Pereiti į pagrindinį turinį

Lietuviški serialai – nekvepiantis ūkiškas muilas

2009-08-08 15:51
Pozicija: D.Svobonas (antras iš kairės) viliasi, kad TV serialo personažas neužgoš Vito iš "Ruzvelto aikštės" ir kitų jo sukurtų teatro vaidmenų.
Pozicija: D.Svobonas (antras iš kairės) viliasi, kad TV serialo personažas neužgoš Vito iš "Ruzvelto aikštės" ir kitų jo sukurtų teatro vaidmenų. / Marius Macevičius

Apie lietuviškus televizijos serialus visi turi savo nuomonę. Vieni jais džiaugiasi ir laukia kaip duonos kasdienės, kiti juos keikia, vadina eterį užtvindančiu šlamštu. Į serialus bandėme pažvelgti iš kitos pusės – aktorių akimis.

Gerina smegenų veiklą

Vasara – lietuviškų muilo operų filmavimo įkarštis. Poilsiu nekvepia ir daugeliui Kauno valstybinio dramos teatro aktorių, besifilmuojančių naujame Rolando Skaisgirio prodiusuojamame seriale "Moterų alėja". Pagrindinio vaidmens – prodiuserio Miko – atlikėjas Dainius Svobonas rimtai susimąsto paklaustas, kada paskutinį kartą padoriai ilsėjosi. "Filmavimai vyksta nuo aštuonių iki keturiolikos valandų per parą. Kai taip diena iš dienos nuo gegužės iki rugpjūčio, tai jau ir stogas pradeda važiuoti", – atsiduso aktorius.

Kaunietis sakė nebijąs, kad serialas jam uždės mergišiaus etiketę: "Serialas eis ir praeis. Teatre esu sukūręs keturis homoseksualų vaidmenis, bet pats dėl to netapau gėjumi. Aktoriaus darbas – sukurti įtikimą personažą ir eiti toliau. Bėda, jei aktorius vaidina pats save."

Aktorius viliasi, kad vaidmuo seriale neužgoš jo aktorinių darbų teatre. Tačiau ar Miko personažas bus vertas įrašyti šalia beveik keturiasdešimties teatre sukurtų vaidmenų? "Tiesa, vaidyba seriale yra daugiau fizinių nei dvasinių jėgų reikalaujantis darbas. Tačiau aš į tai žiūriu labai šaltai. Kodėl turėčiau atsisakyti pasiūlymo? Ir pinigai nepamaišys", – tikino aktorius.

D.Svobonas prisipažino buvęs kiek nusivylęs serialo scenarijumi: "Man labai norėjosi, kad prodiuseris Mikas labiau atsiskleistų ne per myliu ir nemyliu temą, o per profesinę pusę. Bet su scenarijaus autoriais nesiginčijau."

Vyresniosios kartos aktorė, teatro režisierė Olita Dautartaitė, seriale "Moterų alėja" vaidinanti Miko mamą, šį darbą vadina nauja patirtimi. "Filmuotis seriale – nei garbė, nei gėda. Sutikau filmuotis beveik nežinodama, kur einu. Lietuviškų serialų beveik nebuvau mačiusi – savo namuose Kaune net neturiu televizoriaus", – juokėsi ilgametė Šiaulių dramos teatro aktorė, prieš metus sugrįžusi gyventi į gimtąjį Kauną.

Moteris tikino filmuodamasi turėjusi išmokti dirbti kitaip, nei buvo įpratusi teatre. "Čia reikia vaidinti nevaidinant. Mane režisierius vis stabdo, kad su vaidyba neperlenkčiau. Ir smegenų rievelėms gerai, kol jos dar visai neužako. Tiek teksto turi išmokti!" – už galvos susiėmė O.Dautartaitė.

Kreipiasi personažo vardu

D.Svobonas tikino puikiai suprantantis, kas jo laukia tuomet, kai jo veidas kiekvieną dieną pradės šmėžuoti televizijos ekrane. "Laukiu tos bausmės. Vienas žmogus apie populiarumą taip yra pasakęs: "Sąskaita ateis vėliau." Žinau, kad sąskaita tikrai ateis", – tikino 41-erių vyras.

Apie populiarumo naštą jam galėtų daug papasakoti aktorius, režisierius, Lietuvos nacionalinio dramos teatro vadovas Adolfas Večerskis. Keletą metų iš eilės TV seriale "Nekviesta meilė" brolius Baronus vaidinęs aktorius nenustemba, kai gatvėje praeiviai į jį kreipiasi šiuo vardu. Jis teigia nė kiek nesigėdijantis serialuose sukurtų vaidmenų. "Vaidinti yra mano darbas. Man tas pats, ar teatras, ar kinas, ar TV serialas. Yra žmonių, kurie sako, kad televizija – "chaltūra", bet jie lygiai taip pat "chaltūrina" teatre. O profesionalai visur savo darbą atlieka profesionaliai, – tvirtino menininkas. – Žmonės nėra kvaili, jie atsirenka. Kaip teatre žmonės mane mėgsta, taip ir serialuose. Todėl, kad aš padarau savo darbą iki galo. Man nėra antrarūšių vaidmenų."

Iš kitų menininkų A.Večerskis sako sulaukiantis pastabų, kad serialai – dėmesio neverta komercija, pataikavimas visuomenei. "Yra režisierių, kurie įsivaizduoja, kad kurti spektaklius, į kuriuos niekas neina, yra menas. Tai jie tegul ir kuria spektaklius tuščioms salėms. Man tokia vaidyba praranda prasmę", – įsitikinęs aktorius ir režisierius.

Filmuojasi ne visi

Tuo metu, kai nemažai jos kolegų iš Kauno valstybinio dramos teatro pluša serialo filmavimo aikštelėje, viena garsiausių Lietuvos teatro ir kino aktorių Jūratė Onaitytė atostogauja. Beveik prieš tris dešimtmečius moteris vaidino garsiausiame Lietuvos televizijos mini seriale pagal Vytauto Sirijos Giros romaną "Raudonmedžio rojus". Tarpukario laikų istorija ir pagrindinių vaidmenų atlikėjai – gydytoją Karolį Tuleikį vaidinęs Valentinas Masalskis ir šokėją Anitą įkūnijusi J.Onaitytė – ilgam užkariavo žiūrovų simpatijas. "Kažin ar ką daugiau po "Raudonmedžio rojaus" lietuviškuose TV serialuose galėčiau padaryti", – tikino ji.

Kita serialuose savęs neeksploatuojanti menininkė – Lietuvos nacionalinio dramos teatro aktorė, šokėja Dalia Michelevičiūtė. Jos kūrybinėje biografijoje vienintelis serialas – Mario Martinsono "Julija". Tačiau vilnietė tikino nesmerkianti "serialinių" darbų besiimančių kolegų. "Žinoma, kartais būna sunku, kai reikia labai daug banalaus teksto sugrūsti į savo širdį ir galvą. Bet jei su tuo susidoroji – kodėl gi ne? – retoriškai klausė ji. – Aktoriai Lietuvoje gyvena sunkiai, dėl to neatsisako jokio darbo. Tik labai norėtųsi, kad mūsų serialai nors truputėlį ūgtelėtų amerikietiškų "Sekso ir miesto" arba "Dingusių" link.

Aktorė nepritaria jauniems kolegoms, kurie įsitikinę: jei tavęs nėra televizijoje, tavęs nėra visai. Anot D.Michelevičiūtės, televizija svarbi pradedančiam aktoriui – ji suteikia reikalingo žinomumo. "O aš turiu pakankamai darbų, papildomo viešumo man nereikia. Man tik neramu dėl žmonių reakcijos. Kai nuvažiuoju į mamos gimtinę Anykščiuose, vietos žmonės žavėdamiesi sako matę mane per televiziją. Jiems tai atrodo kažkoks pasiekimas", – televiziją sureikšminančiais lietuviais stebėjosi moteris.

Serialų blogybe aktorė vadina didžiulę jų įtaką jaunų žmonių mąstysenai. "Devynmetis krikšto sūnus man sako: "Žinot, moterys meluoja geriau." Tą jis sužinojo iš televizijos serialo. Taip formuojami šablonai", – D.Michelevičiūtė įsitikinusi, kad televizija, serialų kūrėjai turėtų būti labai atsargūs kalbėdami apie savižudybes, abortus, formuodami kitas jaunų žmonių vertybines nuostatas.

Cenzūra buvo užsimerkusi

"Petraičių šeima" nuo dabartinių serialų skiriasi kaip diena ir naktis", – sako pirmojo lietuviško televizijos serialo scenarijaus autorė ir režisierė Galina Dauguvietytė. Nuo 1964 m. aštuonerius metus rodyta "Petraičių šeima" sutraukė iki tol Lietuvoje negirdėtas žiūrovų auditorijas. "Populiarumą lėmė gera aktorių vaidyba ir siužeto aštrumas. "Petraičių šeimos" atvažiuodavo pasižiūrėti iš Maskvos, Lenkijos, Slovakijos televizijų. Sakydavo: kaip jūsų cenzūra leidžia rodyti tokius dalykus? Nes mes ir vagystes, kyšius su humoru parodydavom", – prisiminė televizijos režisierė. Priežastis, kodėl sovietmečiu tekstus karpydavusi cenzūra užsimerkdavo prieš "Petraičių šeimą", anot G.Dauguvietytės, buvusi paprasta – serialas patiko tuometiniam Lietuvos komunistų partijos vadovui Antanui Sniečkui.

Jokio nuogo kūno kadre, jokios tiesioginės valdžios kritikos – šiems cenzūros kanonams "Petraičių šeimos" kūrėjai vis dėlto turėjo paklusti. "Meilės mūsų seriale buvo kur kas mažiau nei dabartiniuose. Dabar ir kyšiai kiti, ir meilė kita. Kiti dalykai ir serialuose rodomi", – pastebėjo G.Dauguvietytė, kaip didžiausią dabartinių serialų trūkumą įvardijusi prastą aktorių vaidybą. "Prirenka visokių "misių" arba tik svajojančiųjų apie vaidybą ir nori, kad jie gerai vaidintų. Aktorystės reikia mokytis. Dar reikia ir talento, kurį ne visi turi. Va A.Večerskis, Larisa Kalpokaitė, Saulius Balandis – tikra vaidyba", – mėgstamus aktorius vardijo G.Dauguvietytė.

Kolegų darbą gynė D.Michelevičiūtė. "Žinant, kokiu tempu serialai filmuojami, žmonės dar labai gerai dirba", – tikino aktorė.


Kino kritikas Gediminas Jankauskas

Lietuviškiems serialams gaila laiko, nors, kaip kino kritikas, turėčiau retkarčiais juos pasižiūrėti. Lietuviški serialai – tai primityvus ūkiškas muilas, palyginti su kvepiančiomis, aukštos kokybės muilo operomis, sukurtomis Amerikoje. Ten serialai kuriami dešimtmečius, susikūrusios tam tikros tradicijos. Be to, jų ir biudžetas visai kitas.

Holivude pilna aktorių, karjerą pradėjusių muilo operose, o paskui tapusių tarptautinėmis kino žvaigždėmis. Vienas pavyzdžių – George Clooney, išgarsėjęs seriale "Greitoji pagalba", tapęs mylimiausiu televizijos gydytoju. Dabar, pasiekęs 50-metį, tai yra viena garsiausių ir geriausiai apmokamų Holivudo žvaigždžių.

Garsiausi Holivudo aktoriai "kviestinės žvaigždės" statusu nevengia nusifilmuoti viename ar kitame seriale. Tačiau serialo aktorius yra nebūtinai prastesnis už kino aktorių. Tiesiog specifika kita. Tai tarsi skirtingos boksininkų svorio kategorijos.

Sėkmingas vaidmuo seriale tampa ir laime, ir prakeiksmu. Laimė, nes tampi populiarus, tau moka didesnius pinigus. Prakeiksmas – niekas tavęs nebenori matyti kitame amplua, visi siūlo analogiškus vaidmenis. Yra dešimtys aktorių, tapusių vieno tipažo įkaitais.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų