- Enrika Striogaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Radikaliam pokyčiui reikia radikalaus veiksmo, teigia šiųmetis tarptautinis žmogaus teisių dokumentinių filmų festivalis "Nepatogus kinas".
2007 m. surengtas pirmasis "Nepatogaus kino" festivalis buvo didžiulis įvykis jau vien dokumentinio kino sferoje: pastarasis anksčiau buvo tarsi šiek tiek antrarūšis ir nė nemėgino konkuruoti su meninėmis kino juostomis. Šiandien dėmesys dokumentiniam kinui ne tik labai išaugęs, jis nebekonkuruoja ir neretai net lenkia meninius filmus tiek kokybe bei kūrybiškumu, tiek auditorijos dėmesiu. Režisierių įvaldyta nauja, įvairi ir kaskart tobulėjanti, pagaulesnė dokumentinio kino kalba, pateikianti realius faktus, tikras istorijas jau ne taip, kai anksčiau, – užkadrinis tekstas ir monologai patraukia kur kas daugiau žiūrovų.
Beje, domintis dokumentiniu kinu, išjungti racionalaus mąstymo taip pat nederėtų. Legendinis kino režisierius Woody Allenas yra sukūręs puikų netikro dokumentinio filmo šedevrą "Zeligas" ("Zelig") – tobulą dokumentikos parodiją, arba, kaip dabar sakoma, feiką, kuri atskleidžia, kad dokumentinis kinas taip pat gali būti tik falsifikacija arba manipuliacija. Tiesa, ragavę totalitarinio režimo piliečiai tai puikiai žino, tačiau dokumentinio kino falšas gali būti ne tik politikos priemonė – apgaulė ir klastotė slypi bene visur. Tačiau šįkart ne apie tai.
"Nepatogus kinas" savo laiku atvėrė milžinišką langą į pasaulį, parodydamas ne gražius judančius paveikslėlius, bet įvardydamas skaudžias problemas, apie kurias nė nenutuokėme, vadinasi, pasaulį matėme kur kas siauriau. Matyti ir nepatogias, nemalonias problemas, greičiausiai, yra būtina ne tik tam, kad nedingtų pasaulio įvairovės suvokimas, bet ir aštrus, kritinis mąstymas bei atjautos, pagalbos teikimo poreikis, tiesiog – žmogiškumas, kuris turi tik teigiamą žodžio konotaciją.
Erika Striogaitė. / Lietuvos rašytojų sąjungos nuotr.
Vienas iš šių metų festivalio "Nepatogus kinas" filmų "Rašymas ugnimi" – indų režisierių Sushmit Ghosh, Rintu Thomas dokumentika apie Indijoje diskriminuojamą Neliečiamųjų kastą. Jokia paslaptis, kad Indijoje egzistuoja socialinės kastos: šventikai, kariai, pirkliai ir juodadarbiai, kurias nulemia ne pasiekimai, išsilavinimas ar kokios žmogiškosios savybės, o tiesiog gimimas priklausant tai ar kitai kastai, taigi ničniekas to pakeisti negali. Atrodo, indai su tuo susitaikę, ne kartą tekę girdėti, kad tai gana teisingas požiūris, turintis savo tradiciją, susiformavusią nuo 1500 m. pr. Kr., ir religinį pagrindą.
Filmas "Rašymas ugnimi" (su virtualiuoju "Nepatogaus kino" pasu jį, kaip ir kitus festivalio filmus, galima matyti internetu – red.past.) atskleidžia, kad skirstymas į kastas nėra lydimas romaus susitaikymo ir stoiškumo. Maža to, diskriminacija tarp kastų netgi įstatymiškai panaikinta, tačiau tik teoriškai, nes praktiškai to laikomasi iki šiol, kaip ir niekur nedingęs moterų menkinimas.
Tačiau Šiaurės Indijos valstijoje Utar Pradeše, kur ypač daug smurto patiria moterys dalitės (dalitai laikomi nešvariais, jie savotiški neliečiamieji ir kastų sistemai net nepriklauso, kaip ir moterys), būtent jos susibūrė ir 2002 m. įsteigė laikraštį "Khabar Lahariya" ("Naujienų bangos"), kuris, buvo neabejojama, pasmerktas žlugti. Bet šis vienintelis tik moterų leidžiamas Indijos laikraštis sukurstė revoliuciją, o perkeltas į interneto erdvę, sulaukia per 11 mln. peržiūrų.
"Rašymas ugnimi" pasakoja, kiek daug gali vienas žmogus, keletas tikslui susitelkusių žmonių, šiuo atveju – moterų (deja, reikia įrodinėti, kad jos irgi lygiaverčiai žmonės), net ir didžiulio nuolatinio pavojaus akivaizdoje. Pavyzdžiui, filme "Khabar Lahariya" žurnalistė klausia besibalotiruojančio kandidato į vietos valdžią, kaip jis kovos su prievarta prieš moteris (turima galvoje, tiesioginiai, nuolat patiriami fiziniai moterų išprievartavimai, kai kaskart į namus įsiveržia grupė vyrų; nufilmuota ir tai patyrusi moteris, kuri įvardija dienas, kartus, kai buvo prievartaujama, bet nė vieno jos pareiškimo policija nepriėmė). Kandidatas atsako, kad, jam atėjus į valdžią, išprievartavimų sumažės.
Spręsdami kitų problemas, mes pirmiausiai padedame sau, suvokiame, kad kitų tiesiog nėra, kaip nėra antrarūšių žmonių, blogesnės tautos ar lyties.
Filmas apnuogina ne tik veidmainių politikų veidą, beribį verslininkų godumą ir abejingumą žmogui, bet ir apsišaukėlius dvasinius guru, net tos pačios vyriausiosios laikraščio reporterės šeimą, kurioje vyras toli gražu nepalaiko savo žmonos, nes ji, pasak jo, turėtų užsiimti namų ruoša, užuot bėgiojusi iki išnaktų spręsti kitiems kylančių problemų.
Tačiau, kaip ir būna, spręsdami kitų problemas, atjausdami ir suprasdami, mes pirmiausiai padedame sau, augame dvasiškai ir intelektualiai: nematome vien tai, kas prieš mūsų nosis ir šalia, o suvokiame, kad kitų tiesiog nėra, kaip nėra antrarūšių žmonių, blogesnės tautos ar lyties.
Manipuliatoriai, jų vienokios ar kitokios priemonės ypač bijo viešumo, nes jis, kaip skaidrus vanduo, gali nuplauti ir parodyti tai, kas iš tiesų slypi po gražia veidmainiško rūpinimosi kauke. Atkakliai, sąžiningai dirbdamos, patyrusios ir tik pradedančios "Khabar Lahariya" žurnalistės moterys ne tik atkreipė vietinės ir pasaulio visuomenės dėmesį į didžiulius, bet slepiamus skaudulius ir net sutramdė nežmonišką vietinės mafijos apetitą – jos net sukėlė savotišką revoliuciją. Vis dėlto turbūt svarbiausia, kad pajuto savo veiklos prasmę, išsilaisvino iš žeminančių gniaužtų, nors rašė ir teberašo ugnimi, bet turbūt kitaip apsivalymas neįvyksta.
„Kauno diena“ dovanoja specialią filmo peržiūrą už 1 Eur. Filmą peržiūrėti galite ČIA.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Antrasis S. Dirsytės romanas: aplinkybių sutraiškyta herojė iki pabaigos kovojo už teisę išlikti
„Kai rašai istorinį romaną, išties, gerąja to žodžio prasme, ištinka tam tikras apsėdimas. Atrodo, kuo daugiau domiesi laikotarpiu, apie kurį rašai, tuo aiškiau dėliojasi istorija, o rūke tarsi paskendęs vaizd...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
Kultūros ministerija paskelbė konkursą vadovauti Nacionaliniam architektūros institutui1
Kultūros ministerija antradienį paskelbė konkursą į naujai įsteigto Nacionalinio architektūros instituto direktoriaus pareigas. ...
-
Prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė
Antradienį Lietuvoje prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė, kurios tema šiemet – Europos Sąjunga (ES). ...
-
Finaliniai B. Dvariono konkurso akordai: nuo rečitalių koncertų salėse iki kelionių į Disneilendą
Jau dvyliktą kartą jaunuosius smuikininkus ir pianistus iš viso pasaulio į Lietuvą pakvietęs Tarptautinis Balio Dvariono konkursas šį savaitgalį išrinko pačius geriausius. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje konkurso f...
-
S. Karunatilaka: tikiuosi, kad mes šio to pasimokysim iš pasakojimų, persmelktų mūsų patirties
„Rašant knygą nėra taip, kaip būna per kokią filmo premjerą, kai jis išleidžiamas ir palydimas su fanfaromis, ji gimsta pamažu, o paskui dar reikia tikėtis, kad ras skaitytojų“, – pripažįsta Bookerio premijos laureata...
-
Kaune prasideda Azijos ir skandinavų kultūrų savaitė3
Šią savaitę Kaune vyraus Azijos ir skandinavų kultūros – prasideda jubiliejinė Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) rengiama Azijos savaitė ir skandinaviškos kultūros pažinimo renginiai. ...
-
Seimas linkęs bibliotekoms leisti dovanoti nurašytas knygas
Seimas po svarstymo šią savaitę pritarė leidimui bibliotekoms dovanoti nurašytas knygas. ...
-
Po rekonstrukcijos atidarytas Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras13
Klaipėdoje šeštadienio vakarą gala koncertu atidarytas Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras. ...
-
Garbūs svečiai atvyko į A. Areimos premjerą „Dviejų Korėjų susijungimas“5
Balandžio 19-ąją publika rinkosi į režisieriaus Artūro Areimos Nacionaliniame Kauno dramos teatre režisuotą spektaklį pagal J. Pommerat pjesę „Dviejų Korėjų susijungimas“. ...