„Startuojant XI festivaliui, norom nenorom permąstai praėjusį dešimtmetį. Kas pasikeitė, kas išsaugota, kiek atrasta ir pažinta? – svarstė „Plartformos“ prodiuserė Goda Giedraitytė. – Per dešimtmetį pristatyta daugiau nei 150 šiuolaikinio šokio, fizinio teatro, naujojo cirko, tarpdisciplininių projektų iš 22 pasaulio šalių. Per tą laiką Klaipėdoje užgimė nauji festivaliai, užaugo nauja žiūrovų karta, nugriautas paskutinis festivalio renginius priglaudęs angaras buvusioje uosto teritorijoje. Natūralu, kad pokyčių verpetas verčia permąstyti ir festivalio formatą, nusibrėžti kito dešimtmečio gaires. Matyt, todėl ir šių metų festivalio tematine ašimi tapo tapatybės klausimai: hikikomori, translyčiai asmenys, moters statusas, aklųjų tamsos pasaulis – visa tai, kas tebėra neišmoktos pamokos, apie kurias kalbės Aleksandras Špilevojus festivalio atidarymo spektaklyje-koncerte. Svarbu, kad mes, kaip ir „Neišmoktų pamokų” veikėjai ne paskęstume kaltinimuose mokyklai ar mokiusiai kartai, bet permąstytume, kokių didelių vis dar turime savęs ir savo pasaulio pažinimo spragų.“
Atskirti
Jie yra atsiskyrę nuo „normalios visuomenės“, nuo būtinos nesėkmės kasdieninėje kovoje su „išoriniu pasauliu“. Įsismelkę į save, (ne)savanoriškai įkalinti savo butuose ir kambariuose, iš kurių jie neišeina mėnesį, metus, o kartais net ištisus dešimtmečius. Yra šimtai tūkstančių tokių žmonių. Japonijoje, Brazilijoje, Skandinavijoje, Čekijoje ir kitose pasaulio šalyse. Ar tai kartos krizė, ar šiuolaikinės visuomenės liga? Analizuoti ir pažinti hikikomori fenomeną pakvies spektaklio „Atskirti“ kūrybinė komanda kartu su vienu žinomiausių šių dienų Čekijos režisierių Viliamu Dočolomanský’iu.
Į atskirumo, baimės būti nepriimtu reiškinį savo premjeriniame kūrinyje „Aside“ skverbiasi ir jaunieji šokio kūrėjai Nielsas Claesas bei Gintarė Marija Ščavinskaitė. Menininkai, analizuodami translyčių asmenų bendruomenės situaciją, klausia, kas nutinka, jei esi nuošalyje – už visuomenės nustatytų skirstymo į vyrus ir moteris ribų? Paraleliai choreografė ir šokėja Ugnė Dievaitytė spektaklyje „Female“ kvestionuoja vis dar gajų stereotipinio požiūrio į moterį aspektą: „Sukuosi, kol pasimetu sukinyje, absurdiškame pasikartojimų sūkuryje, gyvenimo pasikartojime, kuris mane įveikia ir priverčia suklupti. Pasirodau raudona kaip kraujas, kaip cirko moteris su begalinio ilgio kojomis, dėvinti varginančius aukštakulnius, jausdamasi nepatogiai ir stereotipiškai.“
Gyvenimo tamsoje atskirtį, kartu ir grožį, kurio dažnas matantysis tiesiog nepastebi, susikoncentravęs į regos gebėjimą, kviečia atrasti pojūčių misterijos „Muzikos kalba tamsoje“ kūrėjai. Misterijos dalyviai klausosi žemės pulsavimo, patiria vandens gaivą, užuodžia ugnies kvapą, pajunta gaivų vėjo dvelksmą – ir taip plečia pasaulio suvokimą, griauna stereotipus ir keičia nuostatas. Pastebėti šalia esantį, atrasti tinkamą atstumą, kad būtų (taptų) artimesni, ragina ir jungtinė Latvijos bei Estijos kūrėjų komanda performanse „Connext“.
Tradicija+
Specialiai festivaliui netradicinėje erdvėje – XX a. pradžią menančio „Klaipėdos energijos“ pastate – keturi muzikos ir šiuolaikinio šokio kūrėjai pristatys konceptualią garso ir judesio meno programą „Energosound“. Industrinės, triukšminės garsų pulsacijos, ritminės struktūros, dramaturgiškai išdėliotos laike, elektroniniai instrumentai, sintezatoriai bei tiesiog vietoje rasti daiktai ir prietaisai kurs stilizuotą garsinį bei žmogaus judesio perskrostą elektrinės tapatumo paveikslą.
Tradicijos ir šiandienos jungtis, tapatybės ryšius su praeitimi analizuoja ir kiti festivalio kūrėjai. XV a. indų poeto Kabiro poezija ir interaktyvus šiuolaikinio pasaulio charakteris tapo Petro Lisausko ir Sauliaus Petreikio performanso „Audėjas“ leitmotyvais. O festivaliui bendradarbiaujant su Klaipėdos kultūrų komunikacijų centru, festivalio programoje pristatančiu trijų Lietuvos menininkų – Žygimanto Augustino, Irmos Leščinskaitės ir Tado Vincaičio parodas, publika bus panardinta į asmeninį kūrėjų santykį su savimi ir kūryba: per grafičių meną, keliasluoksnius vaizdinių klodus ir jų atspindžius technologijų erdvėje ir net bandydama įsikūnyti į karalių Žygimanto Augusto, Žygimanto Senojo bei jo žmonos Bonos Sforcos, poeto Kristijono Donelaičio atvaizdus...
Žvaigždynai
„Agonija – tai tarpinė būsena tarp to, kas miršta ir tuoj nebebus, ir to, kas gimsta, atsiranda, bet dar nėra“, – teigė choreografas Vytis Jankauskas, kuris kartu su šokio spektaklio kūrybine komanda kvestionuoja, ką reiškia būti žmogumi, ar tikrai žmogus yra tapatus sau, toks, kokį sukūrė gamta, lėmė prigimtis, o gal jis pašauktas kažkam daugiau, tam, kas dar neegzistuoja ir mes nežinome, kas ir kaip tai galėtų būti.
Tapatybės, santykių su kitais žmonėmis ir su pačiu savimi bei aplinka diskursus festivalyje vainikuos Auksiniu scenos kryžiumi už geriausią metų šokio darbą šiemet apdovanoti urbanistinio šokio teatro „Low Air“ kūrėjai ir jų vizualus šokio spektaklis „Žaidimas baigtas“. Lyg rimtai ir lyg kiek žaisdami, menininkai siūlo pasinerti į sapną, pažaisti su savo vaizduote ir nors kartą nebijoti pasilikti sapnuose, kurie, susipindami su subtiliais išgyvenimais, tampa neatsiejamu spektaklio vaizdo ir judesio elementu.
Pasinerti į kontempliacijos akimirką, nuvogtą iš beprotiško pasaulio šurmulio, į nakties ir žvaigždžių gelmę pakvies ir prancūzų kūrėjai spektaklyje „Žvaigždynai“. Pianisto Mareko Kastelniko gyvai atliekamos muzikos erdvėje žonglierius Colas Rouanet konstruos ir dekonstruos milžiniškus šviečiančių rutulių žvaigždynus, kurie suksis ir sklęs po Šv. Pranciškaus Asyžiečio bažnyčios kupolu.
Taigi „Plartforma“ pradeda naują dešimtmetį. Ir būtinai kartu su publika. Telieka pacituoti Julio Cortazaro mintį, tapusią „Low Air“ šokio spektaklio pagrindu – „juokas juokais, bet mes – nemirtingi”... ir pratęsti – „...tol, kol kuriame“. Todėl „Plartforma“ kviečia atrasti naują festivalio įvaizdį, naują datą, naujas erdves, kurių šiemet – net aštuonios, naujus žanrų ribas trinančius tarpdisciplininius projektus ir šiuolaikinei meno raiškai nuo pat pradžių ištikimą festivalį. Nuo pat pirmojo jį Klaipėdoje organizuoja čia susibūrusi menininkų grupė „Žuvies akis“. Šiemet „Plartforma“ yra programos „Klaipėda – Lietuvos kultūros sostinė 2017“ dalis. Bilietus į festivalio renginius platina „Bilietai.lt“.
Programa
Rugsėjo 14 d.
16 ir 19 val. – pojūčių misterija „Muzikos kalba tamsoje“ (rež. K.Žernytė) Klaipėdos piliavietės Rytinės kurtinos salėje (Pilies g. 4). 60 min.
19 val. – Menų spaustuvė pristato: spektaklis-koncertas „Neišmoktos pamokos“ (rež. A.Špilevojus) Klaipėdos muzikiniame teatre (Danės g. 19). 100 min.
Rugsėjo 15 d.
10 val. – U.Dievaitytės šiuolaikinio šokio seminaras „Kūniškas kūrybiškumas“ (Lietuva, Ispanija) Klaipėdos universiteto Menų akademijos Šokio katedros J.Gudavičiaus salėje (K.Donelaičio g. 4).*
18 val. – Ž.Augustino, T.Vincaičio ir I.Leščinskaitės parodų atidarymas Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro Parodų rūmuose (Didžioji Vandens g. 2). Įėjimas nemokamas. Parodos veiks iki spalio 15 d.
21 val. – Prancūzų institutas Lietuvoje pristato: kompanijos „14:20” muzikos ir žongliravimo magijos spektaklis „Žvaigždynai“ (Prancūzija) Šventojo Pranciškaus Asyžiečio bažnyčioje (Savanorių g. 4). 30 min. Nemokamai.
22.22 val. – Premjera. Specialus festivalio projektas „Energosound“ (aut. K.Lučinskas, D.Bielkauskas, V.Rubežas, R.Butkus) akcinėje bendrovėje „Klaipėdos energija“ (Danės g. 8). 60 min. N8.
Rugsėjo 16 d.
10 val. – U.Dievaitytės šiuolaikinio šokio seminaras „Kūniškas kūrybiškumas“ (Lietuva, Ispanija) Klaipėdos universiteto Menų akademijos Šokio katedros J.Gudavičiaus salėje (K.Donelaičio g. 4).*
17 val. – performansas „Connext“ (aut. R.Ronja Pakalne (Latvija, Estija) ir L.Kvelstein (Estija) Klaipėdos dramos teatro Kamerinėje salėje (Teatro g. 2). 45 min.
18.30 val. – performansas „Audėjas“ (aut. P.Lisauskas ir S.Petreikis) Kultūros fabrike (Bangų g. 5A). 40 min.
19.30 val. – V.Jankausko šokio teatro šiuolaikinio šokio spektaklis „Agonija“ (choreogr. V.Jankauskas) Kultūros fabrike (Bangų g. 5A). 45 min.
21 val. – Prancūzų institutas Lietuvoje pristato: kompanijos „14:20” muzikos ir žongliravimo magijos spektaklis „Žvaigždynai“ (Prancūzija) Šventojo Pranciškaus Asyžiečio bažnyčioje (Savanorių g. 4). 30 min. Nemokamai.
Rugsėjo 17 d.
10 val. – U.Dievaitytės šiuolaikinio šokio seminaras „Kūniškas kūrybiškumas“ (Lietuva, Ispanija) Klaipėdos universiteto Menų akademijos Šokio katedros J.Gudavičiaus salėje (K.Donelaičio g. 4).*
18 val. – šiuolaikinio šokio vakaras. Premjera. Šokio spektaklis „Aside“ (choreogr. N.Claesas, G.M.Ščavinskaitė, Lietuva, Belgija) ir šokio spektaklis „Female“ (choreogr. U.Dievaitytė, Lietuva, Ispanija) Kultūros fabrike (Bangų g. 5A). 70 min. N12.
20 val. – urbanistinio šokio teatro „Low Air“ vizualus šokio spektaklis „Žaidimas baigtas“ Klaipėdos dramos teatro Mažojoje salėje (Teatro g. 2). 55 min.
Rugsėjo 20 ir 21 d.
18 val. – tarptautinės teatro studijos „Farm in the Cave“ spektaklis „Atskirti“ (rež. V.Dočolomanský'is, Čekija) Klaipėdos dramos teatro Didžiojoje salėje (Teatro g. 2). 55 min.**
Organizatoriai pasilieka teisę keisti festivalio programą.
*Seminare kviečiami dalyvauti šokio specialybės studentai, profesionalūs šokėjai ir choreografai, daugiau nei trejų metų šokio patirtį turintys mėgėjai. Dalyvavimas nemokamas. Trukmė – trys dienos po tris valandas. Dėl riboto dalyvių skaičiaus būtina išankstinė registracija e. paštu: [email protected]. Tel. pasiteiravimui: 8 654 07 925.
**nėra kalbos barjero.
Renginiai mokami (jei nepažymėta kitaip). Bilietus platina „Bilietai.lt“. Bilietų bus galima įsigyti ir festivalio teritorijoje prieš renginius.
Naujausi komentarai