- Klaipeda.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nors šalies ir pasaulio teatrų paradinės durys vis dar tvirtai užvertos, pirmasis šių metų „Teatro žurnalo“ numeris kviečia skaitytojus užeiti į teatrą pro tarnybinį įėjimą.
„Šįkart nusprendėme nerti gilyn pro aktualijų planktoną ir skvarbiai įsižiūrėti į kūrybos procesų ir mechanizmų, tyrimų ir eksperimentų vidų. Neatsitiktinai garsiausiai žurnale skamba pačių kūrėjų balsai. Siekdami kuo detalesnės ir autentiškesnės kūrybos vyksmų atverties, paprašėme pačių jų dalyvių ir autorių paanalizuoti save ir kitus menininkus. Kritikai ir teatrologai tampa ne teisėjais ir vertintojais, o palydovais ir navigatoriais, bandančiais skaitytojus nusivesti į pačią kūrybos šerdį, į slapčiausius meninių mechanizmų užkaborius“, – rašoma „Teatro žurnalo“ įžangoje.
Šiame numeryje pristatomos net dviejų kūrybos procesų subjektyvios dokumentacijos. Aktorius Matas Dirginčius, sukūręs įsimintiną vaidmenį Krystiano Lupos spektaklyje „Austerlicas“, nuo pat repeticijų Jaunimo teatre pradžios rašė dienoraštį, kuriame fiksavo nepaprastai įdomų procesą, sklidiną ir teorinių pastebėjimų, ir psichologinės analizės, ir įdomiausių ekskursų į pačias įvairiausias sritis, ir sapnų, ir vaizduotės klajonių... O vengrų aktorė ir tyrėja Emese Simó dalyvavo Valstybiniame Vilniaus mažajame teatre vykusiose spektaklio „Dėdė Vania“ repeticijose. Spektaklį su tarptautine komanda kuria slovėnų režisierius Tomi Janežičius, repeticijų procese taikantis pas mus menkai žinomą psichodramos metodą.
V. Žumbio nuotr.
Aktorė, režisierė ir choreografė Vesta Grabštaitė „Teatro žurnale“ fundamentalius klausimus „Kaip veikia teatras?“ ir „Kas yra vaidyba?“ užduoda režisieriui Oskarui Koršunovui ir aktoriui Dariui Meškauskui. Leidinyje bandydamas palyginti latvių ir lietuvių teatro tradicijas, savo požiūrį į teatrą bei kūrybos mechanizmus atskleidžia vienas iš latvių naujosios teatro bangos atstovų, ne pirmą kartą Lietuvoje kuriantis režisierius Elmaras Senkovas. O iš Irano kilęs ir Briuselyje gyvenantis performanso ir medijų meno kūrėjas ir tyrėjas Sina Seifee apsilankęs Vilniuje kalbėjo apie skirtingas prieigas ir metodus, kuriuos pats mėgsta naudoti ir vis naujai atrasti savo kūryboje.
Kūrybines laboratorijas, tiriančias naujas sceninės raiškos formas, teatro kritikei Aušrai Kaminskaitei pristato menininkai Žilvinas Vingelis, Ieva Stundžytė ir Paulius Markevičius. Apie įkvėpimą ir smalsumą kūrybiniame procese „Teatro žurnalui“ pasakoja garso menininkas Arturas Bumšteinas, o individualiais darbo metodais kelyje į sėkmę dalinasi operos solistės Justina Gringytė, Vida Miknevičiūtė ir Aušrinė Stundytė.
Bene vienintelis atvejis, kai šiame numeryje kalba ne pats menininkas, – yra teatrologės Rimgailės Renevytės straipsnis, analizuojantis K. Stanislavskio sistemos transformacijas šiuolaikiniame teatre. Kaip rašoma redakcijos skiltyje, „Šį kartą kaip niekada sunku buvo sudėlioti numerio dramaturgiją. Tekstai ataidi, atsispindi vienas kitame, mezga analogijų ir įtampų kupiną dialogą. Tad skaitytojai gali patys susidėlioti savo istoriją. Neatsitiktinai numerį pabaigia režisieriaus Aleksandro Špilevojaus meninio tyrimo apie storytelingą pristatymas, kuriame primenama, kad „didžiausias bet kokio reiškinio objektyvumas pasireiškia būtent tuomet, kai yra pripažįstamas veikiančio ar kalbančio asmens subjektyvumas“.
21-ojo „Teatro žurnalo“ numerio priedas, išleistas bendradarbiaujant su tarptautiniu teatro festivaliu „Sirenos“, yra Slavojaus Žižeko pjesė „Antigonė“, kurioje garsusis filosofas dekonstruoja Antigonės mitą. Pjesę vertė Aušra Simanavičiūtė.
Karantino tylą teatre praskaidrinančius menininkų pokalbius puošia dizainerio Vilmanto Žumbio iliustracijos. „Rorschacho testą primenančia kompozicija bandau įvaizdinti idėjos raidą – jos kelią nuo komunikacijai sunkiai pasiduodančio pirminio impulso iki išplėtotos minties. Šiuo vaizdu taip pat tikiuosi išprovokuoti ir patį ieškojimo veiksmą, kuris, mano įsitikinimu, yra centrinė bet kokio meninio tyrimo ašis,“ – dizaino sprendimo sumanymu dalijasi menininkas.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Valdovų rūmuose atidaroma interaktyvi paroda apie 1863–1864 metų sukilimą3
Valdovų rūmų Didžiajame kieme ketvirtadienį atidaroma interaktyvi paroda apie 1863–1864 metų sukilimą. ...
-
„Nerk į teatrą“: interaktyvumas be amžiaus cenzo
Tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į teatrą“ šiemet Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks jau keturioliktą kartą. Jo programoje nuo balandžio 25 d. iki birželio 14 d. – pusšimtis edukacijų, dvi premjeros, a...
-
Pagerbti trys geriausi 2023-iųjų bibliotekininkai, įstaigos sutarė derinti veiksmus
Kultūros ministerijoje antradienį minint Nacionalinę Lietuvos bibliotekų savaitę pagerbti geriausi praėjusių metų šio sektoriaus specialistai, tuo metu bibliotekų asociacijos pasirašė ketinimų protokolą dėl bendradarbiavimo. ...
-
Antrasis S. Dirsytės romanas: aplinkybių sutraiškyta herojė iki pabaigos kovojo už teisę išlikti
„Kai rašai istorinį romaną, išties, gerąja to žodžio prasme, ištinka tam tikras apsėdimas. Atrodo, kuo daugiau domiesi laikotarpiu, apie kurį rašai, tuo aiškiau dėliojasi istorija, o rūke tarsi paskendęs vaizd...
-
O. Šurajevas rėžė Lietuvos teatralams: kas iš to vardo, jei jie „myžniai“116
Visuomenininkas Olegas Šurajevas abejingų nepalieka. Anot jo, dabar nėra laikas abejoti ir kalbėti miglotomis metaforomis. Jis teigė, kad atėjo laikas išreikšti aiškias pozicijas – be dviprasmybių, naudos ir kašt...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
Kultūros ministerija paskelbė konkursą vadovauti Nacionaliniam architektūros institutui2
Kultūros ministerija antradienį paskelbė konkursą į naujai įsteigto Nacionalinio architektūros instituto direktoriaus pareigas. ...
-
Prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė
Antradienį Lietuvoje prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė, kurios tema šiemet – Europos Sąjunga (ES). ...
-
Finaliniai B. Dvariono konkurso akordai: nuo rečitalių koncertų salėse iki kelionių į Disneilendą
Jau dvyliktą kartą jaunuosius smuikininkus ir pianistus iš viso pasaulio į Lietuvą pakvietęs Tarptautinis Balio Dvariono konkursas šį savaitgalį išrinko pačius geriausius. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje konkurso f...
-
S. Karunatilaka: tikiuosi, kad mes šio to pasimokysim iš pasakojimų, persmelktų mūsų patirties
„Rašant knygą nėra taip, kaip būna per kokią filmo premjerą, kai jis išleidžiamas ir palydimas su fanfaromis, ji gimsta pamažu, o paskui dar reikia tikėtis, kad ras skaitytojų“, – pripažįsta Bookerio premijos laureata...