Apie „Belaruskalij“ skandalą: atrodo, kad dvi Lietuvos įmonės susimokė su A. Lukašenkos režimu

  • Teksto dydis:

Baltarusiškų trąšų skandalas gilėja ir jau purto Vyriausybę. Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis ir susisiekimo ministras Marius Skuodis sakė esantys pasirengę atsistatydinti. Aiškėja daugiau skandalingų detalių: trąšos važiuos ne iki sausio, o visą žiemą, be to, patys „Lietuvos geležinkeliai“ ir pareikalavo iš baltarusių avansų, praneša LNK.

Skandalas supurtė Vyriausybę

Lietuvos Vyriausybė prašė, kad Vakarai įvestų sankcijas „Belaruskalij“. Amerikiečiai tą padarė, bet trąšos važiuoja toliau, o sankcijos skaudžiausiai kirto pačiai Lietuvos Vyriausybei.

„Pasakiau, kad esu pasiruošęs trauktis ir laukiu premjerės sprendimo“, – sakė Užsienio reiklų ministras G. Landsbergis.

„Ryte informavau premjerę, kad,  atsižvelgiant į visas politines aplinkybes, aš esu pasiruošęs prisiimti atsakomybę“, – teigė susiekimo ministras M. Skuodis.

Kol kas apie atsistatydinimą tik kalba. Konstitucija numato, kad turėtų premjerei įteikti atsistatydinimo pareiškimus.

„Rytoj aš išvykstu į Moldovą ir manau, kad kitos savaitės pradžioje informuosiu, ką nuspręsiu“, – kalbėjo ministrė pirmininkė Ingrida Šimonytė.

I. Šimonytei šis apsisprendimas nelengvas, ypač dėl G. Landsbergio. Jis ir pačią I. Šimonytę delegavusių konservatorių vadas. M. Skuodį delegavo Laisvės partija.

Kad nebūtų taip, jog atsistatydina žmonės, o trąšos toliau važiuoja.

„Politinės atsakomybės akivaizdoje turime nepamiršti, kad sprendimus taip pat reikia priimti, kad nebūtų taip, jog atsistatydina žmonės, o trąšos toliau važiuoja“, – komentavo Laisvės partijos pirmininkė Aušrinė Armonaitė.

Yra reikalaujančių ir premjerės atsakomybės.

„Mes kalbame apie mėgėjišką užsienio politiką“, – rėžė Saulius Skvernelis.

Aiškėja skandalingos detalės

Trauktis nesisiūlo „Lietuvos geležinkelių“ vadovas Mantas Bartuška.

„Tokios situacijos nesvarstau“, – sakė M. Bartuška.

Ketvirtadienį „Lietuvos geležinkelių“ vadas iškviestas į Seimą ir neaiškumų tik daugėjo. Trečiadienį „Lietuvos geležinkelių“ vadovas aiškino, kad trąšos vežamos, nes baltarusiai iki sankcijų įsigaliojimo dienos atsiskaitė į priekį, o ketvirtadienį paaiškėjo, kad patys „Lietuvos geležinkeliai“ pareikalavo mokėti avansu.

„Mes pareikalavome pereiti prie avansų jau spalio mėnesį“, – aiškino M. Bartuška.

Trečiadienį skelbta, kad sumokėta už trąšų pervežimą iki sausio, o ketvirtadienį paaiškėjo, kad trąšos gali važiuoti dar tris mėnesius.

„Įmonė negalėjo rizikuoti, kad jai už vežimą, kuris yra įvykęs iki sankcijų įsigaliojimo, liks nesumokėta, todėl natūralu, kad ji paprašė mokėti avansu“, – komentavo I. Šimonytė.

Anot M. Bartuškos, problemos kilo, kai avansu atsiskaitė už lapkritį. Baltarusiai į „Lietuvos geležinkelių“ sąskaitą avansu pervedė milžinišką sumą už kelis mėnesius.

„Aš taip pat apie tai sužinojau šią savaitę. Įmonės buvo paprašytą šį avansą grąžinti“, – aiškino I. Šimonytė.

Man toks įspūdis, kad čia veikiama iš anksto susitarus, kaip apeiti šitas situacijas.

Anot „Lietuvos geležinkelių“, bankas neleidžia baltarusiams grąžinti avanso, taigi aiškinama, kad Lietuva privalo toliau gabenti trąšas. Daliai valdančiųjų atrodo, kad dvi Lietuvos valstybės įmonės – „Lietuvos geležinkeliai“ ir Klaipėdos uostas – susimokė su A. Lukašenkos režimu.

„Man toks įspūdis, kad čia veikiama iš anksto susitarus, kaip apeiti šitas situacijas“, – svarstė Seimo narys Eugenijus Gentvilas.

„Iš tikrųjų labai tragiška situacija, man atrodo, jau nepataisoma padaryta žala. Patys prašomės strateginių partnerysčių ir gaunam jas“, – antrino Seimo narys Raimundas Lopata.

Svarstomi keli būdai: Vyriausybė pripažįsta „Belaruskalij“ įmonę kaip keliančią grėsmę nacionaliniam saugumui (tai jau pradėta) arba Seimas gali priimti įstatymą specialiai „Belaruskalij“.

„Tokį, koks buvo padarytas dėl Astravo atominės elektrinės elektros“, – aiškino M. Skuodis.

Opozicija kuria darbo grupę.

„Pagrindinis tikslas išsiaiškinti, kas meluoja. Pagrindinis klausimas bus sudaryti Seime darbo grupę“, – šnekėjo Seimo narys Algirdas Butkevičius.

Bet darbo grupės išvados, kitaip nei laikinosios komisijos, nieko neįpareigoja.

„Belaruskalij“ trąšas Klaipėdos uoste krauna „Birių krovinių terminalas“, kurio dalis akcijų priklauso pačiam „Belaruskalij“. Terminalo vadovas sakė apskritai nesuprantantis Lietuvos politikų aiškinimų, kad „Belaruskalij“ trąšos nebebus vežamos. Terminalo vadovas sakė, kad kasmet „Belaruskalij“ parduoda trąšų už 3 mlrd. Jis nesiėmė skaičiuoti, kokį ieškinį „Lietuvos geležinkeliams“ nutraukus sutartį gali pateikti baltarusiai.



NAUJAUSI KOMENTARAI

taigi

taigi portretas
Kažkas jau save įsivaizdavo sąmoningai sunaikintų ir už eurą nupirktų strateginių įmonių savininku....gal dar pavyks.

>

> portretas
> Algis. Jūsų argumentai labai įtikinami, tikro konservatnyko - zombio logika.

Algis

Algis portretas
Eikit vatnykai ruskių mokamos šlapiankės užėsti ir vodke užlakit. O tai pezat į eterį pachmelni.
VISI KOMENTARAI 26
  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Orai
  • TV
    programa
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS

Galerijos

Daugiau straipsnių