Pereiti į pagrindinį turinį

Švyturių metai – be Klaipėdos švyturio?

2023-12-29 03:00

Kitus metus Klaipėdoje paskelbus Švyturių metais, panašu, gali būti nespėta suremontuoti uostamiesčio švyturio ir, kaip planuota, atverti jį visuomenei. Šį navigacinį objektą valdanti Lietuvos transporto saugos administracija patvirtino, kad darbai įstrigo, nes lig šiol nepatvirtintas darbo projektas.

Situacija: po pastarojo remonto praėjus 27 metams, šiemet Klaipėdos švyturys turėjo būti atnaujintas iki lapkričio pabaigos, tačiau darbai neprasidėjo iki šiol. Situacija: po pastarojo remonto praėjus 27 metams, šiemet Klaipėdos švyturys turėjo būti atnaujintas iki lapkričio pabaigos, tačiau darbai neprasidėjo iki šiol. Situacija: po pastarojo remonto praėjus 27 metams, šiemet Klaipėdos švyturys turėjo būti atnaujintas iki lapkričio pabaigos, tačiau darbai neprasidėjo iki šiol. Situacija: po pastarojo remonto praėjus 27 metams, šiemet Klaipėdos švyturys turėjo būti atnaujintas iki lapkričio pabaigos, tačiau darbai neprasidėjo iki šiol. Situacija: po pastarojo remonto praėjus 27 metams, šiemet Klaipėdos švyturys turėjo būti atnaujintas iki lapkričio pabaigos, tačiau darbai neprasidėjo iki šiol. Situacija: po pastarojo remonto praėjus 27 metams, šiemet Klaipėdos švyturys turėjo būti atnaujintas iki lapkričio pabaigos, tačiau darbai neprasidėjo iki šiol.

Turėjo pabaigti darbus

Remiantis daugiau nei prieš pusmetį Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) pateikta informacija, Klaipėdos švyturys turėjo būti atnaujinamas pagal bendrovės „Synergy Solutions“ parengtą kapitalinio remonto techninį projektą.

Visus remonto darbus iki šių metų lapkričio pabaigos įsipareigojo atlikti įmonė „Svajonių statyba“.

Tačiau jau baigiasi ir gruodis, o per 40 m aukščio Klaipėdos švyturio atnaujinimo darbai net nepradėti.

LTSA pasirengus perduoti statybvietę rangos darbus vykdančiai bendrovei „Svajonių statyba“, buvo sulaukta įmonės „Synergy Solutions“ direktorės rašto, kad darbai negali prasidėti, nes nepatvirtintas darbo projektas.

„Pagal statybos techninį reglamentą, darbo projektui turi pritarti ir jį patvirtinti techninio projekto rengėjas, tačiau šis nepritaria, nes turi pastabų. „Svajonių statyba“ nepriima pastabų, nes turi savų argumentų. Be pasirašyto darbo projekto negalima švyturio atnaujinimo darbų pradžia. Mes esame tame pačiame etape, kai „Svajonių statyba“ bando susitarti su „Synergy Solutions“. Ir šita situacija iš mirties taško nejuda“, – pabrėžė LTSA Komunikacijos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vedėja Eglė Kučinskaitė.

Nežinomybė: kada bus pasiektas kompromisas, galiausiai suremontuotas švyturys ir atvertas visuomenei, kol kas prognozuoti sunku. / Vytauto Liaudanskio nuotr.

Kompromiso nepasiekė

Šį mėnesį „Synergy Solutions“ susitiko su rangovais „Svajonių statyba“ ir turėjo suderinti galutinį darbo projektą, kad galėtų pradėti darbus.

„Jau dabar akivaizdu, kad darbai vėluos, skaičiuosime delspinigius, bet mūsų tikslas – kad švyturys būtų suremontuotas. Pradinė švyturio remonto darbų maksimali kaina – beveik 138 tūkst. eurų, tačiau per tą laiką realiai suma padvigubėjo. Rangovai puikiai supranta, kad šitas projektas jiems bus nuostolingas, bet jie prisiima šią riziką“, – teigė E. Kučinskaitė.

Šita situacija iš mirties taško nejuda.

Vis dėlto paaiškėjo, kad „Synergy Solutions“ su „Svajonių statyba“ kompromiso nepasiekė, nes rangovai kategoriškai nesutinka su jiems pateiktomis pastabomis dėl darbo projekto.

LTSA nesiryžta nutraukti sutarties su abiem bendrovėmis, nes tuomet reikėtų skelbti naują viešąjį pirkimą, o tai reikštų bene dvigubai didesnes statybos darbų kainas.

„Vadinasi, mums reikėtų ieškoti papildomų pinigų, „užsukti“ viešųjų pirkimų procedūras, paruošti naują darbo projektą, viskas prasidėtų iš naujo. Ta situacija mums labai nepatogi“, – pabrėžė E. Kučinskaitė.

Atidarymo diena nutolo

Svarbiausia seniausio ir pagrindinio Lietuvos švyturio paskirtis – padėti laivams įplaukti į uostą, be to, Klaipėdos švyturį ketinama atverti ir lankytojams.

Tačiau norint pritaikyti objektą turizmui, reikėjo remonto.

Buvo nuspręsta tvarkyti ne tik vidaus ir išorės estetiką, bet ir įrengti apsauginį tinklą laiptinėje, sutvarkyti pakopas.

Apie Klaipėdos uosto teritorijoje esančio švyturio atidarymą lankytojams buvo kalbama ne vienus metus.

Anksčiau LTSA norėjo jį, o kartu ir pritaikymo turizmui funkciją perduoti Klaipėdos savivaldybei.

Tiesa, švyturio atidarymui lankytojams tuomet nepritarė Uosto direkcija, nes statinys yra greta strateginių valstybės objektų.

Kada bus pasiektas kompromisas, galiausiai suremontuotas švyturys ir atvertas visuomenei, kol kas prognozuoti sunku.


Trumpa švyturio istorija

Klaipėdos švyturys – navigacinis ženklas, esantis Melnragėje, 500 m nuo Baltijos jūros kranto.

Aukštis – 44 m virš jūros lygio.

Signalas matomas už 33 km.

Klaipėdos švyturys vienas pirmųjų šiaurės rytų Baltijos jūros pakrantėje, pastatytas ir įžiebtas 1796 m. rugsėjo 1 d.

Šviesos įtaisą sudarė 6 bronziniai atšvaitai, kurie atspindėjo lajinių žibintų šviesą. Dėl menko atšvaitų efekto švyturio šviesa 4 km atstumu nuo kranto buvo matoma tik kaip mėnulio pilnaties diskas.

1819 m. švyturys paaukštintas, jame įrengta nauja žibintų sistema, kurią sudarė 13 varinių poliruoto sidabro plokštelėmis dengtų atšvaitų, apšviestų 13-os alyva kūrenamų lempų.

Tuomet jūroje švyturio šviesa sklisdavo daugiau kaip 30 km.

Šio per 200 metų senumo švyturio autentiška teišliko tik 4 m cokolinė dalis.

Švyturys per Antrąjį pasaulinį karą buvo visiškai sugriautas.

1945 m. švyturys atstatytas, o 1953 m. iš naujo perstatytas ir patobulintas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų