- Klaipeda.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Baltarusiškų trąšų skandalas gilėja ir jau purto Vyriausybę. Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis ir susisiekimo ministras Marius Skuodis sakė esantys pasirengę atsistatydinti. Aiškėja daugiau skandalingų detalių: trąšos važiuos ne iki sausio, o visą žiemą, be to, patys „Lietuvos geležinkeliai“ ir pareikalavo iš baltarusių avansų, praneša LNK.
Skandalas supurtė Vyriausybę
Lietuvos Vyriausybė prašė, kad Vakarai įvestų sankcijas „Belaruskalij“. Amerikiečiai tą padarė, bet trąšos važiuoja toliau, o sankcijos skaudžiausiai kirto pačiai Lietuvos Vyriausybei.
„Pasakiau, kad esu pasiruošęs trauktis ir laukiu premjerės sprendimo“, – sakė Užsienio reiklų ministras G. Landsbergis.
„Ryte informavau premjerę, kad, atsižvelgiant į visas politines aplinkybes, aš esu pasiruošęs prisiimti atsakomybę“, – teigė susiekimo ministras M. Skuodis.
Kol kas apie atsistatydinimą tik kalba. Konstitucija numato, kad turėtų premjerei įteikti atsistatydinimo pareiškimus.
„Rytoj aš išvykstu į Moldovą ir manau, kad kitos savaitės pradžioje informuosiu, ką nuspręsiu“, – kalbėjo ministrė pirmininkė Ingrida Šimonytė.
I. Šimonytei šis apsisprendimas nelengvas, ypač dėl G. Landsbergio. Jis ir pačią I. Šimonytę delegavusių konservatorių vadas. M. Skuodį delegavo Laisvės partija.
Kad nebūtų taip, jog atsistatydina žmonės, o trąšos toliau važiuoja.
„Politinės atsakomybės akivaizdoje turime nepamiršti, kad sprendimus taip pat reikia priimti, kad nebūtų taip, jog atsistatydina žmonės, o trąšos toliau važiuoja“, – komentavo Laisvės partijos pirmininkė Aušrinė Armonaitė.
Yra reikalaujančių ir premjerės atsakomybės.
„Mes kalbame apie mėgėjišką užsienio politiką“, – rėžė Saulius Skvernelis.
Aiškėja skandalingos detalės
Trauktis nesisiūlo „Lietuvos geležinkelių“ vadovas Mantas Bartuška.
„Tokios situacijos nesvarstau“, – sakė M. Bartuška.
Ketvirtadienį „Lietuvos geležinkelių“ vadas iškviestas į Seimą ir neaiškumų tik daugėjo. Trečiadienį „Lietuvos geležinkelių“ vadovas aiškino, kad trąšos vežamos, nes baltarusiai iki sankcijų įsigaliojimo dienos atsiskaitė į priekį, o ketvirtadienį paaiškėjo, kad patys „Lietuvos geležinkeliai“ pareikalavo mokėti avansu.
„Mes pareikalavome pereiti prie avansų jau spalio mėnesį“, – aiškino M. Bartuška.
Trečiadienį skelbta, kad sumokėta už trąšų pervežimą iki sausio, o ketvirtadienį paaiškėjo, kad trąšos gali važiuoti dar tris mėnesius.
„Įmonė negalėjo rizikuoti, kad jai už vežimą, kuris yra įvykęs iki sankcijų įsigaliojimo, liks nesumokėta, todėl natūralu, kad ji paprašė mokėti avansu“, – komentavo I. Šimonytė.
Anot M. Bartuškos, problemos kilo, kai avansu atsiskaitė už lapkritį. Baltarusiai į „Lietuvos geležinkelių“ sąskaitą avansu pervedė milžinišką sumą už kelis mėnesius.
„Aš taip pat apie tai sužinojau šią savaitę. Įmonės buvo paprašytą šį avansą grąžinti“, – aiškino I. Šimonytė.
Man toks įspūdis, kad čia veikiama iš anksto susitarus, kaip apeiti šitas situacijas.
Anot „Lietuvos geležinkelių“, bankas neleidžia baltarusiams grąžinti avanso, taigi aiškinama, kad Lietuva privalo toliau gabenti trąšas. Daliai valdančiųjų atrodo, kad dvi Lietuvos valstybės įmonės – „Lietuvos geležinkeliai“ ir Klaipėdos uostas – susimokė su A. Lukašenkos režimu.
„Man toks įspūdis, kad čia veikiama iš anksto susitarus, kaip apeiti šitas situacijas“, – svarstė Seimo narys Eugenijus Gentvilas.
„Iš tikrųjų labai tragiška situacija, man atrodo, jau nepataisoma padaryta žala. Patys prašomės strateginių partnerysčių ir gaunam jas“, – antrino Seimo narys Raimundas Lopata.
Svarstomi keli būdai: Vyriausybė pripažįsta „Belaruskalij“ įmonę kaip keliančią grėsmę nacionaliniam saugumui (tai jau pradėta) arba Seimas gali priimti įstatymą specialiai „Belaruskalij“.
„Tokį, koks buvo padarytas dėl Astravo atominės elektrinės elektros“, – aiškino M. Skuodis.
Opozicija kuria darbo grupę.
„Pagrindinis tikslas išsiaiškinti, kas meluoja. Pagrindinis klausimas bus sudaryti Seime darbo grupę“, – šnekėjo Seimo narys Algirdas Butkevičius.
Bet darbo grupės išvados, kitaip nei laikinosios komisijos, nieko neįpareigoja.
„Belaruskalij“ trąšas Klaipėdos uoste krauna „Birių krovinių terminalas“, kurio dalis akcijų priklauso pačiam „Belaruskalij“. Terminalo vadovas sakė apskritai nesuprantantis Lietuvos politikų aiškinimų, kad „Belaruskalij“ trąšos nebebus vežamos. Terminalo vadovas sakė, kad kasmet „Belaruskalij“ parduoda trąšų už 3 mlrd. Jis nesiėmė skaičiuoti, kokį ieškinį „Lietuvos geležinkeliams“ nutraukus sutartį gali pateikti baltarusiai.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Apklausa: sulaukęs pensinio amžiaus dirbti svarstytų kas antras lietuvis7
Apklausos rodo, kad sulaukęs pensinio amžiaus svarstytų dirbti ir kas antras žmogus Lietuvoje, bet jų tikslas – išlaikyti užimtumą, o ne užsidirbti. Naujausi tyrimai rodo, kad ankstyva pensija kenkia sveikatai, o darbas pensiniame amžiuje...
-
Apdovanoti žaliausiai perkantieji šalyje
Aplinkos ministerija penktadienį pasveikino 2021 metų žaliųjų viešųjų pirkimų lyderius. Praėjusiais metais žaliausiai pirkusioms valstybės įstaigoms ir įmonėms bei daugiausiai žaliųjų pirkimų laimėjusiems verslo objektams atiteko apli...
-
G. Skaistė atmeta kritiką dėl visuotinio NT mokesčio9
Finansų ministrė Gintarė Skaistė atmeta jai tekusią kritiką, kai ketvirtadienį buvo pristatytas siūlymas šalyje įvesti visuotinį nekilnojamojo turto mokestį. Nors prezidentas Gitanas Nausėda patį siūlymą vadina „svarstytinu“, ...
-
G. Nausėda: keičiant NT mokestį neturi nukentėti pažeidžiamiausi gyventojai3
Vyriausybei ketinant keisti gyventojų nekilnojamo turto (NT) mokestį, neturėtų nukentėti labiausiai pažeidžiami gyventojai, sako prezidentas Gitanas Nausėda. ...
-
Lietuvoje bus rengiami pinigų plovimo prevencijos specialistai3
Plečiantis šalies finansų technologijų (fintech) sektoriui ir išaugus pinigų plovimo prevencijos specialistų poreikiui Lietuvoje bus kuriama nauja jų studijų programa, pranešė Finansų ministerija. ...
-
Atkirto į prašymus piginti degalus: gal apskritai panaikinti mokesčius, išjungti elektrą?57
Praėjusį mėnesį degalų kainoms perkopus du eurus, o dabar siekiant vieną eurą ir 80 centų, kai kuriems vairuotojams automobilis iš gyvenimo tiesiog išnyks, tad teks rinktis kitas alternatyvas, pranešama LNK reportaže. ...
-
Dalis ūkininkų interpeliacijos K. Navickui nepalaiko1
Seime kitą savaitę planuojant interpeliaciją žemės ūkio ministrui Kęstučiui Navickui, Lietuvos jaunųjų ūkininkų ir jaunimo sąjunga (LJŪJS) laikosi pozicijos, kad ministras turi likti poste. Sąjungos kreipimęsi pažymima, kad K. Navicką nu&scar...
-
S. Skvernelis: ateitis parodys, ar Užimtumo įstatymo pataisos yra sėkmingos
Demokratų sąjungos „Vardan Lietuvos“ pirmininkas Saulius Skvernelis aiškina, kad Seime priimtos Užimtumo įstatymo pataisos yra bandymas sugrąžinti nedirbančius darbingo amžiaus žmones į darbo rinką, kad jie galėtų pajamas užsid...
-
Prezidentas lankysis Vilniaus geležinkelio stotyje, traukiniu vyks į Kauną8
Prezidentas Gitanas Nausėda penktadienį lankysis Vilniaus geležinkelio stotyje, traukiniu vyks į Kauną, kur stebės karinės technikos iškrovimą. ...
-
Nepateisinamas elgesys ir savivalė su galvijais užtrauks griežtas sankcijas2
Neplaninio patikrinimo metu Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) inspektoriai apsilankę viename stambiame Kalvarijos rajono ūkyje, po jau pritaikytų sankcijų, susidūrė su retai pasitaikančiu piktybišku ir žiauriu elgesiu su gyv...