualiai. Donato Repeikos naujas kūrinys – architektūrinis-meninis projektas – peržengia tradicinio formato ribas ir kviečia supakuoti absoliučiai viską – žiūrovus, autorius, parodą ir KKKC Parodų rūmus Klaipėdos mieste.

Parodą kuruoja N. Poškutė-Jukumienė, Vladas Balsys ir Danguolė Ruškienė.

Parodoje dalyvauja 18 menininkų: A. Skublickas, Algis Kasparavičius, Algirdas Kuzma, Aurimas Anusas, Birutė Stulgaitė, Danius Drulys, Eglė Tamulytė (Aglaya Ray), Isroildžonas Baroti’s, N. Poškutė-Jukumienė, Jonas Gelčys, Karina Kazlauskaitė, Mindaugas Junčys, Petras Gintalas, Albinas Jukumas, Romualdas Inčirauskas, Simona Martinkutė, D. Repeika ir Alvidas Paškauskas.

R. Milkinto pratimai

Skulptoriaus, objektų ir instaliacijų menininko R. Milkinto kūriniai pasižymi charakteringos minimalizmo estetikos ir kinetinės plastikos junginiu. Dėl dėmesio kūrinio „reikšmingai formai“ ir medžiagiškumui menininko darbai neretai lyginami su Lietuvos ir užsienio modernizmo klasika. Tačiau, pratęsdamas modernizmo skulptūros, ypač minimalizmo estetikos tradiciją, R.Milkintas kūryboje taip pat sėkmingai plėtoja postmodernistinio meno strategijas ir konceptualizmo kalbą. Polinės įtampos kupinose skulptūrinėse kompozicijose menininkas tūrių fizines savybes, tokias kaip lankstumas, tvirtumas, minkštumas ar trapumas, gretina su individualia patirtimi, o darbo prasminiam turiniui išreikšti dažnai pasitelkia medžiagiškumą. Vietoj klasikinių medžiagų autorius mieliau renkasi, anot jo, geriausiai mūsų laikus perteikiančias – fanerą, metalą, industrines sijas.

R. Milkinto objektų instaliacija „Milkinto pratimai“ jungia grupę iš įvairių kūrybos laikotarpių atrinktų objektų, turinčių menamos kinetinės funkcijos galimybę. Parodos koncepcija tiesiogiai susijusi su vasaros laiku bei vieta – pajūriu ir Klaipėda, kai gyvename atostogų ritmu, bet norisi lengvai pajudėti. Tačiau parodoje eksponuojami „treniruokliai“ skirti pamankštinti ne kūno, o galvos „raumenims“.

M. Burdeko transkriptai

„Transkriptai“ – tai skulptūrinių darbų serija, atskleidžianti lenkų menininko M. Burdeko (gim. 1985 m.) dabartinių tyrimų ir meninės kūrybos pagrindinį motyvą – daugialypių sąveikų paieškas. Autorius siekia atrasti išraiškos priemones, kuriomis galėtų stipriau paveikti meno suvokėjų sąmonę. Tačiau M. Burdekas nenori, kad jo darbai būtų primestiniai ar prarastų susitikimo intymumą. Jis formuoja savo kompozicijas taip, kad minimaliu išteklių kiekiu jos pasiektų skirtingus pojūčius vienu metu ir visu 100 proc. Menininkas tam tikru būdu sukuria asociatyvias mutacijas. Tam jis naudoja įvairias medžiagas: metalą, kempinę, keramiką, skaidrią dervą ir vandenį su visu simboliniu turiniu, kaip rišamąjį elementą. Vanduo persmelkia jo darbus. Tai tampa semantinės esmės kontrapunktu. Mariuszo skulptūros-instaliacijos yra intuityvūs darbai, sukurti remiantis perkrautos informacijos sferos purslais, pasiekiančiais kiekvieną visuomenėje gyvenantį žmogų.

Daugiabriauniai M. Burdeko objektai komunikuoja autoriaus pagrindines kūrybines nuostatas: kalbėjimą apie nesavanaudišką buvimą, neprisirišimą, atstumo tarp fizinės ir dvasinės erdvės permąstymus, patirties apčiuopiamumo ir trapumo suvokimą. Menininkas savo egzistencialistines meditacijas perkelia į kūrinių lauką ir neslepia norintis žaisti su žiūrovų percepcija.

Festivalio parodos KKKC Parodų rūmuose (Didžioji Vandens g. 2) veiks iki rugpjūčio 22 d. KKKC Parodų rūmų darbo laikas: trečiadienį–sekmadienį 11–19 val. Atėjusiems į parodas vyresniems nei 6 metų amžiaus lankytojams privaloma dėvėti burną ir nosį dengiančias apsaugos priemones ir dezinfekuoti rankas, būtina laikytis 2 metrų atstumo.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių