Skubino iki sukakties
Lėbartų kapinių viename naujųjų kvartalų prieš trejus metus buvo palaidota moteris, pakirsta klastingos ligos.
Pernai pavasarį aplinkui jos kapą jau buvo išdygę daug kitų palaidojimų, daugelis jų jau turėjo antkapius ir paminklus. Moters kapas liko bene vienintelis toks apleistas šioje vietoje.
Bendrovės "Akmens namas", be kitų darbų besiverčiančios antkapinių paminklų gamyba, vadovas Raimundas Janušauskas prisiminė, kad mirusiosios dukra užsakė sutvarkyti kapavietę.
Ji norėjo, kad minimaliai išleidžiant pinigų kapas atrodytų gražiai ir nereikėtų vargti jį prižiūrint. Pagrindinis motyvas – šeimos nariai užsiėmę ir neturės laiko dažnai prižiūrėti kapo.
Mergina ne kartą minėjo norinti sutvarkyti kapą mamos mirties sukakties dienai.
Užsakymų priėmėja paskaičiavo, kiek viskas – plytelės aplink kapą, granito plokštės kapui uždengti, kuklus paminklas ir visa kita, apytikriai kainuotų. Pasak R.Janušausko, tai buvo ne pats brangiausias variantas.
Bendra suma truputį viršijo 2 tūkst. eurų.
Verslininkas teigė padaręs nuolaidą, mergina sumokėjo 180 eurų avanso ir pasirašė po užsakymo sutartimi.
Užsakovei buvo likę mokėti 2,1 tūkst. eurų.
Įmonės meistrai visus darbus atliko net anksčiau, nei tartasi.
Pasak "Akmens namo" vadovo, mergina labai prašė nevėluoti, nes norėjo, kad metinėms visi darbai būtų baigti.
Tai buvo praėjusių metų vasarą.
Kapas jau seniai sutvarkytas, o užrašas ant paminklo glumina kapines lankančius žmones. Šalia velionės vardo, pavardės bei gimimo ir mirties datų ranka parašyta: "Prašom sumokėti už paminklą."
Ten pat nurodytas telefono numeris, kuriuo reikėtų susisiekti.
Po iškilmių nebeatsiliepė
"Puikiai suprantame, ką žmonėms reiškia metinės. Žmonės paprastai labai jautriai reaguoja į viską, kas susiję su mirusiaisiais ir kapinėmis. Todėl stengėmės ir atlikome užsakymą pusantros savaitės anksčiau, nei buvo sutarta. Tada ir prasidėjo nesusipratimai, užsakovė nebekėlė ragelio", – pasakojo R.Janušauskas.
Užsakymų priėmėja paskambino iš kito numerio. Mergina atsiliepė, pradėjo kalbėti apie kažkokias bėdas, žadėjo atvažiuoti vėliau.
Įmonės "Akmens namas" darbuotoja pasiūlė susiskambinti su direktoriumi ir susitarti dėl apmokėjimo atidėjimo, bet direktorius jos skambučio taip ir nesulaukė.
Maža to, mergina, matyt, įsivedė į savo telefoną padiktuotą numerį ir nė karto į įmonės vadovo skambutį neatsiliepė.
Galiausiai neliko kitos išeities, kaip atlygį už atliktą darbą išsireikalauti per teismą.
Nors buvo informuota apie teismo posėdį, užsakovė teisme taip pat nepasirodė, atsiliepimo nepateikė, todėl priteista ne tik 2,1 tūkst eurų už kapo sutvarkymą, bet ir 300 eurų už "Akmens namų" samdyto advokato atlygį bei 50 eurų žyminį mokestį teismui.
Taip jau dabar merginos skola padidėjo keliais šimtais eurų, o kai išieškojimo imsis antstoliai, ši suma gali išaugti neįsivaizduojamai.
Žmonės nenori tokios negarbės, susigėsta ir sumoka.
"Tai pirmas ir kol kas vienintelis atvejis, kai dėl nesumokėto atlygio už paslaugą teko kreiptis į teismą. Tokių, kurie vengia sumokėti, buvo ir anksčiau. Viena prevencinių priemonių – užrašyti priminimą apie skolą ant paties paminklo. Dažniausiai žmonės nenori tokios negarbės, susigėsta ir sumoka. Kai skolos nebelieka, užrašą nuvalome", – atviravo R.Janušauskas.
Panašiai elgiasi ir kiti kapų priežiūros verslu besiverčiantieji.
Bandė reikšti pretenzijas
Būta atvejo, kai kita klientė užsakė paminklą mamos kapui, o kai liko sumokėti gal pusė tūkstančio litų, užsakovė dingo.
Kai po ilgų vargų įmonės atstovams pasisekė su ja susisiekti, paaiškėjo, kad moteris yra Italijoje. Telefonu ji pradėjo reikšti pretenzijas, esą kažkas nepadaryta.
"Akmens namo" meistrai ir ant jos užsakyto antkapio užrašė tokį priminimą.
Netruko apsireikšti kiti mirusiosios giminaičiai. Jie tikino buvę tikri, jog viskas sumokėta, nes velionės dukra pardavė mamos namą ir išvažiavo į Italiją. O prieš tai ji buvo sukvietusi giminaičius parodyti, kaip gražiai sutvarkė mamos amžino poilsio vietą.
"Nesame pikti, suprantame, kad kapinės yra jautri vieta, todėl esame linkę į kompromisus, su mumis galima susitarti. Taip atsitiko ir tąkart. Giminaičiai per tam tikrą laiką dalimis išmokėjo likusią skolą. Jeigu žmonės negali mokėti per banką, sutinkame priimti apmokėjimą grynaisiais, pasirašome išsimokėjimo sutartį. Esame lankstūs, bet iki tam tikros ribos", – pasakojo R.Janušauskas.
Žadėjo sumokėti vėliau
"Viską darome oficialiai ir su sutartimis. Todėl kai įžūliai po metinių mergina nutraukė su mumis bet kokį bendravimą, nebeturėjome kitos išeities, kaip eiti į teismą. Užsakovė nekėlė ragelio ir su mumis apie susidariusią situaciją nė nesikalbėjo. Mes mokame mokesčius, todėl negalime nieko nedaryti, jei klientai lieka skolingi", – aiškino įmonės vadovas.
Jis prisiminė, kad mergina pasakojo apie skyrybas su vyru, apie areštuotas jos sąskaitas, minėjo, kad kai viskas jos gyvenime susitvarkys, ji sumokėsianti.
Bet po tokių graudenimų ji vėl labai ilgą laiką neatsiliepdavo telefonu.
Tada įmonės darbuotoja skambino iš trečio klientei nežinomo numerio, todėl ji atsiliepė. Mergina pasakojo dar vieną, bet jau kitokią istoriją, kodėl negalinti atsiskaityti.
Įmonės darbuotojų įsitikinimu, kiekvieną kartą tai buvo kažkokie pasakojimai laikui vilkinti ir pažadai susisiekti su direktoriumi bei suderinti apmokėjimo terminus.
Skolininkė vis tikindavo užsakymų priėmėją tuoj tuoj atvažiuosianti ir pasirašysianti sutartį dėl išsimokėjimo.
Po dviejų mėnesių tokių pokalbių bendravimas visai nutrūko.
"Kartą užsakymų priėmėja jai papriekaištavo, kad ji norėjo turėti sutvarkytą kapą mamos metinėms. Įmonės darbuotojai skubėjo, stengėsi dėl jos, o mergina ir po šios sukakties nesiteikė susimokėti. Ji patvirtino, kad metinės praėjo, tai ir viskas, jai nebeįdomu. Iš tokios kalbos supratome, kad jai buvo svarbu pasipuikuoti prieš giminaičius. Juk kai neturi pinigų, neperki kokio daikto ar neužsisakai brangių paslaugų", – piktinosi verslininkas.
Supratome, kad jai buvo svarbu pasipuikuoti prieš giminaičius.
Čigonu nebepasitikėjo
Įmonė dėl šios situacijos patyrė nuostolių, nes darbas buvo atliktas būtent tam kapui. Nuimti tas plokštes ir uždėti ant kito kapo, pasak antkapių gamintojų, neišeis.
Gavęs nemenką pamoką su minėta užsakove R.Janušauskas netrukus suabejojo ir kito užsakovo sąžiningumu.
Romų tautybės klientas sumokėjo tik užstatą, tad meistrai padarė tiek darbų, už kiek buvo sumokėta, ir neapsiriko.
Vėliau ir šis klientas nepasirodė, likusių pinigų nemokėjo, tad kapas taip ir liko, kaip sakoma, pusė skusta, pusė lupta.
Verslininkas dalijosi pastebėjimu, kad visi įsipareigojimų sumokėti už paslaugą nesilaikantys klientai paprastai būna gerokai apleidę kapus.
Tai yra pirmasis požymis, verčiantis juos apsidrausti nuo galimo nemokėjimo.
R.Janušauskas yra girdėjęs istorijų, kai oficialių sutarčių nesudarę meistrai buvo apgauti klientų.
Iš nuogirdų verslininkas žino, kad kiti to paties verslo atstovai be skrupulo numontuoja nuo kapo plokštes, bortelius ir paminklus.
Vėliau juos nušveičia ir parduoda kitiems klientams.
Kiaulystę iškrėtė namiškis?
Kelis kartus už kapo sutvarkymą nesumokėjusiai merginai bandė skambinti ir dienraščio "Klaipėda" korespondentė. Po kelių nesėkmingų bandymų vieną rytą mergina atsiliepė.
Ji pripažino gavusi teismo dokumentą ir pasakojo nesumokėjusi už mamos kapo sutvarkymą dėl bėdų šeimoje.
Esą atsitiko nemalonus įvykis, kažkuris šeimos narys pasisavino kapui tvarkyti atidėtus pinigus.
Pabandžiusi apie tai užsiminti įmonės užsakymų priėmėjai ji išgirdusi, kad nėra jokios kitos išeities, tik imti banko paskolą.
Mergina tvirtino pati skambinusi įmonės vadovui, bet jis neatsiliepė.
Jauna klaipėdietė neslėpė, kad banko paskolos nebūtų gavusi, o kitos alternatyvos gauti pinigų neturėjusi ir susitaikiusi su mintimi, kad dėl neįvykdytų įsipareigojimų paminkladirbiai kreipsis į teismą.
Ji aiškino prašiusi sudaryti sąlygas mokėti dalimis ir grynaisiais, bet jai buvę paaiškinta, kad tai neįmanoma, todėl ji ir nutraukusi bendravimą su įmonės atstovais.
"Suprantu, kas mūsų laukia, bet neturiu kitos išeities. Mane piktina tai, kad dabar, kai reikalas jau išspręstas teisme, paminklas vis dar bjaurojamas", – apmaudavo mergina.
Komentaras
Vaclovas Janušauskas
Advokatas
Oficialiai užsakovo ir įmonės atstovo pasirašytas užsakymo lapas yra pagrindas tvirtinti, kad būta sandorio, tai yra sutartiniai santykiai. Tuo pagrindu prašoma teismą išduoti įsakymą priteisti skolą. Tokiu atveju žyminis mokestis yra ketvirtadaliu mažesnis. Procedūra labai paprasta. Parašomas prašymas. Teismas per dešimt dienų turi priimti sprendimą. Įsakymas išsiunčiamas skolininkui. Jam duodamas dešimties dienų terminas parašyti nesutikimą. Jei asmuo sutinka su tokiu įsakymu, gali nieko nerašyti, nes po dešimties dienų jis įsiteisėja. Įsiteisėjęs įsakymas turi tokią pat galią, kaip teismo sprendimas, jo vykdymas perduodamas antstoliui. Šiuo atveju užsakovei skola padidėja keliais šimtais eurų. Prie skolos priskaičiuojamos išlaidos už advokato paslaugas, žyminis mokestis, už darbą atlygį išieškos dar ir antstolis. Jo atlygis priklausys nuo darbų apimties ir išieškojimo sudėtingumo. Įstatymas leidžia tokio dydžio skolą išieškoti ir iš paskutinio skolininko būsto.
Naujausi komentarai