- Dr. Gintautas Labanauskas
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Apie demokratiją jau pradėta kalbėti dar 1 300 m. prieš Kristų, ir ne tik kalbėti. Graikijoje vyko įnirtingos kovos tarp diduomenės, turtingųjų ir paprastų gyventojų, dėl to vėliau visiems piliečiams vyrams buvo suteikta teisė dalyvauti valstybės valdyme.
Nuo to laiko pasaulis neatpažįstamai pasikeitė, kūrėsi, keitėsi ir tobulėjo valstybių valdymai, progresavo ir transformavosi į kitą lygį žmonijos mąstymas. Savaime suprantama, kad atsirado daugybė demokratijos sąvokos apibrėžimų.
Tačiau iki šiol nėra bendros sampratos, kas yra demokratija. Todėl kiekvienas iš mūsų ją supranta ir interpretuoja savaip, perleisdamas per savo pasaulėžiūrą, savojo gyvenimo prizmę.
Mano nuomone, labai taikliai nesibaigiančius ginčus apie demokratiją yra apibendrinęs Winstonas Churchillis, pasakęs, kad "demokratija yra blogiausia iš visų valdymo formų, tačiau nieko geresnio dar nesugalvota".
Pagal vieno žymiausių XIX a. utilitaristų, Madisono, teoriją, demokratija – tai pirmiausia atsakingas valdymas ir valdžių atskyrimas.
Kiek pas mus demokratijos, galime spręsti patys, įsivertinę padėtį valstybėje pagal tokius visuotinai priimtus rodiklius, kaip emigracijos lygis, valdžios sprendimų priėmimo, kuriems nepritaria dauguma gyventojų, kiekis ir valdžios vyrų ir moterų, neturinčių visuomenės palaikymo elgesys (atsistatydina padarę klaidas ar nekreipia dėmesio į kritiką, prarastus reitingus ir dirba toliau).
Su valdžių atskyrimu mes tik įpusėjome. Savivaldos lygmeniu jas mums pavyko atskirti, tačiau valstybės lygmeniu mes jau buksuojame 30 metų, leisdami Seimo nariams būti ir Vyriausybės nariais. Aišku, trumpalaikėje perspektyvoje patogu, pat ys priimame įstatymus ir patys juos įgyvendiname, tačiau strateginėje perspektyvoje valstybė pralaimi.
Kiek pas mus demokratijos galime spręsti patys, įsivertinę padėtį valstybėje.
Pralaimi su ta sąlyga, jei mūsų valstybės vadovų vizija – demokratinis šalies valdymas. Jeigu ne, tai ir nereikia atskirti – leiskime toliau tiems patiems piliečiams būti ir vykdomąja, ir įstatymų leidžiamąja valdžia.
Nes ir Aristotelis demokratijos sąvoką vartojo negatyvia prasme, apibūdindamas prasčiokų valdžią, o vietoje jos matė tam tikrą demokratijos ir oligarchijos mišinį – politėją. Tačiau vargu ar daugumai mūsų šalies piliečių patiks Aristotelio mintis demokratiją pakeisti politėja.
Nepaisant skirtingų nuomonių, turbūt dauguma sutiks, kad demokratija nebūtinai turi būti geriausia valdymo forma, bet turi užtikrinti, kad nebūtų piktnaudžiavimo valdžia ir kad bet kokia bloga valdžia galėtų būti pakeista taikiu būdu.
Esu optimistas ir tikiuosi sulaukti, kada mūsų rinktas Seimas žengs dar vieną žingsnį link demokratijos, atskirdamas įstatymų leidžiamosios ir vykdomosios valdžių funkcijų įgyvendintojus.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Rektorius: svarbu nebijoti mokytis čia ir dabar
Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) rektorių prof. Juozą Augutį stebina Lietuvoje dažnai girdimos kalbos, kad žmonių, turinčių aukštąjį išsilavinimą, šalyje turėtų būti mažiau. "Tai panašu į 30 ar 40 met...
-
Palydovo belaukiant1
Moderniosios Rusijos kankinys A.Navalnas kalėjime ūmai pasigedo Korano. Nors dar ne taip seniai buvo sulaukęs kritikos dėl nacionalistinių pareiškimų ir šaipymosi iš emigrantų, atvykusių į Rusiją iš musulmoniškų Vi...
-
XX a. palydos2
Nesibaigiančią pasaką su istoriniais ritualais, šimtametės supervalstybės simboliais, princų vestuvėmis ir žemiška kasdienybės idile pasauliui dovanojanti karališkoji Vindzorų šeima šiandien dalijasi savo skausmu. ...
-
V. Putinas bando Vakarus dėl Ukrainos4
Mes nesuprantame Rusijos žodžių ir nesipriešiname jos poelgiams. ...
-
Ir mes turime kosmonautų
Vakar būta kosmonautų dienos. Galėtų būti šventinis laisvadienis. Ir visiškai ne dėl to, kad J.Gagarinas, kurio gatvėje tiek daug žmonių gyveno, nuskrido į kosmosą, pažiūrėjo, kaip mes ant debesėto gaublio gyvename, ir grįžo atga...
-
Euras nuvertėja, ponai!7
Aukščiausiasis galų gale apšvietė viršugalvius Vyriausybėje ir ši panaikino žeminančius judėjimo ribojimus, kurie priminė ragų-kanopų kordonus sovietmečiu. Tačiau tas pats aukščiausiasis vis tiek pašyk&sca...
-
Kas skleidžia melą apie muziejų?3
Pastaruoju metu viešojoje erdvėje pasirodė tikrovės neatitinkančios informacijos apie Kauno rajono savivaldybės muziejaus filialą Vilkijos Antano ir Jono Juškų etninės kultūros muziejų: neva jį ruošiamasi sunaikinti, o jo kūr...
-
Kas taps antikinio meno meka?
ES jaučiama antikinio meno apyvartos ribojimo tendencija – eksportui iš ES reikalinga kompetentingos institucijos eksporto licencija bet kokiam archeologiniam radiniui, kad ir kainuojančiam 1 centą. ...
-
Karūnavimas atidedamas1
Jau metus Žmogaus studijų centras ir "Baltijos tyrimai" analizuoja mūsų emocinę būseną. Esame tarsi skenuojami, kaip jaučiamės pandemijos sąlygomis. Net ir mėgėjišku žvilgsniu aišku, kad neigiamų emocijų daugėja. O profe...
-
Apie posovietinį identitetą6
Pilki blokiniai daugiabučiai, seni troleibusai "Škoda" ir raštuotais kilimais dekoruotos kambario sienos pažįstamos ne tik sovietinėje santvarkoje gyvenusiems, bet ir po Lietuvos nepriklausomybės atgavimo gimusiems jaunuoliams. ...