Pereiti į pagrindinį turinį

Šv. Pranciškaus Asyžiečio koplyčioje Klaipėdoje – trys vargonų muzikos vakarai

2021-09-24 07:35
DMN inf.

Vargonų kultūros tradiciją Klaipėdoje puoselėjantys broliai pranciškonai kviečia tris rudens sekmadienius praleisti Šv. Pranciškaus Asyžiečio koplyčioje klausantis puikiųjų „Rieger“ vargonų ir neprilygstamos prancūzų kūrėjo Césaro Francko muzikos, kurią atliks vargonininkas Balys Vaitkus.

Vargonininkas B. Vaitkus ir Klaipėdos Šv. Pranciškaus Asyžiečio koplyčios vargonai.
Vargonininkas B. Vaitkus ir Klaipėdos Šv. Pranciškaus Asyžiečio koplyčios vargonai. / Asmeninio archyvo nuotr.

C. Franckas (1822–1890) – viena įtakingiausių XIX a. muzikinio Paryžiaus figūrų, Konservatorijos profesorius, Šv. Klotildos bazilikos vargonininkas, Nacionalinės muzikos draugijos prezidentas. 1860–1862 m. sukurti pirmieji C. Francko kūriniai vargonams kartu tapo ir pirmaisiais reikšmingais prancūziškais vargonų opusais po daugiau nei šimtmečio pertraukos. Būtent C. Franckas buvo tas žmogus, kuris grąžino prancūzų muzikai emocinę pilnatvę, techninį solidumą ir rimtumą, prarastus Didžiosios revoliucijos verpetuose. Šiandien C. Franckas laikomas svarbiausiu muziką vargonams kūrusiu kompozitoriumi po J. S. Bacho, o jo kūrinių atlikimo tradicijos perduodamos iš kartos į kartą. Nūdienos pasaulio vargonininkų koncertiniame repertuare yra įsitvirtinusios visos 12 stambiųjų C. Francko kompozicijų, parašytų brandžiausiu jo kūrybos laikotarpiu (1860–1890).

Nors visi 12 didžiųjų C. Francko kūrinių pagal parašymo datas aprėpia tris dešimtmečius, juose nuo pat pirmos iki paskutinės natos neklystant galima girdėti vientisą Meistro kūrybinį braižą. Melodijos tarsi sklendžia, susipina, jos dažnai tarpusavyje siejasi intonacijomis, o jų išplėtojimas nepaklūsta schemoms, primena improvizavimą. Tik C. Franckui priskirtina intonacijų plėtimo idioma, jo netikėtų moduliacijų slėpiniai daro šį autorių itin atpažįstamą.

Raktas į C. Francko muziką glūdi pačioje jo asmenybėje: nuoširdesnio ir labiau pagarbaus savo kuriamai muzikai kompozitoriaus, ko gero, nerastume. Jo draugai apibūdindavo jį kaip nepaprastai kuklų, paprastą ir atidų žmogų. Vienas jo mokinių, vėliau tapęs Paryžiaus Dievo Motinos katedros vargonininku, Louis Vierne’as savo memuaruose rašė, kad C. Franckas „nuolat rūpinosi kuriamo meno kilnumu, savo misijos taurumu ir karštu savo „garsų pamokslo“ nuoširdumu“. Pasak prancūzų muzikos kritiko Alfredo Brunea, C. Francko kompozicijos – tai „garsais kuriamos Katedros“.

Rugsėjo 26, spalio 10 ir 24 dienomis Klaipėdos Šv. Pranciškaus Asyžiečio koplyčioje vargonininkas B.Vaitkus atliks visus 12 didžiųjų C. Francko kūrinių vargonams. Šie koncertai nuskambės tarsi įžanga į reikšmingą sukaktį: 2022-aisiais pasaulio muzikų bendruomenė minės C. Francko 200 metų jubiliejų. Koncertų pradžia – 16 val.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų