Pereiti į pagrindinį turinį

Parodoje – trys būsenos formos

2014-01-28 21:00
Evaldo Virkečio nuotr.

Būsena – ar ją galima pavaizduoti? Kaip ji gali atrodyti? Rolandas Karalius pateikia tris skirtingus atsakymus į šį klausimą. Paveikslų galerijoje veikianti jo kūrinių paroda taip ir vadinasi: "Būsena".

Ekspresyvi pradžia

Nors kalbant apie eksponatus paroda atrodo gana kukli, vis dėlto ji yra gerai apgalvota – minimalus kūrinių skaičius mažoje erdvėje leidžia pamatyti skirtingus R.Karaliaus kūrybos etapus, požiūrio į tapybą ir meno sampratos kaitą.

Parodoje vaizduojamos trys skirtingos būsenų formos. Ankstyvos R.Karaliaus kūrybos pavyzdys – ekspresyvus, dinamiškas, emocingu gestu nutapytas paveikslas "Daiktuose". Kitoje erdvės pusėje – trijų dalių abstrakcijų serija "Laiko veidrodžiai", grįsta griežtų linijų, formų, kolorito ritmu bei spalvų kontrastais ir santykiu. Tapybos darbų apsupta, ekspozicijos centre rodoma vaizdo instaliacija "Būsenos" – vaizdo fragmentų koliažas, į uždarą ratą įsukamas pasinaudojant garso takeliu – Liudviko van  Bethoveno kūriniu "Elizai".

Nors paveikslas "Daiktuose" pasižymi itin stipriu, ekspresyviu potėpiu, jau ankstyvame kūrinyje jaučiamas R.Karaliaus polinkis į abstrakciją. Šiame kūrybos etape, naudodamas ekspresyvų potėpį, paveikslo autorius savo būseną perkelia tiesiai ant drobės. Emocingu judesiu nutapytos linijos formuoja abstrahuoto daikto vaizdą.

Šiame kūrinyje galima atrasti panašumų su dviem menininkais – R.Karaliui tiek kūrybine, tiek asmenine prasme artimu Rimvydu Jankausku-Kampu ir amerikiečių menininku Franzu Kleinu.

1990 m. R.Karaliaus sukurtas kūrinys "Daiktuose" pasižymi gan panašiu koloritu kaip ir Kampo 1992-aisiais sukurtas "Vėjuotas vakaras" – juodos spalvos ir linijos dominavimas, rausvi tonai, neagresyvūs, tačiau paveiksle išsiskiriantys balti potėpiai, abstrahuotas vaizdas – visa tai kuria ryšį tarp menininkų kūrybos. O ekspresyviojo abstrakcionizmo atstovas F.Kleinas, ko gero, paveikė abu kūrėjus. Nors F.Kleinas geriausiai žinomas kaip nespalvotų paveikslų tapytojas, menininko kūryboje netrūksta ir ryškiomis spalvomis nutapytų drobių. Čia ir atsiskleidžia kūrybos panašumai – F.Kleinas, nors ir naudodamas baltą, geltoną, violetinę spalvas, abstrakčias figūras formavo pasitelkęs juodą spalvą. Būtent tai ryšku ir ankstyvojoje R.Karaliaus kūryboje.

Ryšys su žiūrovu

Tolesnėje kūryboje R.Karalius atsisakė abstrakčiojo ekspresionizmo – pastarąjį žodį reikia išbraukti. Tokį perėjimą buvo galima nuspėti jau matant ankstyvojoje menininko kūryboje išryškėjusį mimetinio, realybę atkartojančio vaizdavimo atmetimą.

Pereidamas prie abstrakcijos menininkas žengė žingsnį į priekį ne tik asmeninės kūrybos atžvilgiu. Tai buvo žingsnis į priekį ir Lietuvos tapybos raidoje – emocijos atmetimas ir kuriamas santykis su žiūrovu buvo naujas požiūris į meną. 2010 m. nutapyta trijų paveikslų serija "Laiko atspindžiai" – meditatyvi, tačiau griežtų formų, ryškaus kolorito abstrakcija, kurianti santykį tarp meno kūrinio ir žiūrovo, jo būsenos.

Visus tris paveikslus jungia spalvų ir formų pasikartojimai, vertikalių, horizontalių, įstrižų linijų santykis kuria ritmingą, dinamišką vaizdą. Linijos, regis, formuoja vis kitokį žiūros į veidrodį kampą – juk stebėdamas save ar aplinką iš kitokio rakurso matai vis kitokį atvaizdą,  šiuo atveju – vis kitokią būseną.

Eksperimentas su "Elizai"

Menininkas nebijo eksperimentuoti su skirtingomis meno formomis – ekspozicijos centre rodoma 2013 m. sukurta vaizdo instaliacija "Būsenos". Čia sukasi uždaras būsenų kaitos ratas – meilė, nusivylimas, skausmas. Kuriamas gan ironiškas, saldus vaizdas – instaliacijoje matomi rožių žiedai meilės jausmui teikia sarkastišką, nuvalkiotos romantikos atspalvį.

Prie sarkazmo ir pačios kūrinio idėjos prisideda skambanti L. van Bethoveno melodija "Elizai". Tai – nuostabi, įsimenanti, iš meilės sukurta melodija, kurią jau įprasta girdėti kaip nostalgiškai nusiteikusių, romantikos išsiilgusių asmenų telefono skambučio melodiją. Ir ši iki skausmo pažįstama melodija tarsi įrėmina skirtingas būsenas, jų kaitą.

Keisdamas, eksperimentuodamas su meno formomis ir vaizdavimo principais R.Karalius sėkmingai naudojasi menininko privilegija ieškoti naujų raiškos galimybių, o būtent ieškojimas yra judėjimas į priekį ir tai, kas teikia kūrybai gyvybės. Kol kas būsenai atrastos trys formos, tikėkimės sulaukti ir ketvirtos.


Kas? R.Karaliaus kūrinių paroda "Būsenos". Iš ciklo "Lūžio kartos vardai".

Kur? Paveikslų galerijoje.

Kada? Veikia iki kovo 2 d.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų