Pereiti į pagrindinį turinį

Vaikų operos studija, arba Svajonė, virtusi sėkmingu nuotykiu

2018-02-03 03:00

Klaipėda, o ateityje Milano „La Scala“? Būsimosios Violetos Urmanos ar Edgarai Montvidai? Unikalių balsų pajūrio vaikams ir jaunimui ši svajonė tampa realesnė dėl Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro ir jo Vaikų operos studijai vadovaujančio 29-erių Vytauto Valio, muzikos talentus nuo mažų dienų ruošiančio didžiajai scenai.

V.Valio ir kitų teatro specialistų ugdomi jaunieji talentai dainuoja spektakliuose, skina laurus festivaliuose, planuojamos gastrolės ir užsienyje.

Vadovauti, mokyti, siekti puikių rezultatų su 7–15 metų talentais... Tokios atsakomybės imtųsi ne kiekvienas. Vaikų operos studijos vadovas V.Valys tai vadina linksmu nuotykiu.

Naudinga visiems

– Kaip gimė mintis Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre įsteigti Vaikų operos studiją? Panašią nuo 2007 m. turi Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras (LNOBT). Gal tai įprasta praktika ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje?

– 2016-aisiais Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre buvo statoma G.Puccini opera „Bohema“. Pagal siužetą joje dalyvauja ir vaikų choras. Kadangi tokio teatras neturėjo, nutariau jį suburti pats. Buvau labai nustebęs, kai į choro atranką atėjo net 40 vaikų. Pats operos statymas vaikams labai patiko, o ir tėvai buvo suinteresuoti tolimesniu muzikiniu ugdymu teatre.

LNOBT vaikų operos studijos pavyzdys įkvėpė mane tokią studiją įkurti ir Klaipėdos mieste. Pasikonsultavęs su LNOBT vaikų studijos bei Austrijos Zalcburgo „Landestheater“ muzikinio teatro, kuriame atlikau praktiką studijuodamas, vadovais, 2017 m. pavasarį savo idėją paverčiau tikrove.

– Ar teatrui naudinga turėti Vaikų operos studiją? Ar tai įvertina žiūrovai?

– Vaikų operos studija – naudinga visiems: vaikai gauna galimybę pasirodyti didžiojoje scenoje kartu su profesionaliais ir net visame pasaulyje garsiais atlikėjais, o teatrui tai – puikiai dainuojančių vaikų dalyvavimas spektaklyje. Ankščiau operose, kuriose būdavo vaikų partijos, jų buvo atsisakoma visai arba jas atlikdavo suaugusieji. Įsikūrus studijai, teatrui atsirado puiki galimybė pasikviesti jau scenai paruoštus vaikus. Tai tik dar labiau kelia Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro profesionalumo lygį, o žiūrovai mažiesiems niekada nelieka abejingi. Juk vaikai pasirodymams suteikia papildomos energijos ir pelno daugybę plojimų.

Pirmieji metai

– Kaip praėjo pirmieji Vaikų operos studijos gyvavimo metai? Kiek turite auklėtinių? Turbūt juos skirstote į grupes?

– 2017-ieji buvo ypač turiningi: dainavome ir operą, ir džiazą, net šiuolaikinę muziką. Daug gastroliavome, koncertavome, pasirodėme spektakliuose, o kur dar pažintis su režisiere Dalia Ibelhauptaite, statant R.Leoncavallo operą „Pajacai“...

Šiuo metu turiu apie 30 auklėtinių, jie suskirstyti į dvi grupes. Pirmoji – paruošiamoji: tai vaikai, kuriuos mokau balso technikos ir skaityti iš natų, jas pažinti. O pagrindinėje grupėje – tie, kurie jau turi muzikinį pasiruošimą, chorinės bei sceninės praktikos.

– Ar pasitvirtino jūsų užmojis, kad Vaikų operos studijos auklėtiniai Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre statomuose spektakliuose dalyvautų kaip solistai?

– Nors šį sumanymą dar tik pradėjome įgyvendinti, jau pirmieji metai davė rezultatų. Kamerinėje R.Mačiliūnaitės operoje „Į švyturį“ Džeimso vaidmenį atliko aštuonmetis Paulius Rimeikis ir devynmetis Jokūbas Kulevičius. Vaikai dalyvavo ir kituose teatro pastatymuose: „Boni ir Klaidas“, „Smuikininkas ant stogo“... Mažųjų solistų pasirodymai spektakliuose yra puiki Vaikų operos studijos praktika.

Didžiuojasi auklėtiniais

– Koks Vaikų operos studijos repertuaras? Ką naujo planuojate?

– Daug dėmesio skiriu Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro spektakliams, vaikų paruošimui jiems. Kai spektaklių nėra, ruošiame savo programas. Su paruošiamąja grupe dažniausiai atliekame lietuvišką muziką, po truputį mokau vaikus daugiabalsiškumo. Štai kalėdiniame koncerte teatre vaikai puikiai pasirodė dainuodami bei judėdami scenoje. Su pagrindine grupe atlikome chorui aranžuotas legendinės grupės „Queen“ dainas, kuriose išsiskirstėme net iki penkių balsų. Toks muzikos atlikimas yra didelis iššūkis net ir suaugusiems profesionaliems atlikėjams. Didžiuojuosi savo auklėtiniais, kurie šią užduotį atliko puikiai net šokdami, vaidindami.

Dabar G.Puccini operai „Bohema“ ruošiu joje dar nedalyvavusius vaikus. Su paruošiamąja grupe mokysimės kūrinius kitiems koncertams, o su pagrindine planuoju tęsti „Queen“ programą. Turime planų koncertuoti ir užsienyje.

– Esate Zalcburgo „Mozarteum“ universitete baigęs chorinio dirigavimo studijas bei į Lietuvą sugrįžęs chormeisteris. Kuo dar užsiimate, be veiklos Vaikų operos studijoje?

– Kartu su žmona auginame du vaikus. Dirbu Klaipėdos muzikiniame teatre chormeisteriu, taip pat pedagoginį darbą. Esu Neringos meno mokyklos muzikos teorijos, solfedžio, fortepijono mokytojas bei Nidos moterų choro „Smiltatė“ vadovas.

Su vaikais – lengviau

– Lengviau dirbti su vaikais ar su suaugusiaisiais? Kokie skirtumai?

– Tai du nepalyginami dalykai. Darbo metodai visiškai skirtingi. Tiesą pasakius, su vaikais dirbti lengviau: jie lankstesni, imlesni naujovėms, greitai įveikia net sudėtingiausias ritmines figūras ar intonacinius šuolius, turi puikią atmintį. Žinoma, su vaikais reikia auksinės kantrybės, nes jiems sunku sutelkti dėmesį ilgesniam laikui, vis reikia keisti darbo metodus, juos vis iš naujo sudominti. Su suaugusiaisiais darbo pobūdis ir repertuaras yra kitoks. Suaugę atlikėjai turi jau susiformavusį, savitą meno bei interpretacijos suvokimą, tad daugiau ieškome bendros darnos. Ieškojimų kelias dirbant su suaugusiaisiais yra ilgesnis nei mokant vaikus.

– Kas dar, be jūsų, dirba su vaikais studijoje?

– Be manęs, dar dirba choreografas, šokėjas Taurūnas Baužas, kuris turi savo darbo metodiką – vyksta trenažai, atsipalaidavimo pamokėlės vaikams. Tai, ko kaip tik reikia dainuojantiems ir tuo pačiu metu judantiems vaikams. Taip pat prie komandos prisijungė aktorė, dainininkė Živilė Subačiūtė, kuri moko vaikus sceninės kalbos bei aktorinio meistriškumo.

Ypač svarbus prizas

– Pasigirkite savo auklėtinių pasiekimais. Juk tarp jų yra įvairių konkursų, net tarptautinių, nugalėtojų.

– Kai Vaikų operos studijos dar nebuvo, turėjau praktikos su vaikais solistais, kurie dalyvavo teatro spektakliuose. Vienas iš jų – Kristupas Kerulis, kurį jau metus mokau individualiai. Per šį laiką jis dalyvavo keliuose konkursuose, kuriuose laimėjo prizines vietas. Vasarą Kristupas iškovojo didįjį prizą tarptautiniame festivalyje „EuroJurmala“ Latvijoje. Festivalio scenoje savo gabumus rodė instrumentininkai, vokalistai, šokėjai bei cirko artistai nuo 6 iki 25 metų. Palangiškis 11-metis Kristupas dalyvavo vokalo kategorijoje. Iš daugiau nei 100 solinių pasirodymų, nepriklausomai nuo amžiaus ar žanro (estradinio, pop-rock, džiazo, autorinės dainos), Kristupas tarptautinės komisijos buvo pripažintas geriausiu festivalio solistu. Konkurse jis atliko dainą – „See you again” iš filmo „Greiti ir įsiutę”. Nors Kristupas scenoje nėra naujokas ir yra daugelio tarptautinių bei respublikinių konkursų prizinių vietų laimėtojas, dukart „Dainų dainelės” laureatas, tačiau paties pagrindinio, t. y. didžiojo prizo dar nebuvo iškovojęs. Todėl jis ypač svarbus.

– Ar dirbti su vaikais linksma?

– Dirbti su vaikais – linksmas nuotykis. Ir panašių pamokų nebūna, nes vaikų reakcija visada skirtinga. Kiekvieną pamoką pasitaiko linksmų nutikimų: teko žadinti miegančius; buvo atvejis, kai vaikas užsisvajojo ir žiūrėjo pro langą su kitais nedainuodamas ar lyg niekur nieko išsitraukė bandelę. Ilgai kovojau su „spineriais“, kol buvo nutarta prieš pamoką juos sudėti ant fortepijono. Tada paaiškėjo, jog „spinerių“ klasėje daugiau nei vaikų (juokiasi). Nors vaikai itin pašėlę, ačiū Dievui, visi sveiki ir gyvi. Norintieji dalyvauti Klaipėdos vaikų operos studijos veikloje gali registruotis į atrankas [email protected].

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų