Kaip pranešti pacientui, kad jis serga vėžiu?

  • Teksto dydis:

Išeidama po pokalbio su onkologu pacientė turi jausti viltį. Darbo grupė, subūrusi medikus ir pacientus iš 26 pasaulio šalių, tai rekomenduoja medikams, gydantiems metastazavusiu krūties vėžiu sergančias moteris. Šie patarimai tinka visiems.

Iššūkis – pranešti diagnozę

Įvertinti tyrimų rezultatus, paskirti tinkamą gydymą – atrodytų viskas yra įprasta, aišku ir paprasta. Tačiau, kaip pripažįsta patys gydytojai, būna itin sunkių situacijų, kai tenka pacientui ištarti nepagydomos ligos diagnozę ar pasakyti, kad gydymas nebuvo efektyvus.

"Ypač nelengva pranešti pacientui žinią apie pažengusį, metastazavusį vėžį. Tokiais atvejais gydytojas turi būti gerai pasiruošęs, jam reikia ne tik specialybės, bet ir psichologinių žinių", – sakė gydytoja onkologė chemoterapeutė Birutė Brasiūnienė, Nacionalinio vėžio instituto Chemoterapijos skyriaus vedėja.

Situacija tokiu atveju itin sudėtinga: ligonės ne tik turi priimti šią diagnozę, bet ir iškart apsispręsti dėl tolesnio gydymo bei apgalvoti savo asmeninio, profesinio, socialinio gyvenimo pokyčius, kuriems įtakos gali turėti liga ir būsimas gydymas. Baimės, kaltės ir apgailestavimo jausmas gali komplikuoti šią ir taip jautrią situaciją. Nepavydėtina ir mediko padėtis: laikas, kurį jis gali skirti susitikimui su paciente, ribotas, o reikia ir nuraminti, ir paaiškinti apie ligą, gydymo perspektyvas, neretai organizuoti pagalbą jos priežiūrai dėl sunkios būklės.

Pranešant blogą žinią būtina paminėti galimybes ir pateikti teigiamą perspektyvą, kad pacientė išvyktų jausdama viltį.

Atspindi svarbiausias temas

Kurti sveikatos priežiūros specialisto ir pacientės bendravimui skirtas rekomendacijas ėmėsi daugiadisciplinė komanda, kurią sudarė 50 metastazavusiu krūties vėžiu sergančių pacienčių, jų atstovų, onkologų, slaugytojų ir onkopsichologų iš 26 pasaulio šalių. Vasarą Berlyne vykusiame susitikime delegatai buvo pakviesti aptarti, kaip su rekomendacijomis supažindinti visų šalių pacientų organizacijas, sveikatos priežiūros specialistus.

Dokumente aprašomi specifiniai procesai, padedantys bendrauti su pacientėmis nuo pradinės diagnozės nustatymo iki tinkamo gydymo parinkimo ir pokalbio apie paliatyviąją priežiūrą gyvenimo pabaigoje.

Rekomendacijos gairės remiasi įprastiniu pacientės ir sveikatos priežiūros specialisto pokalbių modeliu kovos su liga metu. Akronimai atspindi bendrąsias svarbiausias temas, kuriomis turi remtis specialistų ir pacienčių konsultacijos.

"Mūsų nuomone, pati svarbiausia rekomendacija yra ta, kad pranešant blogą žinią būtina paminėti galimybes ir pateikti teigiamą perspektyvą, kad pacientė išvyktų jausdama viltį. Vėžio gydymui reikia gydytojo ir paciento partnerystės. Pacientas turi pasitikėti gydytoju, būti tikras, kad judviejų pasirinktas gydymo kelias ir būdas yra geriausia, kas įmanoma šioje situacijoje", – pasakojo Onkologinėmis ligomis sergančiųjų asociacijos atstovė Ieva Kašauskaitė-Petrauskienė, grįžusi iš Berlyne vykusio medikų ir pacientų susitikimo.

Sklandesnis gydymo procesas

"Nors apie ligonio ir medicinos personalo komunikacijos svarbą žinoma jau seniai ir medikai nuolat stengiasi, kad ji būtų kuo geresnė, visgi šiandienis gyvenimas padiktavo poreikį sukonkretinti tokios komunikacijos tikslus ir priimti praktines rekomendacijas, kaip tai įgyvendinti, kad jos dar labiau padėtų lengvinti komunikaciją su pacientais išplitusios onkologinės ligos akivaizdoje. Nors jos parengtos metastazavusiu krūties vėžiu sergančioms moterims, jas galima pritaikyti ir kitais išplitusio vėžio atvejais", – įsitikinusi mokslų daktarė B.Brasiūnienė.

Pasak pašnekovės, šiais laikais pacientai turi labai daug informacijos apie savo ligą ir komunikacija su gydytoju tampa labai svarbi. Kai ligonis supranta, kas su juo vyksta, kokia tai liga, koks gydymas, kokios perspektyvos, jam būna ramiau, jis jaučiasi daug geriau.

"Tokiais atvejais ir mums, medikams, daug paprasčiau, nes pacientas žino, kodėl skiriamos vienos ar kitos procedūros, tyrimai, laiku kreipiasi paūmėjus šalutiniam poveikiui, o tai, pavyzdžiui, padeda geriau suvaldyti galimas komplikacijas ar laiku perspėti dėl jų ir taip išvengti būklės blogėjimo", – aiškino gydytoja B.Brasiūnienė.

Vienas didžiausių iššūkių šioje situacijoje – laikas, tiksliau – laiko, kuris skiriamas gydytojui bendrauti su pacientu, stygius. Specialistė įsitikinusi, kad apie tai būtina diskutuoti ir bendrai ieškoti išeities ir medikams, ir pacientų organizacijoms, ir sprendimus priimančioms institucijoms, ir visai visuomenei. Gydymo rezultatų sėkmė labai priklauso ir nuo ligonio socialinės, dvasinės, psichologinės būklės.


Akronimai ir jų reikšmės

P (angl. Prepare – Pasiruošk) – konsultacijai pasiruoškite iš anksto;

A (angl. Ask – Klausk) – paklauskite pacientės, ar ji suprato paaiškinimus ir, ar ji sutinka dėl tolesnių veiksmų;

Li (angl. Listen – Klausyk) – klausykite, kad suprastumėte, ar pacientei kyla kokių nors abejonių ar klausimų;

Mo (angl. Motivate – Motyvuok) – motyvuokite ir drąsinkite pacientes per ilgo kovą su liga, kurioje dalyvaujate ir jūs.



NAUJAUSI KOMENTARAI

na ir dar

na ir dar portretas
jokių sunkių nešulių,pradžioj neškit net mažiau nei rekomenduojama. Man pradžioj net rankinė atrodė sverianti toną, ką jau kalbėt apie daugiau. Į parduotuvę eidavau po 3-4 kart kad neapsikraut ( vienu ėjimu pienas ir batonas, kitu kiaušiniai ir dešra, trečiu dar kažkas ko reik tam kartui ir tt) Ir maistas- pagal galimybes pasistenkit isiklausyt į savo organizmą ir duot jam tai ko jis nori. Neignoruokit to poreikio., nes, mano nuomone, tai irgi padeda sveikimui.Tai gali būt net toks maistas kurio anksčiau nemėgot. Matyt organizmui to reik. Man tai buvo zefyrai. Sveikatos jums

na

na portretas
mano atveju medikai apie ligą pasakė paprastai, nevyniodami į vatą ir tai man geriausiai padėjo. Beje tai buvo ne krūties vėžys. Aišku susijaudinau, pergyvenau, bet suėmiau save į rankas ir nepasidaviau panikai. Buvau pasiruošus blogiausiam, nes laukė sudėtinga operacija. Šiuo metu , gydytojo dėka, jaučiuosi gerai. Ką galiu patart? Nepulkit į paniką, suimkit save į rankas ir vykdykit visus gydančio gydytojo ir kito medicinos personalo nurodymus, net jei tai butų valytoja. Pasistenkit nuteikt save pozityviai ir nepervertinkit savo jėgų pooperaciniu periodu ir nepervarkit grižę namo: jokio puodų šveitimo, grindų plovimo ar kitokių darbų, jokių nešulių( jūs ne krovininis automobilis). Ramiai ir rūpindamiesi savimi, savo organizmo net ir keistais poreikiais pasistenkit pragyvent bent pusmetį, tai jums duos dydžiulį šansą iveikt ligą. O kambarių tvarkymas niekur nuo jūsų nepabėgs, lai tuo pasirūpina kiti šeimos nariai.

keep it simple

keep it simple portretas
su sypsena; turiu jums staigmena, jus sergat veziu!
VISI KOMENTARAI 4

Galerijos

Daugiau straipsnių