Ar atstumas tikrai skiria?

Pandemijai suvaržius vaizduojamojo meno lauku besidominčio žiūrovo judesius – laikinai atėmus galimybes lankytis muziejuose, dailės galerijose ir kitose meno kūrinių ekspozicijoms atvirose erdvėse, siekdamas patenkinti meno poreikį, žiūrovas patyrimų ieško virtualiojoje erdvėje.

Jei pirmojo, pavasarį skelbto, karantino metu nuotoliniu būdu apsilankyti, pavyzdžiui, parodoje dar buvo kiek neįprasta ir tai buvo suvokiama tik kaip laikina alternatyva, kol bus sugrįžta į įprastas vėžes, tai šio, antrojo, karantino metu norisi pagalvoti apie tai, ar šią alternatyvą jau galime suvokti kiek kitaip – nubraukdami prie jos klijuojamą žodį "laikina" ir priimdami ją kaip visavertę vaizduojamojo meno patyrimo formą?

Virtualusis apsilankymas muziejuje ar galerijoje skiriasi nuo pasivaikščiojimo realioje, fizinėje, erdvėje. Ekrane matomą erdvę ir žiūrovą skiria atitvara – mėlynas ekranas, kuriantis atstumą. Lankydamasis realioje ekspozicijos erdvėje, jis pats gali reguliuoti fizinius atstumus, skiriančius jį ir meno kūrinius, o žvelgdamas į ekraną, nors ir turi galimybę padidinti vieną ar kitą sudominusį darbą, tačiau fizinio atstumo jutimas nedingsta. Vaizdo priartinimas atlieka tik didinamojo stiklo funkciją, bet nesuteikia pojūčio, kad iš tiesų priartėjama prie eksponuojamo kūrinio. Norėdamas apžiūrėti darbo detales ir jį padidinęs, žiūrovas mato spalvų faktūras, medžiagiškumą, skirtingas technikų raiškas, tačiau sunkiai jas suvokia, t.y. jos jo neįtikina, kadangi ekrano sukurta atitvara plokština matomą vaizdą. Tik žinojimo, jog vizuali kūrinio raiška yra įvairialypė, dinamiška, nepakanka, kad žiūrovas tuo patikėtų.

Virtualiojoje erdvėje, neturėdamas fizinio judėjimo laisvės ir nepasitikėdamas tik tuo, ką mato, jis ieškos to patvirtinimo, bandys nerti giliau.

Tačiau dėl ekrano atitvaros atsiradęs nuotolis, nors apsunkina meno kūrinio patyrimą, pajautimą, tampa sąlyga tam, kad darbo suvokimą nulemtų ir racionalesni pastebėjimai. Vyrauja nuomonė, kad racionalumas ir menas yra sunkiai suderinami, nes kūryba paremta jausmais, išgyvenimais. Tai tiesa. Tiksliau – tik viena tos tiesos pusė. Nes kitoje jos pusėje yra racionalus menininko mąstymas, filtruojantis patirtis, jausmus, išgyvenimus ir padedantis joms suteikti vizualią – meno kūrinio – formą. Nepakanka mostelėjimo stebuklinga įkvėpimo burtų lazdele, kad kūrinys imtų ir atsirastų. Iki jo realizavimo veda kelias, kuris turi būti nueitas. Tik tada darbas turės ką papasakoti žiūrovui.

Žiūrėdamas į meno kūrinius muziejuje ar galerijoje, jis yra užtikrintas tuo, ką mato, – kiekviename žingsnyje yra įsitikinęs savo teisumu, kad yra būtent taip, kaip mato jo akys. Virtualiojoje erdvėje tos pačios akys skatina žiūrovą abejoti.

Jei abejonė bus suvokiama kaip galimybė ieškoti ir atrasti ar bent išbandyti naujus kelius, tai apsilankymas meno kūrinių ekspozicijoje per nuotolį gali būti patirtis, nenusileidžianti tai patirčiai, kuri įgyjama apsilankius realiose muziejų, galerijų ekspozicijose. Abejonė paskatins žvilgsniu fiksuoti smulkmenas, susikoncentruoti į detales, iš kurių susideda visuma, kitaip tariant, surinkti faktus, vadinasi, skirti daugiau laiko meno kūriniui pamatyti. Lankydamasis realioje erdvėje, žiūrovas gali apibėgti ekspoziciją ir tvirtinti, kad pamatė viską, o virtualiojoje erdvėje, neturėdamas fizinio judėjimo laisvės ir nepasitikėdamas tik tuo, ką mato, jis ieškos tam patvirtinimo, bandys nerti giliau. O užsiimti nardymu sąlygos yra ypač palankios, kadangi lankantis virtualiosiose ekspozicijose tarsi nebelieka čia ir dabar, laikas išsitęsia, nes virtualiąją parodą aplankyti galima bet kuriuo paros metu, būnant skirtingose lokacijose.

Kūrinio patyrimas per nuotolį, pareikalaujantis iš žiūrovo pastangų, norint pastebėti visas detales, racionaliai apgalvoti jų sąsajas, atrasti prasmes, gali būti jau nebe alternatyva, o edukuojanti patirtis, kuri, nors ir skiriasi nuo tos, kuri įgyjama realiai lankantis muziejuose ir galerijose, tačiau tai nereiškia, kad ji nėra vertinga. Kiekvienam žiūrovui reikėtų pačiam atrasti, kaip ją vertinti ir ką iš jos pasiimti. Nereikėtų užmiršti, kad virtualiai įgytą patirtį bus galima pratęsti lankantis realiose ekspozicijų erdvėse.

Reikšmingas aspektas – meno kūrinių ekspozicijos, perkeltos į virtualiąją erdvę, pasiekiamos tiems, kuriems į muziejus, galerijas atvykti sudėtinga. Teksto pradžioje pasakytas teiginys, kad ekranas sukuria atstumą, šiame kontekste gali būti paneigtas: būtent jis tampa priemone, kuri įgalina įveikti kliūtis. Be to, galbūt ne tik meno ekspozicijos, tačiau ir kiti kultūriniai renginiai, perkelti į virtualiąją erdvę, gali tapti lengviau prieinami ekonomiškai nesaugiems visuomenės nariams – dažniausiai tokie renginiai yra nemokami, o pasiekiami jie gali būti bendruomenių susibūrimo centruose ar bibliotekose.

Laikas, kai parodos, spektakliai, koncertai buvo skirti tik privilegijuotiesiems, seniai liko praeityje, o mes juk gyvename dabartyje, todėl mokykimės naudotis visomis jos teikiamomis galimybėmis.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Strateginė migla
    Strateginė migla

    Agresija prieš kaimynus, tarptautinės teisės ignoravimu Maskva išvadavo Vakarų sąjungininkus nuo vidinio poreikio laikytis tam tikro komunikacijos etiketo. Auklėjimas laisvojo pasaulio atstovams trukdo nusileisti iki Rusijos nebeprezidento D...

  • E. Lucasas: pavėluotas JAV pagalbos paketas Ukrainai turėtų išsklaidyti niūrią nuotaiką
    E. Lucasas: pavėluotas JAV pagalbos paketas Ukrainai turėtų išsklaidyti niūrią nuotaiką

    Skleidžiasi pavasaris. Nusilpę Ukrainos gynėjai gaus dalį jiems reikalingos amunicijos. Nukentėję Ukrainos miestai turėtų gauti daugiau oro gynybos priemonių. JAV politinė sistema pagaliau, vėluodama pusę metų, pasiekė rezultatą, kurio norėjo d...

  • Willkommen in Litauen
    Willkommen in Litauen

    Vos Vyriausybė ir „Rheinmetall“ pasirašė ketinimų protokolą dėl amunicijos gamyklos Lietuvoje, jau tą pačią dieną ėmė tyliai mutuoti nepasitenkinimo erzelis. Kadangi gamyklą planuojama statyti ant Sveikatos mokslų universiteto v...

    19
  • Kur eina karavanas?
    Kur eina karavanas?

    Dar neišsivadėjo keturių komunarų aura Ramybės parke – jau iš peties triūsia naujo paminklo statytojai. Nors sakoma, kad dovanotam arkliui į dantis nežiūrima, kauniečiai išdrįso: ne visi entuziastingai sutinka verslininko i...

    16
  • Autoritarinis populizmas: kur slypi pavojai?
    Autoritarinis populizmas: kur slypi pavojai?

    1950-aisiais parama populistinėms jėgoms svyravo ties 10 proc., 2023 m. išaugo beveik iki 27 proc., rodo švedų analitinio centro TIMBRO ir Europos laisvosios rinkos analitinių centrų tinklo EPICENTER parengtas Autoritarinio populizmo indeksa...

    11
  • Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?
    Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?

    Lietuvą pasiekė puiki žinia – Vokietijos gynybos pramonės gigantas ,,Rheinmetall AG‘‘ planuoja statyti Lietuvoje amunicijos gamyklą. Tai ne tik geros ir ilgalaikės darbo vietos viename iš Lietuvos regionų, Lietuvos eksporto didi...

    5
  • Žiurkėnas mumyse
    Žiurkėnas mumyse

    Reikia saugoti savo kailiuką, nes gyvename kosminės įtampos laikais. Todėl svarbu ne gynyba, o mityba. Visavertė. Tokia yra mūsų, žiurkėnų, ambicija. Misime iki susivėmimo ir gal išvengsime susinaikinimo. ...

    8
  • Po Sibirą – be vadovo
    Po Sibirą – be vadovo

    Įpusėjus 1911-ųjų vasarai, Josifas Visarionovičius Džiugašvilis (1878–1953) persikėlė į Vologdos miestą, mat caro valdžia jam čia leido pagyventi porą mėnesių. Vologdoje jis trumpam buvo užmezgęs romaną su paaugle Pelagėja Onufr...

    3
  • Kur dingo rinkimų kampanija?
    Kur dingo rinkimų kampanija?

    Gerai kažkas pastebėjo, kad pas mus nevyksta jokia rinkimų į šalies prezidentus kampanija. Praėjusią savaitę jau buvo paskelbti visi oficialūs kandidatai, tarp kurių yra milijonierių, tačiau nematyti nei plakatų, nei skelbimų su vieš...

    9
  • Ugnis ir vanduo
    Ugnis ir vanduo

    Pastarąsias dienas pasaulyje kažkaip nevaldomai įsišėlo ugnis ir vanduo – dvi iš keturių stichijų ar pradinių elementų, sukūrusių Žemę ir sudarančių jos egzistencijos pagrindą. Bent jau taip mąstyta Antikoje. ...

    1
Daugiau straipsnių