- Sniegė Balčiūnaitė, Roma Pakėnienė, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Susisiekimo ministras Marius Skuodis kartoja neatmetantis galimybės, kad baltarusiškos trąšos gali būti gabenamos ir po vasario 1-osios, kai nustos galioti ilgalaikė „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartis.
Pasak jo, tik Europos Sąjungos sankcijos visiškai užkirstų kelią į JAV sankcijų sąrašus įtrauktos Baltarusijos įmonės trąšų tranzitui.
„Nenoriu, kad susikurtume klaidingų lūkesčių, kad 100 proc. trąšos nevažiuos“, – trečiadienį po Seimo Ekonomikos bei Nacionalinio saugumo ir gynybos (NSGK) komitetų posėdžio, kuriame nagrinėtos tebesitęsiančio „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą aplinkybės, žurnalistams sakė ministras.
„Ar kitais būdais nevažiuos, šitoje vietoje priklausys nuo daugelio aplinkybių. (...) Tvirčiausias sprendimas būtų sankcijos ES lygmens sankcijos, tada visi klausimai būtų išspręsti“, – pridūrė jis.
Ekonomikos komiteto pirmininkas konservatorius Kazys Starkevičius irgi svarsto, kad po vasario 1-osios trąšų vežimas gali nenutrūkti, bandant pervežti visas trąšas, už kurias „Belaruskalij“ apmokėjo iš anksto.
„Gali būti, kad ir nenutruks. Galime prognozuoti, kad tokie likučiai gali tęstis ir iki balandžio 1-osios“, – teigė parlamentaras.
LNK reportažas – vaizdo įraše:
„Dabar neaišku, ar suspės pervežti iki vasario 1-osios. Yra tikimybė, kad gali ir nesuspėti tų krovinių pravežti, dėl kurių yra išankstiniai mokėjimai. Tada „Lietuvos geležinkeliai“ bandys grąžinti tuos pinigus. Neaišku, žinant procesą, kaip seksis“, – kalbėjo K. Starkevičius.
M. Skuodis be kita ko pabrėžė, kad trąšos nebebus vežamos pagal „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartį, kurią Vyriausybė pripažino negaliojančia nuo vasario 1-osios, tačiau jos gali būti gabenamos kitais keliais, nes „režimas fantazijos turi daug“.
„Mes esame sustiprinę – tiek patys „Lietuvos geležinkeliai“, tiek Vyriausybė sustiprino visas patikros procedūras galimų sandorių, esamų – naudotis infrastruktūra, geležinkelių paslaugomis“, – teigė M. Skuodis.
K. Starkevičius tikisi, kad vyriausybinė strateginių įmonių sandorius tikrinanti komisija neleis vežti trąšų kitoms įmonėms.
„Tikimės, kad komisija nuspręs, kad mūsų infrastruktūra negali būti panaudojama kaimyninės šalies režimo finansavimui ir bus neišduoti leidimai“, – tvirtino K. Starkevičius.
Jis pabrėžė, kad per kaimynines valstybes baltarusiškos trąšos irgi nebus gabenamos.
„Latviai irgi nesitiki, kad bus tie kroviniai pervežami, (...) Lenkija tikrai nedalyvaus. Užsidaro trąšų vežimas. Lieka per Rusiją, galima per Ukrainą, bet nesitikima, kad imsis tokių veiksmų“, – tvirtino K. Starkevičius.
Nuostolius vertina skirtingai
K. Starkevičius, be to, įsitikinęs, kad „Lietuvos geležinkelių“ netekimai dėl nutraukiamo baltarusiškų trąšų tranzito per Lietuvą „nebus ženklūs šalies ekonomikai“: „Prie BVP didelių pokyčių neturės“.
Tuo metu „valstietis“ Arvydas Nekrošius galimas netektis vadina didelėmis: „Galimai bus stabdomi tam tikri investiciniai projektai. Jie būtų įšaldomi“.
K. Starkevičius pripažino, kad išlaikyti iki šiol buvusias pervežimų apimtis ir pajamas „Lietuvos geležinkeliams“ bus sunku.
„Tam ir numatytas amortizavimas mūsų biudžete“, – tvirtino komiteto vadovas.
Valstybės biudžete numatyta valstybės vardu pasiskolinti lėšų geležinkelių infrastruktūros išlaikymui, jeigu būtų nutraukta „Lietuvos geležinkelių sutartis su „Belaruskalij“. Konkreti suma nenumatyta.
K. Starkevičiaus teigimu, kitų „Lietuvos geležinkelių“ pervežamų krovinių srautas didėja.
„Po du sąstatus kiekvieną dieną važiuoja į Belgiją („Lietuvos geležinkeliai“ patikslino – į Olandiją – BNS). Tie srautai didėja. Yra ženklų, kad bus daugiau grūdų pervežama“, – kalbėjo parlamentaras.
Vyriausybinė strateginių įmonių sandorius tikrinanti komisija, o vėliau ir Vyriausybė paskelbė, kad 2018 metų „Belaruskalij“ ir „Lietuvos geležinkelių“ sutartis bei 2021 metų spalį pasirašyti jos pakeitimai neatitinka nacionalinio saugumo interesų. Sutartis nuo vasario bus nutraukta.
„Belaruskalij“ trąšų tranzitas per Lietuvą tęsiasi nepaisant gruodžio 8 dieną įsigaliojusių JAV sankcijų šiai įmonei. Baltarusijos įmonė prieš įsigaliojant sankcijoms pervedė avansą „Lietuvos geležinkeliams“ už kelis mėnesius į priekį.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
JAV ir Lietuva bendradarbiaus maisto saugos, ekologinio ūkininkavimo srityje
Lietuva ir JAV sutarė glaudžiau bendradarbiauti maisto saugos, ekologinio ūkininkavimo srityje. ...
-
Prezidentas pakvietė JAV energetikos įmonę „Holtec“ investuoti Lietuvoje1
Filadelfijoje viešintis prezidentas Gitanas Nausėda pakvietė JAV energetikos įmonę „Holtec“ investuoti Lietuvoje. ...
-
Pirkėjams – smagios naujienos: turguje atpigo bulvės, agurkai, trešnės36
Brangsta ir brangs. Tokius žodžius dabar girdime, kai kalba pakrypsta apie prekių ir paslaugų kainas. Vis dėlto pasitaiko ir malonių išimčių – kai kas atpinga. ...
-
Birželį Baltijos valstybėse brango dyzelinas: sparčiausias kainos kilimas – Lietuvoje5
Benzino kainų dinamika Baltijos valstybėse birželį buvo skirtinga, tuo tarpu dyzelinas brango, o sparčiausiai – Lietuvoje, rodo agentūros BNS kaupiami duomenys. ...
-
Subsidijos už elektrą ir dujas kitąmet: ar jos bus – neaišku4
Energetikos ministras Dainius Kreivys sako, jog dar anksti kalbėti, ar Vyriausybės kompensacijos už elektrą ir gamtines dujas gyventojams bus mokamos ir kitais metais. ...
-
M. Skuodis atsakė į Vokietijos kanclerio raginimus: Lietuva daro tai, ką privalo
Vokietijai kalbant apie specialias taisykles Rusijos tranzitui į Kaliningradą, Lietuvos susisiekimo ministras sako nematantis pokyčių pačios Rusijos elgesyje. ...
-
Apklausa: ribota būsto pasiūla gali neleisti slopti lūkesčiams dėl kainų3
Per artimiausius metus naujų butų didžiausiuose miestuose bus pasiūlyta mažiau nei per praėjusius 12 mėnesių, tad pasiūlos trikdžiai ir išaugusios statybos sąnaudos gali neleisti slopti lūkesčiams dėl būsto kainų – jie tebėra isto...
-
Lietuvos oro uostai iššūkių dėl atšaukiamų skrydžių nepatiria
Kai kuriems Europos oro uostams patiriant iššūkių dėl aktyvaus keleivių srautų augimo bei atšaukiamų skrydžių, Lietuvos oro uostai teigia, kad situacija šalyje yra nepakitusi, atšaukiamų skrydžių skaičius nedideli...
-
Europos Komisija „Rail Baltica“ skyrė dar 360 mln. eurų
Europinės vėžės geležinkelio „Rail Baltica“ plėtrai Baltijos šalyse Europos Komisija skyrė dar apie 360 mln. eurų, penktadienį pranešė Komisija. Lėšos skirtos iš 2021–2027 metų Europos infrastruktūros ...
-
Taivano ministras: Rusijos grėsmė neatbaido nuo investicijų į Lietuvą
Taivano užsienio reikalų ministras Josephas Wu mano, kad dėl Rusijos pradėto karo Ukrainoje Europoje didėjančios geopolitinės įtampos nesumažins investicijų Lietuvoje patrauklumo. Ministras akcentuoja, kad Lietuva yra NATO aljanso dalis, todėl, mini...