M. Kuraitytė-Varnienė – montesorystės pradininkė Lietuvoje

M.Kuraitytė-Varnienė pabrėždavo, kad M.Montessori vaikų ugdymo kelias grįstas mokslinės pedagogikos pagrindais. Teigė, kad M.Montessori mokymo stiprybė slypi pedagoginį dėmesio centrą perkeliant nuo šeimos ir mokyklos, nuo visuomenės ir valstybės, nuo gamtos ir gyvenimo į patį vaiką.

"Žmogaus asmenybės svarbiausiu formuotoju yra pati besiveržianti gyventi ir augti būtybė ir jos gimtosios galios – pats vaikas formuoja savo žmogiškas vertybes: individo, visuomenines, tautines ir dorovines. Visa aplinka tėra patarnaujamos priemonės, bet ne vadovaujami pradai. Svarbiausias M.Montessori sistemos principas – saviaukla ir veikimo laisvė. M.Montessori leidžia vaikui išvystyti savarankišką veiklumą tvarkos, teisingumo ir socialinių santykių ribose. Tvarkingai sudarytoje aplinkoje vaikui duodama laisvė daryti visa, kas padeda jo asmenybei formuotis tvarkos ribose, kurios sąlygoja intelektualinę ir socialinę laisvę ir kurios saugoja jo asmenybę nuo nekonstruktyvaus palaidumo, nes vaikas iš prigimties yra linkęs į tvarką. Montesoriška ugdymo aplinka nuteikia vaiką į tokį veiklumą, kuriame plėtojasi jo didžiųjų ir mažųjų raumenų veiksmai, vykdomas judesių susiklausymas, pojūčių miklumas, dėmesio susitelkimas, valingumas, ištvermingumas, iniciatyva bei savarankiškumas, nuovokos miklumas ir nuosaikumas, vaizduotės ir jausmų teisingas, ne iliuzinis santykiavimas su tikrove. Montesoriški gyvenimo pratimai yra metodiškai surišti su spontaniška vaiko veikla, per kurią vaikas deda pagrindus savarankiškumui, darbštumui bei ištvermingumui", – tai citata iš rankraštinio M.Kuraitytės-Varnienės palikimo, Lietuvos švietimo istorijos muziejaus archyvinės bylos.

Siekdami pagrįsti M.Montessori mokymo taikomumą Lietuvos švietimo sistemoje, A. ir M.Varnai išleido knygelę "Kodėl Montesorinis auklėjimo metodas gali būti naudojamas Lietuvoje" (Kaunas, 1938).

Antrojo pasaulinio karo sūkurys į savo verpetus įsuko M. ir A.Varnus, D.Petrutytę. 1944 m. – jie jau karo pabėgėliai Vokietijoje, Ravensburgo DP stovykloje. Tačiau M.Montessori idėjos netrukus pasklido ir išeivijoje. 1945 m. M.Kuraitytė-Varnienė ir D.Petrutytė įsteigė Ravensburgo lietuvių montesorinę mokyklą. 1949 m., persikėlusi į JAV, patyrė imigrantų dalią: teko mokytis anglų kalbos, dirbti nekvalifikuotą darbą, būnant garbaus amžiaus ir vėl ieškoti savo vietos po saule. Tačiau "galimybių" šalyje 1958 m. D.Petrutytė ir M.Kuraitytė-Varnienė įsteigė Amerikos lietuvių M.Montessori draugiją, o 1959 m. Marijos ir Adomo Varnų namuose Čikagoje įkūrė mokyklėlę "Vaikų židinėlis".

Pašaukimas – gyvenimą skirti vaikams – neliko nepastebėtas JAV švietimo sistemos atstovų. M.Montessori praktikos patirties iš M.Kuraitytės-Varnienės ir D.Petrutytės sėmėsi JAV M.Montessori sąjūdžio organizatorė Nancy Rambusch. M.Kuraitytės-Varnienės ir D.Petrutytės paskleistoms M.Montessori idėjoms pavyko prigyti ir suklestėti JAV.

Palikimas grįžo į Lietuvą

Lietuvos švietimo istorijos muziejuje yra saugomos unikalios M.Montessori vaikų lavinimo priemonės, originalios pavienės fotografijos, vaikų rašiniai, piešiniai.

M.Kuraitytės-Varnienės valia XX a. pabaigoje D.Petrutytė Onai Matulaitytei-Keturkienei perdavė, kad į Lietuvą būtų sugrąžintos A. ir M.Varnų pagamintos mokymo priemonės, tautinio auklėjimo, istoriniai albumai, Čikagoje gaminti M.Montessori mokymo daiktai.

Kokiomis aplinkybėmis ir sąlygomis buvo sukurta ši mokomoji daiktinė, vaizdinė medžiaga, jos išsaugojimas ir sugrąžinimas į Lietuvą, liudija apie M. ir A.Varnų bei D.Petrutytės brandų požiūrį į lietuvybę, taurų įsipareigojimą puoselėti tautos istoriją, papročius, perduoti tai montesoriškai ugdomai jaunąjai kartai.

Didelė dalis O.Matulaitytės-Keturkienės iš JAV pargabento Varnų montesorinio palikimo buvo patikėta saugoti Lietuvos švietimo istorijos muziejuje. Siekiant populiarinti M.Montessori mokymą, priminti jo istorinę raidą Lietuvoje bei puoselėti M.Kuraitytės-Varnienės atminimą, 2016 m. muziejuje parengtas projektas "Kelias į vaiko širdį. Pedagogei M.Varnienei – 130". Bendradarbiaujant su Kauno M.Montessori vaikų ugdymo centrų pedagogais, rudenį muziejuje lankytojams bus pristatyta spalvinga interaktyvi edukacinė paroda.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių