- Aušrelė Kargaudienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Ar žinote, kokia spalva buvo dažomi margučiai XX a. pradžioje? Nustebsite! Dauguma jų buvo juodi – tokių pavyzdžių saugoma M.K.Čiurlionio dailės muziejuje. Kodėl juoda? Juk tai žemės spalva. O kodėl skutinėjo ir margino svastikomis, spiralėmis, saulutėmis, žvaigždutėmis, augalais, žalčiais? Ne vien dėl gražumo, tai prasmių kalba.
Kiaušiniai simbolizavo gamtos prisikėlimą, gyvybės atsiradimą, gyvenimo atsinaujinimą, augmenijos gimimą, žydėjimą ir vaisingumą.
Mažai kam žinoma, kad anksčiau margučiai buvo dažomi, valgomi, ridenami ir per Jurgines, Sekmines. Tai seno maginio veiksmo tęsinys, siekiant paleisti, atpalaiduoti gyvybę. Tikėta, kad taip gyvybė persiduos žemei motinai, kuri gimdo visa, kas gyva. O kad magijos galia sustiprėtų, kiaušinius dažė, margino ir skutinėjo.
Daug kas išsigąsta, ant kiaušinio svastiką išvydęs: "Čia juk hitlerininkų ženklas!" Taip, jie buvo nusavinę svastiką kuriam laikui, tačiau baltai svastiką siejo su Dievu, Saule ir Perkūnu.
O kodėl žaltys apsivijęs margutį? Žaltys mitologijoje labai svarbus, jis saugojo požemį, jo vandenį, reikalingą gyvybei, nes vien saulės šilumos gyvybei nepakanka. Senovėje tikėta: jei sutiksi žaltį, bus vestuvės arba gims kūdikis. Taip, žaltys, vaizduotas spirale, – gyvybės davėjas ir saugotojas. Net giesmelė išlikusi: "Va šitas žmogus tik gimęs, o jau pamatė tave, gyvate!" (iš Panevėžio r. Vaišvilų k. XIX a. giedotos giesmės).
Taigi kiaušinis išreiškė archetipinę visa ko pradžios idėją. Pasaulio nepertraukiamumas – tai šviesos ir tamsos dvikova. Ją simbolizuoja paukščio – Saulės simbolio ir gyvatės ar žalčio – požemių simbolio kova.
O kurie iš velykinių papročių pasiekė mus, kurie nunyko? Nuo Užgavėnių iki Velykų – septynios gavėnios savaitės. Tai ne kūno (griežtas pasnininkas be mėsos ir pieno), bet ir sielos apvalymas, išmintingas perėjimas iš žiemos į pavasarį. Mano močiutė, gimusi XIX a. ir pagimdžiusi septyniolika vaikų, pasakojo, kad per pasninkus jai būdavę silpna dėl badavimo, tai ji naktį, kai niekas nematydavo, nueidavo į tvartą ir pasimelždavo į puodelį pieno. Palaipsniui žmonėms pabodo tokia griežta norma.
Neišlikęs paprotys – Gavėnios išvarymas. Vaikai ir jaunimas įsitaisydavo barškalus ir prie bažnyčios keldavo triukšmą. Kai kur net tampydavosi lentelę, simbolizuojančią silkę, todėl šis paprotys dar buvo vadinamas silkės išvarymu.
Kai kur Lietuvoje būdavo Gavėnas, paprastai juo apsirengdavo zakristijonas. Apranga buvo kiek panaši į velnio, veidas – suodinas. Davėną aplink bažnyčią varydavo su trenksmu: mušdami būgną, šaudydami iš patrankėlių. Taip nušautą Gavėną turėdavo pakeisti Velykė.
Velykė – tai bobutė, kurios niekas nematė, bet žino, kad tokia buvo. O nematė todėl, kad ji labai anksti rytą vaikams atnešdavo margučių ir palikdavo juos už durų. Kartais juos vežimaityje atveždavo zuikutis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Pirmą kartą bus skelbiamas Trakų istorinio nacionalinio parko vadovo konkursas2
Kultūros ministerija pirmą kartą skelbs Trakų istorinio nacionalinio parko direkcijos vadovo konkursą. ...
-
Minint Lietuvos žydų genocido atminimo dieną muziejinėse erdvėse – atvirų durų diena10
Lietuvoje šeštadienį minint šalies žydų genocido atminimo dieną, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro (LGRTC) muziejinėse erdvėse skelbiama atvirų durų diena. ...
-
Lankytojams duris atveria žydų kultūros paveldui skirta muziejinė erdvė Telšių ješiva7
Telšiuose šeštadienį atidaromas Žemaičių muziejaus „Alka“ padalinys Telšių ješiva. ...
-
Žurnalistams trečią kartą išdalinti R. Sakadolskio žurnalistikos apdovanojimai
Žurnalistams trečią kartą išdalinti Romo Sakadolskio žurnalistikos apdovanojimai. ...
-
Japonų lėkštėse – Lietuvos skonis3
Tekančios Saulės šalyje išleistoje japonės Keiko Sasaki kulinarijos knygoje – pažintis su Baltijos šalių virtuvėmis. Lietuva pakvipo bulviniais blynais, šiuškėmis ir grybų sriuba. ...
-
Sugrįžimas į Kauną su šokiu apie autentiškumą ir motinystę
Prieš porą dienų prasidėjęs Tarptautinis šokio festivalis „Aura 33“, kaip ir kasmet, miestui dovanoja nemokamą šiuolaikinio šokio reginį. Rugsėjo 30 d. publika kviečiama į buvusios „Auros“ teatro &sc...
-
Neįtikėtina atkaklaus žemaičio J. Šerūno istorija
Lietuvoje pastaruoju metu iškilo poreikis pašalinti gatvių lenteles su kolaborantų pavardėmis ir kartu rūpestis, kuo jas pakeisti. Juk tam reikia nusipelniusių, unikalių žmonių. Vienas tokių buvo jaunas žemaitis Justinas Šerūnas...
-
Šiuolaikinės keramikos paroda: „pavasaris“ būna ir rudenį5
Maironio lietuvių literatūros muziejuje eksponuojama kasmetė Baltijos šalių tarptautinė šiuolaikinės keramikos paroda „Pavasaris 2023“. ...
-
Naujojo sezono atidarymui ruošiasi ir operos solistai: plauna sietynus, tvarko teatro erdves?
Operos ir baleto teatras, skirtingai nei kiti teatrai, rudens premjeromis nepasitiko. Mat didžiuliuose rūmuose vyksta remonto darbai. Nukabinti ir didingieji Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro sietynai. Išvalyti ir išblizginti jie v...
-
Dailininkas A. Žmuidzinavičius – laikui nepavaldus1
Sudarant iškiliausių Lietuvos asmenybių šimtukus, rašant tiek pačios šalies, tiek jos meno istoriją, sunku nepaminėti Antano Žmuidzinavičiaus pavardės. Dailininkas, visuomenininkas, pedagogas, M. K. Čiurlionio amžininkas i...