Klaipėdos dramos teatras nuščiuvęs laukia ne tik ilgus metus trukusios pastato rekonstrukcijos pabaigos, bet ir naujojo vadovo. Prie teatro vairalazdės norėtų stoti septyni kultūros atstovai. Tarp jų – ne tik meno, bet ir gerai žinomi pramogų pasaulio atstovai.
Remontas, mirtis ir nežinomybė
Prieš kelerius metus prasidėjusi uostamiesčio dramos teatro rekonstrukcija jau finišo tiesėje – atliekami paskutinieji darbai, įsibėgėjo atidarymo premjeros kūrimo procesas.
Nuo 2007-ųjų gyvenimo "be namų" išvargintus teatralus ir uostamiesčio kultūros brangintojus sukrėtė ir dar daugiau neužtikrintumo jausmo atnešė netikėta ilgamečio teatro vadovo Gedimino Pranckūno mirtis.
Kultūros ministerijai kurį laiką nesuskubus skelbti teatro direktoriaus vadovo konkurso, uostamiestyje netruko pasklisti kalbos, esą du didieji Klaipėdos teatrai bus sujungti.
Vis dėlto tokius gandus ministerijos atstovai neigė ir birželio viduryje pradėjo naujojo vadovo paieškas.
Tiesa, kada bus skelbiamas konkurso nugalėtojas, dar nėra žinoma.
Kovoje – klaipėdiečių dauguma
Įpusėjus liepai, baigėsi kandidatų dokumentų teikimo terminas. Paaiškėjo, kad šiemet naujai duris atversiančiam teatrui panūdo vadovauti septyni pretendentai.
Kultūros ministerija nuožmiai slepia klaipėdiečiams svarbios įstaigos vadovo posto siekiančiųjų pavardes.
Ministerijos atstovų teigimu, paraiškas dalyvauti konkurse pateikė septyni pretendentai, o jų inicialus saugoti po devyniais užraktais esą įpareigoja nustatyta konkursų viešinimo tvarka.
Vis dėlto praslinkus porai savaičių nuo paraiškų įteikimo terminų, kai kurie kandidatai atverčia kortas. Tarp paraiškas pateikusiųjų esama ir itin intriguojančių personų.
Apie savo dalyvavimą konkurse dienraščiui "Klaipėda" patvirtino Danutė Vaigauskaitė, Sigutis Jačėnas, Tomas Juočys, Virginija Trečiokaitė, Tomas Jašinskas ir Eglė Jackaitė.
Išlieka intriga
Teatro užkulisiuose kalbama esą vadovo kėdės siekti planavo ir daugiau klaipėdiečių – aktorius Rimantas Pelakauskas bei Klaipėdos savivaldybės Kultūros ir ugdymo departamento direktorė Nijolė Laužikienė. Tačiau jie šiuos gandus paneigė.
Taigi, kol kas kalbama tik apie šešis klaipėdiečius, nusprendusius siekti vadovo posto, o septintasis lieka paslaptimi.
Apie jį visi savo dalyvavimą konkurse patvirtinusiųjų tikino nieko nežiną, tačiau esą sklando kalbos, jog į kėdę taiko dar vienas pretendentas ne iš uostamiesčio.
Saisto meilė kolegoms
Galimybė vadovauti uostamiesčio Dramos teatrui suviliojo ir jo paties atstovus. Savo kandidatūrą užimti postą iškėlė ilgametė teatro aktorė E.Jackaitė.
Jos teigimu, imtis šio iššūkio paskatino autoritetingi Klaipėdos bei šalies teatro profesionalai.
"Be palaikymo ir paramos, vargu ar būčiau sugalvojusi imtis šio man naujo, bet kartu ir viliojančio profesinio iššūkio", – pripažino E.Jackaitė.
Panašu, kad tuo atveju, jeigu prie teatro vairo tektų stoti šiai ne tik meno, bet ir pramogų pasaulyje gerai žinomai moteriai, teatralai būtų apgaubti meile ir gyventų it meškos užantyje.
"Aš labai myliu savo kolegas ir gerbiu juos, todėl daryčiau viską, kad kiekvienam mūsų būtų kuo geriau", – prisipažino menininkė.
Skaudžių reformų nežada
Didesnių reformų teatro trupės atžvilgiu E.Jackaitė patikino neplanuojanti, mat ją su kolegomis sieja jau minėtos šiltos emocijos. Tikėtina, jog toliau dirbti pasiliktų ir dabartinis meno vadovas ir pačios E.Jackaitės mokytojas Povilas Gaidys, tačiau naujų veidų taip pat planuojama prisivilioti.
Pašnekovės teigimu, Klaipėdos teatralus jau daug metų kausto netikrumas ir baimė, juos sieja vienų teatrinių namų bei šeimininko praradimas.
"Aš tikiuosi, kad viskas tikrai bus daug daug geriau, nei buvo iki šiol. Drastiškų pasikeitimų, ardymų ar begalinių liūdesio momentų nebūtų. Kaip galėčiau? Aš esu iš jų, o ne atėjau, kad linkėčiau bloga saviems žmonėms. Faktas, kad bus tik geriau. Jeigu sėkmė mane lydėtų", – vylėsi E.Jackaitė.
Svarbiausia, pretendentės teigimu, užtikrinti kuo didesnį aktorių užimtumą bei repertuaro įvairiapusiškumą.
Repeticijos – it Nemuno delta
Apie siekį vadovauti teatrui patvirtino ir aktorius, režisierius, vienas iš Keistuolių teatro įkūrėjų, "Vieno aktoriaus teatro" steigėjas ir vadovas Sigutis Jačėnas.
Jis, kaip ir kolegė E.Jackaitė, bylojo teatro virtuvę gerai išmanančio žmogaus tonu ir paaiškino, jog jam einant į teatrą daugiau dėmesio būtų skirta kūrybos procesui bei repertuarui.
"Mano programos esmė – kūrybingos repeticijos teatre ir žiūrovų lankomi spektakliai. Štai ir viskas", – savo siekius apibendrino S.Jačėnas.
Kūrybingos repeticijos, menininko teigimu, yra it Nemuno delta, kur suplaukia daug įvairių aspektų – dramaturgija, aktoriai, režisierius ir atmosfera.
Palaikė kolegos
Vienas pretendentų į teatro vadovo vietą – Klaipėdos dramos teatro kultūros projektų vadovas Tomas Juočys.
Šį jau aštuntuosius metus teatre plušantį pretendentą išskirtinai palankiai vertina teatro bendruomenės dauguma.
T.Juočiui pateikus savąją kandidatūrą, Kultūros ministeriją pasiekė ir daugiau nei pusšimčio teatralų pasirašytas pritarimas būtent jo kandidatūrai.
"Manęs nereikėjo įkalbinėti, aš pats nusprendžiau. Kolegos parodė tokią iniciatyvą. Kai komanda palaiko, kur kas lengviau dirbti vadovui. Kartu tai ir įvertinimas", – neslėpė pašnekovas.
"Mesijas" nebus
T.Juočio teigimu, pirmiausia būtų imtasi struktūros pokyčių – suformuoti stiprų rinkodaros skyrių, be kurio šiuolaikinis teatras neįsivaizduojamas.
Priimant svarbius sprendimus esą būtų įsiklausoma ne tik į teatro, bet ir į kitų kultūros bendruomenės atstovų siūlymus.
Kaip ir jo konkurentai, T.Juočys patikino, kad labai svarbu ieškoti naujų gerų aktorių, atkreipti dėmesį formuojant repertuarą bei bendradarbiauti su kitais miesto teatrais.
"Pokyčiai yra planuojami, tačiau neįsijaučiu į mesijo vaidmenį", – pripažino teatro darbuotojas.
Pašnekovas teigė, jog nesėkmės atveju darbo vietos nepaliktų ir noriai dirbtų su bet kuriuo atėjusiuoju, jeigu tik šis nesiimtų destrukcijos.
"Jeigu naujas vadovas norėtų sugriauti tai, kas repertuare buvo gerai, griauti drastiškai – nemanau, kad rasčiau bendrą kalbą su tokiu vadovu", – prisipažino T.Juočys
Valdys universiteto armija?
Vieni pirmųjų apie planus siekti svarbiausių teatro postų prabilę Klaipėdos universiteto atstovai permainoms nusiteikę kur kas ryžtingiau.
Įstaigos vadovo kėdę planuoja užimti docentė ir humanitarinių mokslų daktarė, Klaipėdos universiteto Teatro katedros vedėja Danutė Vaigauskaitė.
Pretendentė neslėpė, jog sėkmės atveju teatrui vadovauti žengtų ne viena.
"Aš ateičiau kartu su Valentinu Masalskiu kaip meno vadovu. Kitaip aš neįsivaizduoju. Tai turi būti komandinis darbas", – teigė D.Vaigauskaitė.
Permainos lauktų aktorių
Pašnekovės teigimu, uostamiesčio dramos teatrą turėtų gyvenimui prikelti keli veiksniai: stipri trupė, aiškus ir į šiuolaikinę lietuvišką, užsienio bei klasikinę dramaturgiją orientuotas repertuaras, bendradarbiavimas su miesto teatrais.
Šiam tandemui stojus prie teatro vairo pastebimos permainos lauktų ir dabartinės trupės.
"Turėtų vykti labai atsakingas pokalbis su dabartiniais aktoriais, kaip galėtume toliau egzistuoti. Su naujai ateinančiais aktoriais bus sudaromos kūrybinės sutartys, planuojama, kad jos būtų trejiems metams. Turi prasidėti pokyčiai. Sudėtinga, kai aktoriai į teatrą priimami visam gyvenimui", – planus dėstė universiteto atstovė.
Pervilios žiūrovus
Kitas svarbus akcentas, kurio planuotų griebtis D.Vaigauskaitė – Klaipėdos dramos teatro konkurencingumo ir autoriteto didinimas visame regione bei, neslepiama, prisivilioti kitų uostamiesčio "teatrinių organizmų" žiūrovus.
"Klaipėdoje yra apie 14 įvairiausių teatrinių darinių, kurie suskaldę mūsų ir rajono žiūrovus", – rėžė pašnekovė.
Tiesa, bus bandoma ir kviesti jaunus Lietuvos bei užsienio režisierius bei kitas kūrybines grupes, veikiančias Klaipėdoje. Tam esą pasitarnautų V.Masalskio patirtis.
Pretenduos ir jaunimas
Direktoriaus postas sudomino ir jaunąją kultūros atstovų kartą. Savo kandidatūrą vertinimo komisijai pateikė ir jaunas režisierius Tomas Jašinskas.
"Esu parengęs programą, dabar beliko sulaukti, ką pasakys toji ministerija", – apie dalyvavimą konkurse patvirtino jauniausias konkurso dalyvis.
Dėl šios priežasties konkursantas nebuvo linkęs atvirauti apie teatro laukiančias jo suplanuotas permainas ir nusistebėjo jau dabar savo programas dėstančiais vyresniaisiais kolegomis.
"Atrodo, kad einama į viešumą ir dėstomos programos, tačiau sprendimą juk vis tiek priims ministerijos komisija", – pastebėjo teatralas.
Pašnekovas prisipažino atsargiai vertinantis savo galimybes užimti postą, mat jo vadovaujamojo darbo patirtis atitinka lygiai tiek, kiek reikalaujama, o konkurentai jį esą smarkiai lenkia.
"Bet kuriuo atveju, manau, kad toliau matoma tik šviesesnė perspektyva", – neabejojo T.Jašinskas.
Šilta kėdė patiko
Šiuo metu direktoriau pareigas laikinai einanti Virginija Trečiokaitė taip pat norėtų išlikti jau pasimatuotame ir, atrodo, patikusiame poste.
Vadovo pavaduotoja ūkio ir bendriesiems reikalams iki šiol buvusi V.Trečiokaitė pasakojo sieksianti teatrą paversti teatru – skatinti įdomių spektaklių kūrimą, ieškoti įdomių aktorių ir režisierių.
Savo konkurentams V.Trečiokaitė pagyrų negailėjo. Anot jos, dauguma pretenduojančiųjų – stiprūs kultūros atstovai, todėl komisijos esą laukia sunkus uždavinys.
Komentaras
Rolandas Atkočiūnas
režisierius
Situacija – ideali pradėti ką nors įdomaus. Šiuo atveju yra viena pozicija, kuri man būtų priimtina. Pirmiausia, šį teatrą reikia uždaryti ir rytoj pradėti iš naujo. Po tokio ilgo letargo reikalingas apsivalymas, "kapitalinis remontas". Labai aiškiai atsiskyrė administracija nuo trupės. Abejotina, ar jie ką nors įdomesnio sugalvojo. Šis teatras turėtų būti išskirtinis, nes stovi ant jūros kranto. Jis turėtų turėti įdomią specifiką ir kryptį, pasiūlyti tai, ko joks kitas teatras negalėtų pasiūlyti. Nuo to ir reikėtų pradėti. Reikės bent 10 metų, kad teatras įgytų pajėgumą visomis prasmėmis. Vien tik parašyti pavadinimą šiais laikais – ne rinkodara. Kai Klaipėdos teatras atvažiuoja į Kauną, susirenka trečdalis salės. Vadinasi, kažkas neatlieka savo darbo. Anksčiau buvo tokios savitarnos valgyklos. Dabar savitarnos nebeužtenka.
Naujausi komentarai