Kaip prasideda smurtas?

Sausio 27 dieną minėsime Aušvico–Birkenau koncentracijos stovyklos išlaisvinimo dieną. Ta proga prisiminiau rabino mistiko Abraomo Jošua Hešelio mintį, kad Aušvicas buvo sukonstruotas ne iš plytų, bet iš žodžių. Ką jis turėjo galvoje? Mano galva, tai, ką ne kartą yra kartoję įvairūs genocido tyrinėtojai. Įvairiausių formų masiniai smurto proveržiai, net ir tokios neįtikėtinos apimties kaip Holokaustas, pirmiausia prasideda simbolinėje terpėje: kalboje, kultūroje. Prasideda iš pirmo žvilgsnio nuo mažų ir tariamai banalių dalykų. Tad norėčiau pažvelgti į ryšį tarp smurto ir žodžių.

Smurto kultūra kalboje kuriama ir sklinda per tam tikrų reikšmių kūrimą. Tos reikšmės įsiskverbia į žmonių sąmonę ir ją formuoja. Kalbant apie genocidų istoriją ir smurto proveržius kalbos terpėje, pavyzdžių – daugybė. Prisiminkime Stalino ideologinės kampanijos retoriką, kai tam tikrų socialinių grupių atstovai buvo sistemiškai vadinami kraugeriais, parazitais. Kinijos kultūrinės revoliucijos šaukliai savo klasinius priešus vadino kiaulėmis, šunimis ir kitais nužmoginančiais epitetais. Hutų žudikai Ruandoje tutsių aukas primygtinai vadino tarakonais ir t. t. Smurtas kalboje visą laiką arba ženklino realaus smurto pradžią, arba vyko paraleliai, ir taip sudarydavo palankų foną smurtui. Kodėl tokia retorika vadinama smurtu? Todėl, kad jos esmė – tam tikros grupės žmonių sumenkinimas, stigmatizavimas ir laipsniškas nužmoginimas. Tai labai svarbus segmentas smurto grandinėje.

Dar vienas komponentas – juokas. Paprastai juokas mums asocijuojasi su atsipalaidavimu, teigiamomis emocijomis, laisve nusijuokti į akis engiančiai kvailybei, brutalumui, absurdui. Juokas, kaip noras siekti tobulėjimo, sudaro klasikinės satyros pagrindą. Juokas turi kuriančios, teigiančios galios, tačiau juokas gali tapti ir svarbia smurto sklaidos dalis. Toks juokas pasitelkiamas pasityčioti iš paties žmogiškumo, juo niekas neteigiama, nekuriama, juo tik naikinama ir dekonstruojama.

Detaliai tokį juoką aprašė antropologas, etnologas Leo Klejnas savo kalėjimo aprašymuose. Praėjusio amžiaus 9-ajame dešimtmetyje kalėdamas sovietiniame lageryje, vadinamojoje „zonoje“, jis detaliai aprašė aplinką, kur galią turintys nusikaltėliai, vadinamieji „vierchai“, naudoja juoką kaip svarbiausią priemonę silpnesniems kameros gyventojams valdyti ir įrankį užgniaužti žmogiškai empatijai. Jokiu būdu negalima manyti, jog toks destruktyvus juokas yra nekūrybingas. Nusikaltėlių žargoną (rus. „blatnaja fienia“ (блатная феня)) tyrinėję mokslininkai pabrėžia, jog tai nepaprastai kūrybingas kalbėjimas, prisodrintas metaforų, metonimijų, parabolių, keliaaukščių keiksmažodžių, ištiktukų ir t. t. Labai svarbi jo dalis yra juokas. Tačiau kitiems nužmoginti panaudojamas juokas žingsnis po žingsnio paverčia jo skleidėjus monstrais ir nužmogina ne tik juos pačius, bet ir didelę dalį kitų šios visuomenės ląstelės narių. 

Šiandieninė medijų aplinka dar palankesnė negatyviam juokui skleistis. Dar daugiau – toks juokas ir smurto retorika gali būti puikus verslas, nes veikia emocijas ir sukuria greitą efektą, o tai leidžia formuoti emocines bendruomenes, suburtas destruktyvių emocijų pagrindu, neapykantos grupes. Charizmatiško lyderio nuolat keliamas ciniškas juokas leidžia jo manipuliuojamai auditorijai patirti galios iliuziją, pakelti savivertę jos stokojantiems, patirti trumpalaikę bendruomenės iliuziją vienišiems. Taip skleidžiamos destrukcijos pasekmė – auditorijos nujautrinamas ir leistinos civilizuotumo ribos stūmimas vis žemyn ir žemyn.

Beje, tokia juoko bendruomenė – puiki terpė politinėms ideologijoms ir propagandai skleisti. Stebėdami šiandienos kontekstą matome vis daugiau politinės galios turėtojų, kurie save pozicionuoja kaip juokdariai. Tai yra politikai personažai, pusiau satyrikai, pusiau šoumenai. Juoko forma jie primygtinai artina priimtinumo ribą link iš pirmo žvilgsnio absurdiškų, įžūlių, akiplėšiškų, iš pirmo žvilgsnio juokingų dalykų ir taip keičia tikrovę. Čia pirmiausia prisimenu Rusijos politiką- personažą Vladimirą Žirinovskį, tobulą Vladimiro Putino režimo viešųjų ryšių investiciją. Be abejo, ne V. Žirinovskis sukūrė šį žanrą. Toks kalbėjimas buvo išpopuliarintas praėjusio amžiaus 8–9 dešimtmečiais Šiaurės Amerikoje radijo laidų vedėjų, vadinamųjų „shock-jocks“ – kaip, pavyzdžiui, Rushas Limbaugh, sumaniai manipuliavusių klausytojų emocijomis per drastišką humorą, grįstą ne tik įprasta satyra, bet visišku tikrovės sukarikatūrinimu, supaprastinimu. Toks kalbėjimas sulaukė didžiulio populiarumo.

Galima sakyti, ir dabartinis JAV prezidentas Donaldas Trumpas yra puikus „shock-jock“ pavyzdys. Jo akiplėšiški pareiškimai, pašaipos, kėlę šoką ir pasipiktinimą – viena iš galios konsolidavimo formų, taip nuolat bet kokia kaina išlaikant dėmesį. Bet kur ta riba, kai juokas tampa sąmonės nuodais? Ar vis toliau nukeliama riba nestumia į žmogiškumo paniekinimą, barbarybę? Norėčiau atkreipti dėmesį į neseniai garsios JAV aktorės Meryl Streep pasakytą kalbą. Atsiimdama apdovanojimą ji taip apibūdino D. Trumpo drastišką pasišaipymą iš neįgalaus žurnalisto: „Instinktas žeminti, kai tai daro ypač galingas ir viešas asmuo, tiesiogiai pasiekia visų mūsų gyvenimus ir atsispindi juose, nes tai suteikia simbolinį leidimą kitiems daryti tą patį. Nepagarba visada sukelia nepagarbą, smurtas sukelia smurtą. O kai galingieji naudoja savo poziciją tam kad būtų niekinami kiti, silpnesni, mes visi, visi iki vieno pralaimime <...>.“

M. Streep kalba būtent apie simbolinę smurto grandinę, kai destruktyvus juokas pamina žmogiškumą ir perkelia mus į smurto lauką. Būtent apie tokį simbolinį žingsnį, mano galva, kalbėjo ir rabinas Hešelis teigdamas, kad Aušvicas buvo sukonstruotas ne iš plytų, o iš žodžių. Ar tikrai šiandien sugebėtume atpažinti juoką kaip smurto, destruktyvios manipuliacijos priemonę? Ar atpažintume destrukciją, jeigu ji būtų pateikiama kitokiomis – kultūriškai dar neįprastomis, kūrybingomis formomis?  


Šiame straipsnyje: holokaustassmurtasideologija

NAUJAUSI KOMENTARAI

Kažkur girdėta...

Kažkur girdėta... portretas
Na,o tuo tarpu pas mus: vatnykai, runkeliai, šunauja...jeigu tik pasakai kitaip... Kai buvo Garliavos tragedija, žmonės buvo pravardžiuojami violetniais, patvoriniais. O kas kuria tas patyčias? Kodėl -iniasklaida leidžia visa tai i "eterį", ir netgi kartais sąmoningai skatina? Gal nuo to ir pradėkim.

K

K portretas
Geras straipsnis. Tik šią mintį: "Prisiminkime Stalino ideologinės kampanijos retoriką, kai tam tikrų socialinių grupių atstovai buvo sistemiškai vadinami kraugeriais, parazitais. Kinijos kultūrinės revoliucijos šaukliai savo klasinius priešus vadino kiaulėmis, šunimis ir kitais nužmoginančiais epitetais. Hutų žudikai Ruandoje tutsių aukas primygtinai vadino tarakonais ir t. t". reikia papildyti - Lietuvoje lietuviai vadinami šunauja, runkeliais ir t. t.
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

  • Kur dingo rinkimų kampanija?
    Kur dingo rinkimų kampanija?

    Gerai kažkas pastebėjo, kad pas mus nevyksta jokia rinkimų į šalies prezidentus kampanija. Praėjusią savaitę jau buvo paskelbti visi oficialūs kandidatai, tarp kurių yra milijonierių, tačiau nematyti nei plakatų, nei skelbimų su vieš...

    1
  • Ugnis ir vanduo
    Ugnis ir vanduo

    Pastarąsias dienas pasaulyje kažkaip nevaldomai įsišėlo ugnis ir vanduo – dvi iš keturių stichijų ar pradinių elementų, sukūrusių Žemę ir sudarančių jos egzistencijos pagrindą. Bent jau taip mąstyta Antikoje. ...

    1
  • Žodžiais dvoko nepridengsi
    Žodžiais dvoko nepridengsi

    Paputojo vienuoliktokų tarpinių patikrinimų jovalas, pakaitinis jo maišytojas garsiai trinktelėjo durimis, palikdamas dvoką uostyti 26 tūkst. gimnazistų, jų tėvams ir mokytojams. ...

    1
  • Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje
    Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje

    Geležinės uždangos jau seniai nebėra. Tačiau jos šešėlis dar juntamas. Kelių, geležinkelių, oro, energetikos ir kitokios jungtys yra prastesnės toje Europos pusėje, kuri patyrė komunistinį valdymą. Ypač prasta situacija dėl &Scaro...

  • Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame
    Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame

    Manau, kad kiekvienas žmogus tai galėtų pritaikyti sau, prisimindamas anapilin iškeliavusius artimus žmones ir nepanaudotą laiką bendravimui su širdžiai mielais. Bet šiandien ne apie tai. ...

    2
  • Kai net ir galvai reikia renovacijos
    Kai net ir galvai reikia renovacijos

    Atšyla oras, pakyla noras. Visų pirma, ginčytis, piktintis ir leisti žvygauti emocijoms dėl šildymo sezono (ne-)pabaigos. ...

    8
  • Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis
    Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis

    Išankstiniai indikatoriai rodo, kad ekonominis aktyvumas Lietuvoje laipsniškai atsigauna. Vis dėlto, kol daugelis pagrįstai Lietuvos ekonomikos atsigavimą sieja su eksporto ir pramonės rodikliais, vidaus vartojimas tampa ypač svarbiu kompone...

    1
  • Belaukiant kuklesnių palūkanų, mažėja manančiųjų, kad būstas pigs
    Belaukiant kuklesnių palūkanų, mažėja manančiųjų, kad būstas pigs

    Pirmą šių metų ketvirtį padaugėjo gyventojų, kurie mano, kad būstas per artimiausius dvylika mėnesių brangs arba jo kaina nesikeis. Prasčiausi gyventojų lūkesčiai dėl būsto kainų buvo lygiai prieš metus. Tai, kad, atsižvelgus į ...

  • Šašo krapštymas
    Šašo krapštymas

    Virtualios realybės filmą „Angelų takais“, leidžiantį persikelti į M. K Čiurlionio paveikslus, pamatė 300 tūkst. žmonių. Įsitikinę jo terapine galia, filmo kūrėjai nutarė parodyti jį kalėjime. Visų mačiusiųjų įspūdžiai pana...

    6
  • Virtualybės tironija
    Virtualybės tironija

    Paskutiniajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje kino režisierius, rašytojas Vytautas V. Landsbergis, lankydamasis Niujorke, filmininko ir poeto Jono Meko studijoje, įrašė jųdviejų tarpusavio pašnekesį apie gandus, arba, kaip t...

    1
Daugiau straipsnių