Lietuvos mažos ir vidutinės įmonės, planuodamos 2015 m., laikosi nuosaikesnių finansinio augimo planų, negu prognozuodamos savo veiklą 2014 m. Kita vertus, kitąmet jos žada kiek labiau didinti pardavimo mastą užsienyje, kurti daugiau naujų darbo vietų ir kur kas daugiau siūlyti produktų ir paslaugų naujovių.
Tokius mažų ir vidutinių įmonių ketinimus atskleidė SEB banko trečius metus iš eilės atliekama šio segmento įmonių apklausa „Verslo barometras“, rašoma pranešime spaudai.
Mažėja tikinčių, kad apyvarta didės
Kitais metais apyvartos augimo iš viso tikisi 7 iš 10 šalies mažų ir vidutinių įmonių (69 proc.). Lyginant su apklausa, kai verslininkai prognozavo 2014-ųjų veiklą, tokių įmonių buvo beveik 9 iš 10 (88 proc.). Tuo metu apyvartos sumažėjimą 2015 m. planuoja 3 iš 10 šio segmento įmonių (31 proc.).
Pasak Virginijaus Doveikos, SEB banko prezidento pavaduotojo ir Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktoriaus, smulkusis ir vidutinis verslas yra bene labiausiai priklausomas nuo vidaus vartojimo tendencijų, kurios kol kas verslininkų nenuteikia optimistiškai.
„Nuo metų vidurio stebime, kaip gyventojų lūkesčiai prastėja. Ir tam, ko gero, daug įtakos turi sparčiai besivystęs ir šiandien daug neapibrėžtumo turintis Rusijos ir Ukrainos konfliktas. Tuo metu euro įvedimo 2015 m. veiksnys, turėjęs didelę įtaką vartotojų elgesiui pirmą šių metų pusmetį, dabar vaidina šiek tiek mažesnį vaidmenį. Taigi matyti, kad įmonės, reaguodamos į gyventojų nuotaikas, nesitiki didelio vartojimo pakilimo bent jau artimiausiu metu“, – sako V. Doveika.
SEB banko apklausos duomenimis, 53 proc. įmonių, besitikinčių apyvartos augimo, planuoja, kad ji padidės iki 15 proc. Tuo metu didesnio jos augimo tikisi 16 proc. verslininkų.
Vertinant pagal veiklos sektorius, optimistiškiausios yra IT ir telekomunikacijų, taip pat statybų mažos ir vidutinės įmonės. Apyvartos sumažėjimo kitąmet daugiausia tikisi prekybos ir transporto bei logistikos bendrovės.
Įžvelgia šiek tiek daugiau eksporto galimybių
Mažos ir vidutinės įmonės dėl ne taip sparčiai augančio vidaus vartojimo, kaip buvo tikėtasi šių metų pradžioje, šiek tiek daugiau dėmesio žada skirti užsienio rinkoms. 2015 m. trečdalis (33 proc.) įmonių ketina ieškoti naujų rinkų arba plėstis dabartinėse. Tai yra 3 proc. daugiau, negu prognozuojant 2014-ųjų veiklą. Vis dėlto didelė dalis (67 proc.) įmonių kitąmet ir toliau produktus ir paslaugas pirmiausiai siūlys vidaus rinkoje.
„Eksporto plėtros mažėjimą, kurį įmonės prognozavo 2014 metams, buvo galima paaiškinti tuo, kad gerėjo lūkesčiai dėl vidaus rinkos paklausos. Tačiau, pasikeitus gyventojų nuotaikomis, mažos ir vidutinės įmonės ieško naujų augimo sprendimų, o vienas iš jų gali būti aktyvesnė plėtra į užsienį. Vis dėlto didelė dalis mažų ir vidutinių įmonių tam neturi nei finansinių, nei žmogiškųjų išteklių. Be to, ir rizika, kurią prisiima mažos ir vidutinės įmonės, žengdamos į naujas rinkas, yra kur kas didesnė negu didelių įmonių, kurios turi daugiau galimybių diversifikuoti savo pardavimus. Todėl eksporto plėtra smulkiajame ir vidutiniame versle nėra masinis reiškinys“, – sako V. Doveika.
Kurs daugiau naujų darbo vietų
Mažų ir vidutinių įmonių apklausos duomenimis, 2015 m. 3 iš 10 įmonių (29 proc.) planuoja didinti savo darbuotojų skaičių. Lyginant su apklausa, kai verslininkai prognozavo 2014-ųjų veiklą, tokių įmonių buvo 2 iš 10 (22 proc.).
„Daugiausia naujų darbo vietų kurti ketina daugiausiai perspektyvų augti įžvelgiančios IT ir telekomunikacijų, taip pat statybų bendrovės. Pastarųjų tokį nusiteikimą lemia vis didėjantis renovacijos darbų mastas, o IT sektorius ir toliau yra patraukliausias investuotojams, kurie nuolat ieško perspektyvių technologijų bendrovių Lietuvoje“, – sako V. Doveika.
Apklausa taip pat rodo, kad gerokai daugiau negu pusė mažų ir vidutinių įmonių (65 proc.) kitąmet darbuotojų skaičiaus nekeis (prognozuojant 2014-ųjų veiklą, tokių buvo dešimtadaliu daugiau – 75 proc.), o 6 proc. planuoja darbuotojų atleidimą (prognozuojant 2014-ųjų veiklą – 3 proc.).
Planuojama ir daugiau inovacijų
Dar viena palanki žinia rinkai – inovacijų pasiūlos augimas. SEB banko apklausos duomenimis, beveik pusė šalies mažų ir vidutinių įmonių (46 proc.) kitais metais siūlys paslaugų ar produktų naujovių.
„Kai įmonės prognozavo 2014 m. veiklą, inovacijoms buvo skiriama kur kas mažiau dėmesio – naujovių tuomet ketino pasiūlyti tik ketvirtadalis mažų ir vidutinių įmonių. Šis pokytis labai džiugina, kadangi inovacijų taikymas versle yra vienas pagrindinių aukšto konkurencingumo rodiklių“, – sako V. Doveika.
Pasak jo, atsigręžti į inovacijas įmones skatina pačių poreikis dirbti našiau ir kokybiškiau, taip pat įvairios naujovių skatinimo versle programos, konferencijos.
2015 metais daugiausia produktų ir paslaugų naujovių Lietuvoje žada IT ir telekomunikacijų (63 proc.), pramonės (60 proc.) ir prekybos (53 proc.) mažos ir vidutinės įmonės.
Apie apklausą
Mažų ir vidutinių įmonių apklausą, kurios metu verslininkai teikė veiklos prognozes 2015 metams, SEB bankas atliko šių metų rugsėjo mėnesį. Iš viso apklausta 1 266 įmonės, kurioms bankas teikia savo paslaugas.
Naujausi komentarai