- Valentina Žigienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Klaipėdos dramos teatre repetuojamas naujas spektaklis – šįsyk statoma klaipėdiečio dramaturgo Gintaro Grajausko nauja pjesė „Pašaliniams draudžiama“. Premjera – gruodžio viduryje. Spektaklį režisuoja vienas ryškiausių režisierių Oskaras Koršunovas, o muziką kuria daugybės konkursų, Auksinio scenos kryžiaus, „Fortūnos“ statulėlių, Lenkijos „Warszawskie spotkania teatralne“ laureatas Antanas Jasenka.
Tai šio kompozitoriaus debiutas uostamiestyje. Ir, beje, spektaklyje gyvai muzikuos ne tik jis pats, bet ir trys grupės „Kontrabanda“ nariai, G.Grajauskas – taip pat. Pjesės autorius nelinkęs atskleisti siužeto, tačiau kompozitorius mielai pasidalijo mintimis apie kuriamą spektaklio muziką ir ne vien ją.
Vedė į susivokimą
– Ne dažnas spektaklis su gyva muzika, ir tai intriguoja. Kaip gimė tokia idėja?
– Mes su Oskaru dalijamės mintimis, kaip atskleisti tą laikmetį po mūsų Sąjūdžio revoliucijos, apie kurį ir Gintaro pjesė. Tuo metu skambėjo daug įvairios muzikos ir „Fojė“ atsirado. Iki „Fojė“ buvo „Antis“, kuri irgi muzikoje darė revoliuciją. Per muziką keitė žmonių sąmonę. Muzika ruošė žmones kokybiniam šuoliui mūsų gyvenime. Prisiminus Vakarų kultūrą, – tuomet šėlo pankrokas. Akivaizdus laisvės troškimas, pasipriešinimas sistemai, nesvarbu kokia jį būtų.
Gintaro pjesėje nėra šekspyrinės dramos, meilės trikampių, tačiau humanizmas, moralė, laisvė, susivokimas – šie dalykai labai išryškinti. Ir mes dėl to su Oskaru ėmėmės šio darbo. Su režisieriumi aptarėme, kokia galėtų būti muzika, o Gintaras groja grupėje „Kontrabanda“, kurios stilius atliepia pjesės atmosferą, troškimą pasakyti, kur mes einame ir kas atsitinka, kai nepaisome minėtų dalykų. O atsitinka dvasinės ir fizinės mirtys, ir tai jau drama. Pagrindinis personažas Poetas irgi trokšta laisvės, nori susivokti, tarsi jis būtų skaistykloje. O visi įvykiai apie jį veda į išsigryninimą.
To devintojo dešimtmečio chaosas vedė kone į susinaikinimą, prisimenant žurnalisto Vyto Lingio istoriją, kuris norėjo susivokti, ir tai jam kainavo gyvybę. Arba galima grįžti prie Romo Kalantos, kuris susidegino dėl to, kad kiti susivoktų. Mūsų tautai ir ne tik jai tai – labai svarbūs ženklai. Tai tuos dalykus pjesės pagrindinio herojaus Poeto personažu Gintaras yra labai tiksliai aprašęs. Yra dar vienas veikėjas – Bitininkas, kuris, kaip bitės medų, neša turtus į mūsų gyvenimą. Šioje pjesėje laiko matrica sudėliota per šiuos personažus. Iš tikrųjų Bitininkas ir Poetas – tai vienas ir tas pats personažas. Tarsi laiko verpetuose susitinki pats save ir pasikalbi. Tada ir praregi.
Suteiks gyvumo
– Ar dažnai tenka kurti muziką spektakliui, kuriam ji ne iš anksto įrašoma, o pasikviečiami muzikantai, grosiantys jo metu?
– Man teko kurti spektaklį su režisiere Yana Ross pagal vieno ryškiausių pasaulyje lenkų dramaturgų Tadeušo Slabodzianeko pjesę „Mūsų klasė“. Vėliau O.Koršunovas šią pjesę statė Norvegijoje. Tam spektakliui aš nutariau pakviesti varinių pučiamųjų kvintetą (vadovas Algirdas Januševičius). Gyva muzika dalyvavo labai svarbiai, nes toje pjesėje kalbama ir apie tai, kaip naciai vesdavo kalinius mirti. Tuomet grodavo pučiamųjų orkestras ir tai būdavo didelė šventė naciams, tarsi kokia darbo stovykla, siekiant pakelti nuotaiką žmonių, kurie bus nužudyti dujų kamerose. Arba kaip ir „Titanikui“ skęstant grojo kvartetas. Bet tai juk buvo XX a. tragedijos. Šios dvi tragedijos yra sistemų padariniai, kai kapitalizmas, kuris buvo stipriai komercializuotas, ir iš to komercinio kapitalizmo gimęs nacionalsocializmas atvedė į krachą ne tik daugybę žmonių, bet apėmė Europą ir ne vien ją.
Man didelis malonumas sukurti muziką ne tik spektakliui, bet ir roko muzikos grupei „Kontrabanda“. Sąvoka „kontrabanda“ tikriausiai visiems suprantama, – tai, kas atgabenta slapčia ir visiems žmonėms sistemos yra uždrausta. Pvz., Lietuvos knygnešiai XIX a. slapta gabeno lietuvių kalba parašytas knygas. Bet tai nebuvo blogis. Tačiau sistema manė kitaip. Taigi PAŠALINIAMS DRAUDŽIAMA!
– Kokie kyla pavojai spektaklyje grojant gyvai, nes muzikantams ir aktoriams reikia sekti abipusio ritmo?
– Nematau čia pavojų. Toks ir režisieriaus sprendimas, kad, įvykus kažkokiai mizanscenai, turi suskambėti devintąjį dešimtmetį atspindinti ar primenanti muzika ar daina. Tai spektakliui suteiks gyvumo. Pjesės autorius G.Grajauskas yra grupės „Kontrabanda“ lyderis. Jis – ir spektaklio dainų tekstų autorius, ir balsas, ir gros bosine gitara. Saksofoną pūs Arvydas Jakubėnas, būgnus muš Kęstutis Bublys, kartu gitaros stygas brazgins Šventojoje gyvenantis australas Matas Teichmanas, o klavišiniais grosiu aš. Tai labai įdomu, tačiau tradicija nėra nauja, nes jau Antikos epochoje spektakliai buvo papildomi muzikavimu lyromis. Gal dabar toks gyvas grojimas suvokiamas kaip staiga kilusi naujovė. O man tai džiugu, nes muzika dramos teatre išsiskiria ypatingai. Tačiau vienas pagrindinių uždavinių, – kad vykstant veiksmui nenutrūktų siužetinė linijai ir staiga muzika netaptų tokiu netikėtu, nepritampančiu skambesiu, tarsi koncertiniu numeriu.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Festivalio pradžia su E. Onofri1
Klaipėdos koncertų salėje visą balandį skambės jau 48-ąjį kartą vykstančio „Klaipėdos muzikos pavasario“ festivalio akordai. Įspūdinga renginio programa melomanus intriguos garsių kolektyvų pavadinimais, pripažintų atlikėjų ir ko...
-
Simfoninės muzikos koncertas šeimai
Festivalis „Klaipėdos muzikos pavasaris“ kasmet išsiskiria savo turtinga simfoninių koncertų programa. 48-asis festivalis ypatingas tuo, kad vienas koncertas bus skirtas visai šeimai. Jos kviečiamos į Klaipėdos koncertų salę a...
-
Vėl sužydės „Sapnai ir kaktusai“
Šokio pasaulio stebuklui prilyginami „Sapnai ir kaktusai“ vėl sužydės balandžio 6-ąją. Kitą ketvirtadienį 18.30 val. Klaipėdos Žvejų rūmuose bus pristatytas papildomas šokio spektaklis „Sapnai ir kaktusai“, nes...
-
Klaipėdoje – „Jaunoji banga“
Rytoj, balandžio 1 d., 16 val. Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Klaipėdos fakulteto koncertų salėje (K. Donelaičio g. 4) vyks antrasis jaunimo mišrių chorų festivalis „Jaunoji banga“. Organizatoriai tikisi, kad šis renginy...
-
Filmai „Kino pavasaryje“ – su mintimi1
Uostamiestyje jau baigėsi pamažu tradiciniu tampančio „Kino pavasario“ festivalio pagrindinė programa. Tačiau iki kitos savaitės penktadienio dar bus dar kartą rodomi didžiausio populiarumo sulaukę filmai. ...
-
Atvelykio šventė Klaipėdoje2
Klaipėdos etnokultūros centras balandžio 16 d., 13 val., kviečia į Atvelykio šventę (vaikų Velykėles), vyksiančią Klaipėdos senamiestyje: Meno kieme (Daržų g. 10), Mažosios Lietuvos istorijos muziejaus kieme (Bažnyčių g. 4) ir Klaipėdo...
-
„Klaipėdos muzikos pavasaris“: laikysis tradicijų, tačiau žada ir už „rėmų“ išeinančių programų
Visą balandį uostamiestis švęs šimtmečių patikrintos muzikos šventę. Klaipėdos koncertų salė (KKS) pristato 48-ąjį kartą vyksiantį seniausią akademinės muzikos festivalį „Klaipėdos muzikos pavasaris“. Ši...
-
Istorijos puslapiuose – viešbučio didybė8
Šeštadienio popietę Klaipėdos savivaldybės Imanuelio Kanto viešosios bibliotekos Pempininkų padalinyje vyko istoriko, kraštotyrininko, leidėjo Kęstučio Demerecko knygos „Viktorijos“ viešbučio paslaptys&ldq...
-
„Mūzos“ statulėlės – J. Vanžodytei ir D. Meškauskui4
Artėjant Tarptautinei teatro dienai, penktadienio vakarą, Klaipėdos dramos teatre prieš prasidedant režisieriaus Elmars Senkovs spektakliui „Varovai“, vyko tradicija tapusi „Mūzų“ įteikimo ceremonija. Tai – jau a&sca...
-
Klaipėdos teatralams bus įteiktos „Mūzos“
Nuo 2016 m., kai buvo įsteigti „Mūzos“ apdovanojimai, jau išdalinta 12 „Mūzų“ statulėlių. ...