Pereiti į pagrindinį turinį

Smuiko raktu atrakino vartus nuo tapybos pasaulio

2015-05-03 19:27

Išmanant vieną meno sritį, atsiveria daug durų, įsitikinęs pianistas ir tapytojas Viktoras Paukštelis, klasikinės muzikos garsams suteikiantys spalvų – tiesiogine šio žodžio prasme.

Viktoras Paukštelis
Viktoras Paukštelis / Organizatorių nuotr.

Išmanant vieną meno sritį, atsiveria daug durų, įsitikinęs pianistas ir tapytojas Viktoras Paukštelis, klasikinės muzikos garsams suteikiantys spalvų – tiesiogine šio žodžio prasme.

Savo koncertuose V.Paukštelis demonstruoja ne tik nepriekaištingą muzikos atlikimą, bet ir savitus animuotus tapybos darbus. Neseniai į fortepijoninės muzikos ir videoanimacijų vakarą „Šokančių paveikslų rečitalis“ lietuvis pakvietė berlyniečius. Berlyno filharmonijoje skambant jo atliekamai baroko ir romantizmo epochų kompozitorių muzikai demonstruotos video projekcijos – šiuolaikiniai, pilni nevaldomos ekspresijos, dinamizmo bei ryškaus spalvingumo V. Paukštelio tapybos darbai. Abi meno formos papildė viena kitą – garsų skalę prasiplėtė vizualinė įtaiga, o vaizdai įgavo akustinio virpesio.

– Šiandien ne vienas užsiimame veikla, kurioje disciplinas skiriančios ribos tarsi ištirpsta. Vis dėlto menininkų, kuriančių skirtingose srityse, padėtis išskirtinė: juk kurti įmanoma tik neriant į gylį. Kaip prisistatote jūs: kaip muzikantas, dailininkas? Tapantis muzikantas? Muzikuojantis tapytojas?

– Visi menai turi bendrą principą: forma, ritmas, plastika, vidinė dinamika, kompozicija, prasminė įtampa. Taigi, žinanant jau vienos meno srities bendrus dėsnius, galima pritaikyti ir kitai. Nors, aišku, be galo svarbu išmanyti, žinoti techniką, lavinti įgūdžius. Štai Renesanso laikais menininko sąvoka buvo plati. Tapytojas galėjo būti ir poetu, architektas – tapytoju ar skulptoriumi ir t.t. Pavyzdžiui, vienas žymiausių vokiečių kultūros romantizmo veikėjų Ernstas Theodoras Amadeus Hoffmanas buvo ne tik rašytojas, kaip dažniausiai žinoma, bet ir iškilus kompozitorius, pripažintas romantinės operos pradininkas, dirigentas, profesionalus dailininkas, garsus muzikos kritikas, o jo pragyvenimo šaltinis buvo profesionalaus juristo veikla. Taigi, manau, žmogaus sugebėjimas vystyti kelias veiklas yra natūralus procesas, tik reikia tam pasiryžimo ir noro.

– Esate iš muzikų šeimos. Iš oficialių pristatymų žinome, kad dailė jūsų gyvenime atsirado prieš dešimtmetį. Kaip tai įvyko? Ar dailė papildė jūsų gyvenimą, ar užpildė tuštumą, kurią galbūt nesąmoningai jautėte?

– Tapybos, piešimo pagrindus įgijau vaikystėje. Mama mane vesdavo į privačias pamokas. Vėliau M.K.Čiurlionio menų gimnazijoje neturėjau laiko tapyti. O prieš kelerius metus vėl atradau šią meno sritį. Atradau savo gero draugo, tapytojo Leo Ray dėka. Kartu ėmėme rengti tapybos seansus, pamokas, kurių metu labai daug ko išmokau, sužinojau. Vėliau dalyvavome bendruose pleneruose ir nejučiomis įsitraukiau į šią nuostabią veiklą.

– Ar iki akimirkos, kai pajutote galįs tapyti, jums buvo svarbi dailė?

– Dailė man buvo visada svarbi. Augau meno aplinkoje, kultūringoje šeimoje. Lentynose buvo daug meno, tapybos knygų. Jas vaikystėje vartydavau, o galvoje jau formavosi įvaizdžiai, jutau tapybos energiją, jos magiją. Daug keliaudavome, lankydavomės muziejuose. O kai vėl pradėjau praktikuoti, susidarė toks jausmas, lyg pieštukas ar teptukas būtų natūrali mano duotybė.

– Papasakokite apie kūrybos procesą. Kas suskamba pirmiausia – muzika, kuriai sukuriate vaizdus, ar atvirkščiai?

– Kūrybinis procesas vyksta praktikuojantis, per užsiėmimus. Įkvėpimas aplanko bedirbant, o kartais ir neaplanko. Dažnai menininkai įsivaizduojami kaip žmonės, laukiantys, ieškantys įkvėpimo, o tada greitai sukuriantys šedevrus. Iš tiesų tas procesas dažniausiai vyksta kiekvieną dieną tapant ar gludinant muzikines frazes.

– Studijuojate Vilniaus dailės akademijoje. Kodėl nusprendėte, kad jums reikia ir šių studijų, teorijos žinių, mokytojų?

– Dailės akademija turi gilias tapybos tradicijas ir puikią mokyklą. Mano dėstytojai – Jonas Gasiūnas, Arvydas Šaltenis, Ričardas Nemeikšis, Algis Biguzas ir Eglė Ulčickaitė yra vieni geriausių Lietuvoje, ir ne tik. Pasirinkau Dailės akademiją būtent dėl stiprios tapybos mokyklos ir dėstytojų.

– Kaip elgiatės su tapybos mokytojų patirtimi – ji reikalinga jūsų ieškojimams kaip inspiracija ar norite išvengti klystkelių?

– Manau, protingų žmonių patirtis yra labai svarbi, o klystkeliai vis vien neišvengiami.

– Jūsų tapybos darbuose daug ryškių spalvų. Papasakokite apie savo santykį su spalvomis?

– Spalva – tai išraiškos priemonė tapyboje, kaip garsas – muzikoje. Kartais dviejų artimų baltų spalvų sąskambis gali veikti stipriau nei dvi kontrastingiausios spalvos. Viskas priklauso nuo pagrindinio sumanymo, meno kūrinio idėjos. Caravaggio efekto siekdavo didžiuliu šviesos-tamsos santykiu, ekspresionistai ryškiais, emocionaliais potėpiais ir spalvų deriniais, o Nyderlandų baroko tapytojas, pvz., Johanesas Vermeeris, – subtiliausiais spalvų santykiais. Man buvo įdomu įsitraukti į ryškių, kontrastingų spalvų žaidimą, eiti iki tam tikro jų santykio, kartais konflikto ribos.

 

– Ką tik įvyko jūsų pasirodymas Berlyno filharmonijoje. Ar sunku buvo patekti į šią prestižinę sceną? Ar greitai atradote ryšį su auditorija?

– Berlyno filharmonija turi vienas geriausių salių pasaulyje. Man buvo labai įdomu ir malonu ten koncertuoti. Grojau puikiu D klasės "Steinway" fortepijonu, salės akustika ten yra beveik tobula, o publika nuo pirmų natų keliavo kartu po garsų ir vaizdų pasaulį. Labai noriu padėkoti Lietuvos ambasadai, bendruomenei ir dar daugeliui žmonių, padėjusių man surengti šį labai sėkmingą koncertą.

– Jūsų pasirodymų kelias driekiasi per visą Europą iki kitų žemynų. Kur artimiausiu metu vyks jūsų koncertai? Kada išvysime jus Lietuvoje, Kaune?

– Lietuvoje artimiausi koncertai vyks gegužę, yra planuojamas pasirodymas "Compensa" kamerinėje koncertų salėje Vilniuje. Kaune taip pat turiu savo pamėgtą publiką ir esu labai dėkingas gerb.Justinui Krėpštai, gerb.Vidmantui Bartuliui už kasmečius pakvietimus groti puikioje Kauno valstybinės filharmonijos salėje.

– Ar adaptuojate pasirodymo programą konkrečiai auditorijai? O gal į jūsų koncertus ateina žmonės tvirtai žinodami, ko tikėtis, todėl galite atsipalaiduoti ir tiesiog materializuoti savo sumanymus?

– Programos stengiuosi neadaptuoti. Kartais, aišku, pasitaiko koncertuoti vaikams ar specialiose įstaigose, tada, žinoma, derinu programą pagal jų galimybes ir poreikius. Materializuoti sumanymus ne visada pavyksta, bet tai yra mano siekiamybė.

– Jūsų projektai animuoti. Ar todėl, kad judesiu lengviausia sujungti vaizdą ir garsą, ar jums norėjosi šios dimensijos, tėkmės?

– Muzika yra garsų tėkmė, nesustabdomas judėjimas – kaip žmogaus kvėpavimas ar upės tėkmė. Dėl to šiaip paveikslai, statiškai stovintys scenos gilumoje, reikalavo judesio, kartais optinio priartinimo, o kartais – šiaip minimalios spalvos vibracijos. Dėl to kreipiausi į puikų menininką Eimantą Pivoriūną, kuris ir padėjo man įgyvendinti gyvų paveikslų idėją.

– Jūsų oficialioje biografijoje parašyta, kad dalyvaujate maratonuose. Bėgime labai aišku – yra startas ir finišas, kurį perkirtus jaučiamas ir nuovargis, ir begalinis pasitenkinimas. Kokie būna jūsų kūrybos maratonai ir finišai, kai suprantate, kad vienas etapas įveiktas – ar eilėje jau laukia nauji sumanymai, ar vis dėlto būna kūrybos pauzių?

– Stengiuosi, kad pauzių būtų kuo mažiau, būtent pauzių metu ir atsiranda nuovargio jausmas. Bėgant laikui, vis labiau įsitikinu, kad didžiausias pasitenkinimas būna kūrybinio proceso metu. Jis ir teikia didžiausią malonumą. Bėgime tas pats – finišavęs jauties patenkintas, bet neilgai, ir to jausmo nepalyginsi su kūno ir proto būkle,kai nubėgi dešimt, penkiolika ar dvidešimt kilometrų ir žinai, kad lieka dar tiek pat. Kuriant ar bėgant aplanko tam tikras sielos išsivalymo pojūtis.

– Ar turite mėgstamų kūrėjų, kurių dailės darbai jus kaskart sukrečia? Kompozitorių, kurių muziką ypač mėgstate?

– Yra daug mane jaudinančio, veikiančio meno. Jis apima ne tik dailės ar muzikos ribas. Sunku būtų kažką išskirti, kadangi gero meno yra tiek daug. Labai mėgstu, mano požiūriu, gerą literatūrą: Jamesą Joyce'a, Vladimirą Nabokovą, Wiliamą Faulknerį ir daugelį kitų. Mėgstami poetai – Fernando Pesoa, Ted Kooseri, kine daug metų žavėjausi Davidu Lynchu, bet labai mėgstu ir klasikinius režisierius, tokius, kaip Yasujirō Ozu , Mauro Bolognini, Pieras Paolo Pasolini, Jeanas Renoir ir daugelį kitų. Šiuolaikiniame kine vertinu brolius Coenus, Alejandro Gonzales Inaritu. Man artima skirtingų epochų muzika – nuo baroko iki šiuolaikinės, taip pat patinka ir džiazo muzika. Nenorėčiau ko nors išskirti, nes kiekviena epocha turi savų muzikos ir tapybos genijų.


Kas? V.Paukštelio "Šokančių paveikslų rečitalis".
Kur? "Compensa" koncertų salėje (Kernavės g. 84, Vilniuje).
Kada? gegužės 26 d. 20 val. Nuo 19 val. paveikslus pristatys pats autorius.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų