Dvylika dienų vykstančioje Baltijos tarptautinio meno trienalėje dėmesys skirtas performansui ir kinui, o menininkų kūryba pristatoma per vieną žmogų – Mindaugą. Šių dienų karalių Mindę iš televizoriaus ekrano įkūnijo Rimas Šapauskas.
Pasirinko lengvai atpažįstamą
Šį sekmadienį pasibaigsianti 11-oji Baltijos tarptautinio meno trienalė yra kompaktiškas dvylikos dienų performansui ir kinui skirtas renginys. Dauguma šiuolaikinių bienalių ir trienalių visame pasaulyje siekia būti visa apimančiomis, plačiai išsiskleidusiomis parodomis, o Šiuolaikinio meno centro (ŠMC) pakviesti kuratoriai nutarė pristatyti menininkų kūrybą per radikaliai mažą tūrį – vieną vienintelį žmogų.
Kaip teigė vieni trienalės kuratorių – Niujorke gyvenantys menininkai Ieva Misevičiūtė ir Michaelas Portnoy, nusprendę, kad trienalės erdvė galėtų būti tiesiog vienas žmogus, jie stengėsi pasirinkti kuo "tuštesnį" žmogų-erdvę. Pasak jų, tai turėjo būti stereotipas, kurį atpažįsti, tačiau vėliau paaiškėja, kad jis neturi beveik jokių savybių ir yra atviras pokyčiams. Tą žmogų jie nutarė pavadinti vienu populiariausių lietuviškų vardų – Mindaugu (vardas reiškia "daugiamintis").
Vaidino karalių
Ketvirtadienio vakarą ŠMC vienas garsiausių laidų vedėjų R.Šapauskas piešė šių dienų karaliaus Mindaugo portretą. Tiesa, ne Mindaugo, o personažo – Mindės. Jo performanso "Karalystė" esmė – žvilgsnis į save ir į žiniasklaidos, ypač televizijos, įtaką žmogui, į kritinio mąstymo išnykimą, užslėptą rojalizmo ir stiprios rankos ilgesį.
Televizijos personažą – karalių Mindę – vaidinantis R.Šapauskas pasidabinęs puošniais apdarais, su karūna ant galvos sėdėjo įsitaisęs soste ir žiūrėjo televizorių. Jo kompanionas buvo aktorius Mindaugas (akt. Darius Gumauskas). Valgydami traškučius, gerdami alų, komentuodami laidas jie mėgino atskleisti šių dienų karalių Mindę.
Jis jau nebe XIII a. karalius Mindaugas. Tai šiuolaikinis karalius Mindė iš televizoriaus ekrano, su savo dvaru, lėkštų pramogų karalyste atsiradęs šioje ekrano pusėje. "Piktas ir kvailas soste sėdi vienos dienos karalius. Siurrealistinis farsas tęsiasi. Realybės pojūtis pranyksta", – taip buvo apibūdintas šis personažas.
Žmogus ir televizorius
Aktoriaus Mindaugo paprašytas papasakoti, iš kur atsirado Mindė, R.Šapauskas prisiminė 1995 m. Tada juodu su Algiu Ramanausku svečiavosi Kaune. "Vieną kartą naktį su Ramanausku buvome Kaune prie tokios parduotuvės "Elvija", kuri du kartus sprogo. Buvo toks načnykas, akvariumu vadinamas. Prie jo stovėjo BMW trojkė chuligankė ir joje sėdėjo du vaikinai. Tipiški du kauniečiai, kurie trečią nakties turi kažką pasišnekėti prie parduotuvės. Mes pradėjome modeliuoti situaciją, nes tuo metu baigėme dar vieną "Radioshow" sesiją naktį ir važiavome prisipirkti maisto produktų ir alkoholio. Ir kažkaip pamąstėm, kas jie galėtų būti. Algis ir sako: "Ėėė, vakar kažkas dukart į Gedą iš automato šovė." Ir pamanėm, kad gali sėdėti tas pats Gedas ir Mindė. Nes Gedas liko gyvas", – istoriją susirinkusiems ŠMC pasakojo R.Šapauskas.
Turėjo jie pokalbiui ir kitų temų. Viena jų – būtent televizija. Čia karalius Mindė rėžė teoriją, kas jis per vienas ir kas yra televizija bei tie, kurie ją žiūri.
"Karalius Mindė neturi nieko: nei kairių pažiūrų, nei dešinių. Jis žiūri televizorių ir viską supranta tiesiogiai. Ką rodo, taip ir supranta. Yra svarbiausi dalykai, ką matyti. Nes televizija parodo. Kas nežiūri televizijos, tas yra durnius, tas nežino nieko, neturi jokių pažiūrų. O kas žiūri, tas turi pažiūras. Kas neturi pažiūrų, tas nežiūri televizoriaus. Prodiuseriai mąsto, kad jūs esat durniai, jeigu nežiūrit televizoriaus. Ir jums, kaip durniams, reikia rodyti tą dalyką tokį per televiziją, kad jūs suprastumėt kaip durniai. Jeigu jūs esate protingas, nežiūrite televizoriaus. Bet jeigu jūs esat durnius, jūs esat žiūrovas. Taip suprantama televizija", – tokią mintį pynė soste sėdintis karalius.
Savaitgalį Mindaugo trienalėje
Šiandien – Oskaro Dawickio performansas "Abejonėmis nepatrimituosi".
Lenkų menininko O.Dawickio sumanymu Mindaugas atsidurs romantiškai tragiškų įvykių centre. Tai siaubingas žaidimas, o gal košmaras, kuriame susipina Mindaugo, ant kurio staiga krinta siaubingo įtarimo šešėlis, ir paties O.Dawickio tapatybės. Autoriumi persirengęs Mindaugas metasi į gan groteskišką, ironišką, net absurdišką scenarijų, kuris turėtų padėti spręsti egzistencines menininko dilemas. Diskomfortas ir komplikacijos neišvengiami – būtent jie labiausiai audrina šio menininko vaizduotę.
Rytoj – Ragnaro Kjartanssono performansas.
Apsuptas paauglių, kurie auksinėje Baltijos šalių šviesoje visą dieną ilsėsis, linksminsis, klausysis muzikos, rūkys, užkandžiaus, gurkšnos ir turkšis vandenyje, Mindaugas lies akvarelę. Jis visą dieną praleis tarp šių paauglių desperatiškai bandydamas akvarele užfiksuoti vandens ir jaunystės grožį. Vieta: Užupio tvenkiniai, laikas: 11–19 val.
Naujausi komentarai