- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nesunku pastebėti, kad Rusijos žiniasklaidoje vyksta prieš Lietuvą nukreiptas karas, pasireiškiantis ir transporte.
Prieš Klaipėdos uostą
Praėjusios savaitės rusiškos transporto žiniasklaidos svarbus akcentas buvo tai, kad Baltijos šalims prarandant rusiškus krovinius labiausiai nukentės Lietuva. Ne Latvija ar Estija, kuriose didžiausias rusiškų krovinių tranzitą, o būtent Lietuva. Kodėl?
Žinomo Rusijos žurnalo „Evrazija ekspert“ vyriausiasis redaktorius Viačeslavas Sutyrinas įvardino, kad Lietuva gali prarasti 1,3 mlrd. eurų pajamų per metus, kas sudarys 3 proc. jos Bendrojo vidaus produkto, jei praras rusišką tranzitą. Neva, Maskva yra priėmusi strateginį sprendimą visiškai atsisakyti krovinių tranzito per Lietuvos uostus.
Atseit Maskva nebeleisianti į Klaipėdos uostą ne tik savo krovinių, bet ir Kazachstano ar Kinijos tranzito, kuris eina per Rusiją. Taip pat Maskva, neva, padarysianti viską, kad per Klaipėdos uostą nebūtų gabenami ir Baltarusijos kroviniai. Tai būsiantis itin stiprus smūgis Klaipėdos uostui, kuris neteksiantis iki 40 proc. krovinių.
Skirtingos perspektyvos
Rusijoje bandoma priešpastatyti ne tik Lietuvą ir Baltarusiją, primenant ir atominę elektrinę. Taikikliu yra ir Lietuvos bei Latvijos santykiai. Primenama ir išardyto geležinkelio atkarpos iš Mažeikių naftos į Latviją.
Didžiulė priešprieša kuriama ir dėl Kinijos krovinių. Neva Latvija perima iniciatyvą iš Lietuvos dėl Kinijos krovinių tranzito į Vakarų Europą - vadinamojo šiaurinio „Šilko kelio“ kūrimo.
Dabar apie 95 proc. prekių iš Kinijos į Vakarų Europą sausumos keliu keliauja Rusijos „Transsibiro“ geležinkelio magistrale į Baltarusiją, o po to per Brestą, Lenkiją toliau į Vakarų Europą. Šiaurinis „Šilko kelias“ esanti kaip galimybė daugiau krovinių išgabenti į Europą jūros keliu.
Alternatyviam „Šilko kelio“ jūriniam maršrutui pradžioje Kinijos valstybinė kompanija „China Merschant Group“ planavusi maršrutą per Klaipėdos uostą. Jis logiškas, nes Klaipėda yra arčiau Baltarusijos.
Tačiau 2017 m. „China Merschant Group“ neva jau apsisprendusi, kad tranzitinis „Šilko kelio“ jūrinis maršrutas eis ne per Klaipėdos, o per Rygos uostą. Neva tai lėmusi sąlyga, kad Latvija turinti sieną su Rusija ir tiesioginį išėjimą į „Transsibiro“ magistralę. Trąsa buvusi išbandyta, kai iš Kinijos į Rygą atkeliavo traukinys su konteineriais, kurie laivais išgabenti į Roterdamo uostą.
„Tokiu būdu Ryga taps stambiu tarptautinio tranzito centru, o Lietuva „Šilko kelyje“ vykdysianti tik regioninio mastelio gabentojo funkciją“, - daroma išvada Rusijoje.
Baltarusija – svarbus partneris
Lietuvoje informacija apie galimą Baltarusijos krovinių praradimą, jei šie pasitrauktų į Rusiją, taip pat reikalai susiję su „China Merschant Group“ komentuojami atsargiai. Transportininkai nenori lįsti į politiką.
Aktyviai į Europos uostus besiveržiančios Kinijos „China Merschant Group“ aktyvumas Klaipėdos uoste yra sumažėjęs. Bet negalima teigti, kad jis yra didelis ir Rygos uoste. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas Arvydas Vaitkus mano, kad šiuo metu Baltijos jūros regione vyksta ne tik kova dėl krovinių, bet ir didelė intelektualinė krova.
„Rengiamame Klaipėdoje uosto bendrajame plane yra rimtas akcentas į uosto pramoninę plėtrą. Jei susikursime inovatyvius pramoninius vienetus tikrai galėsime perkirsti ir tą logistikos kaštą, kuris Klaipėdos kryptimi šiandien gal ir yra nepatogus“, – teigė jis.
Klaipėdos uoste dar vis tikimasi, kad iš kinų prie Minsko statomo didžiulio logistikos parko naudos jis turės.
„Ten yra kuriamos patrauklios sąlygos su didžiule veiklos perspektyva. Lietuvos verslui svarbu to parko potencialą panaudoti tinkamai. Mano žiniomis, viena Lietuvos kompanija daro didžiulius žingsnius, kad įsikurtų tame parke“, - tikino A.Vaitkus.
Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos prezidentas Vidmantas Dambrauskas mano, kad Baltarusija kaip Klaipėdos uosto partneris yra labai svarbi.
„Vienuolika metų mes masiškai dalyvaujame Baltarusijos transporto savaitės renginiuose tam, kad pamatytume kas vyksta toje šalyje. Jei anksčiau apie krovinį būdavo pradedama kalbėti, kai pastatydavo gamyklą, tai dabar kalba vyksta, kai gamykla dar projektuojama", – akcentavo V.Dambrauskas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
55 tūkst. eurų investavę gyventojai liko ant ledo: bėdos dėl saulės elektrinės paaiškėjo tik vėliau
Savo reikmėms didesnę saulės elektrinę įsirengę joniškiečiai liko it musę kandę. Daugiau nei 50 tūkst. eurų žmonės investavo be reikalo. Tvarkant dokumentus paaiškėjo, kad pagamintos energijos nepriima elektros skirstymo operatorius...
-
Žalia šviesa: Vyriausybė sutinka, kad VERT lanksčiau keistų elektros, dujų kainas
Vyriausybė penktadienį pritarė pataisoms, kurios Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai (VERT) leistų lanksčiau ir dažniau keisti visuomeninę elektros, gamtinių dujų bei centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų (SND) kainas buitiniams v...
-
Vyriausybė spręs, ar įpareigoti bankus teikti paskolas ir su fiksuotomis palūkanomis
Vyriausybė penktadienį spręs, ar įpareigoti finansų įstaigas vartotojams suteikti realią galimybę pasirinkti kredito palūkanų normos rūšį ir gauti paskolas tiek su kintamomis, tiek su tam tikrą laikotarpį fiksuotomis palūkanomis. ...
-
Apeliacinis teismas įpareigojo „Tele2“ peradresuoti „Bitei“ skambučius numeriu 1501
Apeliaciniam teismui nusprendus, kad telekomunikacijų bendrovė „Tele2“ turi peradresuoti skambučius numeriu 1501 į „Bitės“ aptarnavimo centrą, pastarosios atstovas spaudai Jaunius Špakauskas džiaugiasi teisine pergal...
-
EIMIN: nuo naujų darbo vietų iki maisto nešvaistymo iniciatyvos
Ekonomikos ir inovacijų viceministrė Neringa Morozaitė-Rasmussen lankėsi Klaipėdoje, kur susitiko su Klaipėdos mokslo ir technologijų parke (KMTP) įsikūrusių inovatyvių įmonių „Omega 365 Lithuania“, „Industrinės sistemos ir in...
-
VMVT sustabdė nelegalią pašarų gamybą ir prekybą
Praėjusią savaitę Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) inspektoriai nustatė ir sustabdė nelegaliai vykdytą ūkininko veiklą – pašaro gamybą ir prekybą. ...
-
Verslas Seimo pirmininkės prašo inicijuoti Nacionalinio susitarimo dėl gynybos peržiūrą4
Politikus didinti išlaidas gynybai iki 4 proc. nuo bendrojo vidaus produkto (BVP) raginantis verslas teigia Seimo pirmininkei perdavęs prašymą tarp partijų inicijuoti Nacionalinio susitarimo dėl gynybos peržiūros procesą. Anot Lietuvos ver...
-
Dalis kauniečių liko be elektros7
Dalis kauniečių priversti laukti, kada Energijos skirstymo operatorius (ESO) pašalins gedimus ir bus atnaujintas elektros tiekimas. ...
-
Premjerė: diskusija dėl bankų solidarumo įnašo pratęsimo nėra pasibaigusi6
Premjerė Ingrida Šimonytė sako, kad diskusija dėl kitąmet baigsiančio galioti laikinojo bankų solidarumo įnašo pratęsimo nėra baigta, dėl to konsultuojamasi su Lietuvos banku. ...
-
„Via Lietuva“: pradedami tvarkyti trys blogos būklės tiltai Kauno, Rokiškio ir Joniškio rajonuose2
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ toliau tęsia valstybinės reikšmės keliuose esančių tiltų ir viadukų tvarkymo darbus. Artimiausiu metu bus pradėti tiltų per Bytvaną (Kauno raj.), Vyžuoną (Rokiškio raj.) ir Voverkį (Joni&sc...