Pasaulyje garsaus ekspresionisto sugrįžimas į Klaipėdą

  • Teksto dydis:

Prano Domšaičio galerijoje po savaitės duris lankytojams atvers Klaipėdoje gimusio tapytojo ekspresionisto Karlo Eulensteino (1892–1981) tapybos paroda, kurią pristatys Liuneburgo Rytprūsių krašto muziejus (Vokietija).

Atrasti iš naujo

Didžiąją dalį kūrinių šiai parodai paskolino privatūs asmenys, gyvenantys Vokietijoje, keli paveikslai yra iš muziejaus rinkinių. Atidaryme dalyvaus parodos kuratorius, vienas žymiausių Rytų Prūsijos dailės paveldo žinovų ir nuoseklus jo tyrinėtojas dr. Jörnas Barfodas.

Rugsėjį ir spalį kiek didesnės apimties K.Eulensteino tapybos paroda vyko Liuneburge – ji tęsė muziejaus pradėtą dailininkų, kilusių iš Rytų Prūsijos, kūrybos pristatymų ciklą.

Jau kelerius metus sėkmingai bendradarbiaujant LDM P.Domšaičio galerijai ir Rytprūsių krašto muziejui, ir Klaipėdos visuomenė turi galimybę iš naujo atrasti pamirštų, o gal net ir visai nežinomų iš Mažosios Lietuvos ir Klaipėdos krašto kilusių dailininkų kūrybą. P.Domšaičo galerijoje jau buvo pristatyta Alexanderio Kolde’s grafika (2009), Horsto Skodlerrako (2009), seserų Annos ir Margarethe Sinnhuber (2011) tapyba.

Gimtinės nepamiršo

K.Eulensteinas yra garsiausias iki Antrojo pasaulinio karo iš Klaipėdos kilęs dailininkas.

Gimęs gausioje garlaivio kapitono šeimoje, dešimties metų jis neteko tėvo, vėliau mokėsi buhalterijos ir dirbo pirklio kontoroje. Skaičiai jo niekada netraukė – nuo mažų dienų skleidėsi meniniai gebėjimai muzikai ir dailei. K.Eulensteinas dalyvavo savanoriu Pirmajame pasauliniame kare, o jam pasibaigus į kontorą nebegrįžo – pagaliau įgyvendino seną svajonę ir iki 1923 m. Karaliaučiaus meno akademijoje studijavo tapybą.

Kelerius metus praleidęs Karaliaučiuje, K.Eulensteinas persikėlė į Berlyną, kuriame gyveno visą likusį gyvenimą, buvo laisvai kuriantis menininkas. Tačiau ryšys su gimtuoju kraštu nenutrūko ir jam gyvenant didmiestyje. Pamario ir pajūrio gamta, žvejai ir jų kasdienybė liko svarbiausiomis jo kūrybos temomis. Stebėtina, kad dailininko kūrybos palikime nėra nė vieno kūrinio, sukurto Berlyno motyvais.

Iki 1944-ųjų kiekvieną vasarą K.Eulensteinas ilgoms atostogoms atvykdavo į gimtinę – Klaipėdą, Kuršių neriją. Jis buvo nuolatinis Nidos dailininkų kolonijos narys, artimai bendravo su Ernstu Mollenhaueriu, Maxu Pechsteinu, kitais kolonijos menininkais.

Likus keturioms dienoms iki Antrojo pasaulinio karo pabaigos, per Berlyno bombardavimą sudegė tapytojo dirbtuvė ir beveik visi ten buvę jo darbai. Dailininkas pradėjo naują kūrybos etapą – iš prisiminimų tapė paveikslus, kuriuose nuolat kartojosi Kuršių marių, Nemuno deltos ir Klaipėdos miesto vaizdai. Pokarinei K.Eulensteino kūrybai būdingi vėlyvojo ekspresionizmo bruožai.

Prisiminimų paveikslai

K.Eulensteino tapybos stilius ir vaizdavimo būdas – išskirtiniai. Jis giliai jautė Kuršių marių kraštovaizdį, sodriomis spalvomis ir sunkiomis formomis perteikė ten gyvenančius žmones ir jų aplinką.

Pasak parodos kuratoriaus dr. J.Barfodo, trečiajame XX a. dešimtmetyje K.Eulensteino kūryboje akivaizdžios tradicinės ir moderniosios tapybos sąsajos. Ketvirtajame dešimtmetyje dailininkas patyrė naujojo daiktiškumo įtaką, nors kūriniuose išliko jam būdinga ekspresija. Dramatiškos paveikslų nuotaikos, neherojiškos veikėjų figūros ženkliai skyrėsi nuo Trečiojo reicho toleruojamo meno. 1937 m., Vokietijoje vykstant „išsigimusio meno“ kampanijai, nemažai tapytojo darbų buvo konfiskuota. Po 1945-ųjų dailininkas toliau gilinosi į ekspresionizmą, tobulino stilių. Šiuo požiūriu jo kūrybos kelias artimas gero draugo ir kraštiečio E.Mollenhauerio pokarinės kūrybos raidai. Vėlyvuosiuose darbuose išryškėjo sąsajos su vokiečio Emilio Nolde’s ir prancūzo Georgeso Rouault kūryba.

Kaip pasakojo P.Domšaičio galerijos vedėja dailėtyrininkė Kristina Jokubavičienė, parodoje Klaipėdoje bus eksponuojami tempera tapyti K.Eulensteino paveikslai ir akvarelės: „Pamatysime keletą sėkmingai išlikusių ankstyvųjų darbų – „Pirmasis išplaukimas“ (maždaug 1931 m.), „Gluosniai prie vandens“ (maždaug 1930 m.). Didžioji parodos dalis – tai prisiminimų paveikslai, kuriuose dailininkas visų pirma atkūrė Klaipėdos vaizdus – uostą, Didžiosios Vitės, kurioje gimė, pastatus ir gatveles, Locmanų bokštą, Žvejų uostelį... Tapytojo pamėgti motyvai – saulėlydžiai pajūryje, Kuršių marių platumos ir žvejų laivai pakrantėse nutapyti greitu, laisvu potėpiu, alsuoja sodriomis, švytinčiomis spalvomis, kurios K.Eulensteino paveiksluose svarbesnės nei formos“.

Paroda „Karlas Eulensteinas, ekspresionistas iš Klaipėdos“ į P.Domšaičio galeriją lankytojus pakvies spalio 25 d. ir veiks iki gruodžio 8 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių