Konstitucinis Teismas konstatavo – automobilio nutempimas ir saugojimas kaip užstatas nėra teisėtas. Tačiau automobilių saugojimo aikštelės ir toliau dūsta nuo priverstinai paimtų mašinų.
Mieste – mašinų kapinynas
Pasirodo, Lietuva – vienintelė tarp Baltijos šalių, kurioje specialiose aikštelėse laikomi automobiliai, paimti už vairuotojų pažeidimus. Neretai tokiose aikštelėse atsidūrę dar visai padorūs automobiliai čia stovi metų metus, kol supūva.
"Kaupiame ir sandėliuojame. Taip pasaulyje jau niekas nebedaro. Užsienyje būtų nesuprantamas žmogaus elgesys, jei dėl padaryto pažeidimo netekęs automobilio, jis net nesidomėtų, kas su jo turtu bus", – stebėjosi bendrovės "Priekaba" savininkas Petras Sadauskas.
Klaipėdoje priverstinai automobilių nutempimu ir saugojimu užsiimanti bendrovė "Priekaba" šiuo metu turi aštuonias saugojimo aikšteles. Jose dabar dūlėja pusė tūkstančio paliktų automobilių. Per mėnesį verslininkas šioms aikštelėms išlaikyti išleidžia 10 tūkst. litų.
"Ir aštuoniose aikštelėse nebetelpame, tuoj pusė miesto pavirs automobilių kapinėmis. Su tokia tvarka toli nenukeliausime. Telefonas kainuoja brangiau nei mašina. Palikto automobilio vertė yra 100–150 litų. Tiek gausi jį utilizavęs", – aiškino P.Sadauskas.
Pasak verslininko, prieš keliolika metų, kai sulaikytą automobilį buvo galima pasiimti nors už valandos, vis tiek viskas buvo taip pat.
"Nuo tų laikų tebestovi mašinos. Laikome po septynerius metus ir daugiau. Savo turtą palieka tik tie, kuriems į viską nusispjauti. Tokie sėda girti prie vairo, tokie daro ir pažeidimus", – tvirtino saugojimo aikštelių savininkas.
Vietoj baudos – į areštinę
Vyras įsitikinęs, kad kilęs ginčas dėl priverstinio automobilių nutempimo ir saugojimo kaip užstato tėra viena medalio pusė.
"Konstitucinio Teismo išaiškinimas dėl apribojimo atgauti automobilį mūsų darbe visiškai nieko nepakeitė. Aš numanau, kad Teismas po metų ar kitų vėl grįš prie tos pačios problemos. Šiame įstatyme nekalbama apie svetimo automobilio konfiskavimą. Jei žmogus sėdęs girtas prie svetimos mašinos vairo padarys avariją, mašiną konfiskuos. Realiai nukentės ne kaltininkas, o mašinos savininkas. Pilna įmonių, bendrovių, kurios patiria nuostolius. Vėliau bandyk išsiieškoti iš kaltininko", – skundėsi P.Sadauskas.
Uostamiestyje šiais metais buvo pradėtos 409 administracinės bylos, kuriose buvo apribotas disponavimas automobiliu. Vos Konstitucinis Teismas pasisakė dėl priverstinio automobilio laikymo iki baudos sumokėjimo, į pareigūnus iškart kreipėsi keturiasdešimt automobilių savininkų su prašymais grąžinti jiems mašinas.
Nuo metų pradžios už vairavimą išgėrus buvo konfiskuota 16 mašinų. Kelių policijos biuro duomenimis, nuo metų pradžios du nutarimai dėl automobilio konfiskavimo yra apskųsti. Skundžiamos nutartys, kai automobilis konfiskuotas ne dėl savininko padaryto nusižengimo.
Teismas vietoje baudų neretai skiria areštą – nuo metų pradžios skaičiuojamas 31 toks atvejis. Esą gyventojai skundžiasi neturintys pajamų, todėl mielai sutinka už paskirtą baudą atsėdėti areštinėje.
Pernai išnagrinėtos 1792 tokių pažeidimų bylos, konfiskuoti 27 automobiliai, skirti 49 areštai.
Kiemuose – 500 griuvenų
Dėl automobilių savininkų abejingumo kenčia ne tik saugojimo aikštelės, bet ir miestiečiai. Tokių apleistų automobilių miesto kiemuose apstu.
"Mieste ne mažiau kaip pusė tūkstančio apleistų automobilių, paliktų kiemuose. Nuo šių griuvenų miestą išvalyti neįmanoma. Esame skaičiavę, kad toks darbas kainuotų ne vieną šimtą tūkstančių litų. Pirmiausiai reikia tas mašinas išvežti, tada ne mažiau kaip metus jas saugoti, kad, neduok Dieve, kas nors neatsitiktų, kol galbūt atsiras savininkas. Tuomet po metų galima kreiptis į teismą. Tik teismas gali šį turtą pripažinti bešeimininkiu", – aiškino savivaldybės Viešosios tvarkos skyriaus vedėjas Marius Poimanskis.
Uostamiestyje automobilio saugojimas aikštelėje per mėnesį kainuoja 120 litų, vadinasi, už apleisto automobilio saugojimą per metus reikėtų pakloti 1400 litų, dar reikėtų sumokėti ir nutempimo išlaidas.
Nuo metų pradžios pareigūnai aptinka vis daugiau mieste sudegintų automobilių. Tokie degėsiai taip pat paliekami kiemuose.
"Jei gyventojas yra Lietuvoje, dar įmanoma jį surasti. Tuomet jam galima už paliktą techniškai netvarkingą automobilį skirti 500 litų baudos. Neretai žmogus išsigąsta baudos ir išgabena automobilį", – tikino M.Poimanskis.
Tačiau Viešosios tvarkos skyriaus vedėjas apgailestavo, kad iš dešimties tokių mašinų savininkų – aštuoni yra užsienyje.
"Tai kova su vėjo malūnais. Civilinis kodeksas numato, kad bešeimininkio turto nėra, juk šalyje registruotas automobilis savininką turi. Automobilis priskiriamas nekilnojamajam turtui. Lyg ir buvo bandymų inicijuoti pataisas, tačiau kol kas bergždžiai", – dūsavo M.Poimanskis.
Latviai išsprendė
Tuo tarpu kaimyninėje Latvijoje perpildytos automobilių saugojimo aikštelės ištuštėjo visiškai. Esą kaimynai nusprendė kuo greičiau spręsti bešeimininkio turto klausimą teisiniu būdu.
"Visa problema Civiliniame kodekse. Kol yra savininkas, niekas negali kėsintis į jo turtą. Latvijoje veikė toks pats įstatymas, kaip ir pas mus. Dažnai tekdavo važiuoti po avarijų pargabenti mašinų, tai pas juos kelių hektarų pločio aikštelėse nebuvo matyti galo, kiek mašinų buvo laikoma. Latviai priėjo prie tokios pat situacijos, kaip dabar pas mus", – aiškino bendrovės "Priekaba" savininkas P.Sadauskas.
Pasak P.Sadausko, kaimyninėje šalyje automobiliai tesaugomi mėnesį. Jei išsiuntus raginimą sumokėti baudą savininkas neatsiranda, mašina utilizuojama.
Latvijoje yra galimybė išieškoti skolą paprastesne tvarka. Galima pasinaudoti įspėjimo dėl priverstinio įsipareigojimų vykdymo tvarka, kuri leidžia teismo sprendimo dėl skolos laukti 25–45 d. Pareiškėjas įspėja skolininką, kad po teismo sprendimo byla bus perduota antstoliui, jeigu skolininkas geranoriškai neįvykdys savo įsipareigojimų.
"Tokiu atveju žmogus pajaučia grėsmę, kad dėl palikto automobilio gali būti areštuotas visas jo turtas. Tai geriausias raginimas. Net jei ir tai nesuveikia, latviai išsprendė bešeimininkio turto klausimą – metų metais mašinos nebesaugomos. Tokia tvarka ir Vokietijoje, Airijoje, kitose šalyse", – tikino P.Sadauskas.
Pasak jo, valstybė turėtų spręsti šį klausimą, nes automobiliai negali būti kaupiami iki begalybės.
"Mes niekada nesame gavę visos sumos už metų metus paliktos mašinos saugojimą. Dažnai metus išsaugoję, džiaugiamės, kad išvis kas nors ją atsiima. Už visa tai paprašome, kad bent už mėnesį saugojimo susimokėtų", – sakė P.Sadauskas.
Naujausi komentarai