Bendrovė bankrutavo - dingo visos garantijos Pereiti į pagrindinį turinį

Bendrovė bankrutavo - dingo visos garantijos

2009-09-24 14:00
Bendrovė bankrutavo - dingo visos garantijos
Bendrovė bankrutavo - dingo visos garantijos / Shutterstock nuotr.

Sunkmečio prispaustai bendrovei užvėrus duris, dingsta ir visos garantijos. Įsigijus kompiuterį, pagalbą galbūt suteiks kitas gamintojo atstovas, nusipirkus butą – teisybės teks ieškoti teisme.

Ragina ginti savo teises

Krizės neatlaikiusios bendrovės palieka ne tik didžiules skolas, bet ir įvairius įsipareigojimus klientams, kurių pačios įvykdyti veikiausiai jau nesugebės. Vasarą duris užvėrus "BMS Megapolio" parduotuvėms, o rugsėjį – ir "ICG kompiuterių" salonams, sunerimo juose prekių įsigiję klientai.

Dienraštis sulaukė skaitytojų laiškų su prašymais patarti, kur kreiptis dėl minėtose parduotuvėse įsigytos įrangos garantinės priežiūros. Tai, kad pastaruoju metu padaugėjo vartotojų skundų, susijusių su bendrovėmis "Computer Data International" ir "Innovation Computer Group, valdžiusiomis minėtas parduotuves, patvirtino ir Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT).

Pasak VVTAT atstovo Vito Ūso, klientai gali reikalauti įmonės laikytis garantinių įsipareigojimų, nepaisant jos statuso. Jeigu įmonė tik sustabdo veiklą, vartotojai į ją dėl garantinių įsipareigojimų vykdymo gali kreiptis įprasta tvarka. Kai įmonei iškeliama bankroto procedūra, vartotojai savo reikalavimus per bankroto administratorių turi pareikšti bankroto bylą nagrinėjančiam teismui.

Europos vartotojų centro direktorė Viktorija Ostrauskienė ragino nenuleisti rankų net ir įmonei bankrutavus. "Nukentėjusiesiems reikėtų kreiptis į bankrutavusios bendrovės turto perėmėją ar paskirtąjį bankroto administratorių. Nors procedūra ir gali užtrukti, vartotojams reikia kovoti už savo teises", – patarė ji.

Informacijos apie šalies bendrovių bankroto procedūras galima rasti Įmonių bankroto valdymo departamento svetainėje (www.bankrotodep.lt).

Rūpinsis autorizuoti centrai

Daugelio žinomų gamintojų įrangos įsigijusiems šalies gyventojams eiti kryžiaus kelių dėl jos garantinės priežiūros nereikės. Pasaulinio garso įmonės rūpinasi ne tik vartotojais, bet ir savo reputacija, tad stengiasi, kad nusivylusių klientų būtų kuo mažiau. Šalyje veikia keli autorizuoti techniniai centrai, kurie turėtų pasirūpinti buvusių "BMS Megapolio" ir "ICG kompiuterių" klientų prekėmis. Tiesa, kiekvienas jų sutartis yra sudaręs su skirtingais gamintojais ir taiso tik jų gaminius.

Autorizuotą buitinės technikos servisą turinčios bendrovės "Elektromarktas" vadovas Ruslanas Šaraškinas teigė, kad bendrovė yra pasirengusi teikti garantinę priežiūrą ar atlikti remontą visos įrangos, su kurios gamintojais yra sudariusi sutartis.

"Elektromarkto" servisas taiso tokių gamintojų kaip "Sony", "Panasonic", "Philips", LG, "Thomson" gaminius.

"Mūsų servisas paims taisyti visų gamintojų įrangą, nesvarbu, kur ji buvo parduota, ir jeigu ji atitinka garantijos suteikimo sąlygas: turi garantinį taloną ir kasos čekį", – paaiškino jis.

Dienraščiui susisiekus su autorizuotais kompiuterinės įrangos priežiūros centrais "Servicenet" ir "Servisa ICT", jų darbuotojai taip pat patikino, kad apsiims taisyti visą jų partnerių įrangą. Šios bendrovės prižiūri tokių kompiuterių gamintojų kaip "Asus", "Acer", HP, IBM produktus. Tiesa, sugedusią įrangą į didžiuosiuose miestuose veikiančius priežiūros centrus teks pristatyti patiems vartotojams.

Gali padėti ir didmenininkas

Vartotojams, įsigijusiems Lietuvoje autorizuoto serviso neturinčio gamintojo prekę, ne taip pasisekė. Gali nepavykti jos sutaisyti net ir už pinigus. Priežiūros centrai teigė neapsiimantys taisyti kitų gamintojų prekių net ir tuo atveju, jeigu už tai klientas sutinka sumokėti, nes paprasčiausiai neturi atsarginių detalių.

Beje, pirkėjai gali bandyti kreiptis į didmenininką. Didmenine kompiuterinės technikos prekyba užsiimančios "GNT Lietuvos" atstovai teigė, kad su pavieniais klientais nedirba, tačiau jeigu įranga buvo įsigyta iš jų ir jai galioja gamintojo garantija, įmonė galėtų ją pakeisti. Už tai reikėtų sumokėti nuo 50 iki 100 litų siekiantį mokestį.

Norint išvengti administracijos mokesčio, bendrovė siūlo vartotojams pabandyti susitarti su kitais kompiuterinės technikos pardavėjais ir prekes pakeisti per juos. Tačiau R.Šaraškinas abejojo, ar technikos pardavėjai sutiktų prisiimti tokius įsipareigojimus, kurie padarytų daugiau rūpesčių, negu atneštų realios naudos.

Dingo bendrovė, dingo ir garantijos

Taigi įsigijus kelis šimtus ar tūkstančius litų kainavusią prekę dar yra vilties sulaukti pagalbos. Tačiau skaitmeninės įrangos gedimas gali atrodyti kaip nereikšminga smulkmena, palyginti su tuo, kai bankrutuoja daugiabutį pastačiusi bendrovė, o jos įsipareigojimų perimti nėra kam. Bankrutavusios statybų bendrovės klientams, už stogą virš galvos sumokėjusiems šimtus tūkstančių litų, šiuo metu siūlomas vienintelis būdas – stoti į kreditorių eilę ir bandyti išsireikalauti kompensacijas per teismą.

Pagal įstatymus statybų bendrovės atsiradusius statybos trūkumus privalo šalinti penketą metų po to, kai statinys baigiamas. Tačiau kai nelieka bendrovės, nelieka ir jos įsipareigojimų. Dienraščio žurnalistams paklausus, kokių garantijų gali tikėtis bankrutavusios statybų bendrovės klientai, Vilniaus apskrities viršininko administracijos Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros departamento specialistai buvo lakoniški: "Jokių."

Jie paaiškino, kad šiuo metu galiojantis statybų reglamentas nenumato, kaip turėtų būti užtikrinama statinio garantinė priežiūra, jeigu jį pastačiusi bendrovė bankrutuoja. Departamento atstovų manymu, bankrutavus statytojui gyventojams visą jo darbo broką veikiausiai teks šalinti savomis lėšomis.

Akivaizdi spraga

Minėto departamento specialistai nesiėmė vertinti, ar dabartiniai įstatymai turėtų labiau ginti būsto pirkėjų teises. Užtat VVTAT nuomone, tai akivaizdi įstatymų spraga. Vartotojų skundai statybos srityje iš visų tarnybos gautų sudaro apie 4 proc., dažniausiai skundžiamasi dėl sutartinių ir garantinių įsipareigojimų nevykdymo.

Galiojantys teisės aktai nenumato valstybės institucijos, kuri atliktų valstybinę statybos darbų priežiūrą garantiniu laikotarpiu, taip pat institucijos, galinčios pateikti išvadą šioje srityje. "Norint išspręsti kilusius vartotojų ir įsipareigojimus vykdyti vengiančių bendrovių ginčus, reikalingos nepriklausomų ekspertų išvados", – aiškino V.Ūsas.

Pasak jo, statybos kokybės priežiūrą vykdančių institucijų veiklą reglamentuojančius teisės aktus reikėtų papildytų nuostatais dėl griežtesnių statybos darbų kokybės reikalavimų. Be to, statybos bendroves galėtų išgelbėti ir tai, jeigu jos būtų apsidraudusios civilinės atsakomybės draudimu.

Bando tobulinti

Tiesa, Aplinkos ministerijoje bandoma imtis iniciatyvų tobulinti galiojančią tvarką, tačiau kol kas rezultatų nėra.

Kaip teigė Aplinkos ministerijos Statybos ir būsto departamento direktorė Edita Meškauskienė, ministerijos specialistai dar metų pradžioje numatė, kad gali susidaryti panaši padėtis, ir parengė Bankroto įstatymo pataisas, kurios labiau apsaugotų gyventojų interesus bankrutavus statybos bendrovei. Vis dėlto šio įstatymo projektas vis dar klaidžioja po ministeriją.

Specialistė pripažįsta, kad pagal dabar galiojančią tvarką gyventojams lieka kreiptis į įmonės bankroto administratorių, kuris sudaro kreditorių eilę ir sprendžia, kaip su jais bus atsiskaitoma.

Vartotojų teisės ES ir už jos

Turint pretenzijų dėl Lietuvoje įsigytų prekių ar paslaugų ir nepavykus susitarti su jų pardavėju, galima kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (www.vartotojoteises.lt). Kilus nesutarimui dėl kitoje ES šalyje, Norvegijoje ar Islandijoje įsigytos prekės ar suteiktos paslaugos, reikėtų kreiptis į Europos vartotojų centrą (www.ecc.lt).

Prekę įsigijus už ES, pirmiausia rekomenduojama kreiptis į prekės ar paslaugos pardavėją, aukciono organizatorių, aprašyti situaciją, nurodyti savo reikalavimus. Nepavykus ginčo išspręsti taikiai, reikėtų kreiptis į vartotojų teises ginantį pasaulinį tinklą "Econsumer" (www.econsumer.gov) ir pateikti skundą. Šiam tinklui priklauso tokios šalys kaip JAV, Kanada, Pietų Korėja, Meksika, Australija ir kt.

Pateikiant skundus vartotojų teisių gynimo tarnyboms, reikėtų pridėti visą susirašinėjimo su pardavėju medžiagą, kitas detales, pavyzdžiui, per kiek laiko pardavėjas turėjo pristatyti prekes, nurodyti, kada registruotu paštu siuntėte pretenziją ir ar gavote į ją atsakymą, kitą informaciją.

Autorizuoti techniniai centrai

"Servicenet"
Teikia garantinę priežiūrą ir taiso bendrovių HP, "Compaq", IBM, "Epson", "Samsung", "Hyundai", "Philips", NEC, "Toshiba", "Hitachi", "Fujitsu-Siemens", "Belinea", "Acer", LG, "BenQ", "Lexmark" skaitmeninę techniką.

"Servisa ICT"
Teikia garantinę priežiūrą ir taiso bendrovių "Asus", "Canon", "Acme", LG, "Samsung", "Hannspree", "Brother", "Iiyama", "Xerox", "Proview", "Sanyo", "Mag" skaitmeninę techniką.

"Elektromarkto" servisas
Teikia garantinę priežiūrą ir taiso bendrovių "Sony", "Panasonic", "Philips", LG, "Thomson", "Moulinex", "Tefal", "Merloni" buitinę ir skaitmeninę techniką.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų