Lietuvoje ir Estijoje vietos reguliuotojai patenkino mobiliojo ryšio operatorių prašymus nuo birželio 15 dienos taikyti papildomus mažmeninius tarptinklinio ryšio mokesčius. Tokia išlyga leistina Europos Komisijos (EK), kadangi Baltijos šalių vartotojai mobiliojo ryšio paslaugomis užsienyje naudojasi daugiau, nei čia atvykę kitų Europos Sąjungos (ES) šalių piliečiai. Dėl tokio netolygaus vartojimo Vidurio ir Rytų Europos bei Skandinavijos šalių operatoriai, tikėtina, patirs nuostolių.
Tuo metu Latvijoje veikiančios mobiliojo ryšio bendrovės kilstelėjo siūlomų paslaugų planų kainas, tad tikėtini nuostoliai krenta ne tik ant užsienyje keliaujančių klientų, bet ir tik vidaus rinkoje esančių vartotojų pečių.
Bet kuriuo atveju, nuo ketvirtadienio įsigaliojantis naujasis tarptinklinio ryšio reguliavimas (angl. „Roam like at home“) gerokai atpigins mobiliojo ryšio paslaugas užsienyje, o klientų viliojimui skirti pakoreguoti tarifų planai gali reikšti didesnę konkurenciją.
Lietuviams leistai taikyti priemoką
Naujasis reguliavimas numato, kad paslaugų kaina kitoje ES šalyje turi būti tokia pati, kaip ir namų rinkoje, tačiau Lietuvos mobiliojo ryšio rinkos reguliuotojas šalyje veikiantiems operatoriams leido taikyti papildomą mokestį.
Vasario pradžioje ES nustatė kainas, kurias mobiliojo ryšio operatoriai nuo birželio vidurio taikys vieni kitiems, kai jų klientai naudosis kito ES ryšio operatoriaus tinklu. Sutarta, kad didmeninė kaina už minutę pokalbio negalės būti didesnė nei 3,2 cento, už SMS žinutę - 1 centas, o už 1 gigabaitą interneto duomenų - 7,7 euro. Pastaroji kaina iki 2022 metų palaipsniui turėtų sumažėti iki 2,5 euro. Visos kainos yra pateiktos be PVM.
Lietuvos Ryšių reguliavimo tarnyba (RRT) gegužę leido bendrovėms „Tele2“, „Telia Lietuva“ ir „Bitė Lietuva“ taikyti papildomus mažmeninių paslaugų mokesčius, kurie turėtų sumažinti operatorių nuostolius, kuomet bendrovių klientai naudojasi mobiliojo ryšio paslaugomis užsienyje. Nuostoliai, anot bendrovių, susidarys dėl to, kad Lietuvoje ir kitose regiono valstybėse mažmeninės paslaugų kainos yra mažesnės nei ES nustatytos didmeninės kainos.
RRT sprendimu, „Bitė Lietuva“ išeinantiems skambučiams užsienyje galės taikyti papildomą 1,16 cento, „Tele2“ - 1,32 cento, o „Telia Lietuva“ - 1,74 cento už minutę priemoką. Įeinantiems skambučiams „Bitė Lietuva“ papildomų priemokų taikyti negalės, o „Tele2“ ir „Telia Lietuvai“ leista kilstelėti mokesčius atitinkamai 1,03 cento ir 0,94 cento už minutę. Trumposioms SMS žinutėms papildomos priemokos nenustatytos.
Kadangi pastaruoju metu išpopuliarėjo neribotų paslaugų planai, leidžiantys neribotus pokalbius bei SMS žinutes, pagrindine operatorių konkuravimo priemone tapo mobiliojo interneto duomenys. Būtent dėl duomenų perdavimo įkainių ir vyko didžiausia diskusija.
Didžiausią papildomą priemoką - 5,32 euro už gigabaitą - RRT leido taikyti „Bitė Lietuvai“. „Telia Lietuva“ savo klientų užsienyje išnaudotus mobiliojo interneto duomenis galės papildomai apmokestinti 4,3 euro už gigabaitą, o „Tele2“ - 2,46 euro už gigabaitą. Tai reiškia, kad priklausomai nuo klientų vartojimo, daugiausiai nuostolių dėl užsienyje išnaudotų megabaitų turėtų patirti „Tele2“.
Nepaisant papildomų priemokų, naujasis reguliavimas reiškia, kad paslaugų kainos visoje Europoje gerokai mažėja, nes iki birželio 15 dienos operatoriams visoje ES buvo leidžiama taikyti papildomą 51,2 euro už gigabaitą priemoką duomenų perdavimui, 5 centų už minutę priemoką skambučiams ir 2 centrų priemoką už kiekvieną SMS žinutę.
Estijoje operatoriams leista sumažinti nuostolius
Estijos techninio reguliavimo tarnyba šalyje veikiantiems mobiliojo ryšio operatoriams - „Telia Eesti“, „Elisa Eesti“ ir „Tele2 Eesti“ - taip pat leido nuo birželio 15 dienos taikyti papildomus mokesčius tarptinklinio ryšio paslaugoms. Tarnybos Elektroninių ryšių rinkos departamento direktoriaus pavaduotojas Peeteris (Peteris) Lutsoja BNS teigė, kad toks sprendimas priimtas atsižvelgus į skirtingas didmeninių ir mažmeninių paslaugų kainas.
„Pagrindinė priežastis, dėl ko buvo leista taikyti papildomus tarptinklinio ryšio mokesčius, yra operatorių patiriami nuostoliai dėl skirtingų didmeninių ir mažmeninių tarptinklinio ryšio paslaugų kainų. Visų trijų operatorių didmeninė duomenų perdavimo kaina yra vidutiniškai 5 kartus didesnė nei mažmeninės kainos, o didmeninė skambučių užsienyje kaina - apie dukart didesnė nei vietoje taikoma mažmeninė kaina“, - BNS sakė P.Lutsoja.
Anot jo, Estijos reguliuotojas, skirtingai nei RRT, operatoriams nenustatė konkrečių papildomų mokesčių dydžių, tačiau bendra priemokų suma negali viršyti patiriamų nuostolių.
P.Lutsoja teigė, kad prieš artėjantį naują reguliavimą operatoriai savo klientams pasiūlė naujus planus, pritaikytus keliaujantiems užsienyje. Anot jo, nuo birželio 15 dienos tokius planus savo klientams siūlo „Telia Eesti“ ir „Elisa Eesti“. Minėtos bendrovės esamų vidaus vartojimui skirtų paslaugų paketų įkainių keisti neketina.
Tuo tarpu Estijos „Tele2“ klientai, kurie retai keliauja užsienyje (senyvo amžiaus žmonės, ar namų interneto paslaugas turintys klientai), turės mokėti daugiau. P.Lutsojos teigimu, „Tele2 Eesti“ nuo šių metų birželio vietos paslaugų planų kainas kilstelėjo 1-2 eurais per mėnesį, tačiau kai kurių planų kainos buvo sumažintos (daugiausiai 13 eurų), o kitos išliko nepakitusios. Estijos reguliuotojo atstovas taip pat pažymėjo, kad vietinės kainos buvo padidintos ne tik dėl naujo ES reguliavimo, bet kai kuriuose planuose buvo padidintas leidžiamų išnaudoti mobiliojo ryšio paslaugų kiekis.
Estijos techninio reguliavimo tarnybos duomenimis, pagal turimą klientų skaičių didžiausią rinkos dalį užima „Telia Eesti“ (40 proc.), po jos seka „Elisa Eesti“ (33 proc.) ir „Tele2 Eesti“ (27 proc.).
Latvijoje kainos augo visiems
Kaimyninėje Latvijoje operatoriai dar iki įsigaliojant naujam tarptinklinio ryšio reguliavimui kilstelėjo paslaugų kainas visiems klientams ir nesikreipė į vietos reguliuotoją dėl galimybės taikyti papildomus mokesčius.
„Operatoriai turėjo tris galimybes: apskritai nesiūlyti tarptinklinio ryšio paslaugų, kaip nutiko su kai kuriais planais. Antra galimybė buvo siūlyti paslaugas su papildomais mokesčiais - keliaujantys klientai turi mokėti daugiau, kai jie išnaudoja daugiau nei leidžiama. Trečia galimybė buvo paslaugų paketas, į kurį įtraukta viskas, bet tuomet jis taikomas visiems klientams. Manau, kad paskutinis variantas buvo paprastesnis operatoriams, bet ne toks draugiškas klientams, nes jiems arba reikia mokėti daugiau, arba pakeisti paslaugų planą“, - BNS sakė Latvijos komunalinių paslaugų komisijos Elektroninių ryšių ir pašo departamento direktorius Andris Virtmanis.
Jo teigimu, pavyzdžiui, mobiliojo ryšio bendrovė „Latvian mobile telephone“ (LMT) vienos iš savo neribotų paslaugų planų kainą kilstelėjo nuo 9,99 euro iki 11,99 euro per mėnesį.
„Pagal šį planą Latvijoje mobiliojo ryšio duomenų naudojimas yra neribojamas, tačiau Europoje yra nustatytas 2,51 gigabaito per mėnesį limitas. Įmonė teigė, kad nustačius, jog vartotojas viršija leistiną ribą, jis iš pradžių bus perspėjamas, o vėliau mobiliojo ryšio internetas jam bus išjungiamas, tačiau jokie papildomi mokesčiai nebus taikomi. Kiti du operatoriai „Bite Latvija“ ir „Tele2 Latvia“ mums nurodė, kad limitą viršijantiems klientams bus taikomi papildomi mokesčiai“, - BNS kalbėjo A.Virtmanis.
Anot jo, visi šalies operatoriai tų pačių paslaugų paketų kainas padidino vidutiniškai 2-3 eurais, todėl tuo nepatenkinti klientai gali rinktis keisti paslaugų paketus ar pereiti pas konkurentus.
„Klientai yra priversti keisti savo tarifų planus. Iki šiol jie buvo patenkinti tuo, ką turi, o dabar pastebėjo, kad kainos išaugo. (...) Klientų nepatenkinti tuo, kad jiems reikia kažką keisti, o iki šiol jie nebuvo labai aktyvūs, nekeitė savo telefono numerių, gyveno su turimais planais ir jiems nieko nereikėjo. Manau, kad dalis nepatenkintų klientų gali keisti savo mobiliojo ryšio operatorių“, - kalbėjo Latvijos komunalinių paslaugų komisijos atstovas.
Vis dėlto, jis pastebėjo, kad ateityje paslaugų kainos turėtų mažėti, nes matydami išaugusią klientų migraciją operatoriai sieks juos prisivilioti.
„Kol kas operatoriai teigia šiuo metu veikiantys nežinioje, nes nėra aišku, koks bus vartojimas, kiek latviai išnaudos mobiliojo ryšio paslaugų keliaudami po kitas ES šalis. Tačiau po pusmečio tendencijos turėtų išryškėti ir padėtis taps aiškesnė“, - sakė A.Virtmanis.
Laukiama vartojimo šuolio
Nuo ketvirtadienio gerokai mažėjant mobiliojo ryšio paslaugų kainoms ES šalyse keliaujantiems kitų bendrijos šalių klientams laukiama augančio vartojimo. Bene didžiausių pokyčių tikimasi mobiliojo interneto vartojime, kur paslaugų kaina mažės dešimtimis kartų.
„Paskutiniai duomenys - 2016 metų antrojo-trečiojo ketvirčio - rodo, kad lietuviai išvykę ES prakalbėdavo apie 4 kartus daugiau nei ES piliečiai Lietuvoje. Nuo praėjusių metų gegužės įsigaliojus pereinamajam tarptinklinio ryšio ES reguliavimo laikotarpiui, siunčiamų SMS srautai tapo labiau subalansuoti – lietuviai, išvykę ES, siųsdavo apie 25 proc. daugiau nei keliautojai iš ES Lietuvoje“, - BNS sakė RRT direktoriaus pavaduotojas Giedrius Pūras.
Anot jo, nuo praėjusių metų gegužės mobiliojo interneto duomenų srautai suvienodėjo, tačiau net ir ženkliai sumažėjus kaina lietuviai, keliaudami po ES suvartodavo žymiai mažiau duomenų nei sunaudoja Lietuvoje. Tuo tarpu užsieniečiai, atvykę į Lietuvą, savęs labai nevaržydavo.
„Atsižvelgiant į tai, tikėtina, kad nuo birželio 15 dienos iš esmės sumažėjus tarptinklinio ryšio duomenų perdavimo paslaugų kainoms ir lietuviai keliaudami po ES duomenų suvartos panašiai kaip įpratę vartoti Lietuvoje, todėl srautų balansas taip pat turėtų ženkliai pasikeisti“, - kalbėjo G.Pūras.
RRT BNS pateiktais duomenimis, pernai per tris ketvirčius lietuvių kitose ES inicijuotų ir atsilieptų pokalbių trukmė siekė 222,9 mln. minučių, kai tuo tarpu ES piliečiai Lietuvoje prakalbėjo 46 mln. minučių. Išsiųstų SMS žinučių skaičius buvo atitinkamai 60,2 mln. ir 36,5 milijono. Užsienyje keliaujantys Lietuviai pernai per tris ketvirčius išnaudojo 176,1 tūkst. gigabaitų (Gb) duomenų, o ES piliečiai Lietuvoje - 215,2 tūkst. Gb. Lietuvių vartojimas pernai pastebimai pradėjo augti nuo antrojo ketvirčio, kai įsigaliojo pereinamasis tarptinklinio ryšio reguliavimo laikotarpis.
Estijos reguliuotojo BNS pateikti duomenys byloje apie kiek kitokias vartojimo tendencijos. Per visus 2016 metus Estijos vartotojai kitose ES šalyse iš viso prakalbėjo 152,7 mln. minučių, kai tuo tarpu ES piliečiai Estijoje prakalbėjo 422,5 mln. minučių. Išsiųstų SMS skaičius buvo tolygus - atitinkamai 18,3 mln. ir 17,1 milijono. Užsienyje keliaujantys estai pernai išnaudojo 754,7 tūkst. Gb duomenų, o ES piliečiai Estijoje - 820,1 tūkst. Gb.
Latvijos komunalinių paslaugų komisijos atstovas A.Virtmanis BNS teigė, kad įstaiga nerenka minėtos statistikos.
ES iniciatyva mažinti kainas
Veiksmų mažinant tarptinklinio ryšio mokesčius ES ėmėsi 2007 metais. Nuo to laiko tarptinklini ryšio paslaugos atpigo 80-90 procentų.
Praėjusių metų gegužę prasidėjo pereinamasis laikotarpis, kai tarptinklinio ryšio kainos ES šalyse sumažėjo iki 4 kartų. Kiek vėliau ES nustatė sąžiningo vartojimo taisykles, kad vartotojai negalėtų piktnaudžiauti skirtingomis tarptinklinio ryšio paslaugų kainomis - operatoriams leista blokuoti SIM korteles, kurios naudojamos tik užsienyje.
Šių metų vasarį ES žengė paskutinį žingsnį ir nustatė daug ginčų sukėlusias didmenines tarptinklinio ryšio paslaugų kainas, kurias operatoriai taikys vieni kitiems, kai jų klientai naudosis kito ES ryšio operatoriaus tinklu.
Naujausi komentarai